Gå til innhold

Test av Foxconn 680i SLi - N68S7AA-8EKRS2H


Anbefalte innlegg

Test av Foxconn 680i SLi - N68S7AA-8EKRS2H

 

Foxconn er en av verdens største hovedkortprodusenter, men for de fleste er dette ikke noe kjent merke. Hovedgrunnen til dette er at de har inntil nylig holdt seg til OEM-markedet, og levert komponenter og deler til blant annet HP og Fujitsu Siemens. Nå har Foxconn også entret retail-markedet, med mest fokus på hovedkort og skjermkort.

 

post-109308-1181233104_thumb.jpg

 

Denne testen av Foxconns 680i-baserte hovedkort kommer først til å se på bundlepakken som kommer med dette hovedkortet. Derretter kommer den til å se på design og praktiske løsninger. Den kommer til å ta for seg cden med drivere og utilities, før den ser på bios og overklokking. Til slutt kommer det en oppsummering og konklusjon.

 

 

Bundle:

 

post-109308-1181233329_thumb.jpg

 

- Driver/Utility CD

- User’s Manual

- Quick Instal Easy Guide

- 6 Stk. Satakabler

- 3 Stk 2-porters strømkabel for S-ATA disker

- Ekspansjonsport med 4Stk USB

- Ekspansjonsport med firewire

- Rund IDE-kabel

- Rund floppy kabel

- Sli-bro

 

 

Brukermanualen som følger med hovedkortet er langt fra den tykkeste jeg har sett, men det står det meste som du trenger å vite om hovedkortet. Når det gjelder ”Quick Instal Easy Guide” så er denne svært oversiktelig og viser hvordan forskjellige ting skal monteres. Dette kan være greit om du ikke er erfaren innen pcbygging.

 

 

Design:

 

post-109308-1181233418_thumb.jpg

 

Som den store OEM-produsenten Foxconn er, ville det vært mer eller mindre naturlig å bruke referansedesignet til Nvidia når de skulle lage dette hovedkortet. Dette har de ikke gjort, men heller funnet sine egne løsninger. Dette gjør at N68S7AA skiller seg litt ut fra de andre 680i-kortene.

 

post-109308-1181233531_thumb.jpg

 

Mens det på andre 680i-kort er store passive heatpipe-løsninger, har Foxconn valgt å utstyre N68S7AA med noen aktive kjølere i spennstig design. MCH-kjøleren er formet som en luftkanal, og begge kjølerne er i kobberfarget utførelse.

 

post-109308-1181233660_thumb.jpg

 

Disse aktive kjølerne er selvsagt ikke helt lydløse, slik som en passiv heatpipeløsning vil være. Lydnivået til disse var imidlertid ikke høyt, og jeg la ikke spesielt merke til dem, og da med en relativt stillegående vannkjøling. At kjølerne er aktive hjelper dessuten godt på temperaturen, og det gir god plass til en stor cpu-kjøler. Det er heller ikke noe problem å skifte ut disse kjølerne med andre brikkesettkjølere eller benytte vannkjøling. Dette kan ofte være vanskelig med heatpipekjølerne, da alle kjøleblokkene som regel henger sammen.

 

 

post-109308-1181233725_thumb.jpg

 

Dette er ett hovedkort som er beregnet for SLi-oppsett, og det er godt tilrettelagt for å ha store skjermkort i SLi på dette kortet. Det første jeg la merke til er at mothakene til PCI-E-portene er på oversiden, slik at de er lett tilgjengelig selv om man har ett stort skjermkort med en massiv kjøleløsning. Det er nemlig ikke alltid like enkelt å famle seg fram til mothaken som ligger godt skjult under en stor skjermkortkjøler, og har man SLi blir det fort enda trangere og mer utilgjengelig. En enkel og genial løsning.

 

post-109308-1181233785_thumb.jpg

 

Nye kraftige skjermkort er ofte lange, og derfor er S-ATA portene plassert liggende på kanten av hovedkortet, slik at disse ikke kommer i konflikt med skjermkortene.

 

 

post-109308-1181233853_thumb.jpg

 

Foxconn har valgt å farge bakplaten til dette hovedkortet.

 

 

post-109308-1181233903_thumb.jpg

 

N68S7AA er utstyrt med ”Debug LED”. Denne viser blant annet informasjon om kortets tilstand og feilmeldinger. Bakerst i brukermanualen finner man en liste over hva de forskjellige kodene betyr.

 

post-109308-1181233979_thumb.jpg

 

Kortet har også onboard strømbryter og resetknapp. Dette blir kansje ikke så ofte brukt, men det kan være kjekt å ha hvis en skal teste kortet utenfor kabinettet.

 

 

Driver/Utility CD:

 

post-109308-1181234060_thumb.jpg

 

Med hovedkortet følger det en cd med drivere, utilities og brukermanual til hovedkortet. Denne cden starter automatisk når du setter den i inn, og en brukervennlig meny kommer opp. Dette gjør det enkelt for deg å instalere driverene og programmene som følger med.

 

post-109308-1181234107_thumb.jpg

 

Fox LiveUpdate er et av programmene som følger med på cden. Dette programmet er til å oppdatere BIOS, se BIOS-informasjon, og ta sikkerhetskopi av BIOS’en. I tillegg kan en bruke programmet til å oppdatere hovedkortdrivere og programmene på en enkel og brukervennlig måte.

 

post-109308-1181234157_thumb.jpg

 

Med programmet FOX ONE kan du se de fleste voltinstillinger som angår hovedkort, cpu og ram. Du kan også se viftehastighet, og styre hastigheten på disse, du kan se temperatur osv. Kort sagt kan du kontrolere det meste som angår ”helsa” til systemet ditt. Du kan også bruke programmet til å endre på blant annet FSB og voltinstillinger, for å overklokke pcen.

 

I tilleg til disse to programmene finner man også et program kalt nTune på cden, og dette kan brukes til blant annet klokking av skjermkort.

 

 

Bios og overklokking:

 

post-109308-1181234328_thumb.jpg

 

Foxconn valgte en annen bios en referansebiosen til Nvidia, men den har stort sett de samme innstillingsmulighetene som referansebiosen, men gjerne under andre navn. Biosen er oversiktelig og lett å finne fram i.

 

post-109308-1181234437_thumb.jpg

 

Under ”Fox Central Controll Unit” finner en alle innstillingene som går på overklokking.

 

post-109308-1181234500_thumb.jpg

 

Under ”Overclock Options” har man mange muligheter. Man kan selvsagt endre FSB og hastighet på minne, og justere tilgangstider på minne. Det er mulig å kjøre enten linked eller unliked mellom FSB og minne. Førstnevte gjør at minne og FSB øker samtidig, mens sistnevnte lar deg justere minnehastighet og FSB helt uavhengig av hverandre. Biosen finner da selv en divider som passer til den manuelle ramhastigheten din i forhold til FSB. Når du endrer på noen instillinger, kan du se f.eks ”Current Memory Speed”, og ”Target Memory Speed” som viser hva hastigheten på minnet kommer til å bli etter justeringen. Dette gir god oversikt og kontroll over hva du gjør.

 

Det fungerte imidlertid best å kjøre linked under overklokking, er ikke helt sikker hvorfor, men maskinen fikk ofte problemer med å boote hvis jeg kjørte unliked, og jeg fikk feilmelding under post.

 

post-109308-1181234540_thumb.jpg

 

Under ”Voltage Options” finner du mange justeringsmuligheter. I starten visste jeg ikke helt hvilke jeg måtte justere opp når jeg skulle overklokke, men det viste seg at det er først og fremst SPP Voltage som må få ekstra spenning under overklokking. Jeg måtte justere denne opp til 1.51 volt for å få hovedkortet stabilt på maksklokken, men da det var forsatt mer volt å gå på.

 

post-109308-1181234587_thumb.jpg

 

Maksklokken endte på 420 FSB, noe som tilsvarer ca 3.8Ghz på en E6600 prosessor. Minnet må ta skylden for at det stoppet her, da jeg som sagt måtte kjøre linked, og minnet mitt vil ikke høyere enn 840Mhz. Uansett er dette ca 60% overklokk, og de fleste kan ikke forvente å klare særlig høyere med normal luft/vannkjøling. I test hos tweaktown.com klarte N68S7AA over 500 FSB, så det er godt mulig at det er ganske mye mer å hente på overklokkingsfronten.

 

 

Oppsummering/konklusjon:

 

Foxconn har her levert et veldig solid og godt hovedkort med en fyldig og god bundle. Ser man bort i fra navnet ”N68S7AA-8EKRS2H”, er det ikke noe som minner om et OEM-produkt. Kortet har et spennstig design, og med sine aktive brikkesettkjølere skiller det seg ut fra andre 680i-baserte hovedkort. N68S7AA har også blant annet ”Debug LED” og power- og resetknapp på selve hovedkortet.

 

Når det gjelder Bios og overklokking, fungerte det ikke så godt å kjøre unliked mellom FSB og minne. Dette førte til at minnet til slutt ikke ville høyere når jeg kjørte linked, og jeg fikk ikke testet skikkelig hva kortet er godt for når det gjelder overklokking. Resultatet på 60% overklokk vil imidlertid være mer enn nok for de fleste som sitter på normal kjøling. Det er også godt mulig at det etter hvert kommer en ny Bios som retter opp i disse problemene.

 

+ Stor og god bundle

 

+ Stilig design

 

+ Oversiktelig Bios med mange justeringsmuligheter

 

+ Overklokkingsvennlig

 

- Ikke alle overklokkingsfunksjoner som fungerer like godt med nåværende bios

 

9/10

 

Takk til Netshop som sendte kortet til test

Endret av _sindre_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for god kritikk :)

 

Når det gjelder temperatur på brikkesett så glemte jeg rett å slett å ta dette med :blush:

 

Når det gjelder minne så hadde jeg ikke andre brikker tilgjenelig, jeg brukte bare ett sett med OCZ PC 5400 Value Pro brikker, som jeg kjørte i dual channel i de blå ramslotene. Fart og timings kan du se på ett av Bios-bildene. Skal se om jeg får tak i noen bedre brikker til neste test. :)

Endret av _sindre_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...