Gå til innhold

KDE4 nesten ferdig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

De stabiliserer jo først og fremst allerede eksisterende funksjoner. Ja, så har de jo også "polert" koden, som de så fint kaller det. ;)

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

At det nesten er ferdig er en drøy påstand. Jeg testet KDE Four Live i går (opensuse livecd med KDE4) og å kalle dette en RC betyr ikke at det er en faktisk RC. Noen har tydelig misset poenget med å kalle noe release candidate fordi KDE4 RC1 er ikke brukbart til noe annet enn utvikling av nettopp KDE4. Det er mange direkte mangler, og ting er langt fra stabile.

 

Håper ikke de forhaster seg med en release.

Lenke til kommentar
SIden kde 3 ikke en gang med 3.5.8 har blitt så stabilt at det kan brukes i det daglige, tviler jeg på at kde4 blir brukelig de nærmeste to årene.
La oss nå ikke overdrive, jeg bruker KDE hver dag både på jobb og hjemme, det går faktisk helt greit, selv om Gnome nok er hakket mer stabil.
Lenke til kommentar
liker ikke det at dem driver å utvikler en filbehandler ved siden av konqueror.

 

jeg har fått vite at dem kunne puttet alt dem putter i dolphin inn i konqueror, men det var enklere lage dolphin den å fikse på konqueror :(

 

Jeg syns det er bra at de har skilt det ut. Liker filosofien med ett program, ett bruksområde.

Lenke til kommentar
liker ikke det at dem driver å utvikler en filbehandler ved siden av konqueror.

 

jeg har fått vite at dem kunne puttet alt dem putter i dolphin inn i konqueror, men det var enklere lage dolphin den å fikse på konqueror :(

 

Jeg syns det er bra at de har skilt det ut. Liker filosofien med ett program, ett bruksområde.

 

smak og behag i høyeste grad. og nå har vi jo valget, så lenge konqueror plukker opp litt fra dolphin etter hvert...

Lenke til kommentar

Det at KDE nå får en dedikert filbehandler er jo helt naturlig. Microsoft har jo splittet explorer opp i Explorer og IE7 nå (altså ikke noe kombinert filbehandler og nettleser lenger, man kunne f.eks skrive www.vg.no inn i utforsker før, men nå spawner det bare ett IE7 vindu såfremt man har installert IE7 eller bruker Vista da), så at KDE hermer videre etter Microsoft er ikke overraskende. KDE er og blir Redmond plagiat.

 

Gnome er i mine øyne mer gjennomført og stilrent.

Lenke til kommentar
Gnome er i mine øyne mer gjennomført og stilrent.

 

Akkurat det er jeg enig i. Det virker som Gnome har mye strengere regler for hvordan layouten til programmer skal bygges opp. Mangelen på dette har irritert meg grenseløst de gangene jeg har prøvd kde! Hittil har jeg ikke funnet noe system i hvordan ting er bygd opp.

 

En annen irriterende ting med brukergrensesnittet til kde har vært overdrevene konfigurasjonsmuligheter. (Se link for skoleeksempelet på hva jeg snakker om: http://dot.kde.org/1179921215/), men alt dette skal jo bli bedre nå! :)

Lenke til kommentar

Synes egentlig det er lite viktig å ha en artikkel om en RC versjon av en desktop utgitt på hw.no. Da kunne man like gjerne gitt ut artikler om andre like store/større prosjekter som oppgraderer versjonene sine. Det ville da selvfølgelig bli helt fullt av artikler under tema "Linux" på forsiden, noe som alle de andre som ikke bryr om GNU/Linux/Alternative programmer kanskje ikke kommer til å sette så mye pris på. Hw.no er jo fremdeles en nyhetsside for aktuelle nyheter, og jeg vil da argumentere at en ny desktop for *nix kanskje ikke er det mest vidt-spennende av ting som kunne blitt skrevet om.

 

Derimot hvis det hadde vært nyheter om for eksempel OS forandringer(Windows 7, Linux 2.7/8, Mac OS XI/etc.) eller hvis nevnte desktop i artikkelen faktisk hadde blitt sluppet som ferdig-versjon hadde det vært akseptabelt å ha dette på forsiden ettersom det da har mer betydning leserene.

 

Uannsett, hvis trenden fortsetter slik nå med en masse programvare nyheter i nesten lik mengde som maskinvare nyheter, så burde egentlig programmer.no gjenoppstå for å holde rede på disse tema.

 

 

Håper ikke det hørtes for kritisk ut, jeg setter faktisk pris på disse artiklene.

Lenke til kommentar
Gnome er i mine øyne mer gjennomført og stilrent.

 

Akkurat det er jeg enig i. Det virker som Gnome har mye strengere regler for hvordan layouten til programmer skal bygges opp. Mangelen på dette har irritert meg grenseløst de gangene jeg har prøvd kde! Hittil har jeg ikke funnet noe system i hvordan ting er bygd opp.

 

En annen irriterende ting med brukergrensesnittet til kde har vært overdrevene konfigurasjonsmuligheter. (Se link for skoleeksempelet på hva jeg snakker om: http://dot.kde.org/1179921215/), men alt dette skal jo bli bedre nå! :)

 

og nettopp dem greiene der er derfor jeg liker kde. om kde går gnome så går jeg fvwm for å si det slik...

 

og angående at microsoft går bort fra ie og windows explorer i en overrasker meg ikke. deres løsning var bare halvgjort. i kde er den mye mer brukbar i og med at en kan splitte konqueror vinduet så mange ganger en vil, vertikalt og horisontalt ;)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Synes egentlig det er lite viktig å ha en artikkel om en RC versjon av en desktop utgitt på hw.no. Da kunne man like gjerne gitt ut artikler om andre like store/større prosjekter som oppgraderer versjonene sine. Det ville da selvfølgelig bli helt fullt av artikler under tema "Linux" på forsiden, noe som alle de andre som ikke bryr om GNU/Linux/Alternative programmer kanskje ikke kommer til å sette så mye pris på. Hw.no er jo fremdeles en nyhetsside for aktuelle nyheter, og jeg vil da argumentere at en ny desktop for *nix kanskje ikke er det mest vidt-spennende av ting som kunne blitt skrevet om.

 

Derimot hvis det hadde vært nyheter om for eksempel OS forandringer(Windows 7, Linux 2.7/8, Mac OS XI/etc.) eller hvis nevnte desktop i artikkelen faktisk hadde blitt sluppet som ferdig-versjon hadde det vært akseptabelt å ha dette på forsiden ettersom det da har mer betydning leserene.

 

Vil vertfall si at KDE4 er *vel* så viktig som en eventuell lansering av Linux 2.8 (Linus har ingen som helst planer om å forlate 2.6 enda), Linux-kjerna er så klart viktig den, men for "vanlige" folk er KDE4 veldig mye mer interessant siden destopmiljøet *er* brukeropplevelsen, i motsetning til kjerna som er usynlig.

Og det vi snakker om her er blant de aller aller største og mest ambisiøse lanseringene FOSS-verden har sett av et av verdens største programvare-prosjekter (bortimot fem millioner linjer kode).

Selv om KDE4.0 bare er den spede starten på KDE4-serien inneholder jo 4.0 vel så mye nyheter som på de tilsvarende områdene i XP -> Vista, har ingen oversikt her, men er bra sikker på at Vista fikk dekket både, beta, interne builds, RC'r (i flertall) osv osv.

Det skulle jo bare mangle at Vista får mer presse, men synes ikke at dekningen av KDE4 på noen måte har hvert overveldene.

Vi snakker jo om det som vil bli selve spydspissen for brukeropplevelse innen FOSS-baserte operativsystemer de neste årene.

 

PS: KDE4.0.0 ble nylig "tagged for release" og skal slippes den 11. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...