Gå til innhold

Gir deg surround på telefonen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skal Dolby bruke aac+ som format for teknologien sin?

Det står jo

Mobiltelefoner vil i fremtiden kunne få et eget Dolby-stempel som skal vise at lyden du hører er behandlet av Dolbys lydbehandlingsteknologi, som innebærer støyreduksjon og komprimering av musikk uten tap av kvalitet.

Og det første som står om aac+ på wikipedia er

High Efficiency AAC (HE-AAC) is a lossy data compression scheme for digital audio.

Syns det blir litt rart.

Hvis de skal ha lossless komprimering så med det andre som er snakk om her, så ville det jo vær genialt, men jeg tror det ikke er mobiltelefoner de burde gjøre det på i første omgang. De som setter pris på dette bruker sannsynligvis ikke mobilen får å høre på musikk (ikke god nok plass). Og maks kapasitet på en mobil nå er rundt 8gb du får ikke så mye lossless musikk på 8gb.

Sitere meg selv fra denne tråden.

 

edit: Satte navn på sitatene.

Endret av hernil
Lenke til kommentar

Tror du misforstår. AAC+ er alt annet enn lossless. Den gir mye bedre kvalitet enn konkurerende formater på LAV bitrate, ja, men kvaliteten er da langt dårligere i tillegg. Prøvde å bruke AAC+ en periode på mobilen og selv om filene ble meget små så ble kvaliteten rett og slett for dårlig. Vanlig AAC er bedre synes jeg, da den fokuserer på høyere bitrates.

Lenke til kommentar

"Like bra lyd som på konsert"?! Sist jeg sjekket var det bedre lyd i manges stuer enn på konsert. Når fikk Oslo Spektrum sist premie for lydkvalitet? "Susingen" av fans i bakgrunnen bedrer ikke akkurat lydbildet.

 

Greia med konsert er live-følelsen, samtaler med andre fans etterpå, morsomme påfunn fra artistene mellom og i løpet av sangene, det sosiale og ikke minst opplevelsen av å faktisk se bandet som spiller med egne øyne, selvsagt.

 

Jeg går ikke på konsert for lydKVALITETEN...

Lenke til kommentar

Det Dolby viste fram på messa, var musikk som var komprimert i forskjellige størrelser og forskjellige formater. Jeg husker ikke helt detaljer men jeg tror det begynte på over 2000 kbps og gikk helt ned til AAC+ på 48 kbps. Flere ganger gikk det også direkte fra det mest komprimerte til det minst komprimerte og omvendt. Meningen var vel at publikum ikke skulle kunne høre forskjell. Jeg hørte i alle fall ingen. Hodesettet som ble brukt så ut til å være av samme type de brukte på alle demoene sine, og de var svært gode.

 

Når det gjelder lydkvaliteten er det interessante at de skaper en romfølelse. Vanlig 3D-lyd som innstilling på en billig mp3-spiller eller hva som helst fungerer ved at det skapes vibrasjoner og lyden dermed høres mer distansert ut. Dolbys løsning er mer skreddersydd for å faktisk skape følelsen av at musikken er i et rom rundt deg, og ikke inne i noen plugger som sitter fast i ørene dine.

Endret av CesiuM_e
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • 3 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...