Gå til innhold

Test ut KDE for Windows


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har personlig litt blandede følelser til porten, men det er sikkert til alles beste i det lange løp.

 

Arsæll, et par detaljer til artikkelen. Begrepet støtte er misvisende, siden KDE har vært GPL hele veien, det er bare snakk om at noen gidder kompilere det opp for XP med de eventuelle issues som dukker opp. KDE har vært tilgjengelig for stort sett alle OS unntatt MS sine. Solaris har benyttet KDE i noen år. Mac brukere har vel også nytt godt av kdelibs port etter hva jeg har forstått. FreeBSD bruker KDE. Så det er vel i grunne kun MS brukere som har vært avskåret fra KDE applikasjoner de siste årene, og de fleste aner neppe hva de har gått glipp av.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle oppklare litt her.

 

Det er kun de underliggende rammeverkene og programmene du her kan få over på Windows. Selve skrivebordet kommer fortsatt til å være windows.

 

KDE har heller aldri vært Linux-eksklusivt og støtter en rekke plattformer, blant annet Solaris og *BSD.

Lenke til kommentar
Har personlig litt blandede følelser til porten, men det er sikkert til alles beste i det lange løp.

 

snip

 

Så det er vel i grunne kun MS brukere som har vært avskåret fra KDE applikasjoner de siste årene, og de fleste aner neppe hva de har gått glipp av.

 

Opplys oss! Hvorfor blandede følelser, og hva har vi gått glipp av f.eks. sammenlignet med explorer i Vista?

Lenke til kommentar
Har personlig litt blandede følelser til porten, men det er sikkert til alles beste i det lange løp.

 

Arsæll, et par detaljer til artikkelen. Begrepet støtte er misvisende, siden KDE har vært GPL hele veien, det er bare snakk om at noen gidder kompilere det opp for XP med de eventuelle issues som dukker opp. KDE har vært tilgjengelig for stort sett alle OS unntatt MS sine. Solaris har benyttet KDE i noen år. Mac brukere har vel også nytt godt av kdelibs port etter hva jeg har forstått. FreeBSD bruker KDE. Så det er vel i grunne kun MS brukere som har vært avskåret fra KDE applikasjoner de siste årene, og de fleste aner neppe hva de har gått glipp av.

 

Grunnen til at KDE3-programmene ikke (i stor grad) kom til windows har med lisensbetingelsene til Qt å gjøre (som KDE bygger på). Qt4 som KDE4 bygger på har visstnok fikset dette.

Lenke til kommentar
Har personlig litt blandede følelser til porten, men det er sikkert til alles beste i det lange løp.

 

snip

 

Så det er vel i grunne kun MS brukere som har vært avskåret fra KDE applikasjoner de siste årene, og de fleste aner neppe hva de har gått glipp av.

 

Opplys oss! Hvorfor blandede følelser, og hva har vi gått glipp av f.eks. sammenlignet med explorer i Vista?

 

Trukke dere har gått glipp av noe i forhold til verktøy. Men musikk programmet Amarok og brenneprogrammet K3B er jo geniale... Vet ikke helt om disse er støttet på Windows enda, men etter all sannsynlighet så kommer de jo :)

Lenke til kommentar
Atter er utrolig lettvektsartikkel..

 

Se og hør?

 

Hva er det egentlig dette "programmet" gjør?

Det står da ganske tydelig at det dreier seg om et skrivebordsmiljø, med lenker hvor du kan lese mer om KDE.

 

KDE er jo ikke noe nytt - det nye er at man kan kjøre det også i Windows. Tidligere har det vært forbeholdt Linux/Unix.

 

 

PS. Ellers burde du jo vite godt hva KDE er, avataren din tatt i betraktning.

Lenke til kommentar

Men så kommer det også tydelig frem at det ikke er ett nytt skrivebordsmiljø(I Windows).

 

Så, hva får vi av muligheter med KDE i Windows?

 

Nope, jeg har ikke kjennskap til KDE.

Hvordan min avatar skal kunne tilsi det motsatte makter ikke jeg forstå :roll:

Endret av sony123
Lenke til kommentar
Hvordan min avatar skal kunne tilsi det motsatte makter ikke jeg forstå :roll:

Din linux-inspirerte avatar burde tilsi en viss kunnskap om nettopp linux. Og siden er KDE er en av de to store desktop-miljøene (ved siden av GNOME), så ....

 

 

Men greit nok, det kunne stått litt om noen av de mest spennende programmene og slikt, så man slipper å klikke seg videre :)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Det er ikke selve skrivebordsmiljøet du får portet over til Windows. Men de underliggende rammeverkene som er nødvendig for å kunne kjøre KDE programmer. Med en slik Windows port er det mye lettere å lage en port at feks. Amarok, K3b, Ktorrent, KOffice osv.

 

Okej, du får mulighet til å kjøre KDE\Linux programmer i Windows?

 

Takk for ett oppklarende svar :thumbup:

 

Synes artikkelforfatteren har litt å lære av deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...