Gå til innhold

TEST: OS X Leopard


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

6 større oppdateringer på 6 år??

6 år siden windows XP kom og der har det vært 2 store oppdateringer....

Vel er man misfornøyd, så må man vel forandre ofte.

Forandrer man ofte for å tilpasse seg kunders behov..... Hallo. Apple driter vel i hva kunder vil ha. Det er nok billigere enn Windows, men kommer man med 6 oppdateringer á 900 kroner blir jo 5400 og det er jo dyrere enn windows XP.....

Lenke til kommentar

Hehe, bare ett par ting. Det er mulig å innstallere Leopard på f.eks en G4 450MHz, man må bare lure det inn. TimeMachine har full støtte for å lagre på afp nettverksdisker. Bare skriv dette.

defaults write com.apple.systempreferences TMShowUnsupportedNetworkVolumes 1

 

En annen fiffig ting, hvis man ikke liker den nye "glasshylla".

defaults write com.apple.dock no-glass -boolean YES
killall Dock

 

Alt skrives selvfølgelig i terminalen :)

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar
Mitt største problem etter at jeg oppgraderte til Leopard er at " nettverk" forsvant fra Findermenyen... Får det ikke frem igjen uansett hva jeg gjør :dontgetit:

Det er tatt bort, men du har 'delt' i sidemenyen. her får du opp maskiner i nettverket og du kan se flere hvis du ikke finner akkurat den du vil ha. du kan forøvrig bestemme hva du vil se og ikke se når du er i finder under 'valg' i menylinjen.

Lenke til kommentar
Enig med CAT-Scan. Tungvindt å måtte kjøpe oppgraderinger hele tiden. Må installere en huggammel versjon og oppgradere den 3-4-5 ganger før man er opp på ny standard. Da er det enklere å kunne integrere en servicepack på en cd/annet medium og være up to date med en gang.

 

 

Dette er jo ikke riktig. Apple lanserer 0.0.1 oppdateringer (dvs. 10.5.1, 10.5.2 osv,) med jevne mellomrom, for å fikse noen bugs, legge til funksjonalitet osv, og disse lastes ned gratis. Man kan absolutt sammenligne de med Service Packs..og til Tiger (som man kan sammenligne med XP) er det kommet nå 11 slike (10.4.11). "Åja, XP trengte bare 2" . Vel, XP hadde nok trengt flere.. Det at de utgir mange updates føler jeg heller tyder på at de tar brukertilbakemeldinger alvorlig og at OSet er i konstant utvikling. Alt i alt, kjøpte du Tiger for 4 måneder siden, vil du etter en rask og automatisk download ikke ha et 3 år gammelt OS, men et nesten helt nytt ett..

Lenke til kommentar
Artige navn disse folka har på systemene sine.

 

Panther (Mac OS X v10.3)

Tiger (Mac OS X v10.4)

Leopard (Mac OS X v10.5)

 

Det er flere som liker store kattedyr. ;) Bare slo meg når jeg leste...

 

OT: Liker prisinga på Mac OS X. 900 kroner er veldig overkommelig :D

det går lenger tilbake enn siste 3 versjoner:

Cheetah (10.0)

Puma (10.1)

Jaguar (10.2)

Panther (10.3)

Tiger (10.4)

Leopard (10.5)

Lenke til kommentar
Enig med CAT-Scan. Tungvindt å måtte kjøpe oppgraderinger hele tiden. Må installere en huggammel versjon og oppgradere den 3-4-5 ganger før man er opp på ny standard. Da er det enklere å kunne integrere en servicepack på en cd/annet medium og være up to date med en gang.

 

 

Dette er jo ikke riktig. Apple lanserer 0.0.1 oppdateringer (dvs. 10.5.1, 10.5.2 osv,) med jevne mellomrom, for å fikse noen bugs, legge til funksjonalitet osv, og disse lastes ned gratis. Man kan absolutt sammenligne de med Service Packs..og til Tiger (som man kan sammenligne med XP) er det kommet nå 11 slike (10.4.11). "Åja, XP trengte bare 2" . Vel, XP hadde nok trengt flere.. Det at de utgir mange updates føler jeg heller tyder på at de tar brukertilbakemeldinger alvorlig og at OSet er i konstant utvikling. Alt i alt, kjøpte du Tiger for 4 måneder siden, vil du etter en rask og automatisk download ikke ha et 3 år gammelt OS, men et nesten helt nytt ett..

 

Det gir ingen mening. Windows Update har selvfølgelig haugevis med hotfixes andre oppdateringer og lignende mellom hver SP. En SP kan som oftest helt uten problemer sammenlignes med en ny versjon av OSX. MS har dog en helt annen strategi når det gjelder OS, og OSX er i utgangspunktet et temmelig komplett system slik som det er nå. MS har tross alt en gigantisk brukermasse, med gigantiske mengder hardware, og må forholde seg til dette. Dermed blir utviklingen av Windows slik som den blir (relativt hyppige skifter, mindre funksjonalitetsupdates i et kontinuerlig tempo). Apple har det faktisk vesentlig lettere.

 

Oppdateringer til en tusenpeising er drøyt, det er tross alt ikke så forbannet mye som forandrer seg mellom hver gang.

 

Alle foretrekker vel forsåvidt noe som er gratis kontra noe som koster penger. Men nå vil jeg ikke akkurat si MS' nyeste OS gir noe særlig valuta for pengene heller.

 

Nei, jeg snakker om XP jeg, hehe. At oppdateringer (som i fiksing av ting som ikke fungerer som det skal) er gratis ser jeg egentlig på som en selvfølge. Kjøper man et produkt, så er det jaggu et minimum at produsenten fikser på ting. At MS også velger å legge til funksjonalitet i SP gratis er en veldig fin bonus. At Apple velger å ta seg grovt betalt for en blanding av en nødvendig oppdatering og tillegg funksjonalitet skjønner jeg heller mindre av. Hadde det enda vært en fornuftig pris, så skulle jeg vært med på leken, men det får være grenser. Nå er selvfølgelig ikke Apple kjent for å være billige, men likevel, det blir litt for dumt.

Lenke til kommentar

Om jeg har forstått forfatteren korrekt sier han at Safari ikke har mulighet for å gjenopprette en browser session. Det har Safari 3. Trykk på "History" og velg "Reopen all windows from last session" (ja jeg kjører med engelsk OS språk). Forøvrig baserer Apples OS oppgraderinger som koster penger seg på helt ny funksjonalitet, eller en total forandring på en funksjon, sammen med generelle oppdateringer (som også kommer via .x oppdateringer). Eksempelvis kom Exposé og iChat AV i Panther, Spotlight, Automator og Dashboard i Tiger, og Spaces og Time Machine i Leopard, for å nevne de største funksjonene. Å si at Microsofts "Service Packs" har like mye funksjonalitet som hver betalte oppgradering av Mac OS X, blir derfor latterlig. Såvidt jeg husker var den største nye "funksjonaliteten" i Service Pack 1 for XP at man fikk USB 2.0 støtte, noe som ikke er i nærheten av å kunne sammenlignes med funksjonene ovenfor. USB 2.0 støtte er tross alt en selvfølge.

Lenke til kommentar
Kanskje en fordel å lese det man svarer på før man formulerer innlegget?

 

Jeg sikter til:

Å si at Microsofts "Service Packs" har like mye funksjonalitet som hver betalte oppgradering av Mac OS X, blir derfor latterlig.

 

Dette har ingen sagt.

Da ser jeg ikke poenget ditt. Liker du ikke ny funksjonalitet? Eller liker du kanskje ikke å betale for at folk faktisk utfører et arbeide? Poenget her er at ny funksjonalitet krever mye R&D, og det koster penger. At produktene holdes oppdatert gratis sikkerhetsmessig er en annen skål. Du bagatelliserer rett og slett den nye funksjonaliteten som kom i hver versjon av Mac OS X. Argumentet ditt faller også igjennom, greit nok Apple har mindre hardware å forholde seg til en det Windows har (det vil si, hvis du ser bort i fra det faktum at Mac OS X fortsatt støttes på to vidt forskjellige prosessor platformer), men så har de naturlig nok også færre folk på OS utvikling enn det Microsoft har. Forøvrig synes jeg det er drøyt å ta nesten 4500,- for en OS oppgradering, slik Microsoft gjør, dersom man vil ha den heftigste versjonen. For ikke å snakke om hvor dyrt det blir dersom man har flere maskiner (forutsatt at man ønsker å gjøre ting lovlig) man ønsker å oppgradere. Er det faktisk slik at Vista har så veldig mange fortrinn foran XP sammenlignet mot Mac OS X Leopard og Mac OS X Jaguar? Når vi først sammenligner priser her er det vel ikke mer enn rett og rimelig at vi sammenligner versjon 10.2 med 10.5, da alle oppgraderingene mellom ville kostet omtrent 3400,-?. Nei, det har seg faktisk slik at det har skjedd betydelig mer mellom 10.2 Jaguar og 10.5 Leopard enn det som har skjedd mellom XP og Vista.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...