Gå til innhold

Hvilke tilkoblingsmuligheter foretrekker du?


Hvilke tilkoblinger foretrekker du?  

163 stemmer

  1. 1. Overføring av lyd

    • 2,5 mm jack
      8
    • 3,5 mm jack
      139
    • Mini-USB
      8
    • Micro-USB
      0
    • Proprietær løsning
      4
    • Ikke viktig, foretrekker trådløs A2DP
      4
  2. 2. Overføring av data

    • Mini-USB
      96
    • Micro-USB
      40
    • Proprietær løsning
      5
    • Ikke viktig, foretrekker trådløs wlan / blåtann
      22
  3. 3. Lading

    • Mini-USB
      89
    • Micro-USB
      34
    • Proprietær løsning
      40


Anbefalte innlegg

Vært mye debatt rundt hvilke fysiske grensesnitt som foretrekkes for overføring av lyd, data og for lading.

 

Bør alle produsenter satse på en felles standard? Bør produsentene selv forske frem tilkoblinger med særegne kvaliteter og omvendt?

 

Gi din mening i tråden og stem :)

Endret av arehei
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jo begynne jeg.

 

Jeg foretrekker 3,5 mm jack for lydoverføring og en felles Micro-USB port for dataoverføring og lading.

 

3,5 mm jack vil sørge for kompabilitet for markedets standard for bærbar lyd, så jeg slipper evt. ekstrautstyr for bruk av andre enn produsentens headsett. Pluggen har for meg aldri bydd på problemer, og sørger for god lydkvalitet.

 

Micro-USB for lading og dataoverføring, da det også er en standard som med tiden vil finnes i de fleste hjem. Lading både via PC og fra stikkontakten. Micro-USB gir og tilstrekkelig overføringshastighet.

Lenke til kommentar

Må si meg veldig enig med arehei. 3,5 mm jack har alltid vært det beste valget for meg. Andre løsninger, som for eksempel Sony Ericsson sin, har jeg hatt problemer med. Jeg har opplevd at pluggen har ramlet ut, og overganger er aldri postivt uansett.

 

Minnekort-leser er vel å foretrekke for overføring av data, men da kommer Micro-USB på en god annenplass.

 

På lading hadde det vært veldig greit med en standard, for eksempel Micro-USB.

Lenke til kommentar

Hva er det som skiller micro- og mini-USB? Har googlet litt og sett på bilder, og fysisk er det vel lite som skiller dem. Er det f.eks. tekniske egenskaper som gjør at de får to forskjellige alternativer? Jeg ser selvfølgelig at i praksis må man velge mellom mini/micro for at det faktisk fysisk må passe, men her er det vel mer en prinsipiell poll i forhold til om man foretrekker mer universielle USB-plugger i forhold til andre alternativer som måtte foreligge - eller har jeg misforstått? Er det stor forskjell mellom dem?

Lenke til kommentar
Hva er det som skiller micro- og mini-USB?

Det er størrelsen på pluggen som skiller de. Mini-USB er helt klart vanligst. (Mikro-USB har jeg bare sett en eneste gang i virkeligheta)

 

Stort bilde:

 

800px-USB_types_2.jpg

 

Fra venstre: mikro USB (han) / mini USB B-type (han) / B-type USB (han) / A-type (hunn) / A-type (han)

Lenke til kommentar

Takk for svar, da var de to første spørsmålene enkle. Har micro-USB på min N82, og det fungerer strålende til dataoverføring. Forstår likevel ikke hvorfor USB-alternativene er adskilt, når grensesnittene er så like er det vel hipp som happ hvilket som blir valgt.

 

Er litt mindre sikker på det siste spørsmålet. Jeg har registrert at Amobil til stadighet etterlyser USB-lading i tester, men følger det i så fall med adapter for å kunne bruke vanlig stikkontakt? Eller er USB-lading et supplement til vanlig lader? For å kunne lade via PC hadde i og for seg vært praktisk, men for min del uaktuelt hvis det da blir veldig tungvint (eller umulig) å lade via normal stikkontakt.

Lenke til kommentar

Stemte 3,5mm jack, og mini usb på resten uten og egentlig tenkte så mye på det.

 

Egentlig burde jeg kanskje ha stemt på micro usb. :hmm:

 

Tar mindre plass på telenen, hullet blir mindre og det kommer ikke så lett "ting" inn der som ikke skal være der.. :)

 

Men siden mini usb er mer vanlig så vil jeg si det er et bedre valg pr dags dato.

Lenke til kommentar

Proprietære ladere er noe herk. Hvem har vel ikke hatt en haug med ulike mobiltelefonladere opp gjennom tida? Noen har kanskje rotet den bort og erfart hva det koster å kjøpe ny.

 

Tenk om alle mobiler hadde brukt den samme USB-pluggen for lading. Da hadde man ikke trengt ørten ulike ladere. Og det hadde vært såre enkelt og billig å skaffe ny kabel/lader.

 

Jeg lurer også på hva de 3 personene som vil ha overføring av lyd via spesialtilkoblinger som ikke passer med vanlige hodesett. Hvorfor foretrekkes det fremfor noe som både passer og er kompatibelt med mye annet?

Lenke til kommentar
Er ikke interessert i en konkret bruker sin mening, mer åpen lufting fra de som foretrekker proprietære løsninger i telefonen.

Er jo faktisk 30% av de avgitte stemmene som foretrakk det valget innenfor lading.

Min situasjon:

Skal man velge for "her og nå" eller for hvordan man ønsker at fremtiden skal være? Her og nå situasjonen min er at nesten alle jeg omgis med har iallefall inntil nylig hatt en eller annen nokia lader liggende, mens nesten ingen har en usb-lader. Den siste tiden har en del byttet ut de eldre nokiaene med nye nokiaer med nye ladere som ikke passer min telefon (6230i). Derfor valgte jeg å stemme mini-usb og ikke spesialkabel.

Endret av mandela
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Interessant debatt.

 

Lyd-tilkobling er best via 3.5 mm minijack, der finnes det ingen tvil. Når det kommer til data og lading havner jeg på mini-USB, men kan etterhvert konvertere til micro-USB. Vet den siste tar langt mindre plass internt i telefonen, men hvilke andre fordeler over mini-USB har micro-USB?

 

En ønskelig situasjon et stykke inn i fremtiden hadde vært at produsentene valgte én tilkobling for lyd og én felles tilkobling for lading og dataoverføring, og droppet medfølgende headsett, datakabel og lader. Det ville presset prisen ned på handsettet samt at økende fokus på miljø gjør det klart at med felles lader-standard ville man ikke trenge en ny lader hver gang man bytter telefonen, lage mindre miljø-avfall ved mobilbytte og utslipp i forbindelse med transport ville blitt redusert pga mindre esker.

 

@arehei: hvorfor nevner du ikke video-tilkobling? Må si jeg er en fan av video ut via minijack-porten som på feks N95, men hvor utbredt er denne løsning (antall produsenter og modeller) og er det patenter forbundet med denne løsningen?

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

For det første:

USB lading går på at ladekontakten i TELEFONEN er USB, ikke at telefonen må lades i en PC`s USB kontakt.

Og, Ja, det følger med lader til vegguttak.

Dernest mener jeg at mini-usb er mer solid og "lettere å treffe kobling" en micro-usb.

Vil også anta at miniUSB bør kunne overføre mer strøm enn microUSB (flere mA) slik at man får kortere ladetider.

Fremover vil vel trådløs strøm bli mest vanlig til lading, bare å legge telefonen på en matte uten å tenke på tilkoblinger.

Det har normalt heller ikke vært mulig å flashe telefoner trådløst ennå (med mindre man laster ned en flashfil direkte til telefonen som man gjorde med siemens telefonene), så kabeloverføring av data må man uansett ha.

Problemet med usb headset er vel bare det at det ennå ikke finnes noen skikkelig gode headset med micro/mini usb tilkobling (såvidt jeg vet).

Overgangen er også så tung at den blir hengende og dingle med knekk på kabelen og er bare i veien.

Vil jo anta at det er flere muligheter med usb headset, som styring av musikk (play, stopp, velge sang, volum) og at man i prnsippet kunne lagt inn mye mer styring av telefon også.

Man kunne sikkert også laget et standard system mot pc slik at man kunne plugge telefonen til pc og få direkte tilgange til musikk, film og bilder i f.eks winamp og lignende.

Men jeg tror dette i grunnen er økonomisk.

Ved å selge telefoner med ustandard utførelse låser man forbrukerne til å kjøpe ekstrautstyr fra telefonprodusenten, og dermet håver man inn ekstrainntekter.

En åpen standard ville ført til at man mistet inntekter og det er dem ikke villige til.

En annen ting er at mange av produsentenes løsninger er elendige.

nokialadere uten usb har så tynn plugg at det er forbruksvare hos oss.

Burde vært solgt i 10-pakninger.

Nokias gamle tilkoblingssystem var også elendig, måtte presse og dra sinnsykt mye og det føltes aldri som om det passet sammen.

Siemens hadde en glimrende løsning, syntes jeg, bortsett fra at det ikke var usb.

Forøvrig så er microusb også mye brukt i digitale kamera, så man kan faktisk lade kamera og mobil med samme lader.

Fremskritt, folkens, fremskritt....

Lenke til kommentar
USB lading går på at ladekontakten i TELEFONEN er USB, ikke at telefonen må lades i en PC`s USB kontakt.

Og, Ja, det følger med lader til vegguttak.

Dernest mener jeg at mini-usb er mer solid og "lettere å treffe kobling" en micro-usb.

Vil også anta at miniUSB bør kunne overføre mer strøm enn microUSB (flere mA) slik at man får kortere ladetider.

Om jeg ikke husker helt feil er strømstyrken som kan leveres via USB definert i standarden. Ser heller ikke helt hvorfor størrelsen på kontakten skulle være avgjørende for det.

Lenke til kommentar

Har skjønt at mini-usb er mest brukt foreløpig, men hva blir brukt nå i nyere telefoner (for eksempel touch serien til htc)? Foretrekker nok 3,5mm jack til musikk og en usb-standard til overføring av data. Hadde jo vært konge om usb-kontaktene til nyere mobiler klarte å delvis utnytte hastigheten til usb 3 når den tid kommer.

 

Er ingen fan av proprietære løsninger. Har hatt SE K700i, men på slutten av dens levetid måtte jeg rigge til med en vekt oppå og en bok under telefonen for at den skulle lade. Nå begynner dessverre det samme å skje litt med min kjære W810i (begynner rett og slett å bli slitt der nede) :( , noe som er enda verre siden den skal være til musikk også (bruker den ikke lenger til det), og da kan man ikke akkurat holde kontakten i en viss posisjon når man har den i lomma.

Lenke til kommentar
Nå begynner dessverre det samme å skje litt med min kjære W810i (begynner rett og slett å bli slitt der nede)

Bruk dr. greve daglig så ordner det seg nok :D

 

Men fra spøk til alvor. Jeg er hjertens enig med deg. Det er få ting jeg har irritert meg mer over opp gjennom årene enn pop-porten til Nokia. Det forbauser meg at Nokia brukte så utrolig lang tid på å skifte til USB.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...