Gå til innhold

Omtale av Metroid Prime 3: Corruption (Wii)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Får ikke lese omtalen her på jobb (hersens Websense), men fikk rimelig panikk i går da jeg fant ut at jeg ikke har bestilt Metroid, og absoluttspill var utsolgt.

 

Klarte heldigvis å finne 1 butikk som hadde det inne så da har jeg et kanskje på Lørdag om jeg er heldig. Gleder meg.

Lenke til kommentar

Prøvde dette igår kveld og det er første gong på 9 måneder eg skrur på Wiien. Det første eg legger merke til er at eg sitter for langt vekke frå TV skjermen, faktisk ein heil meter for å kunne greier å sikte. Så for å spele nå så må eg flytte vekk salongbordet og flytte gostolen forann TVen. Da sitter eg ganske godt og kan sikte :)

Grafikken er bra, men eg føler det er knapt noko forskjell frå Gamecube. Det er vell ørsmå forskjeller her og der, men eg føler det kan også Gamecube greie.

Styringa derimot har eg blanda følelser over. Det er noko som heiter lock on/free aim som er enabled by default, det betyr at når du fokuserer på noko i Metroid så låser hodet til Samus seg men du kan fremdeles sikte fritt. Dette synes eg er bare slitsomt å ha på, ikkje minst pågrunn av at det er så vanskeleg å sjå siktet.

Faktisk så synes eg egentleg at heile den greia med å sikte konstant er enormt slitsomt, derfor greier eg heller ikkje å bruke advanced sensitivity. Når eg sitte og spele så vil eg slappe av, det er greit med små hektiske perioder i blant. Men den konstante pekinga på skjermen synes eg er frykteleg slitsomt. Eg håper dette blir ein tilvenningssak, men eg er skikkeleg skeptisk.

Noko av det eg likte med Zelda var at eg trengte bare å sikte ein gong i blant, ellers var det for det meste bare å setja seg godt til rette og kose seg.

 

Eg trur det er mange som vil mislike det konsentrasjonsnivået som må brukas for å spele Metroid nå.

Lenke til kommentar

Mener å huske at du kan slå av freelook når du har låst deg fast. Får du ikke spørsmål om dette når du aktiverer advanced i kontrollen?

 

Jeg bruker advanced og har ingen problemer med å slappe av. Om jeg isåfall ikke slapper av er det når jeg begynner å forsvinne inn i selve spillet. Atmosfæren er fantastisk.

Lenke til kommentar

Fikk tak i dette spillet igår på en Elkjøp, og må si det er lenge siden jeg har kost meg såpass mye med et konsollspill! Det var bare smokk inn i spillet og du følte du hadde kontroll helt fra starten. Kontrollene er veldig gode og intuitive, spillet har en flott atmosfære. Det var fryktelig moro å løpe rundt å scanne ting, selv bosser midt i kampen :D

 

Har aldri spilt de andre Metroid-spillene, men jeg følte ikke at jeg manglet masse for å kunne nyte spillet av den grunn. Det er vel kanskje en fordel å ha spilt de andre, men ikke påkrevd følte jeg. Spillet kan uansett anbefales til alle, i mine øyne er dette det beste Wii-spillet så langt!

Lenke til kommentar
Mener å huske at du kan slå av freelook når du har låst deg fast. Får du ikke spørsmål om dette når du aktiverer advanced i kontrollen?

 

Jeg bruker advanced og har ingen problemer med å slappe av. Om jeg isåfall ikke slapper av er det når jeg begynner å forsvinne inn i selve spillet. Atmosfæren er fantastisk.

 

Du kan skru den av ja, men kvifor er den enabled by default? Er mykje lettare å spele når siktet låser seg fast. Men Wii måten å spele FPS på synes eg er slitsomt, det går litt betre nå etter eit par timer. Men eg må innrømme at eg synes det er lettare å spele Bioshock med Xbox kontrolleren.

 

Uansett ein av dei kulaste bosskampane eg har spel nokonsinne er i begynnelsen mot Meta Ridley, er så synd at den siktinga er håplaus vanskeleg fordi siktet er like rødt som flammane :p

Lenke til kommentar

Ja, enig i at det kan være slitsom. Men jeg har ingen problemer med å slappe av selv. Bare en vanesak, vi har jo spilt med analogstikker i 10 år.

 

Når det gjelder låsingen av siktet tror jeg det er grunnet enkelte bosser i spillet. Noen krever at du låser deg fast, for så å skyte ting den skyter mot deg. Litt vanskelig å måtte veksle mellom å låse og ikke. Eneste grunnen jeg kan komme på.

 

Uansett er Metroid Prime Corruption det beste skytespillet på Wii til nå, tross i det at det ikke er direkte et skytespill. Neste ser ut til å bli Medal of Honor: Heroes 2, som skal i følge Matt hos IGN, være enda bedre på kontroll. Godt å se at utviklere begynner å få dreisen på kontrollen.

Lenke til kommentar

Når du kommer deg utover i spillet, vil du se at det er svært gode grunner for å ha "lock on free aim" skrudd på. Man låser seg først og fremst fast i fiender for å holde kontrollen på hvor de er, derfra og ut kan det være mange grunner til å sikte andre steder enn rett på. :)

 

Jeg kan skjønne at du mener at det er anstrengende å holde hånden i ro, men det er en ren vanesak, etter min erfaring. Jeg har ingen problemer med dette lenger etter å ha spilt gjennom Call of Duty 3 og Medal of Honor: Vanguard på Wii.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...