Gå til innhold

The chipboard dream - trekabinett fra bunnen av!


Anbefalte innlegg

tcdrr1.jpg

Takk til:

  • datakjedencv0.jpg
    Er ikke hundre prosent sikker på hva sponsen består av, men skal lage en oppdatering om det :)
  • vendur.gif
    Vendur sponset meg med et gavekort på 200 kroner, som jeg har bestilt to stillegående Mist-vifter for
  • logo-2.gif
    www.datahandelen.no sponset med med en rund IDE-/ATA-kabel! Takker og bukker!
  • Arild Rødland loddet DVD-rommen for meg :) Takk!
  • Pessimisten gav meg et gammelt dell-kabinett som jeg kanskje skal bruke HK-brettet fra. Dessverre hadde det bare fire åpninger bak til ekspansjonskort, men hvis jeg ikke finner noe annet, bruker jeg nok det :)

Slik det ser ut sånn cirka nå:

img1590vw2.jpg

 

Innmaten i PC-en vil være det som står i brukerprofilen min (PC 1). Det er ikke rare PC-en, men det er det jeg har og bruker nå ... :(

Arbeisloggen her!

 

Goscinny ;)

Endret av Goscinny
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har noen ubesvarte spørsmål:

 

1. Hvordan kan jeg få USB og Audio i front på en pen måte? De har et slags panel på Micrplex, men jeg tror det blir verken pent eller spesielt enkelt å få til ...

 

2. Hva slags materiale og tykkelse anbefales? Jeg tror det blir sponplate og har sett for meg seks millimeter. Er det for tynt?

 

3. Navn på prosjektet!?

 

Ikke farlig med kommentarer, folkens, posten biter ikke :p

 

Goscinny ;)

Endret av Goscinny
Lenke til kommentar

Pessimisten og jeg har diskutert en del, og kommet frem til at det å plassere strømforsyningen nederst ikke vil være så dumt. Da vil luft trekkes inn foran, gå gjennom harddiskene, og så til slutt ut gjennom PSU-en.

 

Har hørt et argument mot å ha PSU nede, men kan ikke huske hva det var. Noen som har noe å si på den saken?

 

Goscinny ;)

Lenke til kommentar
ser flott ut dette, men hvor store vifter skal du ha? de på bildene så litt små ut  :hmm:

hadde gått for så store vifter som mulig, mer luft, mindre lyd  :yes:

7486024[/snapback]

Alle viftene som er satt inn der nå, unntatt PSU, er 120 mm :) Jeg så litt på den store bZerk-viften på 220 mm, men den bråkte like mye som en 120mm og flyttet litt mindre luft enn 2x120 mm. Ellers har jeg også sett på 140 mm, men de finner jeg ikke fine viftegriller til, kun de standard-greiene med rundinger på. Skulle ønske det var like godt utvalg til 120/140 mm som til 80 mm!

 

Goscinny ;)

Endret av Goscinny
Lenke til kommentar
hva har du tenkt å ha i bunn av kabinettet? ser nå at du har plassert en 120mm vifte der, og hovedkortet slutter over denne?  :hmm:

7486842[/snapback]

Hovedkortet begynner over der, ja. Nå har jeg imidlertid ommøblert litt: PSU er plassert nede, og fiften er blitt plassert litt lengre opp, slik at den kan suge ut luft fra CPU-en. Dette er kanskje et litt mer normalt oppsett? Nå kan jeg faktisk få plass til ca 9 harddisker til venstre for PSU, selv om jeg skulle ha to PSU-er (de må stå på høykant, da). Tror likevel ikke det vil bli nødvendig.

v2ogpsulo0.th.jpg

 

Forslag til navn, noen? Bare spør hvis dere har andre spørsmål.

 

Goscinny ;)

Endret av Goscinny
Lenke til kommentar
Dette skal bli bra Goscinny! Liker hvordan fronten bøyes og gleder meg til å se det ferdige resultatet. Stå på. :)

7487406[/snapback]

Takk for støtten. Den bøyde fronten er ikke akkurat min idé, da, men Snekker`n sin. :) Dersom du av en eller annen grunn ikke veit hvem det er, rangerer du brukerne etter antall poster og du vil finne ham på tredjeplass etter Simen1 og effikan.

 

jonas_blomster: SKal ikke ha det på denne, da jeg ikke helt ser poenget (se HW i profil). Men kabinettet bygges for fremtiden, og kanskje vil jeg ha vannkjøling da? Skal iallfall ha muligheten til det :)

 

Goscinny ;)

Lenke til kommentar

1. Hvordan kan jeg få USB og Audio i front på en pen måte? De har et slags panel på Micrplex, men jeg tror det blir verken pent eller spesielt enkelt å få til ...

 

7479082[/snapback]

Det finnes jo mange greie I/O-paneler på Microplex, for eksempel dette. Det kan jo monteres som en DVD-stasjon o.l. i 5,25"-brønnen, så det burde jo gå greit å få det til å se bra ut. ;)

 

 

Angående bilder, vil jeg anbefale deg å bruke PNG-format på Sketchup-tegningene. Tar liten plass uten kvalitetstap.

Lenke til kommentar

Jeg og pappa har et spørsmål når det gjelder å skru sammen kassen: Skal vi kappe endene 45 grader og så skru og lime, eller lage "trapp"? Lagde bilde for å illustrere. Syns dere om paint-skilza mine? :p

 

settesammenhjornerff8.gif

 

Høyre er sterkest, men hva foretrekker dere? Hva har dere andre som har bygd trekabinett brukt?

 

Goscinny ;)

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det vil bli nødvendig dersom jeg bruker trappemetoden. SKal du gjøre det, IAG? Trappemetoden er kanskje litt vanskelig å utføre, men det må jo sitte utrolig bra når det først kommer sammen. Kan ikke bli vindskeiv med tiden da? :hmm:

 

Utseende har ikke så mye å si, da det skal sparkles og lakkes etterpå uansett. Det jeg egentlig var ute etter var hvordan dere andre som har bygd trekabinett har gjort det ...

 

Goscinny ;)

Endret av Goscinny
Lenke til kommentar
Jeg tror ikke det vil bli nødvendig dersom jeg bruker trappemetoden. SKal du gjøre det, IAG? Trappemetoden er kanskje litt vanskelig å utføre, men det må jo sitte utrolig bra når det først kommer sammen. Kan ikke bli vindskeiv med tiden da? :hmm:

 

Utseende har ikke så mye å si, da det skal sparkles og lakkes etterpå uansett. Det jeg egentlig var ute etter var hvordan dere andre som har bygd trekabinett har gjort det ...

 

Goscinny ;)

7496487[/snapback]

Vet ikke helt om jeg skjønte det spørsmålet... :hmm:

 

Jeg skal i hvert fall bare sette dem inntil hverandre slik (med treplugg i midten):

 

post-78619-1166050146_thumb.png

 

Det er jo ikke den mest pene og forseggjorte løsningen, men det er enkelt. Det er også lettere å få det til å se pent ut.

Vil tro det holder bra også, det blir jo tross alt ikke all verden belastning på det, og med både treplugger og skruer vil det vel sitte bra. Det er vel ingen fare for at det kan bli skjevt, det er jo vegger på alle kanter som holder det sammen.

 

Siden det i ditt tilfelle ikke vil synes hvordan du gjør det, ville jeg bare gjort det på den enkleste måten. Med mindre du har tenkt å bruke PC-en som krakk, burde det holde i massevis. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...