Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forskjellene blir gjerne veldig små og det krever veldig mye å skille det når det blir så subtilt. I tillegg har man forventningsbias som er en subjektiv forskyvelse av objektiviteten. Man må gjerne ha anlegg for det genetisk, og være godt trent i kritisk lytting for å kunne skille de veldig små forskjellene det gjerne blir på eksepsjonelt god utstyrsstack.

 

Du kan jo vurdere evnen din her;

 

https://www.goldenears.philips.com/en/introduction.html

Lenke til kommentar

Forskjellene blir gjerne veldig små og det krever veldig mye å skille det når det blir så subtilt. I tillegg har man forventningsbias som er en subjektiv forskyvelse av objektiviteten. Man må gjerne ha anlegg for det genetisk, og være godt trent i kritisk lytting for å kunne skille de veldig små forskjellene det gjerne blir på eksepsjonelt god utstyrsstack.

 

Du kan jo vurdere evnen din her;

 

https://www.goldenears.philips.com/en/introduction.html

 

Jeg skjønner ikke den frequency bands on noise greia.

Hva er greia med on/off effect? Skjønner ikke hva jeg skal høre etter

Lenke til kommentar

Du kan trøste deg med at det er mange i samme båten. De fleste ender opp med å si at MP3 ikke er så dårlig likevel. Spotify bruker Ogg Vorbis og den er enda vanskeligere å skille fordi den gir bedre kvalitet med samme bitrate. Litt av poenget med godt utstyr er jo at man kan merke forskjell, ellers kunne man jo kjøpt noe billigere og hatt det like moro og spart masse penger. Når det kommer til lyd har jeg en ganske enkel innstilling. Keep it real.

 

Edit:

Tidal som bruker samme testen til Wimp liker jo si at du mister 90% av lyden og dermed masse detaljer når du komprimerer med lossy formater, samtidig som de spiller av et differensialsignal for å poengtere det (Origialsignal - komprimert signal), men det de ikke sier er at dette er ting hjernen din filtrerer ut uansett, og dette er forsket fram via nitidig arbeid og har resultert i psykoakustiske modeller som brukes for å nettopp kunne fjerne ting folk flest ikke legger merke til uansett.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Forskjellene blir gjerne veldig små og det krever veldig mye å skille det når det blir så subtilt. I tillegg har man forventningsbias som er en subjektiv forskyvelse av objektiviteten. Man må gjerne ha anlegg for det genetisk, og være godt trent i kritisk lytting for å kunne skille de veldig små forskjellene det gjerne blir på eksepsjonelt god utstyrsstack.

 

Du kan jo vurdere evnen din her;

 

https://www.goldenears.philips.com/en/introduction.html

Denne var genial.

 

Veldig mystisk at man klarer testene fint en gang (f.eks komprimiert lyd), men senere samme dag er denne et kjempeproblem. Dagsform og konsentrasjon har stor betydning. Denne testen fungerer også veldig bra for å teste hodetelefoner/øreplugger. Har lagt den på favoritter for å bruke ved neste anledning :)

Lenke til kommentar

Synes ikke det er nok punch i DT770'ene mine.

Er 80ohm, så PC'en sliter med å dra de.

Bør jeg kjøpe Fiio E6, eller bytte de i noen 32ohms?

De vil helt klart spille bedre om du får tak i en hodetelefonforsterker. Finnes i alle prisklasser; alt er bedre enn lyd rett ut fra PC'en.

Lenke til kommentar

Denne var genial.

 

Veldig mystisk at man klarer testene fint en gang (f.eks komprimiert lyd), men senere samme dag er denne et kjempeproblem. Dagsform og konsentrasjon har stor betydning. Denne testen fungerer også veldig bra for å teste hodetelefoner/øreplugger. Har lagt den på favoritter for å bruke ved neste anledning :)

Ja, det er alt annet enn enkelt å avsløre svært subtile detaljer. Det krever at man er i god form, ørene helt uthvilt og i toppform og at man har helt rett volum som klarer å få fram detaljene. For lavt klarer du ikke å høre dem og for høyt så drukner dem. De aller fleste synes denne er svært vanskelig å passere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

Synes ikke det er nok punch i DT770'ene mine.

Er 80ohm, så PC'en sliter med å dra de.

Bør jeg kjøpe Fiio E6, eller bytte de i noen 32ohms?

De vil helt klart spille bedre om du får tak i en hodetelefonforsterker. Finnes i alle prisklasser; alt er bedre enn lyd rett ut fra PC'en.

 

Det er notert :) Får titte litt rundt da :)

Lenke til kommentar

 

Denne var genial.

 

Veldig mystisk at man klarer testene fint en gang (f.eks komprimiert lyd), men senere samme dag er denne et kjempeproblem. Dagsform og konsentrasjon har stor betydning. Denne testen fungerer også veldig bra for å teste hodetelefoner/øreplugger. Har lagt den på favoritter for å bruke ved neste anledning :)

Ja, det er alt annet enn enkelt å avsløre svært subtile detaljer. Det krever at man er i god form, ørene helt uthvilt og i toppform og at man har helt rett volum som klarer å få fram detaljene. For lavt klarer du ikke å høre dem og for høyt så drukner dem. De aller fleste synes denne er svært vanskelig å passere.

 

Trøbbelet med denne testen er at man i enda større grad enn tidligere legger merke til dårlige valg gjort under mixing/produksjon av musikk!

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Etter å ha lest mer om LCD-3 m/ fazor må jeg si den frister! :D

Ser og dem skal være litt mer komfertable enn LCD-2.

Noen som har erfaring? Tykkere hodebånd?

Ut fra hva jeg har forstått dine preferanser er så bør du også vurdere Audeze LCD-X. Hodebåndet har ikke vært noe issue for meg, men du bør teste ut selv (ref LCD-3F)

 

Edit:

Bruker selv Audeze LCD-3F (m/Fazor); og LCD-XC (som også har Fazor, samme gjelder LCD-X og nye utgave av LCD-2).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...