Gå til innhold

Flysertifikatet og hobbypilot


khvm

Anbefalte innlegg

Synes det virker rart å trene stalls på bakken og ikke trene spins for PPL. "Over here" spinner jeg alle elever før de får lov å gå solo - gjerne på tredje lesson der jeg introduserer stall. Så får de se hvordan det ser ut. På et tidspunkt før solo vil jeg også at de skal være i stand til å få flyet inn i spinn og ut av spinn helt på egen hånd, selv om jeg gir strengt forbud mot å øve spinn på egenhånd.

 

Med de rette forhåndsregler, som spinnsertifisert fly (152 eller aerobat), instruktør med spinntrening og de rette forhold for vekt, balanse, vær og turbulens mener jeg spins er en sunn og god erfaring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Spinn er gøy!

 

Jeg veier dog en smule for mye til å få glassfiberseilflya inn i skikkelig god-spinn :/ Altfor retningsstabilt. Grrrrr.....

Lenke til kommentar
I fjor fikk en erfaren pilot med 20 år flyving spinn i trondheimsfjorden.

Han døde kompisen døde flyet ligger på havets bunn.

8652275[/snapback]

 

Det var vel i 2003?

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article661256.ece

 

Skal det ikke mye til for å rette opp en spinn fra bare 100 meters høyde? Det er litt blandede kommentarer her. Får man spinn- og stallopplæring med PPL idag? Hvilke omstendigheter gjør at man kan havne i en spinn in the first place? Vindkast? Turbulens?

 

Mer:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Lenke til kommentar
Får man spinn- og stallopplæring med PPL idag? Hvilke omstendigheter gjør at man kan havne i en spinn in the first place? Vindkast? Turbulens?

Stall : Ja

Spinn : Om det er sertifisert for det (flytypen) Og instruktøren tørr.

 

Spinn er fullt utviklet steiling der man i steilingsøyeblikket har fått den ene vingen til å steile før den andre sånn at flyet har kommet i rotasjon.

Et lite uønsket siredorutslag når man stielier er alt som skal til.

 

Nye fly er vansklige å få i spinn og fabrikken har ikke sertifisert dem for det og da er det heller ikke lov å trene på det flyet.

 

Trekke motoren til tomgang

Gi fullt sideror motsatt av spinnretningen for å stoppe rotasjonen

Stikka frem for å avbryte steilingen

Ta flyet ut av stupet man kommer inn i

 

Er alt som skal til og det tar 2-5 sek pr opdreining og man faller 400-500 fot pr omdreining .

Det eneste farlige med spinn er om du har for lav høyde , har man god høyde er eneste faren overbelastning av flyet når man går ut av stupet og evt komme inn i en ny stall pga man retter opp for fort.

Det som er kjedelig med slitene propellfly tåler ikke mye uten om det vanlige.

Endret av War
Lenke til kommentar

Takk til War for en god forklaring på stall og spinn. :)

 

Ang. flysimulatorer til bruk i flytrening. X-plane er en flysimulator for PC/Mac som har blitt godkjent av FAA til bruk i profesjonelle simulatorer for flyopplæring. Dette er den eneste flysimulatorer for PC som har fått en slik godkjennelse. X-plane er mer vitenskapelig orientert enn MS Flight Simulator, og har derfor en bedre fysisk realisme.

 

Er man ute etter grafisk realisme og brukervennlighet er fortsatt MS Flight Simulator best, men er man ute etter realistisk fysikk er altså X-plane best. Grafikken er dog på ingen måte dårlig i X-plane. En installasjon av hele verden opptar 60 GB med harddiskplass. :blink: I X-plane kan man også fly på Mars, som kan være interessant pga. helt annen fysikk. I tillegg kan man fly med romfergen utenfor Jordas atmosfære (og i atmosfæren selvsagt).

 

Litt OT dette...

 

Edit: Endret link

Endret av miceagol
Lenke til kommentar

Jeg trur selv at hans instruktør brukte flightsim som dem hadde i klubbhytta for å vise han noe Evt lære han noe, men at dette var noe i tellegg og ingen ting med den standard opplæring.

 

Så kan instruktøren ha sakt : Nå var du heldig for dette slipper du betale fly avgift for å trene på nå som vi ikke bruker fly.

Og han oppfattet det som en del av opplæringen /obligatoriske timer.

 

Det må ha vert noe sånt for man blir ikke pilot av å kunne fly flightsim.

Lenke til kommentar

I fjor ble jar-fcl bøkene brukt men nå er det blitt trykkt opp nye bøker for noen mnd siden "ny utgave 2006" På noen av bøkene

Jeg skal ringe og spørre om det en ny lov som man kan oppdatere med et klistremerke eller om det er helt nye bøker.

Lenke til kommentar

Dei nye bøkane er forholdsvis lite modifiserte utgåver av tidlegare versjonar. Ut frå dei erfaringar eg gjorde meg då me bruka dei i undervisning på min tidlegare arbeidsplass så skulle det gå heilt fint å bruke dei nye bøkane og dei "gamle" (så sant det er JAR-FCL-utgåva) om kvarandre. :)

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...