Gå til innhold

Guide: Partisjonering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Plassering av sidevekslingsfil på en annen partisjon enn systempartisjon, fører til økt ytelse.

 

 

 

Trodde sidevekslingsfilen måtte ligge på en annen FYSISK disk for at det skulle bli noen forskjell.

 

Hvordan setter jeg så opp sidevekslingsfilen på annen partisjon på samme fysiske HD? Må det endres i registeret? Ville vært kjekt mtp at min laptop bare har 1 Gb med ram, og jeg ikke har råd til å bytte ut begge 512 brikkene.

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar
Plassering av sidevekslingsfil på en annen partisjon enn systempartisjon, fører til økt ytelse.

 

 

 

Trodde sidevekslingsfilen måtte ligge på en annen FYSISK disk for at det skulle bli noen forskjell.

 

Hvordan setter jeg så opp sidevekslingsfilen på anen partisjon på samme fysiske HD? Må det endres i registeret? Ville vært kjekt mtp at min laptop bare har 1 Gb med ram, og jeg ikke har råd til å bytte ut begge 512 brikkene.

8422616[/snapback]

 

Så vidt jeg vet, har du helt rett i at sidevekslingsfila må ligge på en annen fysisk disk enn systemdisken for at ytelsen skal bli bedre...

Lenke til kommentar

Hvorfor ta med fdisk i guiden? Dette virker som en oppussing av en gammel guide. fdisk er langt på vei utdatert, både fordi den ikke uten videre støtter middels store partisjoner (over ~137GB) og fordi FAT32-støtten er redusert til maksimalt 64 eller 32GiB partisjoner, selv om andre programmer fint kan partisjonere med FAT32 opp til 1TiB. Jeg synes at fokuset kunne vært større på 3.parts partisjoneringsprogrammer. Disse støtter som regel langt flere filsystemer og størrelser enn både fdisk og diskbehandling kan tilby.

 

Gparted

Gnome Partition Editor (Gparted) er et program som kan brukes til å opprette, slette og endre størrelsen på partisjoner. Programmet fungerer på alle PC-er uansett operativsystem.

 

Gparted er i utgangspunktet et Linux-program, men du kan laste ned og brenne en såkalt LiveCD. Du kan laste ned en ISO-fil fra denne siden, brenne denne på en CD-plate, og starte opp PC-en med denne slik at du kan partisjonere harddisken med programmet Gparted.

 

Les mer om programmet på gparted.sourceforge.net.

Det kan nevnes at programmet finnes på de fleste populære Linux-distribusjoner som Debian, Ubuntu, Kubuntu osv. Disse distribusjonene har i følge min erfaring bedre driverstøtte enn Gparted Live CD. Jeg har opplevd at programmet Gparted ikke fant harddiskene mine i Gparted Live CD, men at akkurat det samme programmet fant harddiskene når jeg kjørte det i Ubuntu.

Lenke til kommentar

Ultimate Boot CD inneholder en god del partisjonsverktøy sammen med en haug av andre programmer.

 

Norton Partition Magic fra Symantec er et populært og avansert, men samtidig et brukervennlig program som partisjonerer harddisker. Programmet kan brukes til å endre partisjonsstørrelsen uten at dette fører til tap av data.
Noen ganger har Partition Magic en tendens til å stoppe midt i prosesser, og er det da filer på partisjonene som er berørt, er som regel alt innhold på partisjonen(e) tapt. Derfor anbefaler jeg at partisjonene tømmes før noe slikt gjøres.
Lenke til kommentar

Ingen av de trejdepartsverktøyene som ble nevnt i artiklen er noe å rope hurra for. Ja bortsett fra Gparted da som er konge. Har egentlig aldri (Som jeg kan huske) hatt noe problemer med det programmet. Med Partition Magic står problemene i kø. Da dukker det ofte opp problemer i bøtter og spann. Ellers så er jo Acronis Diskdirector veldig bra også da. Det er bare Gparted og Acronis Diskdirector jeg bruker, jo også litt cfdisk da, som følger med Slackware :D

Lenke til kommentar
Foretrekker Acronis Disk Director :p

8423248[/snapback]

Ditto :)

8423326[/snapback]

jepp Acronis er det beste hitil, støtte for _ALLE_ windows versjoner opptil Vista x64

kan boote fra CD også! :love:

 

beste oppsett er:

C: = windows

D: = Mine dokumenter og annet data

 

alså vis windows ikke vil starte, så har du ALL data på D: partisjonen :thumbup:

Endret av wiak
Lenke til kommentar

Det bør nevnes at hver eneste gang jeg har opprettet partisjoner(FAT32/NTFS) i Windows XP og ikke vært i sikkermodus i Partiton Magic, så har Windows avbrutt med veiviseren for ny maskinvare, og jeg har måtte formatéringen på nytt. Litt dumt at Windows skal bryte inn der, spesielt om jeg skal opprette en del partisjoner. Om det er Windows eller Partition Magic sin feil vet jeg ikke, men kombinasjonen er ikke alltid den beste.

Lenke til kommentar
Det bør nevnes at hver eneste gang jeg har opprettet partisjoner(FAT32/NTFS) i Windows XP og ikke vært i sikkermodus i Partiton Magic, så har Windows avbrutt med veiviseren for ny maskinvare, og jeg har måtte formatéringen på nytt. Litt dumt at Windows skal bryte inn der, spesielt om jeg skal opprette en del partisjoner. Om det er Windows eller Partition Magic sin feil vet jeg ikke, men kombinasjonen er ikke alltid den beste.

8423564[/snapback]

Acronis Disk Director bootet fra CDen, er beste måten og sikkreste også :thumbup:

Lenke til kommentar
Det bør nevnes at hver eneste gang jeg har opprettet partisjoner(FAT32/NTFS) i Windows XP og ikke vært i sikkermodus i Partiton Magic, så har Windows avbrutt med veiviseren for ny maskinvare, og jeg har måtte formatéringen på nytt. Litt dumt at Windows skal bryte inn der, spesielt om jeg skal opprette en del partisjoner. Om det er Windows eller Partition Magic sin feil vet jeg ikke, men kombinasjonen er ikke alltid den beste.

8423564[/snapback]

Acronis Disk Director bootet fra CDen, er beste måten og sikkreste også :thumbup:

8423571[/snapback]

Siden flere anbefaler den så vil jeg kanskje se på den. Jeg vil nok ha stor nytte av slikt som supporter. ;)
Lenke til kommentar
jepp Acronis er det beste hitil, støtte for _ALLE_ windows versjoner opptil Vista x64

kan boote fra CD også!  :love:

beste oppsett er:

C: = windows

D: = Mine dokumenter og annet data

alså vis windows ikke vil starte, så har du ALL data på D: partisjonen  :thumbup:

8423562[/snapback]

Joa.... Kjøpte med pakke fra hp(pc + os +recovery) så når jeg formaterer disken mister jeg det jeg har på alle mine partisjoner.. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...