Gå til innhold

Prekestolen og fritt fall


Anbefalte innlegg

Dette er kanskje et litt "høytsvevende" spørsmål, men det kiler nå likevel hjernecellene mine:

 

La oss si at du står ytterst på Prekestolen (ja, den høye, digre klippa på Vestlandet), og plutselig løsner hele dækelskapet fra bergveggen (med du oppå).

La oss si at du på en eller annen mirakuløs måte klarer å klamre deg fast i denne digre, fallende klippa til dere når fjordoverflata.

Altså, du møter vannoverflata liggende oppå et beist av ei klippe, som veier flere tusen tonn (gjetter jeg).

 

Vil du ha en sjanse til å overleve?

 

:hmm:

Endret av Tharos_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva om det løsner et enormt, kileformet stykke stein og du står oppå? Jeg har fortsatt mine tvil om at det går an å overleve, men smellet må da være betraktelig mye mindre enn om man klasker i betonggulvet med en heis?

8414091[/snapback]

Ja, det er det jeg mener. Om du faller fra Prekestolen for deg selv, treffer du vannflata helt alene, og da er du jo sjanseløs. Men når du har denne "boligblokka" foran deg, kan plasket umulig bli like hardt. Så mange tonn stein kan umulig stoppe like kjapt, som om du falt alene?

Lenke til kommentar

Kort sagt, fller du sammen med prekestolen dør du.

Kan godt hende den veier mye, men det er også ett ganske så stort Areal det er snakk om her, og det blir ett stoooort magaplask.

Hvis du av en eller annen super grunn skulle overleve fallet ville du dødd når vannet suser tilbake rundt deg i det "dragsuget" du har skapt.

 

Det samme gjelder vel forsåvidt kileformen også, man overlever bare ganske enkelt ikke!

Lenke til kommentar

Eg såg på Mythbusters ein gang der dei skulle finne ut om du kunne gjere fallet mjukare ved å sleppe ein hammer ned først for å få fart i vatnet. Det funka relativt dårleg, testdokka vart knust, noko du og ville blitt.

 

Om du står på preikestolen vil denne få ein fantastisk høg hastighet når den til slutt når vatnet og der blir det full stopp, du som står på toppen blir bli most ned i fjellet og dø.

 

Det vil nok kanskje bli litt mjukare landing i vatn enn på bakken, men nok til å overleve er det ikkje.

Lenke til kommentar

La oss si at du står ytterst på Prekestolen (ja, den høye, digre klippa på Vestlandet), og plutselig løsner hele dækelskapet fra bergveggen (med du oppå).

La oss si at du på en eller annen mirakuløs måte klarer å klamre deg fast i denne digre, fallende klippa til dere når fjordoverflata.

Altså, du møter vannoverflata liggende oppå et beist av ei klippe, som veier flere tusen tonn (gjetter jeg).

 

Vil du ha en sjanse til å overleve?

 

 

8414038[/snapback]

 

Det kommer helt an på hva slags form klippen du står på, har. Hvis den er formet slik at den bremser fallet over lang nok tid vil du kunne overleve fallet.

Lenke til kommentar
Det kommer helt an på hva slags form klippen du står på, har. Hvis den er formet slik at den bremser fallet over lang nok tid vil du kunne overleve fallet.

700meter rett ned i steinhardt vann? Wo Way.

8414536[/snapback]

Men hvor lang vil bremselengden bli med en "perfekt" fasong på klippen? Jeg ser ikke for meg at det blir bråstopp med en gang spissen treffer vannet.

Lenke til kommentar

Dersom noe er kileformet så vil oppbremsingen skje saktere, og kilen vil muligens knuse nederst (bruke energi på å pulveriseres som tar vekk noe av energien i fallet).

 

Overleve? Neppe.

Ville likt å se en simulering...

 

Neste spørsmål: Dersom du er i fritt fall og du lander sidelengs i toppen av en 30 meter høy furu (med tunge nålete greiner hele veien ned) og brekker alle greiene på ene siden av treet på vei ned...

 

Død?

 

Eller skamslått, blødende og døende?

 

Eller skamslått og blødende?

Lenke til kommentar
Det er folk som har overlevd fallskjermhopp der skjermen ikkje løyste ut. Meiner eg las om ein som landa i eit tre av noko lag og overlevde.

8414637[/snapback]

 

Vesna Vulović overlevde et fall på 33000 fot (10000 meter), så det meste er mulig når det gjelder fall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...