Gå til innhold

Få bedre batteri på Diamond


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis vi antar at det gamle batteriet på 900 mAh utgjør 50% av vekta på telefonen (110 gram) og vi antar at batterikapasitet og vekta på batteriet er proporsjonale og at det nye batteriet er på 1800 mAh så vil det gamle batteriet veie 55 gram, det nye 110 gram og dermed øke vekta på telefonen fra 110 til 165 gram. Antagelig vil dette gjøre telefonen 4-5 millimeter tykkere.

 

Ellers så illustrerer dette godt batteriproblemet med moderne telefoner. Flere funksjoner krever flere komponenter, høyere ytelse og gir høyere strømforbruk. Jo mer strømforbruket øker jo større og tyngre batterier må brukes. (Utviklingen av batterikapasitet per gram går svært tregt sammenlignet med utviklingen av elektronikken i telefonene). Dersom man hadde stoppet å legge til flere funksjoner, flere komponenter og høyere ytelse ville man fått telefoner som varer vesentlig lengre. Ser man på øvrig produksjon av finelektronikk så krymper man kretsene for å gjøre produksjonen mer økonomisk. Det gir også lavere strømforbruk så lenge man ikke øker antall funksjoner eller hastigheten. Gitt helt lik elektronikk så halverer effektforbruket seg omtrent annenhvert år. Det vil si at batteritiden i praksis kunne doblet seg annenhvert år hvis det ikke ble lagt til flere funksjoner.

 

For 7 år siden hadde vi telefoner med 650 mAh batteri som varte 11 timer tale og 300 tomer (= 12,5 døgn) hvile. Kilde. Hvis denne telefonen hadde blitt videreført kun med de effektiviseringer krymping av elektronikkproduksjonen gir, uten nye funksjoner og uten økt ytelse, så ville batteritiden med et 1800 mAh batteri vart hele 334 timer (= 14,4 døgn) tale og 9400 timer (= 392 døgn = 1 år og 1 måned) hvile.

 

Nå vil sikkert ikke så mange ha en Ericsson T39 i dag, men tenk så morsomt om vi hadde fått et kompromiss med utvalgte viktige funksjoner og f.eks 1 døgn tale og 1 måned hvile på et knøttlite og lett 500 mAh batteri. :dribble:

Lenke til kommentar

Forskjellen fysisk sett mellom HTC Diamond og HTC Diamond Pro (Raphael) er at sistnevnte har et fullverdig slide-out QWERTY-tastatur og 1350mAh batteri standard.

Forskjellen i fysisk størrelse er for:

Diamond : 51x102x11.33 // 110gram

Diamond Pro: 51x102x18.05 // 165gram

Det betyr en forskjell på 6,72mm og 55gram.

Man må også her huske på at forskjellen inkluderer et fullverdig QWERTY-tastatur.

 

Så jeg tror ikke folk man skal skrike så høyt over at det blir mer vekt jeg.

Det blir nok lite merkbart fysisk for kun ett batteri, men samtidig fordelen med 50% mer mAh som har mye å si for batteritid.

Endret av Naits
Lenke til kommentar

Hei Hei Simen1 !

 

Joda,er enig med deg at telefonene kunne blitt slankere om ein ikkje la til fleire og fleire strømkrevende funksjoner/tjenester.Men,om mobilene no til dags hadde vart like lenge som tidligere enklere modeller på nittitallet (husker fremdeles faren min sin Motorola med storetaster (alla den størrelsen som myntes på eldre mennesker eller andre med dårlig syn). som hadde stort trekanta batteri (finner diverre ikkje bilde av modellen på nettet).Ville vi ikkje skiftet modeller i det tempoet som folk gjer no.Forrutsatt at det ikkje kom andre funksjoner på mobilene som du nemnte.Noen skifter jo mobiler nesten like ofte som folk har sex eller skifter underbukser (for å sette det litt på spissen).

 

I mobiltelefonenalderen har ALLTID batterikapasiteten vært flaskehalsen.

 

Og dei 4-5 millimeterene du sikter,betyr at du regner med at batteriet har samme utfordring som tidligere regner eg med.

 

Personlig ville eg "ofret" å få ein tjukkere (4-5millimeter) mobiltelefon for å få vesentlig bedre batterikappasitet.Om eg hadde kjøpt denne mobilen.Sjølv om ein har tilgang til å lade mobiltelefonene omtrent kor som helst (sjølvsagt med visse unntak)

 

 

 

Just my 50 cents..

Lenke til kommentar
Burde ha økt prisen på telefonen med ett par hundrelapper og lagt det med i pakken.

Problemet er vel at om HTC hadde gjort dette så hadde de tapt penger med tanke på ny innpakning, produksjon osv av den nye versjonen av telefonen.

 

Must buy :D <3

420kr er ganske værdt det :)

 

Og da har man 2 batteri :)

Man bruke det store om man vet man ikke har mulighet til å lade på en stund eller skal bruke 3G mye.

Det er ikke det at det ikke er nyttig, men hvor mange er det egentlig som aktivt bytter batteri (i stedet for å lade) når det første batteriet er tomt?

 

Jo, folk som reiser til hytta i ferien har bruk for dette, men hva med gjenomsnittsbrukeren?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...