Gå til innhold

Hyper-Threading vender tilbake?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

rett meg hvis jeg tar feil, men er det ikke feilinformasjon når artikkelen sier at man med HT kan kjøre 8 tråder samtidig istedet for 4?

det er jo fortsatt bare 4 fysiske kjerner, og hvis ikke jeg husker feil, så går HT kun ut på å vise seg som 2 kjerner, og at dette på en måte jeg ikke husker nå gir bedre ytelse.

Lenke til kommentar
rett meg hvis jeg tar feil, men er det ikke feilinformasjon når artikkelen sier at man med HT kan kjøre 8 tråder samtidig istedet for 4?

det er jo fortsatt bare 4 fysiske kjerner, og hvis ikke jeg husker feil, så går HT kun ut på å vise seg som 2 kjerner, og at dette på en måte jeg ikke husker nå gir bedre ytelse.

7840944[/snapback]

 

vel visst du tenker at da HT var introdusert så var det 1 kjerne som kunne kjøre 2 tråder, når det er 4 kjerner, så kan kver kjerne køyre 2 tråder. 4x2=8

Lenke til kommentar
det jeg mener å huske var at den ikke faktisk kunne kjøre to tråder, men den bare latet som...

7841480[/snapback]

Den abstraherer det slik at OS-et tror det kan kjøre flere tråder. Rent teknisk sett er det fortsatt tidsmultipleksing på operasjonene i kjernen, men allikevel vil det i en del tilfeller øke den opplevde ytelsen, da OS-et dytter flere tråder inn i CPU-en så den får mindre idle-tid.

 

Altså er det multiprossesering for OS, selv om det ikke er det i praksis på kjernetid. Dersom man ikke kjører krevende oppgaver vil det som oftest lønne seg å la CPU-en tildele kjerneti fremfor OS-et, som er vanlig men singelprosessering.

 

edit; liten leif

Endret av enden
Lenke til kommentar
det jeg mener å huske var at den ikke faktisk kunne kjøre to tråder, men den bare latet som...

7841480[/snapback]

Intels Hyperthreading er et såkalt "buzzword" for en teknikk som heter Simultaneous Multi threading (SMT). Det kjøres da to tråder parallelt og helt sammtidig. SMT kan også implementeres med mer enn to tråder i parallell, men det er det ingen som har gjort på en kommersiell skala ennå. Det finnes også andre måter å kjøre tråder i parallell på en kjerne enn SMT. F.eks benytter Niagara (SUN SPARC) fine grained multithreading hvor flere tråder kan kjøre "sammtidig" men kun en tråd kan være på et gitt steg i pipelinen til enhver tid. Trådene kan imidlertid flettes sammen slik at tråd en tar første syklus tråd to andre osv. Siden pipelinen er noe slikt som 8-12 steg i dette tilfellet (husker ikke nøyaktig) så vil det likevel være mer enn en tråd inne i pipelinen til enhver tid. Niagara kan faktisk flette 4 tråder på dette viset. Et tredje alternativ for multi threading internt på en kjerne er coarse grained multi threading og da gjerne sammen med en avansert hardware algoritme for bytting av tråder. Montecito (Intel Itanium 2 9000 serien) har en slik mekanisme hvor to tråder kan bytte på å bruke kjernen, men bare en kan benytte kjernen til enhver tid. Byttet mellom trådene går imidlertid mye raskere enn om OS skulle gjort det og en bytter etter en algoritme som tar cache miss med i betraktningen i tillegg til round robbin eller lignende slik et OS benytter. Alle disse teknikkene har vist seg veldig nyttige på database workloads.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
masse lurt

7842176[/snapback]

Jeg er stadig fascinert over prosessorkunnskapene dine... Lærer stadig vekk noe nytt her! Fint å få ting forklart :thumbup:

7848313[/snapback]

Vel det er jobben min å vite hva som er det hotteste på markedet til enhver tid for dermed og implementere det i organissasjonen vår. Kan ikke si jeg klager. :D

 

Følger blandt annet med på hva jeg kan gjøre for å få mest mulig fart på automatisk billedbehandling. PS3 cluster er et av alternativene som jeg må vurdere. Det kan bli en interessant og lettere frustrerende jobb ser jeg for meg.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Intels Hyper-Threading (HT) har tidligere vist å ha lite å si mhp. forbedret ytelse generelt sett. HT har stort sett vært brukt som en teknikk for å skjule forsinkelser, og har sånn sett kun vært nyttige på typiske multitasking-oppgaver der lasten på prosessoren typsik er ganske skjev. Det skal også sies at Intels HT bare er en 2-veis SMT (Simultaneous Multi-Threading) til forskjell fra SUNs UltraSPARC T1 "Niagara" som altså har 4-veis SMT. Les mer om SMT her for dem som er interessert:

http://en.wikipedia.org/wiki/Simultaneous_multithreading

 

PS3 Cluster? huffda hehe. Dvs. jeg ser for meg en del problemer som sikkert du har sett for deg. Men meget interresant prosjekt i så måte.

7849908[/snapback]

Jeg stusset også over dette utsagnet med PS3. IBMs Cell-teknologi virker interessant nok den, de leverer forsåvidt Cell-prosessorer som en opsjon i IBM System Cluster 1350:

http://www-03.ibm.com/systems/clusters/hardware/1350.html

 

Hva med Itanium-løsninger, er ikke de så 'hotte' lenger? :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...