Gå til innhold

Overprisede mobilsamtaler til spesialnummer


Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-376f9

God morgen folkens.

 

De siste dagene har jeg sett en engasjert debatt om NetComs økning i oppstartspriser og en senking i ringepriser. All ære til alle som engasjerer seg, men folkens: "You're barkin' up the wrong tree". Hvis dere virkelig vil se på operatørenes grådighet skal dere se hva det koster å ringe til femsifrede nummer og nummer som begynner på 815. Her er et utvalg priser:

 

4,99 NetCom kontant

4,39 Tele 2

2,99 Telenor mobil

2,49 NetCom

 

Dette er nummer som så fint kalles "spesialnummer" og som er godt skjult i prislistene til operatørene. Noen operatører gidder ikke en gang å presentere dem på hjemmesidene sine. Det mest irriterende er at dette er ikke nummer til teletorgtjenester, det er nummer som du må benyttet for å nå de store butikkkjedene og større organisasjoner, som f,eks Lefdal, flyselskaper, Bomringen, Snap-Drive etc.

 

Så hvis dere lurer på hvor den store grådigheten befinner seg, her er den. Dette er tallene som kan gi de store utslagene på telefonregningen din, ikke en tiøre opp eller ned i oppstartsavgift.

 

(Listen er tatt på husken og muligens full av feil. Send gjerne en PM, så skal jeg redigere underveis.)

 

Edit: endret emnetittel

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det verste er egentlig at dette er nummer som i sin tid ble opprettet for å gi landsdekkende tjenester et nummer med samme pris fra hele landet, men som nå egentlig er utdatert siden hele Norge er i samme takstgrense. Derfor burde alle 815-nummer inndras med øyeblikkelig virkning, og alle benyttere få nummer fra sentralens lokasjon... (Ser selvfølgelig bort ifra logistikk-problemene med å inndra alle numrene ;) )

 

Det som irriterer meg mer er at det ikke er gratis å ringe 800-nummer fra mobiltelefon. Dette burde vært pålagt.

 

-C-

Lenke til kommentar

Jeg er veldig enig med deg, jeg savner også en debatt rundt prisene på dette som så fint kalles "spesialnummer".

Dette var faktisk en av grunnene til at jeg valgte Onecall.

Det er selvfølgelig greit med gratis ringeminutter og sms, men det at samtaler til 815-numre/5 sifrede numre koster 75 øre, ca 1/4 av hva telenor tar for samme tjeneste, var avgjørende.

 

Utenlandspriser er et kapittel for seg selv, sammenlign priser, og vær så god, bli gal. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Men er det operatøren alene som bestemmer prisene til spesial nummere? Velger ikke de som eier nummeret \ tilbyr en tjeneste noe av hva det skal koste og ringe til dem?

Nei, dette er ikke teletorg-tjenester. Spesialnummer er som regel nummer til kundeservice hos forskjellige firmaer. Hvis du ringer fra en fasttelefon koster slike samtaler rundt 40 øre i minuttet.

Lenke til kommentar

Spesialnr er nr som har sin egen takst. Uansett om det er fem-sifret eller et 815-nr eller noe annet. Det er nettopp derfor det er spesialnr.

Det at noen kundesenter har en dyrere takst for enkelte abo til sitt kundesenter, er det riktignok sant. Men å ringe til nettbanken sin er ikke annerledes om du har champion, killbill eller djuice. Operatørene tjener ikke noe særlig på at folk ringer spesialnr. Det er de som eier numrene som tjener penger og bestemmer taksten. Operatørene tar oppkoblingsavgiften så vidt jeg vet. Det er mulig taksten på abo kommer i tillegg, men det tror jeg ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Spesialnr er nr som har sin egen takst. Uansett om det er fem-sifret eller et 815-nr eller noe annet. Det er nettopp derfor det er spesialnr.

Det at noen kundesenter har en dyrere takst for enkelte abo til sitt kundesenter, er det riktignok sant. Men å ringe til nettbanken sin er ikke annerledes om du har champion, killbill eller djuice. Operatørene tjener ikke noe særlig på at folk ringer spesialnr. Det er de som eier numrene som tjener penger og bestemmer taksten. Operatørene tar oppkoblingsavgiften så vidt jeg vet. Det er mulig taksten på abo kommer i tillegg, men det tror jeg ikke.

Det du sier er riktig i forhold til teletorgnr, 820 og 829. Samtaler til 815 og 0xxxx koster ca 40 øre pr minutt fra fastnettet, og det er ingen grunn til at mobiloperatørene skal ha høyere produksjonskostnader for slike samtaler. Årsaken til at de er overpriset er at operatørene på en eller annen måte må ta igjen tapet på samtaler som terminerer i andre mobilnett.

 

Forresten er dette en gjentakelse av argumentasjonen et par poster høyere oppe.

Lenke til kommentar
Spesialnr er nr som har sin egen takst. Uansett om det er fem-sifret eller et 815-nr eller noe annet. Det er nettopp derfor det er spesialnr.

Det at noen kundesenter har en dyrere takst for enkelte abo til sitt kundesenter, er det riktignok sant. Men å ringe til nettbanken sin er ikke annerledes om du har champion, killbill eller djuice. Operatørene tjener ikke noe særlig på at folk ringer spesialnr. Det er de som eier numrene som tjener penger og bestemmer taksten. Operatørene tar oppkoblingsavgiften så vidt jeg vet. Det er mulig taksten på abo kommer i tillegg, men det tror jeg ikke.

Det du sier er riktig i forhold til teletorgnr, 820 og 829. Samtaler til 815 og 0xxxx koster ca 40 øre pr minutt fra fastnettet, og det er ingen grunn til at mobiloperatørene skal ha høyere produksjonskostnader for slike samtaler. Årsaken til at de er overpriset er at operatørene på en eller annen måte må ta igjen tapet på samtaler som terminerer i andre mobilnett.

 

Forresten er dette en gjentakelse av argumentasjonen et par poster høyere oppe.

 

I stand corrected :)

Lenke til kommentar

Eh...hvor kommer de prisene fra?

 

Når jeg sjekker Tele2 sin liste kommer det opp 1,39 pr minutt for å ringe 5-sifret nummer....og 815 nummer koster 2,99 pr minutt.

 

Og at prisene er godt skjult er jo bare tull...ligger som nr 4 under priser på forsiden på mobil, sammen med alle andre priser.

 

http://www.tele2.no/privat/mobil/priser/spesial/

 

Så sjekk litt før du skriver noe....og når du skriver noe...skriv noe som er riktig :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Ikke noe svar på mitt innlegg?

Rart at det ikke kommer noe forsvar fra forfatter av det opprinnelige innlegget.

 

Telenors priser til spesialnummer er heller ikke veldig vanskelig å finne...og er heller ikke riktige i forhold til det første innlegget.

 

 

http://www.telenor.no/privat/mobil/priser/spesialnummer/

Hei,

 

hensikten var aldri å gi noen millimeternøyaktig dokumentasjon på priser og synlighet, men å sette fokus på fenomenet. Hvis du finleser førsteposten min ser du at jeg har tatt høyde for å bli korrigert, både på de faktiske prisene og hvor vanskelig (eller lett) tilgjengelige de er. Grunnen til at jeg ikke har besvart innlegget ditt er at jeg er mest interessert i å tegne det store bildet, ikke å videreformidle prislister.

 

Mvh Tom

Lenke til kommentar

Hei!

 

Om ein skal ha tilgang til namn og eller nr opplysinger bør ein bruker wap/web sider som eg som er gratis (uten om GPRS/EDGE/3G-trafikk kostnadane)..

 

(om ein bruker mobiltelefoner uten Wifi/WLAN støtte sjølvsagt ,) )

 

I staden for å ringe dei ulike 4-sifra nummera..

 

Eg trur ikkje alle "operatørene" i Noreg sjult prisene sine så veldig på sine websider.

 

Det ein kan være oppmerksom på er at om ein bruker forhåndsbetale abbonement må ein ikkje godta å bli satt over når ein bruker 4 eller 5 nummer. Siden pre-paid "protokollen" ikkje greier å skille når ein går i fra eit 4-5 telefonnummer til eit åttesifra nummer. Og heile samtalen blir belasta etter prisnivået som 4-5 sifra har.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Sjekket nettopp prisene til spesialnummer hos Telenor og One Call som er de operatørene jeg benytter meg av, tok under ett minutt å finne frem prislisten hos begge to. Skjønner ikke hvorfor noen mener disse skjules, de er da lett tilgjengelige!

Nå har jeg tatt en ny runde, og et par aktører har lagt dem inn etter førsteposten min. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...