Gå til innhold

Prøvekjør Office 2007


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvilke alternativer til å installere Microsoft Virtual PC 2007 har vi for å teste dette?

9106789[/snapback]

 

Jeg mener VirtualBox.org skal kunne brukes...har ikke testet med .vhd filer, men jeg tror det skal gå greit, fins for både linux og windows plattform. Ellers fins jo alternativer som xen på linux, men jeg har ikke noen egen erfaring med den.

Lenke til kommentar

Hele 2,5GB for en kontorpakke? Og da har de ikke fått plass til forskjellige språkversjoner en gang. Hva bruker de all plassen til? Det må jo ta en evighet å både installere og starte opp så store programmer.

 

Deres argeste konkurrent tilbyr jo en hel kontorpakke på bare 97,2MB. Ca 1/25 av størrelsen MS bruker. Installasjon og oppstart går selvfølgelig ganske kjapt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Hele 2,5GB for en kontorpakke? Og da har de ikke fått plass til forskjellige språkversjoner en gang. Hva bruker de all plassen til? Det må jo ta en evighet å både installere og starte opp så store programmer.

 

Deres argeste konkurrent tilbyr jo en hel kontorpakke på bare 97,2MB. Ca 1/25 av størrelsen MS bruker. Installasjon og oppstart går selvfølgelig ganske kjapt.

9107241[/snapback]

 

Det er jo komplett Vista Enterprice OS med Office 2007 installert da .. (samt pagefile )

Lenke til kommentar
Deres argeste konkurrent tilbyr jo en hel kontorpakke på bare 97,2MB.

9107241[/snapback]

Ja hvis man sitter med en 500MB harddisk så er kanskje dette et vektig argument... For andre spiller det vel fint liten rolle om en pakke er 5GB eller 0,1GB hvis man alikevel har hundrevis av GB ledig plass.

Lenke til kommentar
Hele 2,5GB for en kontorpakke? Og da har de ikke fått plass til forskjellige språkversjoner en gang. Hva bruker de all plassen til? Det må jo ta en evighet å både installere og starte opp så store programmer.

 

Deres argeste konkurrent tilbyr jo en hel kontorpakke på bare 97,2MB. Ca 1/25 av størrelsen MS bruker. Installasjon og oppstart går selvfølgelig ganske kjapt.

9107241[/snapback]

Joda, det kan jo virke vel stort, men den sammenlikningen blir vel likevel litt drøy? Denne Office pakken har da i alle fall så langt jeg har fått med meg vesentlig mer innhold enn den du tenker på. Og den kan vel også sies å være unødvendig innholdsrik for vanlige hjemmebrukere.

Den vanlige installasjons cd'n er forøvrig fortsatt på en stk vanlig CD, men man må altså ha en del plass om man ønsker full installasjon.

Lenke til kommentar
har testet Vista før det kom ut i butikken tilogmed:)

9107835[/snapback]

:!:

 

Bare å være i MSDN det. Vi har fått testversjoner der lenge før det var ferdig.

 

 

Hele 2,5GB for en kontorpakke? Og da har de ikke fått plass til forskjellige språkversjoner en gang.

Det er hele OS'et (Vista Enterprise) og Office-pakken (Professional) i et VirtualPC image da... :roll:

Kan vel ikke sammenlignes med en installasjonsfil som er pakket ned.

Lenke til kommentar
Det er jo komplett Vista Enterprice OS med Office 2007 installert da .. (samt pagefile )

9107470[/snapback]

Hva i alle dager er vitsen med å laste ned en pagefile? Ellers så virker det ikke som det inkluderer noe OS:

Microsoft Office 2007 Professional VHD kan lastes ned fra microsoft.com. Den krever Windows XP, Server 2003 eller Vista.

 

Du må registrere deg for å laste ned pakken, som er delt i 27 komprimerte enkeltfiler. Hele pakken er på totalt 2,5 GB.

Man må altså ha OSet fra før og kontorpakken er 2,5GB stor ved nedlasting.

 

Deres argeste konkurrent tilbyr jo en hel kontorpakke på bare 97,2MB.

9107241[/snapback]

Ja hvis man sitter med en 500MB harddisk så er kanskje dette et vektig argument... For andre spiller det vel fint liten rolle om en pakke er 5GB eller 0,1GB hvis man alikevel har hundrevis av GB ledig plass.

9107500[/snapback]

Å få plass på harddisken ser jeg ikke på som noe problem med mindre man kjører SSD-drev på f.eks 16 eller 32GB. Men det er to andre viktige argumenter:

- Store deler av Norge (og verden) er uten bredbåndsforbindelse og 2,5GB er etter min mening alt for mye å laste ned uten det. 100MB går til nød an å laste ned over modem.

- Ytelsemessige konsekvenser: Å starte et program på 500MB tar definitivt langt mer ressurser fra PCen enn å starte et program på 20MB. Med en harddisk med en gjennomsnittlig lesehastighet på 50 MB/s vil det ideellt sett (hvis man ser bort i fra aksesstid) ta 10 sekunder å lese 500MB, mens det tar 0,4 sekunder å lese 20MB. Innstallasjonshastigheten vil også ha tilsvarende konsekvenser. Å installere 100MB tar med den nevnte harddisken fra ca 2 sekunder. Å installere 2500MB tar fra ca 50 sekunder.

Med det alvorligste er selvfølgelig nedlastingshastigheten.

Lenke til kommentar
Deres argeste konkurrent tilbyr jo en hel kontorpakke på bare 97,2MB.

9107241[/snapback]

Ja hvis man sitter med en 500MB harddisk så er kanskje dette et vektig argument... For andre spiller det vel fint liten rolle om en pakke er 5GB eller 0,1GB hvis man alikevel har hundrevis av GB ledig plass.

9107500[/snapback]

Selv om jeg har mye HD plass er jeg likevel ikke så voldsomt interessert i å fylle de opp med hundervis av megabytes med dritt, når man får samme funksjoner med <100MB...

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Hele 2,5GB for en kontorpakke? Og da har de ikke fått plass til forskjellige språkversjoner en gang. Hva bruker de all plassen til? Det må jo ta en evighet å både installere og starte opp så store programmer.

 

Deres argeste konkurrent tilbyr jo en hel kontorpakke på bare 97,2MB. Ca 1/25 av størrelsen MS bruker. Installasjon og oppstart går selvfølgelig ganske kjapt.

9107241[/snapback]

Joda, det kan jo virke vel stort, men den sammenlikningen blir vel likevel litt drøy? Denne Office pakken har da i alle fall så langt jeg har fått med meg vesentlig mer innhold enn den du tenker på. Og den kan vel også sies å være unødvendig innholdsrik for vanlige hjemmebrukere. Den vanlige installasjons cd'n er forøvrig fortsatt på en stk vanlig CD, men man må altså ha en del plass om man ønsker full installasjon.

9107814[/snapback]

Hva er drøyt med den sammenligningen? De inneholder jo omtrent det samme:

Tekstbehandling: Word vs. Write

Regneark: Excel vs. Calc

Plansjer: Powerpoint vs. Impress

Database: Access vs. Base

Videre kan MS tilby et publikasjonsprogram og en epostleser, mens OO kan tilby et formelprogram og et tegneprogram. Begge kontorpakkene inneholder totalt 6 programmer. Nå er det selvfølgelig forskjeller på ulike ting og litt smak og behag angående hva man liker, men jeg synes ikke det er noen urettferdig sammenligning å sammenligne Microsofts 6 kontorprogrammer med OpenOffice sine 6 kontorprogrammer.

Lenke til kommentar
Det er jo komplett Vista Enterprice OS med Office 2007 installert da .. (samt pagefile )

9107470[/snapback]

Hva i alle dager er vitsen med å laste ned en pagefile? Ellers så virker det ikke som det inkluderer noe OS:

Microsoft Office 2007 Professional VHD kan lastes ned fra microsoft.com. Den krever Windows XP, Server 2003 eller Vista.

 

Du må registrere deg for å laste ned pakken, som er delt i 27 komprimerte enkeltfiler. Hele pakken er på totalt 2,5 GB.

Man må altså ha OSet fra før og kontorpakken er 2,5GB stor ved nedlasting.

9108221[/snapback]

Jeg ser nå at Microsoft skriver det litt annerledes og at fila inkluderer Vista Enterprice. Det forklarer jo det meste. Beklager min bastante fremferd.

Lenke til kommentar
Det er en VHD fil siemen . Komplett virtuell PC inkl ferdig installert OS + Office .

9109233[/snapback]

Jeg ser nå at Microsoft skriver det litt annerledes og at fila inkluderer Vista Enterprice. Det forklarer jo det meste. Beklager min bastante fremferd.

9108361[/snapback]

Lenke til kommentar

Har kjørt Office 2007 i noen måneder, kan faktisk si at dette er den første office pakken der jeg føler at jeg får noe mer enn bare oppbrushing av ikoner. Office 2007 er i mine øyne mye mer innovativt enn OO (Det skulle da bare mangle, de har jo noen flere utviklere) Jeg håper det går å implementere noe a'la fontvelgeren som er i Office 07 i Oo.

 

Ps : Office 07 norsk enterprise er på ~500mb.

 

Pps : Hvis du ser bort fra at jeg synes office er skikkelig overpriset, så synes jeg 07 utgaven går ifra Oo på flere punkter. Jeg orker ikke ramse opp hvilke punkter her. Eneste jeg kan si er at det er litt uvant til å starte med, men genialt når man får det til.

Lenke til kommentar
Simen1

Hva er drøyt med den sammenligningen? De inneholder jo omtrent det samme:

Tekstbehandling: Word vs. Write

Regneark: Excel vs. Calc

Plansjer: Powerpoint vs. Impress

Database: Access vs. Base

Videre kan MS tilby et publikasjonsprogram og en epostleser, mens OO kan tilby et formelprogram og et tegneprogram. Begge kontorpakkene inneholder totalt 6 programmer. Nå er det selvfølgelig forskjeller på ulike ting og litt smak og behag angående hva man liker, men jeg synes ikke det er noen urettferdig sammenligning å sammenligne Microsofts 6 kontorprogrammer med OpenOffice sine 6 kontorprogrammer.

Mulig jeg roter med versjoner, og i så fall kan det hende jeg tar feil. Men den Office jeg har brukt inneholder:

Access

Excel

Groove

Info Path

One Note

Outlook

PowerPoint

Publisher

Word

Og da diverse tillegg som Picture manager, Visio Viewer, clip organizer.

Dette er da Norsk Office 2007 Enterprice, som forøvrig kan lastes ned som en 60 dagers trial om man kaller seg IT-medarbeider og har en Net-pasport konto... Microsoft Office Filen er på 502MB.

Obs man trenger produktnøkkel, som fåes ved å registrere seg på link under "overwiev" rett under nedlastning. Man må da på vanlig MS-vis godta 4 spam-brev i løpet av de neste mnd var det vel. (Bruker selv Hotmail til sånt, så har ikke oversikt over hva som kommer)

 

Så jeg oppfatter Office pakken som mer innholdsrik i forhold til programutvalg, og i tillegg er det jo himmel og hav forskjell om du fyrer opp PowerPoint vs alternativ når det gjelder utvalg av maler og halvferdige løsninger. Det samme gjelder Publisher som også har et meget godt utvalg inkludert. I word har man alle disse media-clips, med bilder, lyder og symboler. Man har også synonymordbok. Jeg regner med at alt dette er med på å ta en del plass.

 

Office 07 Enterprice bruker ca 1,5GB med plass. Jeg kan godt gå med på at dette er mye, men at det liksom ikke er noe forskjell innholdsmessig på denne 502MB pakken og 100MB pakken fra OpenOffice kan jeg ikke være ening i.

Bruker forøvrig også Open Office noe, og jeg syns det er imponerende hva de har fått til, og at man faktisk ikke trenger å betale noe for det. Men ser man bort fra plass, og pris trives jeg best med Office, selv om jeg innser at det også dreier seg litt om vaner og preferanser. Blandt annet syns jeg en nye hurtigmenyen man feks har i Word om man holder markøren over et ord syns jeg er fin, og jeg liker bildebehandligen, og det generelle utseende bedre enn Open Office. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...