Gå til innhold

Gode skjermer til billedredigering


Anbefalte innlegg

Har nå trålet skjermforumet under hardware.no men finner kun tråder der det omhandler skjermer som skal brukes for spilling. Alle tråder der noen ber om tips ang skjermer for billedredigering er stort sett ikke besvart.

 

Tar med derfor den frihet å lage en tråd i dette forumet angående gode skjermer man bør kikke på når det gjelder billedredigering. Er det noen som har noe tips i så måte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har nå trålet skjermforumet under hardware.no men finner kun tråder der det omhandler skjermer som skal brukes for spilling. Alle tråder der noen ber om tips ang skjermer for billedredigering er stort sett ikke besvart.

 

Tar med derfor den frihet å lage en tråd i dette forumet angående gode skjermer man bør kikke på når det gjelder billedredigering. Er det noen som har noe tips i så måte?

Skjermer med S-PVA eller S-IPS-paneler anbefales. Nå skriver du ingen ting om pris, men følgende tre skjermer er forholdsvis rimelige og skal være godt egnet (har ikke prøvd noen av dem selv):

Nec 20WGX2 Pro (1680x1050) 20" S-IPS

https://prisguiden.no/product.php?productId=60727

 

Eizo FlexScan S2231WSE (1680x1050) 20" S-PVA

https://prisguiden.no/product.php?productId=90612

 

Lenovo ThinkVision L220x Wide (1920x1200 22" S-PVA

https://prisguiden.no/product.php?productId=80903

 

Personlig ville jeg valgt sistnevnte, da den tilbyr høyest oppløsning, og det har mye og si til bildebehandling, synes jeg.

 

Dersom andre prisklasser er aktuelle, er det de to paneltypene du kan lete etter. Eizo har gjennomgående gode skjermer dersom du er i denne klassen og dyrere, og vil være et sikkert valg, nesten uansett. Du kan selvfølgelig ha uflaks, men vil ikke skje så ofte...

Lenke til kommentar

Hei takk for svar!

 

Da får jeg google litt på de forskjellige paneltypene og fatte hva det går ut på. Er LENGE siden jeg sist kjøpte meg en skjerm :-)

 

Trudde jeg måtte ut med 5000-6000 tusen for en 20" så her er det mye å gå på. Husker godt at en kompis for mange år siden kjøpte en nokia 19" crt for nesten 20.000..... Veide over 35 kg :-)

 

Er tommelfingerregelen at S-PVA er bra på billedbehandling og Video mens TN-panel er best på spill? Eller gjelder TN for både spill og videobehandling?

Lenke til kommentar
Noen som har kjennskap til Eizo FlexScan S1901HK? Vurderer denne, men finner lite info om den.

https://prisguiden.no/product.php?product...iew=productinfo

 

Hva er deres erfaring på oppsett. Er det dualscreen som er greia, eller liker dere bedre en enkel større skjerm? Planen foreløpig er to 19". Får god arbeidsflyt med to skjermer.

 

 

Om du ikke kan ha to digre skjermer- helt klart en diger. Normalt er f.eks 20" kun 1050px i høyden, og det er ikke allverden.

For min del synes jeg 24" burde være standard (med et realt LCD-panel selvsagt). Det virker også som NEC leverer mer for pengene akkurat nå. NEC spectraview 2690 frister mest, og jeg angrer som en hund på at jeg ikke kjøpte den for de 8000 som var messetilbud på Nikonmessa tidligere i år.

Lenke til kommentar

Mazeking, du skriver ingenting om størrelse og pris.

 

Ellers er jeg enig med Ryeng, høy oppløsning er fint da en del av redigeringen bør gjøres i 100% vising og med dagens 10-12 Mpx kameraer, blir det litt stusselig med en 19" som ikke kan vise mer enn 1,3 Mpx (i tillegg kommer menyer o.l. og stjeler oppløsning). Jeg har en Samsung 245T med S-PVA panel, og det er ikke tvil om at det er betydelig bedre en min gamle med TN panel (begge kalibrert med Spyder). Den høyere oppløsningen er også sterkt vanedannende og jeg har allerede sett litt langt etter en 30"... :)

 

PS min gamle står ved siden av og fungerer som oppslagstavle for guider, manualer, mailer o.s.v.

Lenke til kommentar

Kanskje litt blasfemisk dette, men hvordan er det å bruke TV til redigering? full HD over HDMI såklart, 1920x1080.

 

Jeg har ikke stasjonær PC for øyeblikket, men pønsker på å kjøpe en media-pc uten egen skjerm for å koble opp mot TVen. Den vil da ha ATI Radeon 3870X2 skjermkort med HDMI-utgang.

 

Er det noen store tekniske forskjeller mellom en TV og en PC-monitor, eller er det samme grøten så lenge oppløsningene er høye nok? TVen er Samsung LE40M86BD (40") og jeg sitter under 2 meter i fra. Er det bare å justere farge og kontrast, fyre opp photoshop og tut og kjør?

Lenke til kommentar
Kanskje litt blasfemisk dette, men hvordan er det å bruke TV til redigering? full HD over HDMI såklart, 1920x1080.

 

Jeg har ikke stasjonær PC for øyeblikket, men pønsker på å kjøpe en media-pc uten egen skjerm for å koble opp mot TVen. Den vil da ha ATI Radeon 3870X2 skjermkort med HDMI-utgang.

 

Er det noen store tekniske forskjeller mellom en TV og en PC-monitor, eller er det samme grøten så lenge oppløsningene er høye nok? TVen er Samsung LE40M86BD (40") og jeg sitter under 2 meter i fra. Er det bare å justere farge og kontrast, fyre opp photoshop og tut og kjør?

 

 

Når man redigerer video anbefales det å ha en TV tilgjengelig mens man holder på. Dette er p.g.a. TV'ens fargegjengivelse, kontrast etc. er anderledes enn data skjermen. Så dette nettopp på en PS CS3 video. Sikkert noen med bedre kunnskaper om dette som kan utdype litt mer.

Hvis dette stemmer, mulig det går dårlig andre veien. Redigere bilde på TV blir best på TV?

Lenke til kommentar

Jeg brukte http://www.tftcentral.co.uk/maincontent.htm for info når jeg skulle ha nye skjermer.

 

Ble 2x BenQ FP241W

 

Jeg er strålende fornøyd per i dag, men føler jeg kommer til kort med visuell kalibrering, så spyder 3 pro er planlagt å kjøpes inn i løpet av sommern.

 

Min bror kjøpte 2x Lenovo ThinkVision L220x Wide her før i uka, og har ikke noe å klage på til nå. De er ikke så mye mindre i størrelse enn mine benQ skjermer, men det kan være det lille som gjør at skrivebordet ikke føles trangt. Det at de koster såpass lite hjelper også på.

 

Egentlig eneste jeg har å utsette på lenovo skjermene i forhold til benq skjermene, er stetten, da jeg ikke liker den på lenovo. Føler den halvsirkelen stikker for langt frem. Men er nok en vanesak som så mye annet, og er kanskje ikke hva jeg ville brukt som hovedgrunnlag for å velge andre skjermer.

 

Angående redigering på tv, nå i disse lcd dager, burde tv'en også være kalibrert før du bruker den til f.eks video redigering.

 

link til hva jeg skal kjøpe for jobben: http://japanphoto.no/product/programvare/s...n-spyder-3-pro/

Lenke til kommentar
Her er en veldig lang og detaljert test. Ser ut til at den bruker VA-panel, uten at jeg skal uttale meg om hvordan dette er i forhold til S-IPS og S-PVA.

 

Den bruker en 24" S-PVA panel. Så vidt jeg vet, samme panel som Samsung 245T og LaCie 324.

 

S-PVA er en VA panel. VA står for Vertical Allignment. MVA(Multi-domain Vertical Alignment), PVA( Pattern Vertical Alignment) er basert på VA teknologi. S-PVA betyr Super PVA.

 

Dell 2408WFP er en knallskjerm. Litt spesiell siden den bruker både LED og CCFL belysning, så enkelte kalibratorer er ikke i stand til å kalibrere skjermen( jeg måtte oppgradere til Spyder3 fordi min Spyder 2 klarte ikke jobben).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...