Gå til innhold

Musikkpirat (16) tatt


Anbefalte innlegg

Hva med saken om piratebay i fjor, der de prøvde å ta bakmennene mange ganger men får ikke tatt de fordi de ikke har filene på sine servere.

gjelder dette i norge også? er med på en liten fildelings side (www.icebits.biz) som noen lokale her nede har satt opp. kan de ta han som har satt den opp(som ikke har noe ulovlig på den) eller er det bare alle oss andre brukere av den som blir tatt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis plateselskapene fortsetter å få den massive støtten de får i dag fra regjeringer, våre folkevalgte politikere og politi, og at de kan ture frem omtrent som de vil i straffeforfølgelse av personer, så skal du ikke se bort i fra at snart enhver som laster ned blir kriminalisert.

 

Ikke spekuler i hvordan du kan bedrive en slik ulovlig virksomheten "tryggere", det er heller mildt sagt uvettig.

Fokuser heller på hvorvidt det er akseptabelt hvordan straffeforfølgelsen utvikler seg.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Dette var med DC++ (eller lignende fildelingprogram). Har folk som bruker torrent noen gang blitt tatt?

Altså, enkeltmennesker, som bruker for eksempel piraten, demonoid o.l sider, for å finne torrents?

7641334[/snapback]

Ikke i Norge i hvertfall :)

 

I USA har det derimot skjedd mye rart. Småbarn og døde gamle damer blir saksøkt over en lav sko.

Lenke til kommentar

Stakkars fyr. 1 000 000 kroner i erstattning.... familien må jo ta opp lån, noe som vil gi dem økonomiske problemer. Han har mistet fremtiden sin på grunn av at han har delt ut en kombinasjon av

 

Edit, :hrm:, traff space.....

 

"†ZgÚdÈmbÚM¿SíŸKñª¹d›1x", som ett eksempel. Han er ingen forbryter mot den virkelige verden, siden i er ting allemanns rett. Ingen tar penger for at man skal ha den tingen og man kan ikke si at denne tingen er min, f.eks vann og så kreve penger for det.

 

Den eneste forbrytelsen jeg kan komme på er tortur. La noen ha smerte i lang tid til de dør. Døden er en ting som uansett vil komme, men tortur er en dimensjon av smerte ingen vil glemme.

Den eneste straffen man burde ha er å la det menneske bli utsatt for det samme. Hvis en ned laster som denne person, burde hans straff bli at noen tar det han tjener penger på. Hvis en stjeler noe burde straffen bli å frastjålet noe selv. Hvis man dreper noen uten human grunn, f.eks gigantisk hat mot denne personen siden denne person har utsatt deg for psykisk vold, burde straffen være døden... fengsel gir deg bare psykiske skader som øker faren for flere forbrytelser.

De virkelige forbryterne får ingen straff, men er heller ikke ettersøkt.....

Lenke til kommentar
Nå er det ikke Ola Nordman som laster ned et par filmer som blir stormet av politiet, men de "store" personene som deler filer og har servere oppe.

 

Hvis de tar en person som har lastet ned et par filmer og bøtlegger han, så kan de gjerne bare dele ut bøter til de fleste i Norge med internet o_O Gleder meg faktisk hvis det skjer.

7640941[/snapback]

Vis du leser artikkelen får du med deg at han delte innhold med ganske mange. Så han var nok ikke en helt ubetydelig fyr.

Lenke til kommentar
Jeg lurer på følgende:

 

Hva ville skjedd om en høyt profilert bedriftsleder, politileder eller politiker fikk en slik sak mot en av sine barn? Er det da man graver ned saken i skogen med diesel og fyrstikker?

7641424[/snapback]

 

Spørs om det er FRP eller AP ;)

Lenke til kommentar
Jeg lurer på følgende:

 

Hva ville skjedd om en høyt profilert bedriftsleder, politileder eller politiker fikk en slik sak mot en av sine barn? Er det da man graver ned saken i skogen med diesel og fyrstikker?

7641424[/snapback]

Antagelig ville han blitt straffet og han/bedriften/partiet hadde prøvd å beklage seg så best de kunne. Tviler på at de ville gått ut å prøvd å forsvare seg/barna sine med mindre han/hun var leder i paratpartiet eller noe.

 

Spørs om det er FRP eller AP ;)

7641468[/snapback]

Tviler på at det hadde vært noen forskjell på FRP og AP. Næringslivet er jo viktig for begge partiene. Dessuten er det jo faktisk snakk om å bryte loven, og jeg går ut fra at alle partier er imot anarki.

Endret av JonT
Lenke til kommentar
Jeg lurer på følgende:

 

Hva ville skjedd om en høyt profilert bedriftsleder, politileder eller politiker fikk en slik sak mot en av sine barn? Er det da man graver ned saken i skogen med diesel og fyrstikker?

7641424[/snapback]

Dette skjedde i USA der sonnen til en av eierene av et eller annet stort musikkselskap som hadde saksokt flere hundre mennesker for piratkopiering. Han valgte selvsagt aa ikke saksoke sin egen sonn, og gikk til media og sa at hans sonn hadde laert at dette var noe man ikke gjorde. :ermm:

Lenke til kommentar
Jeg noterer meg at du har ignorert det grunnleggende i argumentet, at loven bare er beskyttelse av en selvvalgt forretningsmodell. Denne forretningsmodellen er ikke noen eksisterende struktur, det er en utvidelse. Og utvidelsen er av en art som krever hjelp av loven for å fungere.

7641141[/snapback]

 

Ser ikke helt poenget med å fortsette denne debatten så veldig mye lenger, i og med at jeg til en viss grad er enig i mye av det du skriver, og at jeg ikke er spesielt interessert i å forsvare en utdatert forretningsmodell. Men jeg ville bare poengtere at jeg ikke har ignorert det du skriver, jeg er bare delvis uenig og har forsøkt å formidle det. Tydeligvis ikke godt nok :)

 

Poenget er at storskala ikke-autorisert distribuering av den formen det er snakk om her, bidrar til å undergrave de strukturene for som varehandel er bygget opp rundt. Ved at man bidrar til at andre kan skaffe seg et produkt uten å betale for deg, bidrar det til at opphavseiere/utviklere/kunstnere ikke får full kompensasjon for produktet de har utarbeidet. Jeg sier ikke at en nedlasting er ett tap, eller at det ikke er mulig å leve som artist/produsent/whatnot med piratkopieringen slik den er i dag, men at det eksisterende lovverket vi har pr i dag beskytter disse strukturene. Så får man heller arbeide for å både endre lovverket slik at det beskytter alle parter, og for å få utgiverne til å forstå at de skader seg selv med en del av de handlingene de velger å gjøre.

 

Men til syvende og sist må enhver ta ansvar for sine egne handlinger - og lovbrudd.

Lenke til kommentar
Jeg lurer på følgende:

 

Hva ville skjedd om en høyt profilert bedriftsleder, politileder eller politiker fikk en slik sak mot en av sine barn? Er det da man graver ned saken i skogen med diesel og fyrstikker?

7641424[/snapback]

Dette skjedde i USA der sonnen til en av eierene av et eller annet stort musikkselskap som hadde saksokt flere hundre mennesker for piratkopiering. Han valgte selvsagt aa ikke saksoke sin egen sonn, og gikk til media og sa at hans sonn hadde laert at dette var noe man ikke gjorde. :ermm:

7641487[/snapback]

Det var akkurat noe slik jeg tenkte meg. Kanksje man burde inndrive alle harddisker i hjemmene fra de som håndhever disse prosessene for å sjekke om de er egnet til å stå for dette selv?

 

Selvf. noe komisk ment, men hele saken og forhold mellom aksjon og reaksjon er helt latterlig.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Det mest groteske bak hele dette styret er hvordan staten nå skal støtte opp om at forbrukere skal leve på selskapenes premisser. Dette undergraver virkeligheten i alle andre markeder, hvor det er forbrukerene som bestemmer, og setter standaren.

Kunne ikke vært mer enig.

Skal plateselskapene tjener penger i dagens kapitalistiske samfunn må de jobbe for sine kunder, ikke mot de.

7640788[/snapback]

Det er ikke sikkert, det er de som har penger til å drive politisk lobbyvirksomhet, ikke den store andelen av befolkningen som driver med dette.

 

Kriminalisering av fildeling er med å skape forakt for lover og regler blant ungdom, men lite annet.

Lenke til kommentar

Han skulle vært straffet med mye mer. Det handler om å sette et eksempel. Det er ikke de små nedlasterne som blir tatt og får sånne straffer. Det er de store folka bak alt sammen, som setter opp servere og lignende. Det er fanken meg på tide at noen begynner å ta opp krigen mot pirakopiering. Dog, nå er det nesten for seint. De burde startet tidligere. Nå blir det som med narkotrafikken. Umulig å stanse. Det eneste man kan gjøre, er å hemme den.

 

7639807[/snapback]

 

 

Dette med å sette et eksempel er det dummeste jeg hører. Vanvittig egoistisk utsagn. Tenk hvis du gjorde et lite lovbrudd, og vet at strafferammene rundt lovbruddet ikke er store. Men alikevel får du livet ødelagt og masse ekstra tid i fengsel bare fordi de som har dømt deg skal sette et eksempel. Da hadde du nok sagt noe helt annet min gode mann.

 

At man skal følge lover og regler gjelder også de som dømmer oss. Sette et eksempel ved å ødelegge livet til en 16 åring (og foreldrene hans?) er brutalt og ytterst unødvendig.

 

Hvis det er som du sier, å sette et eksempel, så er dette synd. Da lar vi de som dømmer gi mye høyere straffer enn det personen egentlig fortjener.

 

Syntes du det er riktig da Hr. Jenssen? Tenk om det hadde vært deg...

Lenke til kommentar
Poenget er at storskala ikke-autorisert distribuering av den formen det er snakk om her, bidrar til å undergrave de strukturene for som varehandel er bygget opp rundt. Ved at man bidrar til at andre kan skaffe seg et produkt uten å betale for deg, bidrar det til at opphavseiere/utviklere/kunstnere ikke får full kompensasjon for produktet de har utarbeidet.

7641510[/snapback]

Men hva er "full kompensasjon" i denne sammenhengen? De får kompensasjon. De kan selge. De kan holde konserter. Dette blir de "fullt kompensert" for. Det de ønsker er enda mer kompensasjon ved å utvide forretningsmodellen ved å innskrenke forbrukerens frihet til å gjøre hva han vil med produktet.

 

Det er ingen bedrits rettighet å kreve penger fra enhver person som nyter av en gjenstand, etter at gjenstanden på lovlig vis er overført til en ny eier.

 

Ikea kan ikke forlange kompensasjon for enhver som er på besøk hos en venn og sitter i vedkommendes stol. Ikea kan ikke engang forlange kompensasjon om man snekrer en stol identisk med Ikea-stolen.

 

Alle andre bransjer må tilpasse sine forretningsmodeller til virkeligheten. Plate-bransjen er i den situasjonen at de selger et produkt som er veldig lett å kopiere. Men i stedet for å tilpasse seg, så forlanger de en lov som tvinger forbrukerne til å tilpasse seg dem og den forretningsmodellen de ønsker seg. Det er umoralsk og uriktig.

Lenke til kommentar
Snekkern:

Saken dreier seg ikke om hvorvidt man skal straffes, men om graden av straff som er helt av hengslene i dag.

Hvorfor ødelegge en persons liv med en alvorlig strafferamme samt økonomisk ruin for foreldre. Dette virker som et rent lynsje samfunn hvor man henger homofile og svarte i trærne mens andre ser på og klapper samt nikker samtykkende til gutta i dress som holder i repet.

 

Man får bot for å pisse på gata, kanskje man skulle fått en bot, og KUN en bot for slike saker også. Evt. beslagleggelse av noe utstyr en viss tid.

7641283[/snapback]

 

Vel om en får ødelagt livet for en slik bot og noen dager med pallespikring betviler jeg sterk, dessuten var nok vedkommende som så mange andre fullt klar over at dette var ulovlig,det ser en jo bla på uttalelser her på forumet,der mange sier de laster ned ulovlig og ikke bryr seg,men med en gang noen blir tatt så er det ramaskrik :hmm: Selvgjort er velgjordt.

når det så gjelder foreldrene i slike saker har jeg vel klart sagt hve jeg synest og de blir neppe ruinert for i følge norsk lov er vel erstatningsgrensen satt til maks 5000 kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...