Gå til innhold

Flysertifikatet og hobbypilot


khvm

Anbefalte innlegg

Heisann folkens! :)

 

Jeg har lenge hatt store planer om å ta flysertifikatet, men har rett og slett aldri hatt god nok tid eller penger til det.

Fra sommer, har jeg for øvrig et år disponibelt til flysertifikat, både når det gjelder tid og penger.

 

Det jeg i hovedsak lurer på, er om noen har noen form for erfaring vedr. dette? Noen innvendinger eller råd, som kan komme godt med. Det finnes jo et par ulike flyskoler i Norge, men jeg foretrekker helst i Oslo omegn, som er rimelige på pris.

 

Kan jeg i senere tid bli en hobbypilot, som kan tjene penger på å fly kunder rundt om?

For som jeg har forstått så tar jeg jo kun sertifikat for propellfly, og vil derfor ikke ha muligheten til å fly større passasjerfly/jetfly på det sertifikatet. Men det må da være en fordel å ha tatt denne typen sertifikat på forhånd? Hva kreves for å kunne fly større passasjerfly o.l?

 

 

Setter utrolig stor pris på alle innvendinger vedr. dette emnet.

 

Tusen hjertlig takk! :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg holder selv på med privatflygersertifikatet nå, så vet en del om hvordan det fungerer.

 

Hvis du har helt fri fra både jobb og skole det året du snakker om så er det nok ikke noe problem å gjøre det unna på så kort tid, men ved siden av f.eks. skole tror jeg det blir vanskelig.

 

Utdannelsen består av to deler; en teoretisk og en praktisk. På teorien må du lese og gå opp til eksamen i ni fag, noe som er en god del jobb. På den praktiske delen må da ha ca. 40 flytimer, og hver flytime er ikke billig.. Må regne ca 50 - 60 000 kr for hele sertifikatet.

 

Det er også riktig som du sier at du bare får lov til å fly små propellfly med sertifikatet ditt, men det er jo den beste forberdelsen du kan gjøre hvis du f.eks. vil satse på å bli yrkesflyger. Er dessuten sånn at du ikke har lov til å ta betalt som hobbypilot, men man kan alltids spleise på flyleien ;)

 

Står mye nyttig på www.bliflyger.no hvis du er interessert.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Kort fortalt har jeg aldri fløyet selv i Europa, men leser til europeisk kapteinsteori nå, og systemene er ikke helt ulike iom at det stort sett over hele verden er basert på de samme grunnbestemmelsene, nedlagt av ICAO.

 

 

Du har stort sett 3 typer sertifikater som du må gjøre deg fortjent til, i tillegg til studentsertfikat som er påkrevd for å gå solo.

 

PPL - Private pilot license. Et fullverdig sertifikat med den begrensingen at det ikke kan brukes erhvervsmessig. Med andre ord - du kan ikke tjene penger på å fly, eller bli godtgjort på annen måte. Du kan dele faktiske, dokumenterte utgifter med passasjerene dine, men ikke betale mindre enn din andel. Påkrevde timer i USA: 40 total.

 

CPL - Commercial pilot license. Trafikkflygersertifikat. Du kan bli ansatt og fly mot vederlag. Høyere standardad og mer erfaring påkrevd enn for PPL. Noen krav i USA: 250 timer totalt, hvorav 100 navigasjonstur mer enn 50 nm, diverse nattkrav.

 

På begge disse sertifikatene får du minst én rating - vanligvis en såkalt category/class rating - eks. Airplane/Single-engine-land. I tillegg kan du legge på rating for å fly i dårlig vær (Instrument) og på natt (Night). Jeg f.eks. har CPL med ratinger for Airplane Single- and Multiengine Land og Instrument Airplane, som vil si at jeg kan være trafikkflyger på en- og flermotorsfly, også under instrumentforhold. I tillegg til dette har jeg instruktør-ratinger på de samme klassene.

 

Det største og siste sertifikatet heter ATPL - Airline Transport Pilot License. Dette tas vanligvis i forbindelse med utstedelse av type-rating (se under) etter at man har fått jobb på CPL-sertifikatet sitt, selv om det kan tas utenom også. Det er stort sett en ganske streng oppflyving med diverse minstekrav som 1500 timer totaltid, og krav til natt-tid, navigasjonsturer, tid som fartøysjef og instrument-tid.

 

 

Alle fly over 6000kg totalvekt (?), samt alle fly med turbin-motorer (jet og turboprop) krever en såkalt type-rating på sertifikatet. Typen sertifikat (PPL, CPL eller ATPL) har ikke noe å si - type ratingen er spesifikk for én flytype. Eksempelvis har gjerne en kaptein i SAS et ATPL-sertifikat med type rating for Boeing 737, mens en styrmann ikke trenger mer enn CPL med den samme type-ratingen. Hvis du ønsker å kjøpe ditt eget fly av denne typen trenger du ikke mer enn PPL med en type-rating, men du kan da ikke bruke flyet, eller deg selv, erhvervsmessig.

 

En type rating har hittil ikke vært vanlig å gå til anskaffelse av selv - fordi det er meget kostbart. Anslagsvis kan du regne et par hundre tusen for et slikt kurs, og husk at en type-rating er spesifikk til én flytype. Derfor er det vanlig at en arbeidsgiver påkoster dette, og at man blir ansatt på grunnlag av sitt sertifikat, og ikke sine ratinger. Desverre er trenden i markedet at mange lavprisselskaper ser sitt snitt til å spare penger, og foretrekker piloter som har "kjøpt" en type rating. Dette er noe som blir sett ned på i bransjen, fordi de med best råd får et fortrinn fremfor kanskje mer kvalifiserte piloter som ikke har den samme økonomiske friheten.

 

Du kan jo også vurdere å reise utenlands å gjøre dette - med norsk avgiftsnivå er det kanskje noen kroner å spare om det er noen idé. Bare pass på å gjør det gjennom en norsk skoleorginasasjon, fordi det i utgangspunktet er vanskelig å få "tilfeldig" trening fra utlandet godkjent i europa.

Lenke til kommentar

Det er mange flyskoler for ppl-a (småfly)

Her er listen over klubbene og det er A og RT du må se etter din nermeste klubb.

PPL-A lappen koster ca 55000 kr og det er ingen utdanning så man får ikke stipend.

Teoribøkene bestiller man på nett på luftfartsskolen . Da får du alle bøkene og du tar testene på nett fra en side du logger inn på. Der inne finner du alle oppgavene samt all informasjon man trenger vidre.

Du finner også alle andre i norge som tar flylappen og kan kontakte dem på tlf,mail chat,forum++

 

Så skal du ha småflylappen er dette den beste løsningen.

 

1) Bestill bøkene

2)Les bøkene og ta testene på nett i ditt eget tempo.

3)meld deg opp til eksamen som holdes i de fleste store byer 6 ganger i året.

3)begynn med flytimene ca 25 med instruktør og resten alene.

4) oppflyvning (eksamen) du flyr med en sensor.

 

Jeg ville ha tatt en flytime før du starter for å se hva det dreier seg om

Ringe nermeste fltkjubb og si du vil ta lappen og vil ha en prøvetime i lufta.

 

Selve flyvingen kan man ta på 2 uker eller 1,5 år kommer an på tiden du og evt instruktøren har. I trondheim er det fulltidsinstrktører og man kan fly så ofte man vil.

Du kan for eks ta en time i uka da vil du brue ca 1 år.

 

Prisen på kurset, teorien ,flytimene og eksamen + legesjekk er som skrevet totalt ca 50-55000

 

Før du begynner iheletatt ville jeg ha tatt en legesjekk som må taes av en godkjent flylege . Det koster ca 800 kr . Briller osv gjør ingenting på ppl-a er det bare hjertet (EKG) og balanseorganet man skal teste ut samt generell helse ikke er helt falleferdig.

 

Du kan ikke ta penger for flyvingen i ppl-a men man kan dele utgiftene fra turen.

Mange tar flytimene i utlandet men du må ha en omgjøring til norsk lapp og reise + opphold osv så på ppl-a er ikke dette noe lønnsomt.Kun å reise til usa og ta mange flytimer etter du har lappen for å samle timer i luften.

 

Som skrevet over ,trafikkflyver er en utdanning som koster ca 300.000 i norge og lånekasen gir deg ca 200000-220000 i lån og stipend men du må ha ppl-a først .

Endret av War
Lenke til kommentar
1) Bestill bøkene

2)Les bøkene og ta testene på nett i ditt eget tempo.

3)meld deg opp til eksamen som holdes i de fleste store byer 6 ganger i året.

3)begynn med flytimene ca 25 med instruktør og resten alene.

4) oppflyvning (eksamen) du flyr med en sensor.

8574677[/snapback]

 

Er det noen ulemper forbundet med å ta teoridelen lenge før man starter på den praktiske delen? Hvor mye koster teoridelen?

Lenke til kommentar
1) Bestill bøkene

2)Les bøkene og ta testene på nett i ditt eget tempo.

3)meld deg opp til eksamen som holdes i de fleste store byer 6 ganger i året.

3)begynn med flytimene ca 25 med instruktør og resten alene.

4) oppflyvning (eksamen) du flyr med en sensor.

8574677[/snapback]

 

Er det noen ulemper forbundet med å ta teoridelen lenge før man starter på den praktiske delen? Hvor mye koster teoridelen?

8624109[/snapback]

Vel, hvis du finner ut at du ikke klarer å fly så har du tatt mye teori du ikke får bruk for. Jeg holder på med mikrofly sertifikat, har 6-7t så langt og har såvidt snust på teorien. Nå vet jeg ikke hvilke holdninger andre flyklubber har til praksis før teori, men her funker det veldig greit.

Lenke til kommentar

Er det noen ulemper forbundet med å ta teoridelen lenge før man starter på den praktiske delen? Hvor mye koster teoridelen?

8624109[/snapback]

Vel, hvis du finner ut at du ikke klarer å fly så har du tatt mye teori du ikke får bruk for.

8627345[/snapback]

 

Tenkte mer i retning av byråkratiske ulemper... Har nemlig lyst til å tjuvstarte og fullføre teorien før innspurten til masteroppgaven min starter i begynnelsen av neste år, og etter det sette igang med den praktiske delen når jeg får jobb og bedre økonomi. Hvor lang tid tar det før bestått teorieksamen blir ugyldig når man ikke flyr?

 

Jeg er ~100% sikker på at jeg klarer flygingen, for en gangs skyld har jeg såpass god selvtilitt. ;) Uansett, ville jeg ikke tenkt "æsj, nå har jeg tatt teori jeg ikke trenger", for dette er noe jeg er ivrig på å lære. Kunnskap er noe jeg setter pris på.

Lenke til kommentar

Er det noen ulemper forbundet med å ta teoridelen lenge før man starter på den praktiske delen? Hvor mye koster teoridelen?

8624109[/snapback]

Vel, hvis du finner ut at du ikke klarer å fly så har du tatt mye teori du ikke får bruk for.

8627345[/snapback]

 

Tenkte mer i retning av byråkratiske ulemper... Har nemlig lyst til å tjuvstarte og fullføre teorien før innspurten til masteroppgaven min starter i begynnelsen av neste år, og etter det sette igang med den praktiske delen når jeg får jobb og bedre økonomi. Hvor lang tid tar det før bestått teorieksamen blir ugyldig når man ikke flyr?

 

Jeg er ~100% sikker på at jeg klarer flygingen, for en gangs skyld har jeg såpass god selvtilitt. ;) Uansett, ville jeg ikke tenkt "æsj, nå har jeg tatt teori jeg ikke trenger", for dette er noe jeg er ivrig på å lære. Kunnskap er noe jeg setter pris på.

8628793[/snapback]

Ja, det var kanskje litt brutalt å si at du ikke får bruk for det. Man er jo tross alt interessert i det uansett.

 

Jeg vet desverre ikke hvor lang tid det tar før eksamen blir ugyldig, men det er sikkert noen her som kan hjelpe deg. Hvor høyt sikter du, uansett?

Lenke til kommentar

Teorien er lettere om man har flightsim på datan, da kan man se instrumentene og skjønner tegningen bedre.

Noen klubber kan man ta flytimene og teorien på likt men da blir det litt vanskligere å fly. Teorien først ville jeg valgt.

Kurspakker til Privatflygersertifikat ( Komplett kurs med alle bøker til PPL-A) 7990,-kr

Ved kjøp av komplett kurspakke til privatflygerteori oppnås 10% rabatt

Endret av War
Lenke til kommentar
Teorien er lettere om man har flightsim på datan, da kan man se instrumentene og skjønner tegningen bedre.

8629167[/snapback]

 

Har flightsim, og hadde tenkt å bruke den aktivt i forbindelse med lesingen. Har dessuten flydd flightsim siden jeg prøvde flightsim 4.0 på barneskolen, så jeg har noe forhåndspeiling. ;)

Lenke til kommentar
Teorien er gyldig i to år (24 måneder) fra fullført eksamen. Innen den tid må oppflygningen være påbegynt.

8634279[/snapback]

 

Takker. Da burde det være helt i orden å ta teorien på forhånd. Regner med at eksamen utføres rett før årskiftet, og da er det bare et halvt til et år til jeg påbegynner praksisen.

 

Har lest et sted at eksamen består av flere mindre, og ikke én stor. Stemmer det? Vil det si at jeg kan ta en og en etterhvert som jeg fullfører bøkene?

 

Og en legesjekk klasse 2 som man må ta er gyldig i 5 år om du er ca 18-25 år og kortere tid om du er eldre.

8635231[/snapback]

 

Jeg er 25 år nå, så hvis jeg tar legesjekken før jeg blir 26, vil den vare i 5 år da? Hvis ikke, hvor mange år gjelder den da? Rent hypotetisk, vil legesjekk klasse 1 bli akspektert til PPL?

 

Edit: leif

Endret av miceagol
Lenke til kommentar

Klasse 1 er unødvendig , koster 10 ganger så mye og varer 10 ganger så kort det er trafikkflyver.

Klasse 2 trenger du og det er vel fra 40 år eller noe du må sjekke oftere.

Den er gyldig i 5 år og koster 800kr så ingen krise om man tar den tidlig.

 

Eksamen på radiobruk er en egen eksamen fra post og teletilsynet men man kan i teorien ta den først ja noe som alle radio som hobby må gjøre.

Eksamen er lett 1 spm og 3-4 svar så setter du bare 1-2 kryss på det riktige pr oppgave.

Endret av War
Lenke til kommentar
Med alle settings på realistisk er den nye flightsim så bra at noen skoler bruker den med instruktør og man får godkjent 5 flytimer på den 5000 spart.

8639196[/snapback]

 

Oisann, det var overraskende. Vet du hvilke skoler som gjør dette? Jeg tar nok sertifikatet enten på Nedre Romerike Flyklubb eller på Gardermoen Flyklubb.

 

Selv setter jeg alltid realismen høyest mulig i flightsim. Ser ikke pointet med spillet med mindre det er så realistisk som mulig. Med joystick og tastatur mot ekte cockpit blir dog ikke kontrolldelen så realistisk. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...