Gå til innhold

Programtips: SyncToy


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har brukt SyncToy med stort hell, i drøyt et år nå. Funger utmerket.

Har lagt dette inn som en "scheduled" oppgave, og det er det fine - men også en svakhet.

Jeg har flere slike kopieringsoppgaver, men klarer ikke å sette systemet opp slik at jobb 1 kjøres 02:00, og jobb 2 f.eks. 05:00.

Meg bekjent er eneste mulighet å sette på variabelen "-R" i comandolinjen på hva som skal kjøres, og da kjøres begge jobbene. Finnes der en måte å si hvilken av SyncToy jobbene som skal kjøres når?

 

-Setter stor pris på hjelp her.

Nå finnes der sikkert masse alternative programmer, men jeg spør først og fremt om denne muligheten i Synctoy.

 

Swanie

Lenke til kommentar

SyncBack ser jo lovende ut :) (Ikke helt sikker på om jeg likte Sync Toy noe særlig... Men litt tidlig å uttale seg uten å prøve det, kanskje? ;) )

 

Personlig bruker jeg Unison (snublet over det som ny pakke i apt-repo'en og måtte teste). Sync via ssh går som en lek. Den syncer på samme måte som rsync, og sender bare bitene som er endret. Til alle som skal sync'e over nettet, eller som har behov for å tilpasse utover standardvalg på SyncToy, så vil jeg anbefale Unison :)

Lenke til kommentar

Selv bruker jeg allway sync (gratis for normalt bruk). Jeg endte opp med å betale for 2 lisenser (kostet omtrent ingenting).

 

Prøvde endel sync-verktøy, men endte opp med allway sync.

Det fine med den er at den kan sjekke etter endringer og gjør deretter auto-sync basert på det.

Funker utmerket mellom mine 2 maskiner + NAS.

 

Bruker dog synctoy når jeg skal speile/komplettere/m.m f.eks en ekstern disk mot/fra intern innhold. Kunne sikkert brukt allway sync der også, så jeg vet ikke hvorfor jeg ikke bruker synctoy til akkurat det.... :innocent:

Endret av shadowrunner
Lenke til kommentar
hentet inn SyncBack nå og ser ut som det er akurat det jeg savnet , program for backup til ekstern harddisk som filer.

samt muligheten til å enkelt oppdatere den andre veien.

7197523[/snapback]

Bruker SyncBack jeg også, og er veldig fornøyd. SyncToy fungerer sikkert bra det også, men jeg holder meg til SyncBack. :)

Har lagt dette inn som en "scheduled" oppgave, og det er det fine - men også en svakhet.

Jeg har flere slike kopieringsoppgaver, men klarer ikke å sette systemet opp slik at jobb 1 kjøres 02:00, og jobb 2 f.eks. 05:00.

Meg bekjent er eneste mulighet å sette på variabelen "-R" i comandolinjen på hva som skal kjøres, og da kjøres begge jobbene. Finnes der en måte å si hvilken av SyncToy jobbene som skal kjøres når?

 

-Setter stor pris på hjelp her.

Nå finnes der sikkert masse alternative programmer, men jeg spør først og fremt om denne muligheten i Synctoy.

Vil bare tipse om at dette går fint an i SyncBack, så du kan jo vurdere om du vil prøve det.

Lenke til kommentar
Har brukt SyncToy med stort hell, i drøyt et år nå. Funger utmerket.

Har lagt dette inn som en "scheduled" oppgave, og det er det fine - men også en svakhet.

Jeg har flere slike kopieringsoppgaver, men klarer ikke å sette systemet opp slik at jobb 1 kjøres 02:00, og jobb 2 f.eks. 05:00.

Meg bekjent er eneste mulighet å sette på variabelen "-R" i comandolinjen på hva som skal kjøres, og da kjøres begge jobbene. Finnes der en måte å si hvilken av SyncToy jobbene som skal kjøres når?

 

-Setter stor pris på hjelp her.

Nå finnes der sikkert masse alternative programmer, men jeg spør først og fremt om denne muligheten i Synctoy.

 

Swanie

7197306[/snapback]

Ifølge hjelpefilen til SyncToy (Help -> Learn How to Schedule SyncToy...), bruker du da også -R i kommandolinjen:

 

If you want to run just a single folder pair, add –R“My Pair” to the end of the command line. Note: there is a space before the hyphen but not one after the R. If the folder pair name contains a space, surround it with quotation marks, as the example above shows.
Lenke til kommentar

Har hatt SyncToy siden det ble lansert, og det fungerer OK til enkle syncjobber, som f.eks. flytte filer til USB pennen.

 

Til styrt sikkerhetskopiering og systematisk synkronisering bruker jeg rsync. Det finnes for Windows med GUI. Men selv styrer jeg alt fra en Linux server ved hjelp av cron og script.

 

Har selv testes både SyncBack, Second Copy og Allways sync, men selv om det krevde arbeid med oppsettet fungerer rsync uten tvil best. Kopier til og med svært viktige filer til en ekstern backupserver.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Har hatt SyncToy siden det ble lansert, og det fungerer OK til enkle syncjobber, som f.eks. flytte filer til USB pennen.

 

Til styrt sikkerhetskopiering og systematisk synkronisering bruker jeg rsync. Det finnes for Windows med GUI. Men selv styrer jeg alt fra en Linux server ved hjelp av cron og script.

 

Har selv testes både SyncBack, Second Copy og Allways sync, men selv om det krevde arbeid med oppsettet fungerer rsync uten tvil best. Kopier til og med svært viktige filer til en ekstern backupserver.

7197983[/snapback]

 

Er det noe spesielt rsync kan gjøre som syncback ikke kan?

 

AtW

Lenke til kommentar
Går det an å få to mapper til å inneholde akkurat det samme, til en hver tid med SyncBack? Eller må man "kjøre" det hver gang det skal synkroniseres?

7198185[/snapback]

Du setter det opp i "Scheduled Tasks" i Windows XP. Da kan du velge hvor ofte mappene skal synkroniseres, og de synkroniseres uten at du trenger å gjøre noe.

Lenke til kommentar

SyncToy har noen små problemer med Windows XP Pro x64 Edition som gjør at jeg ikke kan bruke det. SyncBack ser ut til å fungere utmerket, og har flere avanserte muligheter. Har satt opp noen oppgaver (scheduled tasks) nå. Vi får se hvordan det går i det lange løp. :)

Lenke til kommentar
Har brukt SyncToy med stort hell, i drøyt et år nå. Funger utmerket.

Har lagt dette inn som en "scheduled" oppgave, og det er det fine - men også en svakhet.

Jeg har flere slike kopieringsoppgaver, men klarer ikke å sette systemet opp slik at jobb 1 kjøres 02:00, og jobb 2 f.eks. 05:00.

Meg bekjent er eneste mulighet å sette på variabelen "-R" i comandolinjen på hva som skal kjøres, og da kjøres begge jobbene. Finnes der en måte å si hvilken av SyncToy jobbene som skal kjøres når?

 

-Setter stor pris på hjelp her.

Nå finnes der sikkert masse alternative programmer, men jeg spør først og fremt om denne muligheten i Synctoy.

 

Swanie

7197306[/snapback]

 

Vist eg forstår det rett, kan du pruke planlagte oppgaver og angi når programet skal starte og når det skal stoppe

Lenke til kommentar
[...] Til styrt sikkerhetskopiering og systematisk synkronisering bruker jeg rsync. Det finnes for Windows med GUI. Men selv styrer jeg alt fra en Linux server ved hjelp av cron og script.

 

Har selv testes både SyncBack, Second Copy og Allways sync, men selv om det krevde arbeid med oppsettet fungerer rsync uten tvil best.

7197983[/snapback]

Ja, rsync er ganske nyttig. <3

 

Er det noe spesielt rsync kan gjøre som syncback ikke kan?

7198014[/snapback]

Jeg kjenner ikke syncbacks begrensninger (Bolson kan sikkert svare deg siden han kjenner begge deler), men du kan jo få et inntrykk av hva rsync kan ved å lese mer her: http://rsync.samba.org/features.html (og evt. følge linkene på toppen av siden for mer info) for så å sammenligne selv.

 

Skal du kjøre rsync på Windows vil du nok trenge Cygwin eller lignende, vil jeg gjette på...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...