Gå til innhold

Kan jorden bli slukt om ikke lenge?


Anbefalte innlegg

Jeg tror de brukte mange år på å fremlegge bevis for at de svarte hullene ville være helt harmløse før de fikk lov å gå videre med prosjektet, så du kan føle deg trygg.

8726997[/snapback]

 

Med mindre hullet stabiliserer seg og synker til jordens indre og "spiser og spiser" masse til det blir så stort at det suger opp hele Jorden til slutt...

8753462[/snapback]

 

Nei, de er fortsatt harmløse.

Fra http://arstechnica.com/journals/science.ar...s-for-everyone:

On the other hand, Hawking may be wrong and these black holes could be stable, forming a kind of dark matter. In this case, they will sink to the center of the Earth and begin devouring us all (at a rate of about one particle every few years.

 

Even if micro-black holes are stable, you should not be alarmed. The LHC is not the highest energy thing around as we are constantly bombarded by cosmic rays, some of which are more energetic than anything the LHC will produce. Taking the bombardment rates observed today, we can expect there to be about 0.5kg of black holes sitting at the center of the Earth today.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, der ble det jeg trodde avblåst ;)

 

Har bare sett en del artikler som har bevist det motsatte. Uansett hva som er rett, så kan vi ikke drive å bekymre oss om det.

 

(Jeg er ikke helt sikker på hva jeg tror nå, etter å ha sett det der)

 

EDIT: DU sier jo at det fortsatt skjer, bare mye, mye saktere enn jeg trodde :p Tror vi har en god del langt større utfordringer foran oss for å si det mildt.

Endret av christopher909
Lenke til kommentar
Synes det er interessant jeg =) Er ikke vits å bekymre seg for alt mulig heller..

8755097[/snapback]

 

Nei riktig.

 

Og uansett, ting vi ikke kan gjøre noe som helst med, er det ikke vits i å bekymre seg over.

 

Men denne saken er nesten helt sikkert død da. Per i dag finnes det sikkertmikroskopiske svarte hull i sentrum av jorden, faktisk er detmulig at det er s mye som 0.5 Kg, men mesteparten av dette er fra partikler smo treffer atmosfæren med så stor fart at disse blir dannet, altså ikke mennskeskapt.

 

Uansett, det går rett og slett for sakte. Dete r mye større sannsynlgbhet for at solen er slukket innen vi vlir sugd opp enn omvendt, og Solen har en beregnet levetid på 5 milliarder år igjen, så det er en stund til...

Lenke til kommentar
Altså, vitenskapsmennene begynner å få en viss greie på hvordan universet henger sammen nå og de har ganske gode modeller. De hadde ikke gjennomført dette eksperimentet hvis de ikke var helt sikre på at det er trygt.

8753951[/snapback]

 

Det trodde man før 1900 og;) Man trodde lenge at alle grunnleggende fysikkregler og fenomener var oppdaget, helt til Einstein og co satte det hele på hodet i slutten av 1800 og begynnelsen av 1900tallet! Menneskeheten har under hver eneste generasjon syntes at de var så mye bedre og smartere enn tidligere generasjoner, og det ser ikke ut til å stoppe med denne generasjonen heller;)

Lenke til kommentar
Om noen år bruker man kanske slike små svarte hull til dagligdagse gjøremål? ;)

8728313[/snapback]

Snart har hver husholdning et lite sort hull under vasken, istedet for søppelkvern og/eller søppelstativ. Tenk så vi hadd spart på miljøet! ^^

Lenke til kommentar
Om noen år bruker man kanske slike små svarte hull til dagligdagse gjøremål? ;)

Snart har hver husholdning et lite sort hull under vasken, istedet for søppelkvern og/eller søppelstativ. Tenk så vi hadd spart på miljøet! ^^

Vi som er såpass gamle at vi husker professor Baltasar i barne-TV, noen av oss husker en fantastisk episode der professoren fant opp selvklebende hull. De kunne brukes til mye, bl.a for å lage tuneller gjennom fjell. Kanskje vi i framtiden kan virkeliggjøre denne visjonen med en slags pasta som inneholder mikroskopiske svarte hull.

 

Men, det gjelds jo også at ikke kriminelle hadde fått tak i svarthullspastaen, for da hadde nok ingen pengeskap vært trygge lengre. :cry:

Lenke til kommentar
Jeje jeg er da litt overtroisk noen ganger.

Men allikevel jeg er ikke forsker men vet at:

 

Svarte hull sluker massen som er mye mye større, sluker lys alt. Hvorfor skal vi da lage svarte hull? noen nærmere forklaring

Og da har det ikke noe å si om svarte hull er 0.00000000000000000001nm i radius eller stort som et stor hus?

8728385[/snapback]

 

Angående faren for å skape et sort hull som sluker jorda: Det er pølsevev som sikkert Se og Hør kunne diktet opp. Forskerne har for lenge siden funnet ut at sorte hull må ha en viss størrelse for å være stabile. Sorte hull på størrelse med noen atomer vil over hodet ikke være stabil og vil fordampe av seg selv. Hvis jeg ikke husker feil så måtte det en masse på størrelse med jorda til for å gjøre hullet såpass stabilt at det kan "overleve" uten å fordampe. Men da kun dersom det får en jevn tilstrømning av masse fra omgivelsene. Stopper tilstrømninga så vil det sakte men sikkert fordampe. (Fordampningsprosessen foregår med "tunnelingeffekten" for de som er litt inne på kvantemekanikk)

Lenke til kommentar
Jeje jeg er da litt overtroisk noen ganger.

Men allikevel jeg er ikke forsker men vet at:

 

Svarte hull sluker massen som er mye mye større, sluker lys alt. Hvorfor skal vi da lage svarte hull? noen nærmere forklaring

Og da har det ikke noe å si om svarte hull er 0.00000000000000000001nm i radius eller stort som et stor hus?

8728385[/snapback]

 

Angående faren for å skape et sort hull som sluker jorda: Det er pølsevev som sikkert Se og Hør kunne diktet opp. Forskerne har for lenge siden funnet ut at sorte hull må ha en viss størrelse for å være stabile. Sorte hull på størrelse med noen atomer vil over hodet ikke være stabil og vil fordampe av seg selv. Hvis jeg ikke husker feil så måtte det en masse på størrelse med jorda til for å gjøre hullet såpass stabilt at det kan "overleve" uten å fordampe. Men da kun dersom det får en jevn tilstrømning av masse fra omgivelsene. Stopper tilstrømninga så vil det sakte men sikkert fordampe. (Fordampningsprosessen foregår med "tunnelingeffekten" for de som er litt inne på kvantemekanikk)

8767093[/snapback]

Størrelse har da ikke noe å si? Har du ikke sett Men in black. Der er det en hel galakse inne i en klinkekule.

Lenke til kommentar
Ja, Men in Black er jo høyst respektert og seriøs vitenskap så der tok du meg gitt.

</ironi> :)

8768268[/snapback]

alikevel, sier du at det ikke går ann at et helt univers kan dannes i en kule like stor som en fotball. Da må vi jo tenke på tiden da, for hvis det hadde skjedd ville det gått mye fortere enn våres. Altså en galakse starter og slutter på 1 sekund for oss da.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...