Gå til innhold

En overdreven død


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rimelig blåst at målinger ikke tar for seg butikker som Steam, ja. Tror for øvrig ikke Valve har alt å si.

 

Stusset forresten på 1 ting:

Konsollene har i løpet av de siste årene tatt igjen mye av forspranget PC-en hadde, og stiller for eksempel mye sterkere nå med tanke på grafikk.

Det gjør de da virkelig ikke? PC-en har alltid best grafikk bortsett fra kanskje i noen uker etter en ny konsoll har kommet. Hvordan kan du si at konsoll har bedre grafikk enn PC?

Lenke til kommentar
Konsollene har i løpet av de siste årene tatt igjen mye av forspranget PC-en hadde, og stiller for eksempel mye sterkere nå med tanke på grafikk.

Det gjør de da virkelig ikke? PC-en har alltid best grafikk bortsett fra kanskje i noen uker etter en ny konsoll har kommet. Hvordan kan du si at konsoll har bedre grafikk enn PC?

Marius skriver ikke at konsollene gir bedre grafikk enn PC-en. Det han mener er at konsollene ikke lenger ligger like langt bak som før, og at de nå er mer konkurransedyktige på grafikk. Har endret ordlyden i teksten litt, slik at dette ikke misforstås.

Lenke til kommentar

Konsoll er mye bedre til enkelte ting, samtidig som PC har sine sterke sider.

 

Bilspill og fotballspill synes jeg er mye bedre på konsoll. Jeg sier ikke at FIFA ikke funker på PC, men det er bedre på konsoll.

 

RTS, simulatorer og de fleste MMOs passer bedre på PC.

 

Vet at det er veldig mange som synes FPS kun hører hjemme på PC, men der er ikke jeg enig.

Hvis man designer et FPS for konsoll, kan det bli riktig så bra. Man må bare kompensere for at sikting o.l. blir litt langsomere.

Der man får problemer er når man porter FPS over til konsoll eller omvendt. Porter man et FPS fra PC til konsoll, vil man ofte få problemer pga måten spillet er byggd opp på. Enkelte plasser vil det ofte bli veldig vanskelig, fordi fiendene er plassert slik at det er meningen at man skal sikte raskt.

Med andre ord kan et FPS som blir portet fra PC til konsoll bli veldig vanskelig, mens et som er portet fra konsoll til PC kan bli veldig lett.

 

At Epic er med i denne spillalliansen ser jeg ikke på som et problem. Selv om man mener at PC ikke er det optimale medium for spill lengre, så betyr ikke det at man ikke ønsker at det blir forandringer.

 

Peter Molyneux tar jeg ikke så seriøst. Han har selv bare levert enormt hypede, men middelmådige spill den siste tiden.

At WoW og The Sims ødelegger tror jeg ingenting på. Likheten mellom disse to spillene er at de har tiltrukket seg en helt ny gruppe gamere. De som spiller disse spillene har ofte ikke vært interessert i spill før. Det samme tror jeg kan sies at partyspill som Singstar, Buzz, Rock Band, Wii Sport og DDR har gjort for konsoll.

 

En annen ting er at WoW, The Sims og Valve-spill som regel krever relativt lite maskinkraft. Dette gjør jo at man når ut til en mye større gruppe enn hva f.eks Crysis gjør.

 

For øvrig må jeg si at jeg er en veldig stor fan av Steam. Jeg har kjøpt flere spill gjennom Steam (HL2 Silver, HL2 EP1, Orange Box, X3, Vampires - Bloodlines, CoD4, Sam & Max sesong 1, Bioshock, Red Orcestra etc). Håper alle spilleverandører går over til å bruke Steam snart.

Lenke til kommentar
Vil si at PC er bedre enn konsoll på noen typer spill, RTS og FPS, mens på resten er det omtrent hips om haps. Samtidig er konsoll MYE lettere å holde på med da omtrent alle spill fungerer "out of the box" uten drivertukling ol., og ingenting slår konsoll på partyspill, bilspill og sportsspill.

 

 

 

Så sant, så sant :yes:

 

Bil-spill er vell faktisk noe jeg foretrekker på konsoll, sammen med noen plattform spill.

Men utover det så går det meste på PC, ingen tvil om det.

 

Enkelte spill som du nevner (RTS, FPS for å nevne noen sjangere) må spilles på PC, det fungerer rett og slett ikke på konsoll. Tåler ikke sammenligning engang ;)

 

 

Men det er en rekke andre årsaker til at jeg foretrekker PC også :)

Er som oftest bedre og raskere oppdatering av spill, du kan lett tweake på spillet selv (noe jeg liker å fikle med).

For ikke å nevne den overlegne muligheten for egne og installasjon av andres "mods / modifikasjoner" som kan gjøre at et spill har MYE lengre levetid på en PC.

 

Personlig liker jeg også helt klart tastatur + mus best, samt at på en PC kan du lett kjøpe deg en GamePad om det skulle være ønsket. Jeg liker å sitte oppslukt i en PC-skjerm bare noen cm unna skjermen, enn 5meter i sofaen unna TV-en. Samt at jeg ikke liker å okkupere stua for andre som ønsker å se på TV.

Og som jeg nevnte, jeg føler meg mye mer "med" i spillet når jeg sitter noen cm unna skjermen på rommet enn 5meter unna skjermen i stua.

 

Og en rekke andre ting.

Er jo også verdt å nevne at når du betaler 10'000kroner for en PC (noe som burde være nok for en veldig god "gamer" idag) så har jeg også muligheten til å gjøre så veldig mye annet i tillegg, som bilde og videoredigering og masse annet.

 

 

Nei, har hatt en PlayStation One, PlayStation2, Nintendo64 og litt sånt, men det er alltid PC-en som det blir spilt mest på. Konsoll brukes som oftest kun når vi er flere kompiser i samme hus som ønsker å spille mot hver andre.

Lenke til kommentar
Jeg sier ikke at FIFA ikke funker på PC, men det er bedre på konsoll.

 

 

Morsomt at du skulle nevne akkurat FIFA, jeg har alltid likt det desidert best på PC (på grunn av alt det nedlastbare materiale du kan laste ned til FIFA serien), dog liker jeg jo aller best PES som er mye bedre spill ;) (men det fungerer nok best på konsoll da det er litt svakt optimalisert for PC, dog har PC fordeler av at du kan laste ned store modifikasjoner som gjør at du har alle riktig navn, ligaer osv..)

 

Men situasjonen som er med FIFA08 er den at PC ikke har fått samme versjon som Xbox360 og PlayStation3.

FIFA utvikles nemlig av to forskjellige "team", et team holder på med "next-gen" utgaven av spillet, og det andre teamet med utgaven til Xbox og PlayStation2.

 

Og av en eller annen merkelig grunn har Electronic Arts funnet ut at de skal la PC utgaven få den nedprioriterte og langt svakere "Xbox og PlayStation2" utgaven og ikke "next-gen" utgaven.

 

Den henger jo overhode ikke på greip, er ikke kraftige PC-en som skal til for å kjøre "next-gen" utgaven av FIFA, men Electronic Arts har nå da valgt den idiotiske løsningen. Og derfor kan egentlig ikke helt FIFA08 på PC og til Xbox360 / PlayStation3 sammenlignes, da det blir nesten to forskjellige spill ;)

 

FIFA08 til PC er jo kanskje noe av det svakeste jeg har sett i serien, siden FIFA 2004.

Mens FIFA08 til Xbox360 / PlayStation3 var et ENORMT skritt i riktig retning for FIFA-serien, selv om det dog henger et stykke etter Pro Evolution Soccer når det kommer til GamePlay, kunstig intelligens og realisme.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Jeg lurer litt på hva som hadde skjedd om konsollprodusentene hadde sagt at "alle FPS-er, RTS-er osv. skal fra nå av støtte tastatur og mus på vår konsoll". Og i tillegg hadde konsollene fått de mer "avanserte" spillene.

Hva hadde da forskjellen vært? Kun grafikk?

 

Les hva jeg skrev ovenfor ;)

 

 

EDIT:

 

Uansett tviler jeg sterkt på at noe sånt vil skje.

En grunn til at det ikke alt har skjedd, er nok simpelthen at det ville blitt for "ubalansert" online.

Folk som da skaffer seg "Call of Duty 5" (la oss nå si at det støtter mus + tastatur) så vil jo de som sitter med mus og tastatur hatt en så overlegen fordel at det ikke er rettferdig lengre.

 

Er vell også derfor Call of Duty 4 ikke har noen servere som deler både konsoll og PC spillere

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Piratkopiering vil eg påstå må ta størstedelen av skulda for dårlege salgstal - men det er til gjengjeld eit problem som kan og vil bli marginalisert dei neste åra gjennom digital distribusjon. Videre trur eg platformar som Steam der det å installere spel er ein langt meir brukervennleg prosess enn tradisjonell installasjon vil hjelpe til med å fjerne noko av "PC er så vanskelig"-mentaliteten.

 

Eg trur ikkje at PC nokon gong vil ta att konsoll, men at marknaden vil bli meir lønnsam enn i dag ettersom fleire går over til betre publiseringsløysningar tar eg for gitt.

Lenke til kommentar
Jeg kan aldri se for meg at jeg noen sinne vil spille på konsoll fremfor Pc.

 

Pc er så utrolig mye bedre en konsoll, dette mener jeg selv om jeg har både 360 og ps 3.

 

Pc har sine fordeler. hardcore -brukerne har maskinvare som langt overgår hva konsoller er i stand til.

 

Problemet ligger i piratkopiering, og det at cuttinge edge -spill har nødvendigvis ikke en så stor markedsandel som det konsoll-spill har.

 

Selv spiller jeg ikke noe av de moderne spillene som kommer nå. Etter å ha vokset opp med dataspill på starten av åttitallet så skal det mer enn fancy grafikk for å fenge meg. Kan være derfor den eneste spillgreia jeg har som jeg bruker ofte er en nintendo ds.

Lenke til kommentar
Piratkopiering vil eg påstå må ta størstedelen av skulda for dårlege salgstal - men det er til gjengjeld eit problem som kan og vil bli marginalisert dei neste åra gjennom digital distribusjon. Videre trur eg platformar som Steam der det å installere spel er ein langt meir brukervennleg prosess enn tradisjonell installasjon vil hjelpe til med å fjerne noko av "PC er så vanskelig"-mentaliteten.

 

Eg trur ikkje at PC nokon gong vil ta att konsoll, men at marknaden vil bli meir lønnsam enn i dag ettersom fleire går over til betre publiseringsløysningar tar eg for gitt.

 

 

 

Piratkopiering er bare en unnskyldning som blir brukt, men er nok ikke så ille som folk skal ha det til.

Det er jo også utrolig lett å piratkopiere spill til Xbox360, og Xbox360 spill er jo like utbredt på diverse torrent-sider som PC-spill disse dager ;)

 

Alt du må er jo å betale noen hundre lapper for å få din Xbox360 modifisert (er ikke sikker på om det kreves engang?) også er det jo bare å laste ned og brenne ut ;)

 

 

Uansett, mann sier liksom at PC-spill blir så mye piratkopiert.

Noen maser jo at 3x så mange laster ned et PC-spill en de som faktisk kjøper det osv..

Hvordan i allverden klarer de liksom å måle sånt aner jeg ikke? :dontgetit:

 

Uansett, selv om en person måtte velge å laste ned et spill betyr ikke dette nødvendigvis tapt inntekt for produsenten.

Jeg tror nesten over 90% av de som laster ned et spill ikke hadde kjøpt det selv om det ikke var mulig å laste det ned gratis. Det at folk laster ned et spill betyr ikke at de hadde betalt for det, det betyr bare at de vurderer å teste det ut siden det er gratis og så lett tilgjengelig.

 

Jeg kjenner mange som laster ned spill, og de laster jo ned alle slags type spill, men jeg er da sikker på at det knapt hadde vurdert å betale for noen av de spillene selv om det ikke var mulig å laste de ned gratis.

 

Blir som med Photoshop og slikt, det er veldig mange som laster det ned, men knapt noen av de som laster det ned hadde vurdert å betale den latterlig høye prisen for lisensen til Adobe sine produkter.

Det gjør bare slik at Photopshop får en enorm bukermasse, som de aldri hadde hatt om det ikke var gratis tilgjengelig, men det betyr ikke at Adobe har tapt enorme penger.

 

Microsoft uttalte jo at det var litt glade for at folk lastet ned Windows, for uten piratkopiering så hadde de nok ikke hatt på noen måte den Windows Vista brukermassen de har idag. Og på sånn måte hjelper det til med å øke markedsmaken deres.

 

 

 

Jeg kunne sikkert ha lastet ned "RollerCoaster Taycoon", det betyr nødvendigvis ikke at jeg hadde betalt for det ;)

 

 

 

 

En annen ting er jo det at prisen på spill faktisk er nokså høy.

Jeg tenker meg om mange ganger før jeg kjøper et spill, for jeg det er noe dritt å kaste bort 350-450kroner på noe som du faktisk ikke likte i det hele tatt.. Du kan lese deg blind på spilltester, men det garanterer ikke at du nødvendigvis får så god underholdning av spillet.

 

Jeg forstår godt at folk laster ned jeg, slik at de kan få prøvd ut spillet før de kjøper det og finne ut om det faktisk er noe å bruke penger på. Det er jo så dårlig utvalg av demoer disse dager, at det er jo nesten umulig å få prøvd ut spill lengre.

 

Og lages det et godt spill, så selger det nok veldig godt også. Spesielt om det har en god online del, da tror jeg bare piratkopiering fører til økt inntekt for produsenten. Folk lastet det ned, syntes egentlig spillet var ganske bra, og vet det finnes en online del som skal være veldig bra, så de går å kjøper seg spillet..

 

Og PC-spill selger jo heller ikke så dårlig som folk skal ha det til?

Jeg har da hørt at PC-spill gjerne ikke selger på langt nær like dårlig som flere konsollspill

 

 

Så en løsningen med at konsollutgaven kommer ut noen måneder før en "forbedret" PC-utgave syntes jeg er en grei løsning :)

Og ekskludere PC-plattformen er hvert fall ikke den riktige veien å gå ;)

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Piratkopiering til PC er et enormt problem. Nesten alle jeg vet om piratkopierer PC-spill. Dette tror jeg ene og alene er fordi det er enkelt. Det viser seg at hvis folk ikke har noe valg, har de ikke noe i mot å betale for et spill. Se bare på WoW, CS, TF2 osv. De selger som bare det. Denne mentaliteten går dessverre ut over singleplayer-spill.

 

Nå som konsollene har harddisk, tror jeg antallet personer som piratkopierer spill der også vil øke dramatisk.

 

Jeg går ikke med på at det er prisen på PC-spill som er grunnen til at folk kopierer. PC-spill er som regel en god del billigere enn konsoll-spill.

Selskap som priser spillene sine for høyt er bare teit. Skjønner godt at folk har problemer med å betale 600,- for et spill.

Lenke til kommentar
Piratkopiering er bare en unnskyldning som blir brukt, men er nok ikke så ille som folk skal ha det til.

 

Kjære menneske.

 

"Chris Taylor: Well one of the key things that is really affecting the economics and the success of gaming in general is piracy on the PC. So one of the reasons we'll see RTSs on the console is because people can't pirate it. That's why we're going to see a lot more of everything on the console. When you look at the sales of really hardcore games like Crysis and you think, "Wow, those games should have sold a lot more," you realize that's probably due in large part to piracy. And you realize that a game like Crysis would have done its true numbers if it had launched on console first.

 

It's just a good business decision to have your game of any kind on a console where you can't pirate it. When you start to refine the control system and you start to take away the barrier of the control system and you start to make that a non-issue, just like we did with first-person shooters, and it becomes more about the game experience and less about the interface, you start to go to the platform where the economics of where the gaming base is."

 

Ja, bare fortsett å piratkopier pc-spill. Det krever så mye mer å ta ibruk piratkopier på konsoll - spesielt denne generasjonen - så de som eventuellt har modifisert hardware til dette er i fåtall. og da faller argumentasjonen din i grus. Sammenligning med windows og photoshop er irellevant da windows selger seg selv ved hvert salg av en pc i vestlig verden, og photoshop er defacto-standard i grafisk bransje. Så at ola normann laster ned photoshop tar ikke et salg, for ola normann er ikke en potensiell kunde. Ola grafiker er, og jeg ser ikke for meg at så mange grafiske byrå kjører så mye piratkopier. Der jeg jobber har vi flere lisenser enn vi bruker, og photoshop er et billigprogram i forhold til de andre vi har på huset som Quark Express.

Lenke til kommentar

Jeg har heller ikke noe imot å betale for spill som gir meg god underholdningsverdi.

Og World of Warcraft er et prakt eksempel, jeg har vell aldri fått samme underholdningsverdien av noe annet spill tidligere..

 

Problemet er bare det at det så mange spill jeg mener ikke er verdt pengene, jeg har prøvd Gears of War, BioShock, Half-Life 2 osv.. Men disse spillende underholdt meg rett og slett ikke. Hvorfor? Det aner jeg ikke, men det var rett og slett ikke morsomt, og jeg spilte i kanskje 1time også slettet jeg de igjen.

 

Det føles da utrolig bortkastet å ha brukt en masse penger på de spillene, når de rett og slett ikke gav meg noe som helst for pengene. De spillene jeg har lastet ned gratis, som jeg faktisk føler at har noe verdi, de går jeg faktisk å kjøper også. Men jeg gidder da ikke å bruker 350-450kroner på noe jeg ikke mener har noe verdi for meg i det hele tatt.

Og siden det knapt finnes demoer idag, så er jo nedlasting strengt tatt den eneste måten å få testet ut et spill på.

 

 

Og som jeg sa, en god online del er en måte å få folk til å kjøpe spillet på. Og da tror jeg gjerne piratkopiering fører til at flere kjøper det, da mange laster ned spillet og finner ut at det har utrolig lyst til å spille dette online og derfor kjøper det. Hadde de aldri lastet det ned, så hadde de nok aldri vurder å kjøpe det for å spille online heller.

 

 

Uansett så taper nok ikke produsenten så enorme penger.

Jeg kunne nok godt tenkt meg å lastet ned en rekke spill (fordi det er enkelt og gratis), men det betyr ikke at det hadde falt meg inn å dra til butikken å kjøpe det.

 

Om 100'000 laster ned et spill, betyr ikke at de 100'000 hadde betalt for spillet om det ikke var gratis tilgjengelig.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Piratkopiering er bare en unnskyldning som blir brukt, men er nok ikke så ille som folk skal ha det til....

 

Det kjem litt an på kven ein spør. Mange av argumenta dine er korrekte. Sjølvsagt vil ikkje alle som piratkopierar kjøpe spelet - men hadde det vore vansklegare/umogleg å piratkopiere ville fleire ha kjøpt spel. Eg talar ikkje om tidoblingar av salgstal eller den typen overdrivingar.

 

Ein anna ting, eg hugsar ikkje kven som sa det men det var i forbindelse med eit intervju på GDC, at viss ein samanliknar salgstala til Nvidia med salgstala for PC-spel så finner ein eit mistenkeleg gap mellom solgte grafikkkort i toppsegmentet (dei som er retta mot gamerar) og salgstala av pc-spel. Sjølvsagt kan delar av dette gapet forklarast vekk på gode og rasjonelle måtar, men ikkje heile.

 

Videre har mange folk fleire platformar - om ein kan velje mellom å kjøpe eit konsollspel og eit pc-spel, så trur eg pr. i dag gitt økonomiske avgresningar (slik ungdom ofte lider av) så vil dei velje å kjøpe konsoll-spelet og laste ned pc-spelet utan å vurdere kvaliteten av dei to. Dersom båe platformar var like vanskleg å piratkopiere til, kunne ein del av desse prioriteringane like lett gått i PC-spelet sitt favør.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...