Gå til innhold

Ubuntu 7.10 ute nå


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har sett frem til denne jeg, for nå SKAL jeg over på Ubuntu :thumbup:

 

Men, hvilken versjon skal jeg laste ned?

- Standard personal computer (x86 architecture, PentiumTM, CeleronTM, AthlonTM, SempronTM)

- 64bit AMD and Intel computers

Hva er forskjellen på disse? Sikkert flere som lurer så jeg spør like så godt her :) Er den siste en 64-bit versjon av Ubuntu (ala windows 64bit), eller er det for 64bits CPU'er og fortsatt 32bit.

 

Har vurdert å installere 64bits versjon av Ubuntu. Noen som har erfaringer med dette? Er det samme driverkaoset som det har vært til Windows?

Lenke til kommentar
Har sett frem til denne jeg, for nå SKAL jeg over på Ubuntu :thumbup:

 

Men, hvilken versjon skal jeg laste ned?

- Standard personal computer (x86 architecture, PentiumTM, CeleronTM, AthlonTM, SempronTM)

- 64bit AMD and Intel computers

Hva er forskjellen på disse? Sikkert flere som lurer så jeg spør like så godt her :) Er den siste en 64-bit versjon av Ubuntu (ala windows 64bit), eller er det for 64bits CPU'er og fortsatt 32bit.

 

Har vurdert å installere 64bits versjon av Ubuntu. Noen som har erfaringer med dette? Er det samme driverkaoset som det har vært til Windows?

 

Det kommer rett og slett an på om du vil kjøre på 64-bit eller 32. For å si det enkelt, hvis du har en 32-bits prosessor, må du velge den første, men om du har en CPU som takler 64-bit, så kan du velge begge.

 

Slik jeg ser det, er det pr. i dag liten vits i å gå for 64-bit. Det gir egentlig lite til ingen ytelsesforbedringer, men kan gi deg litt knoting med å få litt forskjellig software til å fungere. Flash, f.eks., har ingen 64-bits klient, og du må derfor trikse litt her og der for at det skal kjøre. Noen har rapportert problemer med dette, mens andre sier det er grei skuring. Alt i alt må du selv velge hva du vil, men det er greit å stille seg spørsmålet om du trenger 64-bit...

Lenke til kommentar
Har sett frem til denne jeg, for nå SKAL jeg over på Ubuntu :thumbup:

 

Men, hvilken versjon skal jeg laste ned?

- Standard personal computer (x86 architecture, PentiumTM, CeleronTM, AthlonTM, SempronTM)

- 64bit AMD and Intel computers

Hva er forskjellen på disse? Sikkert flere som lurer så jeg spør like så godt her :) Er den siste en 64-bit versjon av Ubuntu (ala windows 64bit), eller er det for 64bits CPU'er og fortsatt 32bit.

 

Har vurdert å installere 64bits versjon av Ubuntu. Noen som har erfaringer med dette? Er det samme driverkaoset som det har vært til Windows?

 

Du kommer ikke til å ha så mye mer driverkaos. Derimot er det en del mer pes med ting som flash (fins kun i 32 bits, men kan brukes med noen spesielle hacks, men det er litt buggete), og med java-plugins i Firefox (tror jeg). Ja, og så binære video-codecs fra Windows. Jeg bruker 64 bits Linux selv (Debian), og har få problemer med det, men de problemene som er der gjør neppe den minimale ytelsesforbedringen verdt det. Det bør nevnes at så godt som alle problemene er i forbindelse med plugins av ulike slag; du kan fint kjøre Unreal Tournament for 32 bits i 64 bits Linux.

 

Om du vil ha en problemfri Linux, går du heller for 32 bits.

Lenke til kommentar

Angående 64bit: Ytelseforbedringer kommer veldig an på om applikasjonene også er kompilert til 64bit. Mange applikasjoner kjører i 32bit modus under et 64bit OS og opplever dermed ingen ytelseøkning.

 

Noen tester jeg fant i farta:

  • Juni 2005: Gentoo Linux 64bit vs. 32bit Ytelseresultater: blandede.
     
  • Oppdatert i august 2007: Should you choose 32-bit or 64-bit Linux?
    NOTE: Although 64-bit Linux distributions do include a natively-compiled Linux kernel and several natively-compiled key applications, not every package in a 64-bit Linux distribution is 64-bit. The 32-bit library files and many 32-bit applications still exist and are used on a regular basis, so the idea that a 64-bit distribution is "native" is really a misnomer.
     
  • Desember 2006: Ubuntu: 32-bit v. 64-bit Performance Resultater: blandede, små forskjeller.
     
  • Absoft kompilator for 64bit: Blandede resultater
     
  • Februar 2005: Gentoo 64bit vs 32bit: Blandede resultater men AMD Athlon64 gir oftere bedre ytelse i 64bit enn det Intel Pentium4 6xx gjør.

Lenke til kommentar
Men, hvilken versjon skal jeg laste ned?

- Standard personal computer (x86 architecture, PentiumTM, CeleronTM, AthlonTM, SempronTM)

- 64bit AMD and Intel computers

Hva er forskjellen på disse? Sikkert flere som lurer så jeg spør like så godt her :) Er den siste en 64-bit versjon av Ubuntu (ala windows 64bit), eller er det for 64bits CPU'er og fortsatt 32bit.

 

Har vurdert å installere 64bits versjon av Ubuntu. Noen som har erfaringer med dette? Er det samme driverkaoset som det har vært til Windows?

 

Standard personal computer aka i386 aka 32 bits x86

64bit aka x64 aka amd64 aka 64 bits x86

 

Kan anbefale 64 bits versjonen, har kjørt ubuntu 7.04 på 64bit hjemme i 5 måneder og den er merkbart raskere enn 32bits varianten. Eneste jeg hadde litt problemer med var Flash, men det skal visst være noe bedre i 7.10.

Lenke til kommentar

Wine kan også være litt plagsomt å få til i 64bit.

Og jeg opplever 32bits firefoxen (for å få til Flash) som tidvis buggete.

 

Den eneste merkbare forskjellen (hvis du ikke trenger 64bits til noe spesiell programvare) er at du kan komme til å ønske at du hadde installert 32bits istedetfor.

 

edit: Den eneste forskjellen jeg har merket, vel og merke ;)

Endret av RolloThomasi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...