Gå til innhold

Gi småbarna digitalkamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enig!

 

Flott at dere kommer med en liten oppfordring om dette.

 

Selv fikk jeg mitt første kamera til konfirmasjonen (etter å ha ønsket meg kamera leeeeeenge). Dette var selvfølgelig litt kjedelig å bruke pga det kostet meg surt oppsparte lommepenger for å fremkalle.

 

Når så den "digitale tidsalder" kom, ville jeg ha et digitalt kamera, men som ung student, hadde jeg ikke råd til noe dyrt, så jeg kjøpte et Thrust kamera med 1,3 rævva megapixel og uten skjerm... På/av, bilts av og på, og fast fokus. Dette kameraet gav meg faktisk stor glede; Jeg kunne knipse så mye jeg bare ville. Kvaliteten på bildene overgås jo av en middels god mobiltelefon i dag, men jeg fikk bevare minnene og stimulere min interesse for foto.

En stund senere kjøpte jeg meg et Olympus C-750UZ som hadde "alt"... 10x zoom, alle manuelle instillinger jeg behøvde og ikke minst 4 flotte megapixel. Kjøpte også en del ekstrautstyr til dette (vidvinkel og tele converter, PL-filter, stativ, blits (FL-36) for å hjelpe meg med å "utfolde meg".

 

I januar i fjor kastet jeg meg ut i DSLR verdenen... og siden den tid (under 1 år), har kameraet mitt snudd på speilet hele 13704 ganger! Tenk dere prisen for fremkalling av så mye film...

 

Et billig kamera som er gratis å bruke er det perfekte for å stimulere..., så får en i hvertfall prøvd ut uten at en er begrenset av film og penger...

Lenke til kommentar

Vi ga et 4Mpix-kamera til barna (8 år & 5 år) til jul i fjor med en 512MB minnebrikke. Det har vært en stor suksess. Riktignok er flesteparten av bildene uskarpe og bommer på motivet, men de som er gode er virkelig gode. Barna kommer inn på motivene (mennesker og annet) på en helt annen måte enn voksne. Barnas lek blir også foreviget på en mye mer ekte måte enn om voksne skulle blandet seg inn. God og rask autofokusfunksjon er nyttig.

 

Brukbar filmfunksjon med lyd er også viktig. Barna er kreative og lager dukkefilmer og dokumentarer med musikk og dialog.

 

Vi har ikke hatt noen uhell. Kameraet har aldri falt i bakken. De har fått beskjed om alltid å bruke håndlenken i tilfellet kameraet glipper ut av hendene.

 

Nå står grunnleggende bildemanipulering i feks Photoshop Elements for tur.

Lenke til kommentar

Bra oppfordring!

 

Jeg skulle ønske det var digitalkameraer når jeg var liten! Jeg fikk et enkelt kamera som jeg tok litt bilder med, men det var jo dødskjedelig! Ikke bare måtte jeg passe på å ikke sløse film, men jeg fikk ikke sett resultatet før leeeeenge etterpå.

 

Kanskje derfor jeg knipser så mye nå? :D

Lenke til kommentar
Enig her ja.

 

Nabo jenta var syv år da hun fikk digitalt kamera. Jeg synes ikke dette er riktig, og nå til jul er hun bare syv og halvt, og nå får hun egen bærbar data. Jeg synes dette er urimelig. Hva skal en syvåring med en bærbar?

7536641[/snapback]

 

Om et par år hvis ikke allerede skal hun sannsynligvis begynne å bruke pcer i skole og annnen læresammenheng.

Hvis foreldrene har penger til det så er vell ikke det noe problem?

Lenke til kommentar
Enig her ja.

 

Nabo jenta var syv år da hun fikk digitalt kamera. Jeg synes ikke dette er riktig, og nå til jul er hun bare syv og halvt, og nå får hun egen bærbar data. Jeg synes dette er urimelig. Hva skal en syvåring med en bærbar?

7536641[/snapback]

Egen bærbar pc til en syvåring er litt drøyt ja. Men det er ikke relevant for diskusjonen. Hvorfor er det feil å gi henne et digitalkamera?

Lenke til kommentar

Som førskolelærer som er ansatt i en barnehage så ser jeg absolutt nyttverdien av å gi barn IKT-erfaring fra barndommen. Det er ingen grunn til å ikke la barna få la slike ting bli en del av hverdagen. For det blir det helt sikkert når de vokser til etterhvert.

 

Jeg prøver å la barna få ta bilder selv, som vi i felleskap printer ut så de får se på de. Utrolig morsomt ogås for foreldrene å se at barna får delta på slikt.

Lenke til kommentar
Enig her ja.

 

Nabo jenta var syv år da hun fikk digitalt kamera. Jeg synes ikke dette er riktig, og nå til jul er hun bare syv og halvt, og nå får hun egen bærbar data. Jeg synes dette er urimelig. Hva skal en syvåring med en bærbar?

7536641[/snapback]

 

Tegne, fikse på bildene hun tok, trene seg på å lese, spille pedagogiske spill etc etc.

 

 

Håper foreldra er avbalanserte mennesker som også jager henne ut for å klatre i trær av og til.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Min eldste fikk for noen år siden et mustek gSmart mini 2 til 6-års dagen sin. Et av de billigeste kameraene som fantest da. Hun hadde mye moro med det, men dessverre tok det interne batteriet kvelden etter et halvt års tid. :( Bildekvaliteten var jo så som så, (og snaut det) men gleden av å ta bilder, kunne se dem (nesten (må laste det inn på PCen først)) med en gang og ikke ha noen begrensning på antall bilder gjorde det til en kjempeslager, og hvordan var det nå med optikk og filmkvalitet på de 110 kameraene som noen av oss vel hadde som barn?

 

Når den yngste nå snart blir 7, tror jeg det kommer til å være et kamera i pakkehaugen, men jeg vet enda ikke hvilket. Mitt drømmekamera for barn er robust, gjerne uten zoom (for å ha færre ting som kan gå istykker), med en søker så det går an å bruke det om skjermen skulle bli ødelagt, (familiekameraet f.t. er et Olympus med knust LCDskjerm, heldigvis intern skjerm) og med standard batterier. Pris, ikke over 1000 NOK.

 

M.

edit: ord deling sleif

Endret av mysjkin
Lenke til kommentar
Sett på Coolpix L4? :) Er gutten/jenten en forsiktig type eller mer en villbasse?

7634472[/snapback]

Relativt vill jente (er vel tilsvarende en rimelig rolig gutt..) Takk for tips, prismessig litt i overkant, men likner på det jeg er på jakt etter!

 

M.

7639515[/snapback]

 

 

Bare hyggelig! :) Hva ligger pristaket på? PM meg, kan evt. selge deg mitt CoolPix L4. ;):D

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Jeg har akkurat googlet en halvtime etter Hello Kitty kamera til 3-åringen. Det viser seg å være en rekke ulike kameraer med alt fra analog og 0,3 til 7,1 Mp. Gjennomgangstonen av brukertester er dessverre "styr unna". Litt googling senere havnet jeg her. Jeg vil bare bumpe tråden med et ønske om en oppdatert test av digitalkameraer for barn. Klistremerke med Hello Kitty finner jeg selv, så den biten skal være i orden. :)

 

Oppdatering: Foreløpig er Nikon L26, S30 og Samsung ST30 aktuelle kandidater.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...