Gå til innhold

Microsofts trådløse tastatur ikke sikre?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den gangen trådløse tastaturer var helt nytt (rundt år 2000) var også signalene ukrypterte. Da hendte det at Logitech-tastaturer slo inn på mottageren til naboen slik at alle tastetrykk ble gjort på hans PC. F.eks passord og kredittkortnummer rett inn i notisblokka. Logitech begynte vel å kryptere forbindelsen og lage mange ulike kanaler rundt år 2001.

 

Man skulle jo tro at Microsoft hadde ressurser til å lage gjennomførte produkter.

Lenke til kommentar

Hvor mye ressurser ekstra vil det virkelig ta å lage et produkt med kryptering sammenlignet med dette? Noen som vil tjene penger på et tastatur raskt og effektivt innad i MS forstår jeg. Blir morro å høre de frustrerte bedriftene som allerede(?) har investert i dette tastaturet på alle arbeidsstasjonene sine..

 

Edit: Er kryteringen hos andre produsenter blitt krekt? (logitech etc.)

Endret av nollie
Lenke til kommentar
bare rabiate terrorister og en rabiat fbi agent har vell intresse av å sitte å se hva man trykker :p

Samt alt fra industrispioner til naboguttene som vil se hva nabojenta skriver på MSN.

 

Håper ikke det finnes mange slike i forsvaret, helsevesenet, på stortinget osv. Heldigvis finnes det ingen sånne der jeg jobber og heller ikke hjemme hos meg.

 

nollie: Det krever ganske lite ressurser. Jeg tror alle andre merker, inkludert billigmerker som Trust og A4tech har kryptering på sine tastaturer. Jeg håper i hvert fall at ingen andre selskaper har så alvorlige sikkerhetshull i sine tastaturer.

Lenke til kommentar

For de av dere som tror dere er trygge med en ledning så tar dere nok dessverre feil. Jeg holdt til rett ved avdelingen for elektronisk krigføring og etterretning i sjøforsvaret og de hadde leker nok der til å gjøre dere både grønne av misunnelse og ikke minst, småbekymret.. Strømkabelen til en kopimaskin skal spores for å se hva som kopieres..

 

Men, forsåvidt, for en vanlig forbruker vil dette kanskje ikke være et så stort problem, men for bedrifter og lignende kan dette bli ganske katastrofalt. Blir spennende å se hva som kan komme ut av dette..

Lenke til kommentar
For de av dere som tror dere er trygge med en ledning så tar dere nok dessverre feil. Jeg holdt til rett ved avdelingen for elektronisk krigføring og etterretning i sjøforsvaret og de hadde leker nok der til å gjøre dere både grønne av misunnelse og ikke minst, småbekymret.. Strømkabelen til en kopimaskin skal spores for å se hva som kopieres..

Forskjellen ligger i at for å avlytte ledninger må man ha fysisk tilgang til å montere avlyttingsutstyr/programvare. Usikker trådløs kommunikasjon er en helt annen problemstilling.

Lenke til kommentar

Når du sier det så kan faktisk ledninger avlyttes på avstand de også siden de sender ut et svakt EM-signal grunnet dårlig skjerming, men det er selvsagt veldig mye vanskeligere å avlytte så svake signaler. For å gjøre det trengs kort avstand og godt mottagerutstyr stilt riktig inn.

 

Forøvrig er det ikke noen teoretisk begrensning på avstand man kan avlytte trådløse signaler på. Tommelfingerregelen er at jo større avstand jo kraftigere mottager må man ha. Nå er det selvfølgelig ikke mulig å få leid inn Acreibo-antenna så det er en del praktiske begrensninger. Denne rekordantenna i Tromsø tror jeg skulle greie oppgaven på 0,5 - 1 kilometers avstand.

Lenke til kommentar
Hvor mye ressurser ekstra vil det virkelig ta å lage et produkt med kryptering sammenlignet med dette? Noen som vil tjene penger på et tastatur raskt og effektivt innad i MS forstår jeg. Blir morro å høre de frustrerte bedriftene som allerede(?) har investert i dette tastaturet på alle arbeidsstasjonene sine..

 

Edit: Er kryteringen hos andre produsenter blitt krekt? (logitech etc.)

 

Ser for meg at en vanlig bedrift ikke har nytten av trådlaus tastatur. Batterier som må byttes (nye oppladdbare på kjøpes etter noen år).

 

Det er sikkert en del andre også som sliter med sikkerheten. Feks billigselskapet Truster. Kanskje de også sliter?

 

But i dont care. Bruker ikke trådlaus til min PC. Ei trådlaus mus kan være greit, men tastaturet kan godt være trådbasert.

 

Jepp. Det tastaturet er fullstendig åpent for "hacking". Akkurat som LCD og CRT-skjermer. Galskap å bruke slikt hvis man er opptatt av sikkerhet.

 

Aner lite om LCD. Men i feks en CRT TV også i LCD TV så finnes det en signalforsterker som forsterker kraftig opp signalet den får inn fra antennen eller kabel-TV, og denne forsterkeren stråler ut sitt forsterket sognal også, ved litt utstyr kan man finne ut om det er en TV i huset, og hva de ser på (NRK Lisenspatrulie?? Sikkert)...

Endret av Deimos87
Lenke til kommentar

Jeg har full forståelse for trådløsnett. De har også ordentlig kryptering om man gidder. Med et trådløsnett med WPA2 (max passordlengde), skjult SSID, samt begrensninger på MAC-adresser er man omtrent så paranoid, samt sikker, som det er mulig å være, selv om de to sistnevnte ikke hjelper mye.

 

Jeg forstår også nesten de som velger å bruke trådløs mus, selv om jeg ikke helt forstår hvorfor det er nødvendig, da en mus med tilstrekkelig myk kabel aldri har vært i veien for meg.

 

Men tastaturet da, folkens... Hvor mye flytter du egentlig rundt på det? Har du noen gang ikke fått trykket på en tast fordi tastaturledningen var i veien? Kan jeg i så fall spørre hva i all verden du drev på med? Det eneste jeg kan se som mulig bruksområde for trådløst tastatur måtte være en htpc, der du uansett ikke sitter og skriver inn alle de hemmelige passordene dine, gjør du? Nei, for min del kunne gjerne trådløse tastaturer rope tastetrykkene mine med megafon.

Lenke til kommentar

gothec: Er vel mye hype ute og går, og at folk tror de må ha trådløst for at utstyret skal være "moderne". Men på gamlejobben min byttet faktisk mange tilbake fra fancy trådløst utstyr til gode gamle tastatur og mus med kabel, rett og slett fordi de ikke så noe som helst praktisk nytte av å ha trådløst. Og i tillegg slipper man å styre med batterier :) Personlig kan jeg ikke fordra trådløse mus siden jeg liker å ha mus som er lettest mulig, og trådløse blir alltid tyngre pga batteri.

 

Hjemme kan det kanskje være litegrann nyttigere hvis man f.eks. har PC i stua, siden man kan slenge seg på sofaen og styre multimedia-pcen med trådløst tastatur.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Var på møte hos det som nå heter FLO-IKT for noen år siden og da la vi merke til at de hadde trådløst tastatur koblet til en gradert datamaskin på et møterom. En av kollegaene mine bemerket det og neste gang vi var der hadde de byttet til tastatur med tråd gitt. :D

 

Utstyrskåthet kan være skummelt.

 

 

 

 

Har forøvrig et trådløst logitech-tastatur et sted, tror det var første modell *med* kryptering. Noen som aner noen om algoriter & sånn på det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...