Gå til innhold

Frisker opp Phenom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Taiwanske hovedkortleverandører melder at 45 nm-firekjerner fra AMD trolig er i salg innen november dette år. Det betyr i så fall at AMD vil være ett år bak Intel på dette området.

 

Er det ikke fortsatt mange som sliter med å tå tak i de nye 45nm CPUene til Intel?

 

Jo det er veldig vanskelig å få tak i Q9xxx serien.

 

Men Intel lanserte mange i November som var leveringsklare da, QX9650 og en rekke Xeon dual- og quadprosessorer. Ser ut som AMD satser på å få først desktop ut på 45nm, noe som kan være lurt siden de sliter veldig med tanke på effektforbruk der. Intel gjør som regel det motsatte og hiver server først i rekken.

Endret av el_salvad
Lenke til kommentar
Er det ikke fortsatt mange som sliter med å tå tak i de nye 45nm CPUene til Intel?

Ja. Det vil si at AMD vil ligge ca 1/2 år bak intel når det kommer til levering*, hvis de holder planen.

 

Lurer på hvor mye watt x3 8x50e prosessorene vil kjøre på :hmm:

e-modellene skal ha 65 watt TDP. Det gjelder både trippelkjerner og firekjerner. Til sammenligning har Intels firekjerner* fra 95 watt TDP og oppover.

 

(*Desktop-modeller i et populært prisleie)

Lenke til kommentar

Vil disse Phenom'ene klare tri-SLI? Skal ha det på ASUS Crosshair II Formula, og disse Phenom X4 Black Edition prosessorene er vel en av de som faktisk vil klare tri-SLI ordentlig?

 

Men fy som jeg gleder meg til disse kommer :wee: da blir det oppgradering fra Athlon X2 6000+ til en 45nm Phenom X4 :) (Black Edition hvis det kommer).

Lenke til kommentar

Phenom X4 8450e i 3. kvartal

Phenom X4 9150e i 3. kvartal

Phenom X4 9350e i 3. kvartal

 

Noen som vet hva klokkefrekvensen blir på disse? Ser på wiki at 9150e skal ligge på 1800 MHz, men hva med de to andre?

 

Har selv tenkt på å kjøpe en Core 2 Quad og undervolte den for å få en laveffekts quad core, men nå lokker det veldig med AMD. Lavere effektforbruk er veien å gå!

Lenke til kommentar
Phenom X4 8450e i 3. kvartal

Phenom X4 9150e i 3. kvartal

Phenom X4 9350e i 3. kvartal

 

Noen som vet hva klokkefrekvensen blir på disse? Ser på wiki at 9150e skal ligge på 1800 MHz, men hva med de to andre?

 

Har selv tenkt på å kjøpe en Core 2 Quad og undervolte den for å få en laveffekts quad core, men nå lokker det veldig med AMD. Lavere effektforbruk er veien å gå!

 

Phenom X4 9150e har 1.8 GHz.

Phenom X4 9350e har 2.0 GHz.

Phenom X3 8450e har 2.1 GHz

(Ikke bekreftet fra AMD. Som vanlig ;))

Lenke til kommentar

Kan faktisk virke som AMD haler innpå Intel. Her ser vi at en rekke forbedrede Phenom-modeller er på vei allerede til sommeren, mens Nehalem kommer først mot slutten av året og E8xxx og Q9xxx fortsatt er lite tilgjengelige. Det er selvsagt et stykke igjen ennå, men dette er gode nyheter. :)

Lenke til kommentar
Dette var jo bra da, i og med at Gigabyte GA-MA78GM-S2H hovedkortet mitt ikke kan bruke 125w prosessorer.

 

 

Det er BS, jeg kjører en Phenom 9850 på samme hovedkort, har tilogmed klokket den til 2.8ghz (vil ikke høyere... heia AMD..). Jeg har riktignok satt kjøleribber på mosfets og bruker en Gigabyte G-Power II Pro kjøler som blåser over vrm/mosfets - null problem.

Lenke til kommentar

synes ikke det er ETT år sia man fikk 45 NM intel, (fra november i år,) intel hadde ikke 45 NM intels ute i november, fantes jo ikke i butikkene, de paper launched 45 NM takk.

 

Quadcores 45 NM kom i januar på papir, kom vell ikke ut i butikkene før april vell, intel har begynt mye paper launch, jeg så 9 stykker som hadde en 45 i midten av januar, så tok det en mnd før fler fikk dem(hardocp) USA, så det sier vell litt, men amd ligger langt bak ja, men er ikke helt enig med ett år.

 

senke effekten med 30 watt er en del =)

Lenke til kommentar
synes ikke det er ETT år sia man fikk 45 NM intel, (fra november i år,) intel hadde ikke 45 NM intels ute i november, fantes jo ikke i butikkene, de paper launched 45 NM takk.

 

Quadcores 45 NM kom i januar på papir, kom vell ikke ut i butikkene før april vell, intel har begynt mye paper launch, jeg så 9 stykker som hadde en 45 i midten av januar, så tok det en mnd før fler fikk dem(hardocp) USA, så det sier vell litt, men amd ligger langt bak ja, men er ikke helt enig med ett år.

 

senke effekten med 30 watt er en del =)

 

Nå må du ikke snakke om ting du tydeligvis ikke har noe peiling på.

 

Intel lanserte de første 45nm prosessorene som Server og High-End desktop prosessorer 12. November 2007, og de var i butikkene ikke lenge etter. Desktop var ikke ment å komme da.

 

Uansett hvordan folk vender og vrir på det(Simen1) vil AMD minst henge i alle fall 11 måneder etter Intel på 45nm om de faktisk kommer i november i år.

 

http://www.crn.com/hardware/201807246

 

Intel (NSDQ:INTC) will start shipping Penryn 45nm processors featuring 410 million transistors per die for servers and high-end desktops on Nov. 12.
Lenke til kommentar
Dette var jo bra da, i og med at Gigabyte GA-MA78GM-S2H hovedkortet mitt ikke kan bruke 125w prosessorer.

 

 

Det er BS, jeg kjører en Phenom 9850 på samme hovedkort, har tilogmed klokket den til 2.8ghz (vil ikke høyere... heia AMD..). Jeg har riktignok satt kjøleribber på mosfets og bruker en Gigabyte G-Power II Pro kjøler som blåser over vrm/mosfets - null problem.

 

 

Joda jeg er fullt klar over at det går, alt går jo an sånn i utgangspunktet, men det går ikke sånn uten noe ekstra kjøling pga den ekstra varmen 125w cpuene avgir, hk mitt skal inn i Mediasenteret mitt og da gidder jeg ikke ha fullt i vifter som bråker å uler, foreløpig så får den en AMD Athlon 64 X2 5400+ 2.8GHz (89W) som står i serveren min for øyeblikket, regner med jeg skifter den ut med en eller annen Phenom prosessor senere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...