Gå til innhold

Tråden for god norskspråklig rock


svinepelz

Anbefalte innlegg

Norge har veldig mange gode band som har forsaket internasjonal suksess til fordel for å uttrykke seg på morsmålet. Det er på tide med en tråd som hyller god norskspråklig rock, kanskje spesielt til nytte og glede(?) for våre yngste forumdeltakere. Jeg holder metall utenfor diskusjonen, det finnes egne tråder for denslags som flyter over med god norsk metalldiskusjon.

 

De mest kjente norskspråklige rockbandene er antakelig "de fire store" - deLillos, Jokke & Valentinerne, DumDum Boys og Raga Rockers.

 

deLillos

 

Frontet av geniet Lars Lillo Stenberg har dette bandet blitt et av Norges mest populære, både blant bermen og blant musikkelskere. DeLillos' særpreg ligger i Stenbergs lyse falsett og naivistiske, men dype tekster, samt tildels i en lettkjennelig instrumentering som startet meget sparsommelig (sjekk det luftige lydbildet på bandets debut) og har utviklet seg til et meget kompetent rocksound. Bandet startet som et tremannsorkester, erstattet trommis Rune Lindstrøm da han visstnok bestemte seg for å bli hare krishna-munk, og har nylig gått tilbake fra fire til tre medlemmer og tatt Lindstrøm inn igjen i varmen i forbindelse med utgivelsen av deres siste album som deLillos'85.

 

En klassiker fra debutalbumet Suser avgårde, Tøff i pysjamas:

 

En av de mange sangene sunget av Lars Beckstrøm, bandets gitarist. Den feite mannen:

 

deLillos er et supert liveband. Her er noe grejs fra en konsert (utgitt som Mere!), med bl.a. et legendarisk gjesteparti av Alex Rosén fra ca. den tiden han var langhåret frontfigur i GoGo Gorilla og reporter med enorm mikrofon i U:

 

Vel vel, nok om deLillos. Neste band!

 

Jokke & Valentinerne

 

Den store, overskyggende personligheten her var Jokke selv, eller Joachim Nielsen. Joachim døde for noen år siden etter mange års rusmisbruk, og Norge mistet en av sine ærligste og mest poetiske stemmer. Jokke & Valentinerne er rølp med hjerte; rørende og treffende gate-, rus- og noiapoesi.

 

En av de store Jokke-klassikerne, Paranoid:

 

Alt kan repeteres, og ingenting blir bedre...

 

Dårlig med bra Jokke-materiale på YouTube, så vi går videre.

 

DumDum Boys

 

Trønderband med riksmålsvokal og "skikkelig trøkk". Svært gode tekster, levert av bandets gitarist Kjartan Kristiansen og framført av Prepple Houmb. DumDum Boys platedebuterte for over 20 år siden, og er still going strong. Potent norspråklig rock!

 

MEMEMEMEMEMEMEMEMEMEMEMEMETALLIC HVIT!

 

En tidlig låt, Lunch i det grønne:

 

En av deres nyeste sanger, Enhjørning:

 

Raga Rockers

 

Michael Krohn var kanskje mest kjent som trommis i legendariske Kjøtt før han starta Raga Rockers, som med sin flirende og avmålte rock meislet inn sitt bandnavn i rockhistorien. Krohn er en uhyre sterk tekstforfatter og låtskriver, og her kommer et eksempel, den eneste bra låta jeg fant som ikke var live med ræva lyd:

 

Noen å hate:

 

Noen andre band som har satt spor i norskspråklig rockhistorie:

 

Kjøtt - Beat allegro 160

Se filmen hos Youtube

 

Seigmen - Slaver av solen

 

Kaizers Orchestra - Di grind

 

Noen flere som fortjener å nevnes? :)

Endret av svinepelz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

deLillos har laget en del popmusikk, men også mye som jeg mener faller inn under rockparaplyen. Postgirobygget har jeg ikke sansen for, så jeg droppet dem, men det er selvsagt lov å ha andre meninger, denne tråden er åpen for nettopp sånt. Er ikke Postgirobygget minst like mye pop som deLillos, om ikke mer?

 

Og ja, det er synd at det er få nye band som synger på morsmålet. Det gir en egen nerve og autensitet til tekstene, de blir ofte mer direkte.

 

Skal se senere om jeg finner noe gammel Åge Aleksandersen el.l. :)

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Jeg er stor fan av norsk rock som synges på norsk. Jokke, Raga, og DumDum er etter min mening noe av det beste å finne innen den norske musikkverdenen. Spesielt Jokke sine tekster er helt fantastiske - så meningsfulle og sanne. deLillos og Postgirobygget blir derimot litt for lite "rølpete" for min del.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

The Aller Værste! Ska-rock i stort format. Frontet av Lasse Myrvold og Sverre Knudsen, spilte bandet, som kaltes for et bergensband selv om ingen kom fra selve Bergen, popmusikk med føttene i ska, lekheten og humøret til nyveiv og gjøre-det-selv-attituden til punken. Debutalbumet, og også et av to album, kalt for "Materialtretthet"(1980), fikk Spellemannsprisen i kategorien "nyrock" i 1981 (kategorien opprettet det året for dette formålet, og blir ofte kalt for den første rockeklassiker i norsk musikkhistorie.

Musikken er, som sagt, hovedsakelig ska med skeive gitarer og en farfisa-orgel.

Bandet ga også ut albumet "Disniland i de tusen hjem" i 1981, samt noen andre singler og ep'er.

 

Lasse Myrvold døde 3. september 2006 av kreft, og en hyllestplate ble gitt ut like etter, med tittelen "Dans til musikken". På denne plata medvirket for eksempel Lars Lillo Stenberg (utrolig vakker sang!), Gest, Harald Eia, Dum Dum Boys, Jan Eggum og Hopalong Knut

 

Jeg fant dessverre ingen videoer av bandet...

Lenke til kommentar

Jeg har også et godt forhold til norsk musikk. Jeg er spesielt facinert av musikken Jokke klarte å lage. Han er og blir favouritten min. Enkelte sanger fra DumDumBoys kan være bra, og Raga Rockers har også en del fet musikk. Jeg sier heller ikke nei til Postgirobygget som får sommerstemningen på plass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...