Gå til innhold

Olympus E-410


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
God bildekvalitet, men på grunn av en mindre sensor, skårer det ikke fullt så høyt som konkurransen.

 

Jeg vil gjerne påpeke at forskjellen i sensorstørrelse mellom four thirds og kameraer som D80 og 400D er svært liten. Størrelsesforskjellen alene utgjør mindre enn et tredjedels ISO-stop, derfor har jeg mer tro på at eventuelle forskjeller i støynivå har sin bakgrunn i ulike sensorteknologier. Ta f.eks. Canon 1D MKIII, der pikseltettheten har økt fra MKII uten at sensorstørrelsen har økt. Likevel har MKIII et betydelig lavere støynivå. Slike forskjeller finner vi også igjen blant kameraer med APS-C sensor. Selvsagt spiller sensorstørrelsen også en rolle, og f.eks. 5D med sin store sensor vil ha et naturlig lavere støynivå enn kameraer med APS-C eller four thirds sensorer. Men størrelsesforskjellen mellom APS-C/DX og four thirds er så liten at eventuelle støyforskjeller først og fremst kan forklares med ulike sensorteknologier. Merk også at ulike støyfjerningsalgoritmer som ofrer bildedetaljer ved å "viske ut" støyen kan ha stor innvirkning på resultatet, derfor bør slike tester alltid gjøres i raw.

Lenke til kommentar

selvsagt bruker vi RAW til testing, der det er tilgjengelig.

 

Jeg vil gjerne påpeke at sensoren på MkIII ganske riktig har fått større pikseltetthet, men hver av de pikslene samler lys fra et like stort område som pikslene på forgjengerens sensor. Bare der har man tatt igjen forgjengerens støyegenskaper.

Lenke til kommentar

Endelig LCD som søker på speilrefleks. Dette er noe jeg har etterspurt veldig lenge. Men gjennomføringen var noe halvveis. Det med utkobling av autofokus for å få det til virker noe dårlig gjennomført. Jeg ser heller ikke noen mulighet for opptak av videoklipp, noe som strengt tatt burde vært fullt mulig når signalet først kan sees live på skjermen.

 

For min del kunne man kvittet seg helt med speilet, bare man hadde beholdt den store sensoren og fatning for utskiftbar høykvalitets optikk. Bruk av den optiske søkeren på nært hold er altså ikke så viktig for meg. (På langt hold spiller ikke parallakse-effekten noen særlig rolle likevel)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Endelig LCD som søker på speilrefleks. Dette er noe jeg har etterspurt veldig lenge.

 

Personlig ser jeg bare høyere energiforbruk som resultat av å bruke LCD som søker (og dermed oftere batteriladning). Klarer ikke komme på en eneste brukbar fordel ved det.

 

For min del kunne man kvittet seg helt med speilet, bare man hadde beholdt den store sensoren og fatning for utskiftbar høykvalitets optikk

 

Det du ønsker deg er vel et pocketkamera med bildekvaliteten til et speilrefleks?

(Det finnes jo noen riktig bra Leica pocket utgaver...)

Lenke til kommentar
Ai!

 

Nå begynner det kanskje å bli på tide å oppgradere fra E-300'en min? Hmm. E-410 eller E-510? Den optiske bildestabilisatoren i E-510 virker jo å være kjekk å ha - dersom den virkelig virker!

8811573[/snapback]

Dette valget sliter jeg med også :) På den ene siden vil jeg ha det så lite som mulig slik at jeg faktisk gidder å bruke det. På den andre siden er jeg litt redd for å kjøpe et kamera uten bildestabilisator.

Lenke til kommentar
Endelig LCD som søker på speilrefleks. Dette er noe jeg har etterspurt veldig lenge.

Personlig ser jeg bare høyere energiforbruk som resultat av å bruke LCD som søker (og dermed oftere batteriladning). Klarer ikke komme på en eneste brukbar fordel ved det.

Greit nok at du ikke ser på følgende som brukbare fordeler:

- Stort søkerbilde

- Vinkel på søkerskjermen slik at man kan ta bilder uten å måtte holde kameraet til øyet. Kjekt f.eks ved makrofoto og når man skal ta bilder over folkemengder eller loddrett eller bratt (stjerner, måne, fjellklatrere, fugler etc)

- Litt lavere vekt (som sikkert kan oppveies med litt større batteri)

- En smule mindre kamerahus

- Lavere pris (for lavere kompleksitet)

- Mulighet for videoopptak

 

Men jeg må få lov til å synes at det er kjekke fordeler.

 

Når det kommer til ulempen at den optiske søkeren ikke ser det samme som havner på objektivet så er det bare et problem der motivet er så nært at parallakse-effekten har noen innvirkning. Skal man f.eks ta bilde av bygninger eller en oppstilt skoleklasse spiller det ingen rolle om den optiske søkeren bommer med 6-7 cm på siktelinja.

 

For min del kunne man kvittet seg helt med speilet, bare man hadde beholdt den store sensoren og fatning for utskiftbar høykvalitets optikk

Det du ønsker deg er vel et pocketkamera med bildekvaliteten til et speilrefleks?(Det finnes jo noen riktig bra Leica pocket utgaver...)

8837236[/snapback]

Nei, Leica sitt ene (er det flere?) er svindyrt og har svært begrensede muligheter for optikk. Jeg ønsker heller ikke noe lommestørrelse dersom det går ut over bildekvaliteten, noe kompaktkameraer absolutt gjør. Selv ikke de "profesjonelle" kompaktkameraene som Canon Powershot S5 IS kan stille opp mot budsjettmodeller av speilreflekskameraer (dersom man kjøper litt bra optikk). Hadde f.eks Canon Powershot S5 IS blitt utstyrt med f.eks Canon EF-S objektivfatning og fått en større sensor, og støtte for RAW så hadde ønskene mine blitt oppfylt. (Om jeg ikke overser noe i farta)

Lenke til kommentar
Når det kommer til ulempen at den optiske søkeren ikke ser det samme som havner på objektivet så er det bare et problem der motivet er så nært at parallakse-effekten har noen innvirkning. Skal man f.eks ta bilde av bygninger eller en oppstilt skoleklasse spiller det ingen rolle om den optiske søkeren bommer med 6-7 cm på siktelinja.

Men jeg ser på det som en stor ulempe å ha en søker som ikke har samme perspektiv som objektivet du setter på... På kompaktkameraer er ikke dette noe problem, da du kan lage søker som "zoomer". På et DSLR aner du ikke hvilket objektiv som står på, så om det står en 8mm fisheye eller 1200mm teleobjektiv vil du ikke ha anelse om hva du treffer.
Lenke til kommentar

Husk at autofokusen også kommer inn i bildet. Har man ikke speil, må man finne en annen måte å lede lyset på slik at man fortsatt kan bruke fasedeteksjon. Kontrastdeteksjon, som brukes i de fleste kompaktkameraer, er langt fra like rask og presis, og jeg ville aldri kjøpt et speilrefleks med denne typen AF.

 

Det er fullt mulig å implementere LCD preview med kjapp fasedeteksjons-AF og optisk viewfinder. Olympus har allerede gjort det i E-330. Der bruker de en separat bildebrikke i prismehuset, som lager bildet på skjermen. Speilet trenger altså ikke flippe opp for at autofokus skal skje, og fasedeteksjonssystemet er intakt. Problemet med E-330 var at de brukte et semireflektivt speil i prismehuset, mens de burde ha brukt et bevegelig speil for å unngå lystap i den optiske søkeren. De kunne også ha gjort den separate bildebrikken noe større, slik at live view (mode A) hadde fungert bedre i mørke omgivelser.

 

Jeg mener ihvertfall at live view fra selve bildebrikken er dødfødt. Det skaper store problemer for autofokusen, og man må enten ty til speilflipping, kontrastdeteksjon, eller fjerne den optiske søkeren helt, ingen av disse er gode løsninger. Det samme gjelder live view uten en bevegelig LCD, noe som tvinger deg til å holde kameraet på strak arm. Jeg håper at Olympus' nye proffhus vil ha en skikkelig godt implementert mode A type LV.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Greit nok at du ikke ser på følgende som brukbare fordeler:

- Stort søkerbilde

Stort? ca 3" er ikke stort. Dessuten vil oppløsingen gi slipp på en rekke detaljer. Ofte tilstreber en å har en sola i ryggen når en tar bilder, LCD'en vil da bli bortimot håpløs å se på i mange tilfeller.

- Vinkel på søkerskjermen slik at man kan ta bilder uten å måtte holde kameraet til øyet. Kjekt f.eks ved makrofoto og når man skal ta bilder over folkemengder eller loddrett eller bratt (stjerner, måne, fjellklatrere, fugler etc)

Greit nok, men det hender (ihvertfall meg) såpass sjelden at jeg kan leve med en del forsøk i den type situasjoner før jeg treffer.

- Litt lavere vekt (som sikkert kan oppveies med litt større batteri)

- En smule mindre kamerahus

Mikroskopiske forskjeller. Mitt K10d hus i stål er allerede på ca 800g og diameteren på objektivene gjør at kamerat ikke kan være så mye mindre.

- Lavere pris (for lavere kompleksitet)

Neppe. Dersom en skal beholde speilrefleks teknologien må en sannsynligvis inn med en ekstra bildebrikke som viser det du ser på LCD'en. Det blir sannsynligvis ikke billigere enn dagens speilbaserte søkertype. Derom du i tillegg legger til funksjoner som video er det vel ikke snakk om lavere kompleksitet lenger...

- Mulighet for videoopptak

Du snakker om en annen teknologi enn speilrefleks. Dessuten, dette har vel ikke direkte så mye med søkertypen å gjøre i allefall. Dog kan det være en bi-effekt av å ha en ekstra CCD brikke (denne kan jo f.eks ta opp video).

Nei, Leica sitt ene (er det flere?) er svindyrt og har svært begrensede muligheter for optikk.

Har bare sett et, ja. Men til pocket kamera å være blei bildene bra.

 

Du vil altså ha:

a)

Speilrefleks bildekvalitet med mulighet for objektivbytte.

b)

Pocketkamera bruksvennlighet/enkelthet, inkl. LCD søker.

c)

Lav pris.

d)

Skal helst også ta de bildene du ønsker på 'Auto'-programmet også.

(bare nevner at jeg aldri lar kameraet benytte 'auto'- det er alltid forskjell på hva jeg og kameraet vil).

 

Det kommer vel en gang :) ....

 

Hadde f.eks Canon Powershot S5 IS blitt utstyrt med f.eks Canon EF-S objektivfatning og fått en større sensor, og støtte for RAW så hadde ønskene mine blitt oppfylt. (Om jeg ikke overser noe i farta)

Du vil blant annet få store AF utfordringer. Les hva andre her skriver. Det er en grunn til at pocket kameraer ikke kommer med mulighet for å bytte objektiv.

Tror du er på jakt etter en teknologi som i dag ikke eksisterer.

 

Jeg kom forresten på en reéll fordel med å benytte LCD'en som søker:

Du slipper å ha så snervert synsfelt. Det vil si at du vil kunne oppdage (sidesyn) andre motiver mens du ser "i" søkeren.

 

... og bare for å gjøre det klart, jeg er ikke imot å kunne benytte LCD'en som søker i tillegg til dagens speilbaserte kikkhull. Derimot er vi vel litt uenige om hvor viktig denne egenskapen er.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

BlueJet: Det med autofokusen var jeg ikke klar over. Det er absolutt et godt argument for å ikke bruke forhåndsvisning på LCD-en i sanntid.

 

Men når vi først snakker om en ny kameratype som prismessig vil ligge i sjiktet rundt de dyreste kompaktkameraene og de billigste speilreflekskameraene så kan det vel fires på AF-typen for å få en ny klasse kameraer med andre egenskaper enn de vi i dag finner i den prisklassen. Altså en økning fra 2 til 3 kameratyper å velge mellom i det prissjiktet. Så kan folk velge selv hvilke egenskaper de prioriterer høyest og dermed hvilken kameratype de velger. Noen vil sikkert velge tradisjonelle speilrefleks på grunn av fasedeteksjon, så kan andre velge den nye typen på grunn av de egenskapene jeg nevnte lengre opp her, og andre igjen kan velge kompaktkameraer om det passer dem best.

 

Tiltman: En rekke av argumentene dine er jeg ikke enig i. Video er ikke "ekstra kompleksistet" da det bare er å la programvaren gjøre jobben sin. (Skrive sanntids-forhåndsvisningen til displayet OG til fil i stedet for å bare skrive det til displayet.) 3" søker er såpass stort ja at det kan brukes på en armlengdes avstand. Det er mer enn hva man kan med en optisk søker.

 

Joda, K10D står på ønskelista mi men koster ca dobbelt så mye som jeg ser for meg den nye hybride kameratypen vil koste. K10D er jo genialt og har et svært ergonomisk, kompakt og bra hus, men den typen kamera jeg ser for meg vil kunne spare ørlite vekt på å fjerne pentaprismet, speilet, oppheng og "bulken" i chassiet som inneholder pentaprismet. Jeg vil anslå at dette kan gjøre et 800g kamera til et 600g kamera.

 

Noe ekstra sensor tenkte jeg ikke det skulle ha. Dvs. kontrastdetektering på AF som BlueJet opplyser meg om.

 

Ellers så kommuniserer jo moderne objektiver med kameraet for å fortelle hvilken brennvidde som brukes osv. (Det står i EXIF-data) så det må være mulig å bruke den informasjonen til å styre brennvidden til en separat optisk søker også. Om søkeren ikke takler de mest ekstreme brennviddene som 1200mm og 8mm så får kjøperen ta den ulempen med i betraktningen når han skal velge kameratype. Jeg vil tippe at et søkeområde mellom 20 og 300mm vil være dekkende nok for svært mange kjøpere.

Lenke til kommentar
Ai!

 

Nå begynner det kanskje å bli på tide å oppgradere fra E-300'en min? Hmm. E-410 eller E-510? Den optiske bildestabilisatoren i E-510 virker jo å være kjekk å ha - dersom den virkelig virker!

8811573[/snapback]

Dette valget sliter jeg med også :) På den ene siden vil jeg ha det så lite som mulig slik at jeg faktisk gidder å bruke det. På den andre siden er jeg litt redd for å kjøpe et kamera uten bildestabilisator.

8837852[/snapback]

 

Denne siden ser veldig lovende ut. Merk at dette er på 200mm.. Rimelig bra. Begynner å ligne på en E-510 til meg!

Lenke til kommentar
Ellers så kommuniserer jo moderne objektiver med kameraet for å fortelle hvilken brennvidde som brukes osv. (Det står i EXIF-data) så det må være mulig å bruke den informasjonen til å styre brennvidden til en separat optisk søker også. Om søkeren ikke takler de mest ekstreme brennviddene som 1200mm og 8mm så får kjøperen ta den ulempen med i betraktningen når han skal velge kameratype. Jeg vil tippe at et søkeområde mellom 20 og 300mm vil være dekkende nok for svært mange kjøpere.

Tror det blir i meste laget for optikken i søkeren, har ikke sett kompakter med optisk søker og mer enn ca 4x zoom, 35-140mm (eller 28-112). Da blir i hvert fall argumentet med vekt borte. Noe kan det nok utvides, men å gå helt ned til 20mm og samtidig opp til 300 blir vanskelig.

 

Jeg forstår idéen din, men tror ikke den vil slå an så veldig. Du har som sagt tilsvarende systemer i dag (målsøkerne), og de har blitt ekstreme nisjeprodukter. Ikke sikker på at noen "billige" utgaver av dem ville være det markedet ønsker...

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
410/[/url]

Skulle gjerne hatt liveview til makrofotografering! Ikke alltid like lett å krype på bakken og se inn i viewfinderen.

 

Kjøp E-3. Der kan du svinge på skjermen slik det passer deg. Med en fastmontert skjerm så blir liveview litt begrenset. Dessuten er ikke 200 000 pixler nok til å se hva som er skikkelig skarpt.

 

Har liveview på E-510'ern min. Det eneste det er brukbart til er manuellfokusering og dybdeskarphetsjekk når kamera står på stativ. Du kan nemlig zoome inn til 7x, og dermed sjekke fokus svært svært nøye. Jo, også kan jeg bruke samme funksjon til å manuellfokusere når avstanden til motivet er konstant.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...