Gå til innhold

Blokkerer SP3 for XP


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trenger egentlig ikke noe program (SP Blocker) heller.

Det ender bare i en register oppføring under :

HKLM\Software\Policies\Microsoft\Windows\WindowsUpdate

new key 'DoNotAllowSP' , value=1

 

Og denne blokkerer servicepacker generellt fra å lastes med aut. critical updates enablet (ikke SP3 spesifikt). Samme brukes også for windows server 2003 .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Er det bare å innstallere det og så er det gjort? Eller må man sette opp noe?

Slå av alle unødvendige programmer før du foretar installasjonen av SP3. Og med "unødvendig" mener jeg her alt som ikke er en integrert del av Windows. Slå også av anti-virus SW og denslags, inkl. tredje-parts brannmurer. Du trenger dem ikke den "korte" tiden SP3-installasjonen tar, og de vil bare forsinke hele prosessen hvis du ikke stopper dem.

 

Jeg hadde ikke brydd meg med å installere SP3 ettersom jeg hadde oppdatert maskinene på vanlig måte - og SP3 inneholdt ikke noe nytt som jeg trengte -, men da jeg leste om at SP3 nå ville bli rullet ut via WindowsUpdate tenkte jeg at det kanskje var like greit å hoppe i det.

 

På den ene maskinen gikk det kjapt og smertefritt. På den andre ble det full brems da den ikke klarte å kopiere en fil (atapi.sys?) som tilsynelatende var "låst" av et eller annet. Ved hjelp av Unlocker fikk jeg fjernet den "låsen", og deretter var det rein plankekjøring inntil installasjonen var ferdig. Maskinene måtte rebootes etterpå, men det kunne jeg leve med.

 

Jeg har ikke merket noen forskjell på noen av maskinene - annet enn at det nå står "Service Pack 3" under My Computer | Properties.

Lenke til kommentar

atapi.sys ja.

Var samme problemet når SP2 kom.

Har du noen virtuell cdrom emulator software , f.eks deamon tools eller liknende bør disse avinstalleres/disables føre servicepack installasjon da de på uriktig måte har lagt beslag på atapi.sys i sin installasjon.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
atapi.sys ja.

Var samme problemet når SP2 kom.

Har du noen virtuell cdrom emulator software , f.eks deamon tools eller liknende bør disse avinstalleres/disables føre servicepack installasjon da de på uriktig måte har lagt beslag på atapi.sys i sin installasjon.

Aha! Så det var årsaken!

Jeg hadde (og har fortsatt) en virtuell CD-ROM gående, og - i motsetning til det jeg selv prediker - den hadde jeg glemt å stoppe før jeg installerte SP3.

 

(Jeg brukte forøvrig en tidligere nedlastet SP3 stand-alone installer, men det blir vel det samme om du får den servert via Windows Update.)

Lenke til kommentar
Det med locked atapi.sys hvis man har cdrom emulator installert er jo også en grunn til å ikke la SP3 ligge som automatisk oppdatering .

Jeg har alltid hatt som regel å ha "egen kontroll" på installasjoner/updates .

Godt poeng.

Jeg mottar beskjed når nye updates (fra Windows Update) er tilgjengelig, men de lastes ikke ned før jeg gir klarsignal. Installasjonen starter heller ikke før jeg gir OK. (Call me a control freak.)

 

Når det kommer til ServicePacks, foretrekker jeg å laste ned det MS kaller "stand-alone installers". Hvis jeg må reinstallere en maskin med en SP2-install CD, så er det kjekt å ha SP3 liggende klar på en disk, istedenfor å måtte laste den ned på nytt.

 

Med stand-alone installeren kan man også lage seg en oppdatert SP3-install CD ved en prosess som kalles slipstreaming på godt norsk. (Jeg regner med at du visste dette fra før syar2003, men det kan jo hende en tilfeldig leser lærte noe nytt akkurat nå.)

Lenke til kommentar
Herregud så tåpelig. SP3 er i praksis en rollup, så hvis alle oppdateringene er blitt installert fra før er SP3 ikke stor mer enn en rebranding. MS er morsomme.

 

Nåja, hvis du leser notes så er det litt mer enn det. Ingen revolusjon dog. Det morsomme er at folk plutselig får paranoia fordi det heter "SP". Samme greia hver gang, det påstås at alt mulig farlig skal skje fra folk som neppe har installert den engang. Fatter ikke filosofien som ligger bak det å NEKTE å installere oppdateringer :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...