Gå til innhold

Fengsel for mobil i bil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det høres litt strengt ut med fengsel for å bruke mobil, når det er andre ting som kan distrahere minst like mye, som for eksempel masete kone i passasjersetet, barn i baksetet, høy/agressiv musikk på stereoen, osv.

 

Men å ha en slik straff for å bruke SMS synes jeg høres mer fornuftig ut. SMS distraherer noe utrolig fordi den krever at vi bruker synssansen, og som kjent får vi 90% av informasjonen i trafikken via synet. Så hvis du sender/mottar SMS så går du samtidig glipp av 90% av informasjonen om hva som foregår foran og rundt bilen. Jeg skjønner ikke at det er folk som faktisk er så håpløst dumme at de bruker SMS mens de kjører rett og slett.

Lenke til kommentar
Kan ikke forvente mer enn at verden blir bare mer og mer fult av regler og normer man må følge.

Derfor man har bluetooth til og påtide å skaffe seg det. Nye biler burde jo ha det som default tilbehør.

Undersøkelser har vist at det største distrasjonselementet når man snakker i mobilen ikke er selve håndteringen av mobilen, men det faktum at selve samtalen tar oppmerksomheten fra trafikken. Dermed gir handsfree bare falsk trygghet.

Lenke til kommentar
Helt sykt :dontgetit:

 

Tenk på andre (fotgjengeren)og ikke bare deg selv (bilføreren).

 

Nordmenn er noen av de verste i Verden (I-land) til å ikke følge regler.

Først meg selv, så meg selv, og til sist meg selv, men allikevel janteloven.

 

Jeg kjører selv Trikk i Oslo, og kan med sikkerhet fortelle at over 70% av de jeg har kollidert med,

og ufattelig antall nesten kollisjoner er med folk i mobiltelefon. De følger ikke med, de er helt

blåste for oppmerksomhet, og er en trafikktrussel uten like.

Jeg har sett påkjørsler, av folk som sitter i mobilen mens de kjører, de er en stor trussel for samfunnets

medborgere. Disse menneskene er fult klar over reglementet men velger allikevel å bryte det.

Det fortjener allvorlige konsekvenser med tanke på hvor allvorlige konsekvenser det kunne få

for en evt fotgjenger! (tenk om det var din kone med barnevognen som ble påkjørt fordi hu som kjørte bilen var konsentrert i en samtale.)

 

Spør du meg er kanskje fengsel litt i det drøyeste laget, men å miste lappen en liten periode og få den tilbake med noen prikker hadde vært en passende straff.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...