Gå til innhold

– Derfor gikk alt galt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tar en liten Bill Gates der ja.

Nei, det vil jeg ikke si.

Flere megapiksler gir dårligere bilder

Husk at bildekvalitet er avhengig av et godt kompromiss mellom oppløsning og andre egenskaper. Dersom de ande egenskapene blir ignorert så får man et høyt pixeltall, uten god bildekvalitet.

 

Men nå er det tydeligvis ingeniører som står bak det utsagnet og ikke PR-folk og økonomer. Folk vil bli bedratt og mobilselskapene leverer bare det kundene ønsker, med unntak av Motorola.

Lenke til kommentar

Ja, så jeg er ikke uenig med utsagnet, men det var det første som falt meg inn når jeg leste artikkelen.

Men jeg tror ikke det kommer til å stoppe på 2 Megapiksler. Det kommer bedre teknologi som kan presse det opp til kanskje 4 eller 5 megapiksler uten å miste kvalitet. Det tviler jeg ikke på.

Som det står i linken din (hvis jeg husker rett) så må det bare bedre optikk til for å få bedre bilder. Og blir det bedre optikk, kan man få flere megapiksler.

Lenke til kommentar
Ja, så jeg er ikke uenig med utsagnet, men det var det første som falt meg inn når jeg leste artikkelen.

Ja, jeg skjønte at noen kom til å tenke sånn på det. Men jeg er fortsatt uenig da det er fysiske begrensninger som gjør det ugunstig med flere megapixler. Hadde det bare vært teknologiske begrensninger så kunne man løst det med ny teknologi. Det er det dessverre ikke. Fysikkens lover setter begrensningene og de får vi ikke gjort noe med.

 

Men jeg tror ikke det kommer til å stoppe på 2 Megapiksler. Det kommer bedre teknologi som kan presse det opp til kanskje 4 eller 5 megapiksler uten å miste kvalitet. Det tviler jeg ikke på. Som det står i linken din (hvis jeg husker rett) så må det bare bedre optikk til for å få bedre bilder. Og blir det bedre optikk, kan man få flere megapiksler.

Det finnes forsåvidt teknologi som kan presse opp til både 4, 5 og 10 megapixler i dag. De teknologiene heter kompaktkamera og speilrefleks. Den fysiske begrensningen er fysisk størrelse på linsene, avstanden til bildebrikken og blenderåpningen. Det finnes kun en teknisk måte å løse det på: Større kameramoduler og dermed tykkere mobiltelefoner.

Lenke til kommentar
Ja, så jeg er ikke uenig med utsagnet, men det var det første som falt meg inn når jeg leste artikkelen.

Ja, jeg skjønte at noen kom til å tenke sånn på det. Men jeg er fortsatt uenig da det er fysiske begrensninger som gjør det ugunstig med flere megapixler. Hadde det bare vært teknologiske begrensninger så kunne man løst det med ny teknologi. Det er det dessverre ikke. Fysikkens lover setter begrensningene og de får vi ikke gjort noe med.

 

Men jeg tror ikke det kommer til å stoppe på 2 Megapiksler. Det kommer bedre teknologi som kan presse det opp til kanskje 4 eller 5 megapiksler uten å miste kvalitet. Det tviler jeg ikke på. Som det står i linken din (hvis jeg husker rett) så må det bare bedre optikk til for å få bedre bilder. Og blir det bedre optikk, kan man få flere megapiksler.

Det finnes forsåvidt teknologi som kan presse opp til både 4, 5 og 10 megapixler i dag. De teknologiene heter kompaktkamera og speilrefleks. Den fysiske begrensningen er fysisk størrelse på linsene, avstanden til bildebrikken og blenderåpningen. Det finnes kun en teknisk måte å løse det på: Større kameramoduler og dermed tykkere mobiltelefoner.

 

Kan ikke si meg helt enig der. Greit nok, man trenger større kameraer. Men når teknologien kommer lengre, vil resten av telefonen bli mindre og dermed ha plass til større kamera. På denne måten kan telefonen ha samme formfaktor, og større kamera.

Endret av Emil Johansen
Lenke til kommentar
Simen: finnes det (etter din mening) noen mobiltelefoner med under 5mp kamera som tar bedre bilder enn f.eks. Nokia N82?

Det er jeg litt usikker på siden de ofte (alltid?) bruker fysisk mindre kameramoduler og dårligere optikk i mobiler med 2-3 megapixler enn i de med 5. Men potensialet ligger i hvert fall der.

 

Og ville bildene bli bedre med 3mp billedbrikke dersom opptikken m.m. var den samme?

Ja, så lenge det er ellers sammenlignbare forhold. Altså samme fysiske størrelse på bildebrikken, samme brikketeknologi, samme optikk, samme antirefleksjonsbelegg, samme bildebehandling osv.

 

Forbedringene i bildekvalitet ville blitt:

- Mindre støy = bedre bilder i innebelysning

- Bedre dynamikk/kontrast = bedre utendørsbilder i sol, konsertbilder mm.

- Når bildet vises i 1:1 på skjerm blir det bedre skarphet og mindre kromatisk abberasjon

 

Samt en del andre forbedringer som ikke går på bildekvalitet:

- Bedre batteritid

- Får plass til flere bilder i minnet

- Kjappere overføring til PC

- Raskere kamera

- Raskere bildevisning

Lenke til kommentar

 

Det er nå stort sett tykkelsen på telefonen som er begrensningen for hvor stor kameramodul man kan sette inn. Kameramodulene er ikke helt kubiske, men heller ikke så langt unna.

 

Panasonic_3MP_Mobile.jpg0523_01_01.gif

 

 

 

Det burde vel vært mulig å bruke prismer etc. til å få den horisontal? Dessuten er det jo plass over skjermen.

 

Du må ikke misforstå meg altså. Jeg synes også det er dumt med et megapiksel-race. Personlig tror jeg de lager 8 mpx telefoner, og så begynner de heller å tenke på optikk i fremtidige modeller. Kanskje (med dagens teknologi) at 3,2 mpx er det optimale, og med meget mye bedre optikk og en større bildebrikke, kunne vi fått en SKIKKELIG kameratelefon?

Lenke til kommentar

Speil/prismer for å få det horisontalt brukes allerede i dag i en del kameramoduler. (De på bildene gjør nok ikke det)

 

Personlig ville jeg foretrukket ~2 megapixler på dagens mobiler. Grunn: Fordi oppløsningen 1600x1200 passer perfekt med min 24" skjerm slik at jeg slipper å skalere bildet i visningsprogrammet for å få det i 1:1. ;)

 

Teknisk sett tror jeg 1,3 - 3,2 megapixler passer best avhengig av skjermen bildene skal vises på og tykkelsen på mobilen (kameramodulens optikk)

Lenke til kommentar

hadde vært hyggelig om skjermprodusenter osv ble enig om en ppi standard. altså at skjermer skal ikke ha flere eller færre pixel pr tomme den størrelsen tillater. å dytte for mange eller for få inn på ett gitt område fører bare til sløsing uansett. enten så utnytter en ikke flaten, eller så blir elementer så små at det er praktisk talt usynlig uansett.

 

og når en har fått det på plass så kunne en gjort det samme med kamera. kompaktkamera kunne standardisert rundt en pixelstørrelse som egner seg for utskrift i hva det nå er som oppfattes som vanlig fotostørrelse.

 

slik det er nå er det tull med tall mesteparten av tiden...

Lenke til kommentar

PC-skjermer har nesten bestandig en pixelavstand på 0,25 - 0,30 mm. Den kunne sikkert vært fast, men jeg ser også behov for ulike pixel-tettheter og sitteavstander på sånne skjermer i de ulike markedssegmentene. Bærbare PCer og mobiltelefoner har et veldig annerledes behov enn stasjonære PCer og trenger derfor annerledes pixeltetthet. Det er ikke så lett å klassifisere enhetene heller fordi det finnes enheter som er litt fugl og fisk på en gang.

 

Jeg ser også et stort behov for ulike fysiske kamerastørrelser og dermed oppløsninger på kameraer for å optimalisere egenskapene.

 

Med andre ord: Jeg stemmer i mot forslaget om fast pixelavstand på skjermer og fast oppløsning på kameraer. :)

Lenke til kommentar

Hvorfor er det ingen som lager et mobilkamera som er litt for stort, og putter det inn i en enhet som er mindre enn en mobil, men likevel har skjerm? Den kan kjøre minnekort og ha et lite batteri i stedet for mobilting, og da får man et lite, kompakt men fortsatt ganske bra kamera?

 

Omtrent som bildet?

 

Det er forresten:

 

Bakfra - fra siden med objektiv inne - fra siden med obj. ute

Endret av Emil Johansen
Lenke til kommentar

stapp inni blåtann så en kan bruke mobilen til å hente ut bilder og sende dem og jeg kjøper jeg ;)

 

men som jeg har fått inntrykk av etter diskusjoner rundt nokia sin N800 så vil ikke folk flest ha flere enheter å drasse på, men færre...

 

er omtrent bare geeks som liker tanken på en bag full av enheter hver gang en går ut døra...

 

pokker og, over atlanteren så har dem uttrykket "manbag" for alt av budbagger og annet som karer benytter seg av for å ha med seg en laptop eller lignende på gata, og det er ikke positivt ment...

 

men så er det vel samme stedet som nær sagt krever at en "ekte" mann skal bruke en pengeklype eller kredittkortholder, ikke lommebok...

Lenke til kommentar
stapp inni blåtann så en kan bruke mobilen til å hente ut bilder og sende dem og jeg kjøper jeg ;)

 

men som jeg har fått inntrykk av etter diskusjoner rundt nokia sin N800 så vil ikke folk flest ha flere enheter å drasse på, men færre...

 

er omtrent bare geeks som liker tanken på en bag full av enheter hver gang en går ut døra...

 

pokker og, over atlanteren så har dem uttrykket "manbag" for alt av budbagger og annet som karer benytter seg av for å ha med seg en laptop eller lignende på gata, og det er ikke positivt ment...

 

men så er det vel samme stedet som nær sagt krever at en "ekte" mann skal bruke en pengeklype eller kredittkortholder, ikke lommebok...

 

Så bra at jeg har kredittkortholder da=)

 

Jeg har en KU990 nå som egentlig dekker alle mine behov. Kreuzhnder-ett-eller-anna optikk og 5 mpx. Funker fett til mitt bruk=)

 

Jeg må innrømme at P1i jeg hadde før hadde bedre kamera og musikkspiller, men det er absolutt bra nok nå også=)

Lenke til kommentar
Emil, jeg vet ikke om det var sarkastisk eller ment som en slags underklasse til dagens kompaktkamera. I så fall fantes det en slik underklasse før i hvert fall. Møt Mustek Gsmart mini:

 

53729.jpg

Dinside 2003: Digitalkamera under 1.000 kroner

Hjemmeside. Ulempen med det er at det ikke hadde skjerm. Ellers så ga det bilder på nivå med det mobilkameraer gjorde ca 2 år senere.

 

Var vel mest underklasse-delen jeg tenkte på. Men hvis det allerede er funnet opp, blir jeg visst ikke millionær på patenten min=P

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...