Gå til innhold

Apple bekrefter diskproblemer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet ble dokumentert og publisert allerede 29. oktober etterfulgt av benektelser for at problemet eksisterer. Først 26. november innrømmer de problemet. Hvorfor har Apple somlet sånn med å innrømme problemet? Hvorfor somler de nå med å "kartlegge problemet"? Hvis de ikke hadde vært så ignorante så hadde de vært ferdig med å kartlegge problemet for flere uker siden og allerede tilbudt utskiftning av harddiskene. Hvor lang tid skal de somle før de tilbyr utskiftning? Hvor mange hundre kunder må bli frustrerte over tap av data først? Prøver Apple å gjøre flest mulig kunder forbanna først? Eller venter de på at garantien skal gå ut? </retorikk>

 

wiak: Det er langt i fra alle Mac-brukere som er så teknisk av seg at de kan og vil montere ut disken på egenhånd. Det bør også være en måte å få tilbake dataene sine på. Både om man har vært uheldig og de som ikke har vært uheldig men vil ha en erstatning. Noen må gjøre jobben med å overføre data og det er langt i fra alle Mac-brukere som kan det.

Lenke til kommentar

Artikkelen inneholder feil, da det står at Macbook og Macbook Pro baserer seg på seagate diskene, det rette er at noen Macbook og noen Macbook Pro har brukt Seagate disker. Hverken min MacBook Pro eller min gamle MacBook har hatt Seagate disker, Proen har Fujitsu og MacBooken min hadde Hitachi disk, ellers så må det sies at Apple har hvert innom så å si alle diskleverandørene, og velger etter alt å dømme den som leverer billigst der og da.

Lenke til kommentar
De fleste mac brukere har vel mindre tekniske kunskaper siden det er derfor de tross alt bruker mac pga simeplheten :) Men bra flaut for apple.

Enig! Bra sagt!

 

Lurer på om macbrukere klarer å forstå at macer er som alle andre PC-er og er ikke problemfrie, bare fordi det tegnet et eple på plastikken.

Lenke til kommentar
Flott at de ikke gidder å fikse snusket. Jeg som hadde tenkt til å kjøpe meg en MacBook. Gidder ikke å kjøpe da de roter som de gjør.

 

Da går du glipp av noe :)

 

Alle gangene jeg hadde problem med Mac har Apple support alltdi vært hyggelig og hjelpsom mot meg.

Jeg elsker Mac og Apple :)

Lenke til kommentar
Flott at de ikke gidder å fikse snusket. Jeg som hadde tenkt til å kjøpe meg en MacBook. Gidder ikke å kjøpe da de roter som de gjør.

 

Dette er jo ikke engang en harddisk som er i bruk på dagens maskiner, du hadde nok neppe planer om å kjøpe en MacBook uansett vil jeg tro. Da denne fillesaken neppe ville stoppet deg hvis det var tilfellet, og igjen må vi huske på dette er ikke apples ansvar, og Apple vil igjen søke erstatningskrav videre fra diskprodusent. Diskene er etter alt å dømme brukt i andre maskiner, men det kommer ikke like lett fram fordi det er lett å trekke fram Apple som lager helt like maskiner enn en obskur Dell modell med en lang rekke bokstaver og tall i navnet. Ikke minst, det er svært få maskiner dette dreier seg om, jeg har foreløpig ikke hvert borti en bærbar Mac med Seagate harddisk, sier ikke at det ikke eksisterer, men andre produsenter er mer utbredt.

Lenke til kommentar

Åh, kjære vakre vene. Hver bidige gang skal det være folk som ikke klarer å holde seg i skinnet, og bare stille seg i motposisjon rett og slett utelukkende fordi noen kritiserer Apple.

 

Dette er jo ikke engang en harddisk som er i bruk på dagens maskiner [...]

 

Eh, artikkelen sikter til «de nye MacBook-maskinene», og da vil jeg regne med det er snakk om maskinene basert på Santa Rosa. Om Apple mot formodning allerede har byttet ut diskene det er snakk om (dvs. fikset problemet i maskiner som ligger ute til salg nå via f.eks. Applestore) (selv om de offisielt har påstått at det ikke er noe problem frem til nå), så er det uansett artikkelen jeg forholder meg til, og den fremstiller det som om det er snakk om MB som er til salgs nå. Den sier også at Apple i bunn og grunn har ignorert kritikken, og at det først nå kommer til å skje noe.

 

[...] du hadde nok neppe planer om å kjøpe en MacBook uansett vil jeg tro.

 

Hva behager? Du mener altså at du har bedre innsikt i mine planer om kjøp av bærbar enn det jeg har? Frekk påstand.

 

Da denne fillesaken neppe ville stoppet deg hvis det var tilfellet, [...]

 

Nei, for all del. Du vet vel best hva som stopper meg eller ikke. Jeg skal holde meg utenfor mine planer om å kjøpe bærbar fremover. Du kan jo bare fortelle meg hva jeg tenker, så skal jeg følge godt med.

 

Med en gang noen kritiserer Apple, så er de anti-Apple og forstår ingenting, bla bla bla. Jeg nekter å måtte forsvare meg hver gang man kritisk setter søkelys mot Apple, det er ingenting magisk ved Apple, og de står minst like lagelige til for hugg som alle andre produsenter, så rull inn jeipen. Dere er som FrP-ere (uten noen politisk sammenligning for øvrig utover akkurat oppførsel da kritikk rettes mot FrP-ere), med en gang noen snakker dere i mot, så er det frem med jeipen og alle som kritiserer Mac er det noe rart med, og de har aldri prøvd Mac, det er en konspirasjon, og det er generelt sett ikke måte på.

 

Det er helt garantert at jeg skal kjøpe meg en MacBook, men som sagt, jeg avventer litt til, slik at de nye MacBookene får roet seg litt (noe komponenter, ny versjon av OSX, alltid tull i begynnelsen).

 

dette er ikke apples ansvar, og Apple vil igjen søke erstatningskrav videre fra diskprodusent.

 

Selvfølgelig er det Apple sitt ansvar. Diskene blir solgt som deler av deres produkt, ikke som en komponent for seg selv. Apple har det hele og fulle ansvaret ovenfor kundene. Diskprodusenten svarer til Apple. Hvem som har skyld i selve feilen er dog en annen diskusjon.

 

Ikke minst, det er svært få maskiner dette dreier seg om, jeg har foreløpig ikke hvert borti en bærbar Mac med Seagate harddisk, sier ikke at det ikke eksisterer, men andre produsenter er mer utbredt.

 

Flott, hvis dette stemmer så kunne artikkelen ha nevnt dette. Jeg sier ikke at artikkelen forholder seg helt upartisk, men siden jeg forholder meg til artikkelen, så er det liten vits i å prøve å angripe meg. Jeg skulle gjerne sett at MB og Leopard var feilfrie, siden jeg skal kjøpe meg en MB i løpet av relativt kort tid. Forhåpentligvis er det lite problemer med de nye MB-ene, og jeg ser helst at det ikke kommer flere negative artikler.

Lenke til kommentar

CAT-scan du kan ta det helt med ro selvsagt leverer de ikke maskiner med en harddisk de har funnet ut at er deffekt, Hvis du ønsker en nye MacBook eller pro ville jeg kjøpt med en gang. Selv har jeg faktisk en av disse nye Santa Rosa MacBooken og den har Fujitsu harddisk, og er nesten helt ny. Som jeg tidligere sa så er det ikke slik at Apple har en fast harddisk leverandør per generasjon datamaskiner.

 

Det er altså snakk om at en liten gruppe, MacBook maskiner av den gruppen som igjen har Seagate harddisk har blitt levert med en harddisk som har gitt advarsler på testprogrammer for disker. Når det for det første bare er en liten del av Apple sin produksjon som blir levert med Seagate, og det igjen bare er snakk om en liten andel av disse Seagate diskene som har et problem. Så er det overdrevet, og det er i hvertfall ikke noe argument for ikke å handle med en gang.

 

PS. Sansynligvis sprer apple sine bestillinger over alle de store diskprodusentene, fordi de sansynligvis alle er presset på kapasitet og en stor order hos en av dem vil presse kapasiteten ytterligere og dermed øke prisen jmf. den økonomiske loven om økende grensekostnad. Derfor har Apple kommet fram til at det er billigere med små ordre hos alle de store diskprodusentene, jeg kan i hvertfall ikke finne noen annen grunn til at Apple sine maskiner ser ut til å ha hardisker av alle slag, helt uavhengig av når de er produsert.

 

Hvorfor artikkelen ikke nevner dette vet jeg ikke, men det er snakk om en lang vei med saksing og oversetning fra medie til medie, og journalistene gjør nok sine antagelser på alle ledd når de skriver artikkler. Alle og enhver bør jo vite at media artikler ofte bryr seg mindre om fakta en å skrive en lett å leservennlig form osv. Det gjør i hvertfall jeg som studerer disse tingene.

 

Jeg kan også nevne at det jeg har lest av artikkler på internett har det hvert snakk om en bla. en kvinne som fikk problemer med en 13 mnd gammel maskin som hadde denne disken med den aktuelle firmwaren. Det er altså ikke snakk om nye maskiner, tror her at betegnelsen de nye MacBook maskinen er ment brukt generelt om hele Apple sin intel generasjon, de fleste medier omtaler jo fortsatt Apple sine intel maskiner som nye selv om de har holdt de gående i snart 2 år.

 

Her er en artikkel med litt mer fakta:

 

http://www.computerworld.com/action/articl...ticleId=9045520

Endret av modin
Lenke til kommentar
de må følge med hvilke diskprodusenter som er over gjennomsnitt og bruke harddisker fra dem

de billigste gir oftest problemer

 

Ditt troll!

 

Forskjellene er nok neppe så store på priser mellom produsentene, ingen av produsentene er sansynligvis store nok til å være ene leverandør til apple i tillegg til den produksjonen de allerede har. I såfall ville det blitt en budrunde hvor Apple måtte kjøpe ut andre produsenter og privatkunder som kjøper disker fra en gitt leverandør. Dette har ingen ting med kvalitet og ikke kvalitet, men rett og slett at det er billig med flere enn en. Seagate er uansett ikke kjent for å være dårligere enn noen av de andre (snarere tvert i mot), slike feil kan skje hos alle produsenter, sånn sett er det nok en fordel med mange leverandører slik at ved en eventuell feilproduksjon vil det ikke berører alle maskinene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...