Gå til innhold

AMD vakler hos Dell?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Butikken går vel ikke like bra som før og da begynner man å kutte(de kuttet vel nylig i antall supportere) og dersom salget av AMD PCer ikke er som forventet evnt at disse gir lavere gevinst for Dell enn tilsvarende Intel PCer, så er det naturlig at Dell faser disse ut.

 

Vil tro at færre modeller som dekker 95%++ av etterspørselen er billigere å produsere enn x-antall som kun dekker marginalt mer. Jeg tror vel det er dette Dell begynner å innse, dvs at salg av AMD PCer ikke gir dem ett mye større totalmarked, men at de har endt opp med en haug med modeller som kanibaliserer markedet for hverandre.

 

Evnt., så rydder Dell plass til Phenom baserte PCer :)

Lenke til kommentar
Håper dette ikke er riktig.

For Dells egen del må det da også være av egeninteresse at AMD overlever. Hvis de forsvinner så kan sikkert Dell takke farvell til de gode rabattene de får på Intel-prosessorer.

Tja, Dell (og andre "stor-selgere") får nok rabatt iallikevel. Spørsmålet er nok bare hvilken pris rabatten regnes ut fra.

Hvis AMD forsvinner blir det garantert oss forbrukere "som får merke det". Som en forsmak på hva som da antakelig vil skje er at jeg leste et sted (husker ikke hvor) at (en representant for) Intel hadde uttalt at siden Phenom ikke endte opp med å konkurrere på ytelse med Intel sine toppmodeller, så var det jo ingen grunn til at Intel skulle sette ned prisen på disse noe særlig...

Lenke til kommentar
Håper dette ikke er riktig.

For Dells egen del må det da også være av egeninteresse at AMD overlever. Hvis de forsvinner så kan sikkert Dell takke farvell til de gode rabattene de får på Intel-prosessorer.

Tja, Dell (og andre "stor-selgere") får nok rabatt iallikevel. Spørsmålet er nok bare hvilken pris rabatten regnes ut fra.

Hvis AMD forsvinner blir det garantert oss forbrukere "som får merke det". Som en forsmak på hva som da antakelig vil skje er at jeg leste et sted (husker ikke hvor) at (en representant for) Intel hadde uttalt at siden Phenom ikke endte opp med å konkurrere på ytelse med Intel sine toppmodeller, så var det jo ingen grunn til at Intel skulle sette ned prisen på disse noe særlig...

Nei, hvorfor skulle man gjøre det eller lansere nye modeller for den saks skyld.. Det er ikke noe poeng i å konkurrere mot seg selv. Jeg krysser fingrene for at AMD overlever og jeg er overbevist om at de overlever. Og dersom de skulle forsvinne, så kan man være ganske sikker på at Intel ikke får romstere alene, det vil alltid være noen andre som ser at det er penger i dette markedet.. Problemet er at man i såfall kan ende opp med noe annet enn x86 arkitektur, dvs det er ikke ett problem, men det jeg ser på som sunt og bra i dagens marked er at det er 2 store konkurrenter på samme arkitektur.. Og at OS/Software etc er kompatibelt.

Lenke til kommentar

Grunnen til at Dell kjøpte Alienware var nettopp for og få knotrakt med AMD (en klausul i avtalen med Intel fikset dette).

 

Jeg mistenker at Dell ikke liker AMD's B2 stepping som har TLB problematikk, og har vel egentlig ingått en avtale under bordet om at så snart B3 stepping med fikset kjerne er på markedet, så får vel Dell kjøpe noen a disse til en redusert penge...mot at de kjøper en liten bråte av AMD.

Lenke til kommentar

Delvis, som det står i artikkelen stemmer helt.

 

Dell fjerner ikke servere og enkelte bærbare med AMD cpu rettet mot bedriftsmarkedet fra nettsidene sine. Når det gjelder desktop og bærbare rettet mot forbrukermarkedet, vil disse selges gjennom "retail" kanaler og via telefon.

 

Analytikere mener at dette i realiteten ikke har noe som helst å si for AMD. Primært fordi 80 % av salget på nettsidene/telefon er til bedrifter (gjelder USA), hvor AMD primært leveres på servere. Eventuell vekst mot forbrukermarkedet er forventet å komme via "retail" kanalen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...