Gå til innhold

The Shining - Forklaringer og tanker (SPOILERS)


CypheroN

Anbefalte innlegg

Så forleden den store klassikeren The Shining (Ondskapens Hotel) igjen.

 

Det er så utrolig mange ting i denne filmen som ikke jeg skjønner. Jeg har selvfølgelig tenkt ut diverse ting som kan være svar på ditt og datt. men det er fortsatt mange spørsmål jeg ikke har funnet svaret til.

 

- Hvorfor var Jack i bildet fra 1921?

- Hvem er mannen i dyre-kostymet som er sammen med mannen i dressen, som Wendy ser?

- Hvem låser opp for Jack ut av rommet Wendy stenger han inn i ?

 

Vet ikke om denne tråden vil bli slettet, men vil virkelig ha svar på dette. Er jo tross alt en bra film!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
— Hvorfor var Jack i bildet fra 1921?

Jeg og noen venner diskuterte det og jeg, i hvert fall, havnet på den konklusjonen at Jack hadde gått igjen og igjen på hotellet og drept familien sin. Han fyren sa jo til Jack at han alltid hadde vært den som skulle passe på hotellet. Jack er liksom fanget på repeat. :p

 

— Hvem er mannen i dyre-kostymet som er sammen med mannen i dressen, som Wendy ser?

Dette skjønte ikke jeg heller så det endte opp med at jeg googlet det, og det viste seg at dette var noe fra boka. En mann som beit av folk tissen eller noe. O o

Lenke til kommentar
Et spørsmål til, hvorfor sier Jack "Here's Johnny!"

Da tenkte jeg at kanskje Johnny var 1921 mannen...

men dette er vel bare et typisk navn som passet til situasjonen :grin:

Jack's line, "Heeeeere's Johnny!", is taken from the famous introduction for The Tonight Show host Johnny Carson, as spoken by Ed McMahon. The line was ad-libbed by Nicholson. Carson later used the Nicholson clip to open his 1980 Anniversary Show on NBC.
Lenke til kommentar
Så forleden den store klassikeren The Shining (Ondskapens Hotel) igjen.

 

Det er så utrolig mange ting i denne filmen som ikke jeg skjønner. Jeg har selvfølgelig tenkt ut diverse ting som kan være svar på ditt og datt. men det er fortsatt mange spørsmål jeg ikke har funnet svaret til.

 

- Hvorfor var Jack i bildet fra 1921?

- Hvem er mannen i dyre-kostymet som er sammen med mannen i dressen, som Wendy ser?

- Hvem låser opp for Jack ut av rommet Wendy stenger han inn i ?

 

Vet ikke om denne tråden vil bli slettet, men vil virkelig ha svar på dette. Er jo tross alt en bra film!

 

Vel i og med at Kubrick ikke var interesert i å følge i alle fall bokens røde tråd så er dette det man ender opp med. Men skal forsøke å forklare deg hva som er faktum.

 

Jack i bildet, vel, skulle egentlig ikke skje. Jack ble en del av hotellet (etter å ha blitt drept av sin kone med en kniv i ryggen og re animert av hotellet) og hotellet skulle slik sett gått opp i lufta når fyrkjelen gikk i stykker, noe den ikke gjorde i filmen. Så Jack i bildet er vel Kubricks fatale forsøk på å gjøre Jack en del av det han ønsket aller mest, å bli en del av hotellets ekslusive mennesker.

 

Mannen i dyrekostymet er en av Derwent's "lakeier". Husker ikke navnet men han er bokstavelig talt Derwent's bikkje og dilter etter Derwent hele tiden, i følge boken.

 

Hvem låser Jack ut av rommet? Hotellet.

 

Mange av disse spørsmålene kunne vært besvart hvis ikke Kubrick hadde kludret historien til slik han gjorde.

Lenke til kommentar
Jack i bildet, vel, skulle egentlig ikke skje. Jack ble en del av hotellet (etter å ha blitt drept av sin kone med en kniv i ryggen og re animert av hotellet) og hotellet skulle slik sett gått opp i lufta når fyrkjelen gikk i stykker, noe den ikke gjorde i filmen. Så Jack i bildet er vel Kubricks fatale forsøk på å gjøre Jack en del av det han ønsket aller mest, å bli en del av hotellets ekslusive mennesker.

 

Mange av disse spørsmålene kunne vært besvart hvis ikke Kubrick hadde kludret historien til slik han gjorde.

Kubrick endret jo alle historier han fikk tak i. Han var jo besatt av å fortelle historier på utradisjonelle vis. Ikke for å være "annerledes for enhver pris", men for å forandre formen.

 

Så er det ikke legge skjul på at mystikk i seg selv er cluet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...