Gå til innhold

Hvilken kampsport er mest effektiv i praksis?


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Ja, som tittelen sier: Hvis man blir angrepet på gata/kommer i en situasjon hvor man får bruk for slike teknikker...hva er da best?

Det enkleste er pistol heter det, men hvis man skulle satse på en kampsport hva bør man satse på?

De jeg kjenner som blir overfalt har bl.a blitt blendet ved at klesplagg/hetter dras over hodet, overfalt ved åpning av inngangsdør og lignende close-up nærkamp.

Har jo hørt at Krav-Mag er den mest praktiske til slike ting men hva mener dere?

Se for dere at dere f.eks blir ranet på gata, og kan velge å utøve en kampsport teknikk.

Lange flyvespark er jo ikke vits i...?

 

Som en oppfølger så kan man jo også diskutere hvilket nivå/hvor lang trening man bør ha for å kunne vinne slike kamper også.

Antar at en nybegynner som har vært 3 ganger på trening har minimale fordeler, mens en shaolin munk nok har rimelige muligheter for å vinne...

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg trener selv Tae Kwon Doe(TKD), og synes det kan være nyttig med tanke på at man lærer endel grep etterhvert som man har mulighet for og "pynte på" utifra situasjonen.

Jeg møtte på en kar gikk på Krav-Maga, som dreier seg mindre om slag og spark som det er i TKD, men mer styrke som gjør at man fort kan forandre en situasjon.

Han sa han hadde gått et par måneder virker som en av de jeg ikke hadde flydd på med en gang.

 

Men så skal det sies at Krav-Maga er selvforsvar og atter selvforsvar (etter det jeg vet), mens TKD er for og øke konsentrasjonen og lære seg og kjenne sin egen kropp.

 

Derfor vil jeg si at hvis du vil banke opp folk: Krav-Maga

Få litt mer orden på livet ditt og takle stress bedre Tae Kwon Doe

Lenke til kommentar

er vel egentlig lite som slår ett spark mot ballene eller leggen etterfulgt av ett hardt slag i ansiktet eller halsen.

 

men ellers så er vel kanskje thai-boksing en av de mer effektive kampsportene, ikke noe funky triks, ren slag-kraft, utholdenhet og høy smerte-terskel.

hjelper ikke å kunne all verdens triks hvis du ikke tåler ett par spark og slag selv.

Lenke til kommentar

Finnes flere Kung Fu arter som egner seg utrolig bra i praksis, dog mange som egner seg bedre på scenen. Så dersom du behersker en effektiv Kung Fu stil (må vel være født i kina og trent under hard disiplin) vil det være utrolig effektivt. Har selv "sloss" mot en kung fu trener, og jeg har aldri i mitt liv vert borti slik kontroll. Reaksjonsevnen han hadde overgår alt jeg noen sinne har sett og opplevd. Men reaksjonsevne er noe man får trent ved alle kampsporter.

 

EDIT:

En av de mest effektive kampsporter trenes vel i diverse spesialstyrker rundtom i verden, blant annet FSK. Det er en blanding av forskjellige kampsporter, men handler om å gi motstanderen en støkk (eller to).

Endret av Phannyboy
Lenke til kommentar

Ekke sikker men vis du skal gå på Krav Maga så må (hvertfall før veit ikke om det sånn nå lenger) 18 tror jeg.. Men det er en ganske kraftig/brutal kampsport som går mye utpå kraft og teknikk (vis ikke jeg tar kjempe feil nå :p)

Men en annen kampsport som er ekstremt nyttig til alt, er jujutsi/jujutsu (det er 2 forksjellige ting), der går mye utpå punkter på kroppen og hvordan du kan låse den osv. :) + at det går også mye på bakkekamp (som ofte kan skje under en såkalt streetfight :p)

Endret av CThomassen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...