Gå til innhold

Spesialminne for AM2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
OCZ lanserer nå en pakke med fire minnemoduler - spesielt beregnet for AMDs minnekontroller.

 

Les mer

9146398[/snapback]

 

OCZ har jo 2GB-minnemoduler ute nå på 800MHz med bedre timings og til helt grei pris:

https://prisguiden.no/product.php?productId=76041

 

Uten at jeg vet helt hvordan disse modulene som er omtalt her er optimalisert mot AMD sin minnekontroller og om det faktisk gir noen ytelsesfoskjell så ville jeg stemplet de modulene over som mer treffende for målgruppen hw.no omtalte:

 

Målgruppen for modulene skal være virkelige entusiaster samt folk innen CAD, 3D og videoproduksjon.

 

Eller er det her bare snakk om billigst mulig 8GB?

Lenke til kommentar
OCZ lanserer nå en pakke med fire minnemoduler - spesielt beregnet for AMDs minnekontroller.

 

Les mer

9146398[/snapback]

 

OCZ har jo 2GB-minnemoduler ute nå på 800MHz med bedre timings og til helt grei pris:

https://prisguiden.no/product.php?productId=76041

 

Uten at jeg vet helt hvordan disse modulene som er omtalt her er optimalisert mot AMD sin minnekontroller og om det faktisk gir noen ytelsesfoskjell så ville jeg stemplet de modulene over som mer treffende for målgruppen hw.no omtalte:

 

Målgruppen for modulene skal være virkelige entusiaster samt folk innen CAD, 3D og videoproduksjon.

 

Eller er det her bare snakk om billigst mulig 8GB?

9146511[/snapback]

 

 

 

Jeg hadde faktisk et av de 2GB settene på 800Mhz på AM2 hovedkortet mitt, AM2 kortet ville rett og slett ikke akseptere at brikke ble kjørt på 800Mhz, det hele endte med at jeg måtte klokke ned rammen til 667Mhz for at maskinen i det hele tatt skulle starte.

 

 

Var også i kontakt med en representant fra OCZ her på forum som sa jeg skulle prøve å legge inn timings manuelt i bios på hk, dette fungerte heller ikke og måtte til slutt bytte ut brikkene med et annet merke som var "godkjent" av hovedkort leverandøren for å kjøre på 800Mhz.

 

 

AM2 liker tydligvis ikke 6400 fra OCZ.

Lenke til kommentar
Modulene kjører 667 MHz med innstillingene 5-5-5-15. Videre finner vi kjøleløsningen XTC, livstidsgaranti og maksimalspenning på 2,1 Volt.

DDR2 har offisiell standard spenning på 1,8V. Da synes jeg det er skuffende å se at de må helt opp på 2,1V for å klare 667 MHz med slappe innstillinger.

 

Ellers så kan jeg ikke huske å ha sett 8GiB-sett før. Håper det kommer flere slike sett snart så de presser prisen på 2*2GiB-settene litt ned.

 

virace: Det var skuffende å høre at det ble problemer med det hovedkortet. Synd at det måtte løses på den måten. Kortet bør jo kunne klare DDR2-800 uten problemer.

Lenke til kommentar

virace: jeg har et billig Abit nForce 570 Ultra HK hvor jeg kjører dette 2x2GB 800MHz OCZ (5-5-5-18) kitet (tror det er det iallefall) uten problemer. (Og det har jeg parret med et 2x1GB-kit fra Geil (med bedre timings), som kjører på samme timings som OCZ'en for en total minnemengde på 6GB) Høres ut som om du har vært veldig uheldig der, ja. :(

 

Syns forøvrig også det er litt dårlig at alle OCZ sine kits typisk skal kjøre på 2.1V ... (Men så lenge det funker og er grei pris så klager jeg ikke så veldig høyt :) )

Endret av daffyd
Lenke til kommentar
Modulene kjører 667 MHz med innstillingene 5-5-5-15. Videre finner vi kjøleløsningen XTC, livstidsgaranti og maksimalspenning på 2,1 Volt.

DDR2 har offisiell standard spenning på 1,8V. Da synes jeg det er skuffende å se at de må helt opp på 2,1V for å klare 667 MHz med slappe innstillinger.

 

Ellers så kan jeg ikke huske å ha sett 8GiB-sett før. Håper det kommer flere slike sett snart så de presser prisen på 2*2GiB-settene litt ned.

 

virace: Det var skuffende å høre at det ble problemer med det hovedkortet. Synd at det måtte løses på den måten. Kortet bør jo kunne klare DDR2-800 uten problemer.

9146699[/snapback]

 

man må vel ikke ha 2.1 volt for å kjøre de spesifikasjonene, er 2.1 volt som er maks spenning før garantien ryker tror jeg.

Lenke til kommentar
Nå regner jeg med du prøvde dette, men jeg vil likevel si at jeg hadde samme problem som deg med at brikkene ikke ville kjøre på 800MHz.  Løsningen var å sette volten manuelt på max av det brikkene var godkjent for :)

9146686[/snapback]

 

 

virace: jeg har et billig Abit nForce 570 Ultra HK hvor jeg kjører dette 2x2GB 800MHz OCZ (5-5-5-18) kitet (tror det er det iallefall) uten problemer. (Og det har jeg parret med et 2x1GB-kit fra Geil (med bedre timings), som kjører på samme timings som OCZ'en for en total minnemengde på 6GB) Høres ut som om du har vært veldig uheldig der, ja. :(

 

Syns forøvrig også det er litt dårlig at alle OCZ sine kits typisk skal kjøre på 2.1V ... (Men så lenge det funker og er grei pris så klager jeg ikke så veldig høyt :) )

9146862[/snapback]

 

 

 

Brikkene hadde timings på 5-5-5-15. Prøvde å justere volten også. Det ville heller ikke hovedkortet godta.

 

Dette var forresten på et ASUS M2N32 SLi Deluxe, om noen lurte.

 

Uten å ta for mye vann over hodet vil jeg da tro at det må være en grunn til at OCZ lanserer brikkene med 5400 og ikke 6400 spesielt for AM2.

Lenke til kommentar

Det är väl ingen hemlighet att minnekontrollern till AM2 sliter en del när densiteten går upp en del på brickorna och/eller om man fylller alla 4 slots. En dålig trend jag har märkt är att HK som släpps i dag håller väldigt ojämn kvalitet vilket framför allt märks på ram. Ena kortet kan gå helt kanon medans 2 andra i samma batch går dåligt, även om det i sig själv fungerar. Detta är det HK producenter som borde kunna svara på men jag tippar de håller såna hemligheter varmt om hjärtat.

 

Angående volt så tror jag inte det finns tillverkare av chips i dag som har DDR800 spec vid under 1.9 volt. Därför vägrar Jedec att godkänna DDR800 fullt ut.

Lenke til kommentar

Der kom du meg akkurat i forkjøpet :)

 

Hva er det med disse brikkene som gjør de optimalisert for AMD's minnekontroller? Salgstriks eller fakta?

9149623[/snapback]

De er optimaliserte, faktisk til det punktet at de ikke engang virker på Intel-kontrollere. På den måten er det altså fakta, men jeg kan ikke tenke meg at dette er noen stor ytelses-optimalisering...
Lenke til kommentar
Det är väl ingen hemlighet att minnekontrollern till AM2 sliter en del när densiteten går upp en del på brickorna och/eller om man fylller alla 4 slots.

9148813[/snapback]

Tja, jeg vil si at AM2 trolig er de beste kontrollerne på markedet. Ikke bare kan de kjøre på veldig stramme subtimings, men de takler også høy belastning. Man taper mye mindre hastighet når man øker fra to til fire brikker på AM2 enn man gjorde på socket 939. Selv har jeg f.eks vært over 590 MHz stabilt med 4x1GB dualrank Value RAM, og det var ikke mye dårligere enn hva jeg klarte med to brikker.

 

Både AM2-kontrolleren og DDR2-arkitekturen er jo bedre tilrettelagt for å bruke mange brikker. Kontrolleren utfører DQS Training for å finjustere strobe-timingene til hver enkelt bytelane separat til begge kanalene. I tillegg tilbyr jo kontrolleren seks forskjellige drive strength-kategorier, som jeg også regner som et stort pluss i denne sammenhengen.

 

DDR2's On-Die Termination gjør at det blir mindre refleksjoner på databussen, og det er nok særlig viktig når man bruker to brikker pr kanal.

 

Jeg har ikke testet brikker med høyere densitet enn 1GB, men ser ikke for meg at det først og fremst er kontrolleren det står på hvis dette gir problemer. Men det er helt klart et pluss om hovedkortet er av høy kvalitet. Noen ganger kan det hjelpe å prøve forskjellige BIOSer. Enkelte av dem kan muligens være for hardt tweaket til å passe en spesiell minnetype (som ihvertfall DFI har praktisert til en viss grad).

Lenke til kommentar
Brikkene hadde timings på 5-5-5-15. Prøvde å justere volten også. Det ville heller ikke hovedkortet godta.

 

Dette var forresten på et ASUS M2N32 SLi Deluxe, om noen lurte.

 

Uten å ta for mye vann over hodet vil jeg da tro at det må være en grunn til at OCZ lanserer brikkene med 5400 og ikke 6400 spesielt for AM2.

9147081[/snapback]

Mener å ha lest et sted at ASUS M2N-E 570 Ultra sliter med å få noe mer enn 1,9Volt på minnebrikkene, og når brikkene kan kreve over 2 for å kjøre på 800MHz så er det kanskje ikke så rart at det var vanskelig å få dem til å virke på det hovedkortet. (Jeg antar da at ditt HK også sliter med samme problem)

 

Kjenner til flere som har HK fra andre produsenter enn ASUS og som ikke har problemer med å kjøre 2GB-brikker fra OCZ, så jeg antar det er HK-produsenten som er skyld til problemene i dette tilfellet. (Evt. fordi de holder seg innenfor spesifikasjonen på DDR2-minne og ikke tillater spenninger vesentlig utover det?)

Lenke til kommentar

Jeg har visst oversett et par ting...

 

Brikkene hadde timings på 5-5-5-15. Prøvde å justere volten også. Det ville heller ikke hovedkortet godta.

 

Dette var forresten på et ASUS M2N32 SLi Deluxe, om noen lurte.

 

Uten å ta for mye vann over hodet vil jeg da tro at det må være en grunn til at OCZ lanserer brikkene med 5400 og ikke 6400 spesielt for AM2.

9147081[/snapback]

Det er ingenting i veien med selve minnekontrolleren. Dårlige / upassende hovedkort kan man finne til enhver plattform. Disse brikkene er ikke sertifisert for voldsomme hastigheter pga deres høye tetthet. Høyere kapasitet reduserer minnets klokkefrekvens så lenge overgangsfasen pågår, og slik har det alltid vært.

 

JEDEC har da godkjent DDR2-800 fullt ut allerede og det finnes tilbydere av JEDEC-godkjente DDR2-800 med 1,8V: Micron. Artikkel.  HWs kilde: Digitimes.

 

JEDEC-dokumentasjon for DDR2-800.

9152089[/snapback]

Godt poeng. Denne sertifiseringen er jo strengt tatt ikke noen nyhet heller. Dette slo meg faktisk ikke sist, for jeg fokuserer mer på hva som faktisk er mulig å skvise ut av brikkene enn hva som er offisielt godkjent. Slike spesifikasjoner er jo ganske konservative og "idiotsikre", vel å merke av forståelige grunner.

 

Her er forresten en nyere utgave av techdoc'et:

DDR2 specs

Lenke til kommentar

Jeg tror de nye Micron-brikkene kan klokke svært bra. Jeg tror de første modulene med 2GiB DDR2-1066 kan dukke opp på grunn av disse brikkene. Med 1GiB per modul vil jeg gjette på at DDR2-1333 er innen rekkevidde av "masseproduksjon" med litt stram binning. Altså at de blir tilgjengelige i form av svindyre overklokkingsmoduler.

 

Jeg tror også de åpner tilgjengeligheten av 2GiB RDIMM DDR2-800 og 4GiB RDIMM DDR2-667. IBM har riktignok et sånt sett tilgjengelig allerede, men prisen for 2*4GiB RDIMM DDR2-667 starter jo på astronomiske 60.000 kr i Norge. Håper micron bringer prisen på sånne ned mot et 4-sifret beløp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...