Gå til innhold

Kulturo: – Nedlasting påvirker nesten ikke musikksalget


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg syns de brukte rimelig gamle tall. 2002 er jo tross alt over fire år siden. Men ellers stemmer mine personlige erfaringer i alle fall med det rapporten viser. Jeg laster ned mye musikk, men siden jeg fortsetter å kjøpe den musikken jeg synes er bra, kjøper jeg ikke noe særlig mindre plater enn jeg gjorde før jeg begynte å laste ned.

Lenke til kommentar

Dette har jo blitt sagt i alle år. Men velger RIAA å innse dette? neppe. De har eller vil rett og slett ikke forstå ett par ting om bransjen sin.

 

1. Du må gi forbrukeren det de vil ha. Det nytter ikke å pushe ut kopisperrede CDer eller nedlastbare filer med mer DRM og brukssperrer enn det de som laster ned opplever.

 

2. Kriminelle står ikke bak all motgang du opplever. Hvis salget av produktet ditt synker, kan det være produktet det er noe galt med? KANSKJE?

 

Det er som den forbanna "piracy is a crime" reklamen på Leiefilmer... Hvem er egentlig den reklamen rettet mot? Folka som leier filmen? De har jo allerede vist seg lovlydige og BETALT for filmen... Folka som laster ned derimot, ser den aldri, fordi den er strippet fra fila... :no:

 

RIAA/MPAA har rett og slett veldig liten virkelighetskontakt. Det ser vi jo lysende eksempel på hver gang de saksøker en 6åring...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Snart må de skjønne at de kan tjene penger på å tilby musikk nedlastbart uten DRM og i valgfri kvalitet.

 

10 February 2007

EMI considers releasing its catalogue in DRM-free MP3s

 

Last week there was a story in the Wall Street Journal that EMI was about to release its catalogue in MP3 format with no DRM protection.

Some “people familiar with the matter” told the Journal that the label had been inquiring online stores as to what size advance payment they could offer if EMI submitted its catalogue in DRM-free MP3s.

All parties supposedly involved in this story have declined to comment so far.

 

Read more:

EMI in talks to sell unprotected MP3s, Associated Press via. USA Today

EMI mulls unprotected Web song sales: sources, Reuters

EMI Pushes MP3-Based Plan, More Details Surface, Digital Music News

 

Hvis jeg eks. kunne kjøpt en DVD film på nett og lastet den ned samme dag som den ble releaset i videomarkedet, så hadde jeg jammen meg gjort det. Leiemarkedet måtte nok hatt en form for DRM, men akseptabelt der.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg vil si at nedlasting av og til kan øke salget på bra produkter, men det gjør nok også at dårlig produkter vil selge dårligere selv om de blir bra promotert. Dette fordi kunden faktisk kan sjekke varen før man bestemmer seg for å kjøpe.

 

Jeg har vel i underkant av 200 dvd'er, og av de filmene er 60-70% filmer som først har vært sett på piratkopiert materiale... filmen er så kjøpt etterpå pga jeg likte den. 10% til går vel til filmer jeg først har sett på kino... resten av filmene er kjøpt usett på dvd.. av de har jeg vel angra på rundt halvparten pga jeg synes filmen ikke levde opp til forventningene... derfor er det nå sjeldent jeg kjøper en film med mindre jeg VET at jeg vil bli fornøyd. Da enten anbefalt av folk med nokså lik smak som meg, eller det er et spesielt tema/skuespiller/ressigør jeg vet jeg vil like osv....

 

Plate og filmbransjen blir sure fordi vi nå kjøper mer og mer musikk/film vi faktisk liker, og ikke bare slenger pengene etter alt mulig crap de bruker masse penger på å promotere (fordi ellers ville ingen kjøpt det).

 

De kan ikke bare forvente at forbrukere skal tømme lommebøkene for dem uten at de gir noe av kvalitet tilbake. I stedenfor å faktisk gi det forbrukerene vil ha (og mer enn villig betaler for), så prøver de å begrense brukerene sine rettigheter, og heller kriminalisere dem.

 

Det er noen skikkelig sytepaver etter min mening..

Lenke til kommentar

Det er jo ingen hemmelighet at platesalget har opprettholdt seg selv etter at folk begynte å piratkopiere. RIAA og andre representanter for plateselskapene hyler og skriker om dommedag, mens det egentlig ikke foregår store sakene. Jeg tror litt av problemet ligger i at makten plateselskapene en gang hadde har begynt å forsvinne. Piratkopieringen har gjort at vi forbrukere kan "prøvekjøre" de albumene som virker interessante.

 

Dette er selvfølgelig til stort trøbbel for enkelte av palteselskapene, da de største. Dette fordi det er de store plateselskapene som oftest gir ut den dårlige musikken. Slik musikk bruker de store plateselskapene mllioner av kroner på å promotere. Så når folk kan laste ned musikken å finne ut hvor dårlig den er, er det klart plateselskapene begynner å bli litt smånervøse. Hva skal skje med dem nå?

 

Jeg tror plateselkapene kommer til å fortsette å eksistere, men ikke som idag. Plateselskapene kommer ikke til å være like store, og ei heller inneha samme makt. Jeg ser for meg at plateselskapene skal hjelpe artistene å komme igangm, finne riktige distribusjonskanaler og så videre. Slik fungerer mange av de små plateselskapene. Kanskje har de store noe å lære av de små her?

 

Platebransjen vil aldri komme noe sted ved å kriminalisere kundene sine. Det har aldri fungert, og vil aldri fungere. Spesielt dårlig fungerer dette da de har en tendens til å saksøke de som kun har lastet ned en sang eller fire. Disse er da langt fra kriminelle, og har ikke skadet platebransjen det spor.

 

Det værste er alikevel at artister kan stå bak og støtte plateselskapene. Man skulle jo tro at enkelte av dem var mer oppegående, men slik er det desverre ikke. Jeg kan selvsagt forstå at artistene ønsker at folk betaler for å få høre på musikken deres. Det hadde jo jeg også dersom jeg ga ut en plate. Allikevel må de forstå noen enkle ting.

 

Først av alt er det svært få som ville kjøpt flere album selv om de sluttet å laste ned. De fleste mennesker tjener ikke flerfoldige millioner og har faktisk et budsjett å holde seg til. Å kjøpe x antall album i året er kanskje ikke mulig med den økonomien man har. Da er det ganske så naturlig at folk kun kjøper de albumene de har aller mest lyst på, og heller laster ned de albumene som kanskje ikke er like bra, men som de gjerne vil høre.

 

Nå sier jeg ikke at det ikke finnes folk som laster ned fordi de ikke vil betale for seg. For de finnes jo de og. For hvis man virkelig vil ha et album kan man alltids kutte ned på la oss si kinobesøk, og heller bruke pengene på musikk. Eller man kan la være å kjøre så mye bil og spare penger der. Det finnes alltid måter å få penger til musikk på, så hvis man virkelig vil skal man nok alltid greie å finne penger til det. Men det finnes såklart en grense for hvor mye man kan bruke.

 

Mine siste ord får bli hva jeg ønsker ved musikkbransjen. Jeg skulle gjerne sett de store plateselskapenes død. De gjør ikke annet enn å skade bransjen ved å tviholde på gamle tradisjoner og virkemåter. Jeg synes man burde ha mange små plateselskaper som hjelper artister å distribuere musikken sin på en fornuftig måte, uten for mye profilering og promotering. Videre synes jeg det bør opprettes en felles eller få tjenester lignende allofMP3, bare lovlig. Her burde man kunne laste ned det meste av musikk der ute, i den kvaliteten man vil, uten DRM og andre forbrukerfiendtlige kopibeskyttelser. Videre burde prisene settes drastisk ned. Dette kan redde musikkbransjen om det noen gang ser. Slik plateselskapene og organisasjonene holder på nå, graver de sin egen grav.

 

Snorre :)

Lenke til kommentar

Jeg håper politikerne snart får opp øya og stopper galskapen til plateselskapene. Hvor blir det av debatt om fildeling/informasjonsflyt i Norge? Hva med å ta opp dette på Holmgang eller Standpunkt?

 

Noen som har sett piracykillsmusic.no? Maken til skummel og ondsinnet propaganda skal man lete lenge etter. Kan ikke forstå hvordan de skal få sympati på den måten. Plateselskapene begynner å miste kontrollen med hva folk hører på av musikk, tenk om vi skulle slutte å like vg-lista?! :cry:

 

De begynner å miste besinnelsen, og er ikke godt å vite hva de kan finne på. Kampen er nok tapt på lang sikt for disse advokatrytterne. Spørsmålet er bare: Hvor mange nytenkende ungdommer skal de dra med seg ned i sluket under de siste krampetrekningene?

 

 

-Visjoner-

 

PS Hadde tatt seg ut om de skulle komme hjem til folk på 80-tallet og sjekke hva folk tok opp på kassett fra radioen, eller hvilke filmer man tok opp på VHS...

 

EDIT: La til en s i kassett... litt lenge siden jeg brukte det ordet sist... :p

Endret av Visjoner
Lenke til kommentar

Kommentar til Snorre:

Utrolig reflektert og godt skrevet innlegg som jeg støtter 100%. Skulle hatt flere som deg for å snakke vett i sta politikere...

 

I tillegg vil jeg si to ting til musikere:

 

1. Til dere som føler at fildeling er bra for musikken og lettere fremmer nye talentfulle artister: Stå på, og sørg for å si fra tydelig så media hører dere! Vokt dere for sleskete plateselskap som vil ta over kunsten deres og gjøre dere til om til pengemaskiner.

 

2. Til dere som føler at folk ikke har rett til å høre (ja høre!!) på musikken deres før de har betalt for det: Dere må slutte å innbille dere at verden skylder dere noe. Noen av dere er nesten på grensen til grinete. Ikke la bransjen lure dere, det er ikke slik verden fungerer, og det er ikke slik fremtiden vil være. Før var det radio, nå er det internett. Er musikken dere lager bra, vil dere bli kjent (dette går veldig fort når internettelegrafen først setter igang) og tjene på salg av musikk og ikke minst konserter.

 

 

En "liten" digresjon:

Betegnelsen "pirat" i forbindelse med åndsverk ble først brukt om organisert piratkopiering der piratene tjente penger virksomheten. Dette er plagiat og det mener ihvertfall jeg helt klart burde være ulovlig.

 

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...abet=n&renset=j

---------------------------------------------------------------

TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving)

pirat

pira't m1 (fra lat., av gr peiran 'forsøke, angripe')

1 sjørøver, kaprer luftp- flykaprer

2 i sms for å betegne ulovlig, illojal virksomhet, i ord som piratdrosje, piratfirma, piratforlag, piratkjøring, piratpris

---------------------------------------------------------------

 

Åltså folk som tjener penger på illojal virksomhet.

 

 

-Visjoner-

Hvorfor kan ikke fildeling bli en politisk kampsak i Norge? Noen som vet?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...