Gå til innhold

hvor oppstod jødedommen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Isak, sønn av Abraham er jødenes stamfar. Mener dog å huske at jødene anser Abraham som den første jøde. Gud fant Abraham i Mesopotamia(dagens Irak) og sa han skulle dra til det lovede land, eller noe lignende. Han fikk ihvertfall 2 sønner: Isak og Ismael(muslimenes stamfar).

 

Jeg er ikke noen ekspert på dette, så rett på meg om jeg tar feil. Det kunne også vært lurere å poste spørsmålet i Religions-delen av forumet.

Endret av Raijin
Lenke til kommentar

Mener å ha lest at Jødedommen er den gamleste av religionene, og Israel er et relativt nytt land. FN gikk inn for å opprette et eget land til jødene grunnet all antisemittismen rundt om i verden. Det vil si at jødedommen ikke oppstod i Israel. Jødene eksisterte nemlig før den tid da Israel ble opprettet, noe palestinerne igjen ikke ble glade for. Men det er en annen sak.

Endret av Leptox
Lenke til kommentar
Mener å ha lest at Jødedommen er den gamleste av religionene, og Israel er et relativt nytt land. FN gikk inn for å opprette et eget land til jødene grunnet all antisemittismen rundt om i verden. Det vil si at jødedommen ikke oppstod i Israel. Jødene eksisterte nemlig før den tid da Israel ble opprettet, noe palestinerne igjen ikke ble glade for. Men det er en annen sak.

8583243[/snapback]

 

Hoi, her må du lese leksa di om igjen. Allerede i 1. mosebok skrives det om Israelittene (som på den tiden tilhørte Jakobs stammefolk - vi snakker om 1500 år før vår tidsregning). Det som skjedde i 1948 var at FN bestemte, til alles begeistring :nei: at jødene skulle få bo i Israel igjen. Resten får noen som er mer bevandret i politisk historie enn meg fylle inn... :innocent:

Lenke til kommentar
Mener å ha lest at Jødedommen er den gamleste av religionene, og Israel er et relativt nytt land. FN gikk inn for å opprette et eget land til jødene grunnet all antisemittismen rundt om i verden. Det vil si at jødedommen ikke oppstod i Israel. Jødene eksisterte nemlig før den tid da Israel ble opprettet, noe palestinerne igjen ikke ble glade for. Men det er en annen sak.

8583243[/snapback]

 

Hoi, her må du lese leksa di om igjen. Allerede i 1. mosebok skrives det om Israelittene (som på den tiden tilhørte Jakobs stammefolk - vi snakker om 1500 år før vår tidsregning). Det som skjedde i 1948 var at FN bestemte, til alles begeistring :nei: at jødene skulle få bo i Israel igjen. Resten får noen som er mer bevandret i politisk historie enn meg fylle inn... :innocent:

8584574[/snapback]

 

Takker for informativ rettelse. Vranglære er en uting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...