Gå til innhold

DRM-fri musikk vinner frem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det er bra at verden går framover. Tenk deg de store summene selskapene hadde spart seg for viss alle hadde droppa drm =)

Og da selvsagt ikke hatt for høy pris! Høy pris = folk kjøper kunn det de vill ha. Det er dette som er sett på som piratkopiering i utganspunkte. For når folk kjøper kunn det DE vill ha, så laster de ned resten gratis :p

Lenke til kommentar

Er jo det forbrukerne gjør i dag ved og laste ned DRM-fri (gratis) musikk. DRM-fri musikk er et stoooort steg på veien, nå må snart den andre foten også komme etter(ved og tilby kjøp av musikk på nettet uten at man trenger kredittkort, noe personer under 18 ikke har).

Lenke til kommentar

Når musikken kommer tilgjengelig på nett, drm fri, i ett åpenstandar format, og til skikkelig pris.... da kaster jeg meg gjerne på. 10kr for en sang er litt for drøyt for min del. Det er vel mulighet for å høre sangen før man kjøper?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Jeg er ihvertfall villig til å betale mer for musikk uten DRM-systemet. Kan ikke fordra at min kjøpte musikk ikke fungerer til de tingene jeg vil de skal fungere til...

9153877[/snapback]

Nåja, prinsippielt er jeg enig, men det er fordi jeg overhode ikke er villig til å betale for DRM-infisert musikk, mens jeg er villig til å betale for musikk uten DRM og høy kvalitet ;)

 

Etter at DRM-en er fjernet, gjenstår det bare at de setter en fornuftig pris på musikken. Alle vet at bransjen har betydelige høyere marginer på nettmusikken, og det bør komme forbrukerne tilgode. De slipper opptrykkingskostnader, frakt, lager som kan stå usolgt, og en rekke mellomledd som ofte står i veien for distribusjon i fysiske butikker. I tillegg leverer de jo et dårlige produkt uten tekster som nesten alltid ligger ved en CD.

 

5 kroner per sang, uten DRM, med skikkelig kvalitet (fortrinnsvis >192 kbps MP3/AAC/OGG) ville sikret den største oppturen for nettmusikk noen sinne - og samtidig hadde miljøet fått det bedre og plateselskapene hadde tjent mer.

 

Men nei da, de vil heller tilby et dårlig produkt folk flest ikke vil ha til blodpris. Deres valg. Deres tap.

Lenke til kommentar

Jeg mistenker DesertGlow for å være tankeleser. :p Jeg hadde tenkt til å skrive omtrent alle poengene og punktene hans selv.

 

De må gjerne tilby ulike kvalitetsgrader. F.eks 160 kbit/s JS Mp3 til en billig penge (2 kr/låt) og FLAC (høy kvalitet) for en litt høyere pris (5 kr/låt).

 

DRM burde vært forbudt slik partiet Venstre foreslår.

Lenke til kommentar

Jeg ser mye av diskusjonen rundt musikk her og i de fleste andre tråder mer eller mindre konkluderer med at musikken er for dyr. Siden ferien min regner vekk sitter jeg og FLAC-ripper CD-samlinga mi og der står det mye prislapper på. Jeg har tydeligvis kjøpt plater til rundt underkant av 200 spenn for ti år siden. Prisøkningen siden den gang skulle i alle fall tilsi at platene koster mer, hvilket de ikke gjør. Musikken har i rene kroner gått ned i pris, samtidig som 'alle' tjener vesentlig mer.

Eneste grunnen til at folk klager over prisen er at man nå er vandt til å kunne hente ned alt gratis. Blir litt tragisk å klage over at en låt koster 10spenn når man kan kjøpe kun den ene låte. Mine plater fra 90-tallet gav meg aldri valget og vi kjøpte musikk som bare det.

DRM er noe herk og prisnivået kunne sikker vært enda lavere, men å klage så ensidig på prisen er å bomme litt syntes jeg.

Lenke til kommentar
Virket nesten for godt til og være sant at en sang skulle ksote 2 kr, og det viste seg at det var det også.

9153954[/snapback]

 

vell. på emusic.com koster 1 sang 1.56kr og det er uten DRM :cool:

9154823[/snapback]

Jepp, finfin side de. Har støttet de i et par måneder. Her får jeg god indiemusikk som ikke er til salg her til lands. :)

Lenke til kommentar
Jeg ser mye av diskusjonen rundt musikk her og i de fleste andre tråder mer eller mindre konkluderer med at musikken er for dyr. Siden ferien min regner vekk sitter jeg og FLAC-ripper CD-samlinga mi og der står det mye prislapper på. Jeg har tydeligvis kjøpt plater til rundt underkant av 200 spenn for ti år siden. Prisøkningen siden den gang skulle i alle fall tilsi at platene koster mer, hvilket de ikke gjør. Musikken har i rene kroner gått ned i pris, samtidig som 'alle' tjener vesentlig mer.

Eneste grunnen til at folk klager over prisen er at man nå er vandt til å kunne hente ned alt gratis. Blir litt tragisk å klage over at en låt koster 10spenn når man kan kjøpe kun den ene låte. Mine plater fra 90-tallet gav meg aldri valget og vi kjøpte musikk som bare det.

DRM er noe herk og prisnivået kunne sikker vært enda lavere, men å klage så ensidig på prisen er å bomme litt syntes jeg.

9154869[/snapback]

 

Nesten alt annet har blitt billigere også, når man tar i betraktning hva artisten får, så ser jeg overhodet ingen grunn til å glad og fornøyd betale prisene som kreves. (Det er verd å merke seg at du får et dårligere produkt også)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Jeg ser mye av diskusjonen rundt musikk her og i de fleste andre tråder mer eller mindre konkluderer med at musikken er for dyr. Siden ferien min regner vekk sitter jeg og FLAC-ripper CD-samlinga mi og der står det mye prislapper på. Jeg har tydeligvis kjøpt plater til rundt underkant av 200 spenn for ti år siden. Prisøkningen siden den gang skulle i alle fall tilsi at platene koster mer, hvilket de ikke gjør. Musikken har i rene kroner gått ned i pris, samtidig som 'alle' tjener vesentlig mer.

Eneste grunnen til at folk klager over prisen er at man nå er vandt til å kunne hente ned alt gratis. Blir litt tragisk å klage over at en låt koster 10spenn når man kan kjøpe kun den ene låte. Mine plater fra 90-tallet gav meg aldri valget og vi kjøpte musikk som bare det.

DRM er noe herk og prisnivået kunne sikker vært enda lavere, men å klage så ensidig på prisen er å bomme litt syntes jeg.

9154869[/snapback]

Men man må ikke glemme, som nevnt her før, at produksjons- og distribusjonskostnadene er langt høyere ved salg av CD i butikk enn nedlasting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...