Gå til innhold

Musikkpirat (16) tatt


Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/kultur/2007/01/04/487780.html

 

I kun et år har det vært ulovlig å dele piratkopiert materiale i Norge, og allerede nå begynner vi å få tilstander som kan minne om USA. Jeg synes 4000 kr i bot + 60 dagers betinget fengsel er alt for mye. I tillegg kan han få et heftig søksmål. Dette er vel et av de første tilfellene hvor noe sånt skjer i Norge...

 

diskuter!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HENG HAM! DREP HAM! AVSKUM SOM DET FORTJENER Å DØ!

 

Vet han ikke at han skader folk og ødelegger liv ved å STJELE ting som ikke forsvinner når man stjeler det men likevel medfører tap av ting som ingen noensinne har hatt!?!?!

 

Ærlig talt, folk burde tenke seg mer om!!

 

:ph34r:

 

Ummh... Med andre ord. Syk verden hvor 16-åringer skal bli straffet for å stjele ting som ikke eksisterer.

Lenke til kommentar
http://www.dagbladet.no/kultur/2007/01/04/487780.html

 

I kun et år har det vært ulovlig å dele piratkopiert materiale i Norge, og allerede nå begynner vi å få tilstander som kan minne om USA. Jeg synes 4000 kr i bot + 60 dagers betinget fengsel er alt for mye. I tillegg kan han få et heftig søksmål. Dette er vel et av de første tilfellene hvor noe sånt skjer i Norge...

 

diskuter!

7639695[/snapback]

 

Han skulle vært straffet med mye mer. Det handler om å sette et eksempel. Det er ikke de små nedlasterne som blir tatt og får sånne straffer. Det er de store folka bak alt sammen, som setter opp servere og lignende. Det er fanken meg på tide at noen begynner å ta opp krigen mot pirakopiering. Dog, nå er det nesten for seint. De burde startet tidligere. Nå blir det som med narkotrafikken. Umulig å stanse. Det eneste man kan gjøre, er å hemme den.

 

Ummh... Med andre ord. Syk verden hvor 16-åringer skal bli straffet for å stjele ting som ikke eksisterer.

 

Noen gang hørt om "rettigheter"?

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
4000 i bot er jo en vits da. Det skremmer neppe noen. Nok en gang går Norge i bresjen med latterlige straffer for lovbrudd.

7639831[/snapback]

 

Jeg tror ikke en 16 år gammel gutt synes 4000kr er lite. Dessuten er heller ikke to måneder i fengsel så lite for en som går på ungdomsskole. Dessuten har han allerede nå i ung alder ødelagt mye av sin fremtid i yrkeslivet. For en 16-åring er denne straffen slettes ikke noen vits.

 

EDIT: Dessuten:

 

-  Vi vil beregne hvor mye musikk og film som er delt, hvor mange kopier som er distribuert og verdien av dette. Vi kan komme med erstatningskrav i et sivilt søksmål i etterkant av straffsaken. Det kan fort bli et sekssifret beløp, sier Tøndel.

 

Et sånt søksmål kan lett kreve flere millioner kroner (avhengig av omfanget), så det er heller ingen vits.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Lurer på om han drev dc hubben som ble omtalt i dagens næringsliv :p

De har drevet hekse jakt på de som drev hubben i lang tid nå :p

 

Skulle ønske noen gang at folk fikk lengre straff, slik at de kan gjøre ferdig utdanningen sin i fengslet og så får de ekstra hjelp for å skaffe seg jobb etterpå...

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Stakkars fyr, ja han har det nok ikke så kjekt nå nei. 4k er jo en ganske stor bot for en 16-åring.

 

Litt OT Spørsmål: Er det ulovlig å sette opp offentlig DC hub og ikke dele opphavsbeskyttet materiale? Hvis man setter opp en hub og deler f.eks. egenproduserte filmklipp, egenprodusert musikk og linux distroer, så må jodet være lovlig. Så hva om det nå skulle være la oss si 3000 brukere inne på denne huben, og der 2700 deler lovlig materiale og 300 av de deler ulovlig nedlastede filmer, musikk og programmer. Vil eieren av huben da stå ansvarlig for det da?

Lenke til kommentar
Stakkars fyr, ja han har det nok ikke så kjekt nå nei. 4k er jo en ganske stor bot for en 16-åring.

 

Litt OT Spørsmål: Er det ulovlig å sette opp offentlig DC hub og ikke dele opphavsbeskyttet materiale? Hvis man setter opp en hub og deler f.eks. egenproduserte filmklipp, egenprodusert musikk og linux distroer, så må jodet være lovlig. Så hva om det nå skulle være la oss si 3000 brukere inne på denne huben, og der 2700 deler lovlig materiale og 300 av de deler ulovlig nedlastede filmer, musikk og programmer. Vil eieren av huben da stå ansvarlig for det da?

7639883[/snapback]

husker jeg slet med en på 3750kr en gang...

men jeg fikk nok de tilbake da jeg flytta og skulle begynne som lærling

det er litt kjekt med norge,, man får penger til ting man må ha for å overleve :love:

(da mener jeg ikke bil, tv, internett osv... jeg tenker mer på tak over hode og mat)

Lenke til kommentar

Tror han skjønner hva han har gjort og aldri kommer til å gjøre det igjen, så jeg skjønner ikke hvorfor politiet ønsker å slå familien konkurs, og delvis ødelegge for livet hans om politiet vinner frem med kravene.

 

Nei la ham få en bot og litt oppfølging, jeg er sikker på at han angrer. I motsetning til en viss fyr som går igjen i avisene som slipper unna med husarrest for grov blind vold mot flere personer...

Lenke til kommentar

Nei men han er 16 år risikerer en bot på 4000 og 60 dager betinget fengsel. Itillegg kommer denne

 

Signal til foreldre

Marte Thorsby i platebransjeorganisasjonen IFPI sier hun ikke har noen betenkeligheter med å anmelde unge personer for ulovlig musikkspredning.

 

-  Denne gutten må svare for en aktiv handling - han var fullt klar over at dette er ulovlig. Dessuten er saken et kraftig signal til foreldre om at de må sette seg bedre inn i hva ungene deres driver med, sier Thorsby.

 

Ifølge advokat Espen Tøndel vil rettighetshaverne nå vurdere om de også skal kreve erstatning av 16-åringens foreldre.

 

-  Vi vil beregne hvor mye musikk og film som er delt, hvor mange kopier som er distribuert og verdien av dette. Vi kan komme med erstatningskrav i et sivilt søksmål i etterkant av straffsaken. Det kan fort bli et sekssifret beløp, sier Tøndel.

 

Får frysninger av slike kyniske mennesker som har full rett til å drive en organisasjon helt lovlig. Man må jo tenke mer en profitt.

 

Tenke da noen her inne har en unge som laster ned platepransjen finner ut av det og går til sivilt søksmål og du sitter der ikke gjort noen ting og må punge ut med altfor mange høvdinger.

 

Nei, platebransjen det er VI som bør saksøke dere for å ødelegge musikken og gleden vi har ved musikken. Det er deres egen skyld folk laster ned. Hadde dere ikke sittet på bakbeina og syntes det er en flott ide å saksøke folk, så kunne dere ha tatt markedet med storm.

 

Gi meg musikk som jeg kan brenne laste ned spille av overalt :w00t:

Endret av disabled
Lenke til kommentar
Tror han skjønner hva han har gjort og aldri kommer til å gjøre det igjen, så jeg skjønner ikke hvorfor politiet ønsker å slå familien konkurs, og delvis ødelegge for livet hans om politiet vinner frem med kravene.

 

Nei la ham få en bot og litt oppfølging, jeg er sikker på at han angrer. I motsetning til en viss fyr som går igjen i avisene som slipper unna med husarrest for grov blind vold mot flere personer...

7639987[/snapback]

 

Det er det som er feil med Norge, og resten av verden for den del. Det blir sett på som mye alvorligere å utføre en handling som fører til at en eller fler personer taper en masse penger, enn vold. Et flott eksempel på dette: faren til en kompis av meg drev litt svindel i selskapet hvor han jobbet, han fikk 10 år fengsel. Mens en person som voldtar en annen person får 4 og er ute etter 1,5 - 2 år. Straffesystemet i Norge er på trynet.

Lenke til kommentar
Tror han skjønner hva han har gjort og aldri kommer til å gjøre det igjen, så jeg skjønner ikke hvorfor politiet ønsker å slå familien konkurs, og delvis ødelegge for livet hans om politiet vinner frem med kravene.

 

Nei la ham få en bot og litt oppfølging, jeg er sikker på at han angrer. I motsetning til en viss fyr som går igjen i avisene som slipper unna med husarrest for grov blind vold mot flere personer...

7639987[/snapback]

Politiet har ingen ting med søksmålet mot familien og gjøre.

Det blir eventuelt som det blir skrevet ett sivilt søksmål fra platebransjen.

 

Politiet har gitt gutten 4000 i bot og 60 dagers betinget fengsel, så syntes ikke det var galt egentlig.

Lenke til kommentar

Det er kanskje ikke alltid like enkelt å forstå sammenhenger. Men angrep på samfunnsstrukturer blir vanligvis straffet hardere enn handlinger mot enkeltindivider. Selv om handlingen i seg selv og resultatet av den (f eks voldtekt) kan være betydelig værre for offeret enn i tilfeller med svindel, er det likevel en større forbrytelse å sabotere og ødelegge de strukturene som faktisk er med på å bidra til at vi har et velfungerende samfunn i dette landet.

 

Er dog helt enig i at voldtekt og andre voldsforbrytelser straffes alt lite her i landet, men det blir feil å sammenligne de to typene forbrytelser.

 

For øvrig håper jeg også at vedkommende 16 åring blir straffet hardt. Han vet godt hva han har gjort og visst at det har vært ulovlig. Hvis han har vært såpass korttenkt at han ikke har tenkt på konsekvensene trenger han seg en lærepenge. Hvis han har valgt å gjøre dette til tross for å vite om konsekvensene, får han heller statuere et eksempel og ta opp kampen. Men uansett har han gjort noe han burde vite er ulovlig og får ta straffen.

 

At han og foreldrene står i fare for å bli saksøkt for et 6sifret beløp er en helt annen sak, og jeg både håper og regner med at en slik sak ender godt for ham, hvis den i det hele tatt kommer til retten. Metodene de bruker for å beregne ut potensielt tap er langt borti natten. Men det blir en helt annen diskusjon :)

Lenke til kommentar

Jeg lurer på noe i artikkelen jeg - hvilken idiot er det som har svart på spørsmålene?

 

"Hva er fildeling?

 

- Fildeling betyr å gjøre musikk, film og tv-programmer tilgjengelig som nedlastinger på Internett. Det vanligste teknologien kalles peer-to-peer, og innebærer at brukerne kan spre filer seg mellom - uten å gå veien om en sentral server. "

 

Så alle word- og exceldokumentene mine, bildene fra Mexicoturen sammen med dama er ikke filer? Idoter burde slutte å svare på ting de ikke har greie på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...