Gå til innhold

Ubuntu 6.10 ferdig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De fleste Linux distroer er på norsk siden de bruker KDE og Gnome som kontinuerlig blir oversatt til bokmål og nynorsk.

 

Jeg synest det er leit at Kubuntu (KDE versjonen av Ubuntu) ikke blir omtalt like sentralt som Ubuntu, det blir gjort minst like mye arbeid på den og det er veldig store forskjeller fra Kubuntu 6.06.1 til 6.10.

Ubuntu og Kubuntu deler kun det samme ikke-grafiske grunnsystemet og bør få omtaler individuelt så ikke Kubuntu forblir en notis under Ubuntu releaser.

 

Her er det en samling med screenshots for Kubuntu 6.10 og litt tilhørende forklaringer på hva som er nytt.

Her er det en samling med screenshots for Ubuntu 6.10 og litt tilhørende forklaringer på hva som er nytt.

 

For å gjøre det litt vanskligere i valget mellom KDE (Kubuntu) og Gnome (Ubuntu) ;) :

Begge skrivebordene er ganske ulike i utgangspunktet men kan endres til å se ut akkurat som en vil, derfor anbefaler jeg at du prøver begge to og blir kjent med oppbyggningen av dem før du slår deg til ro med den som passer deg best.

 

For hjelp til installasjon kan dere se på ubuntu.no wikien, der er det også et forum for folk med spørsmål og problemer.

 

ps. Jeg ser dere har anbefalt ikke-norske nedlastingsservere, dere bør bruke http://no.archive.ubuntu.com for å minske lasten på serverene i andre land.

Det er en egen side på ubuntu.no med direkte linker til DVD'er og CD'er for Kubuntu & Ubuntu 6.10

Lenke til kommentar

Jeg oppgraderte fra 6.06 et par uker før lansering, og det gikk stort sett fint. Det eneste problemet jeg kan forestille meg at du kan støte på, er at fglrx-driverne nå ligger i et eget repository som heter restricted, og det kan da hende at du ikke får installert dem sammen med alt det andre. Ellers ser jeg ingen problemer.

 

 

Og hvorfor nevner ikke artikkelen AIGLX og Beryl? :)

Lenke til kommentar
Litt Off-topic, men hva er best av Gnome og KDE for en aktiv Windowsbruker som har lyst til å prøve Linux.. Gjerne Ubuntu eller Kubuntu.

7162330[/snapback]

Ja, takk. Begge deler?

 

Det er bare å laste ned Ubuntu og så legge inn KDE eller omvendt, og så velger du ved innlogging. Selv har jeg funnet meg mest hjemme med Gnome.

Lenke til kommentar

Hepp

Lasta ned og brant 6.10 nå istad, putta i cd'n og boota. Allt så greit ut helt til jeg fikk beskjed om at x-server ikke klarte å laste, dermed sto hele boot greia fast. Min HW er Asus A8R-MVP og Club3D x800RXmax. Sjit au, holder meg til Zenwalk jeg, kjappaste linux distro der ute :)

Lenke til kommentar

Først og fremst, dette innlegget er ikke for å starte en en Linux/Windows debatt. Jeg har alltid brukt Windows men er åpen for å prøve Linux og har tidligere forsøkt Ununtu 6.06 og var vel greit fornøyd med det. Må også sies at jeg er helt newbie på Linux. Men jeg ga 6.10 en sjanse i går og det er 2 ting jeg stusser litt på.

 

Jeg har valgt å teste ut Ubuntu på en eldre Dell maskin med en 600 mhz prosessor og 512 mb minne. Skjermkort er integrert i hovedkortet. Denne har jeg allerede Windows XP på.

 

1. Ytelse - Det jeg spesiellt reagerer på er oppstart av f. eks. Firefox. Det tar uhorvelig lang tid å starte opp sammenlignet med Firefox 2.0 i XP. Det samme gjelder scrolling i Firefox vinduet. Scrollingen hakker seg nedover og er veldig treg.

 

2. Stabilitet - Plutselig så blir skjermen helt svart mens PC'en fortsetter å gå. Må restarte for å komme tilbake. Andre ganger restarter maskinen seg plutselig.

 

Så spørsmålet er om dette er et kompabilitetsproblem mellom maskinen og Ubutnu eller et problem med hardware i maskinen? Jeg tror ikke det er det siste, siden jeg ikke har disse problemene med XP.

 

PS! Dette skjedde også med Ubuntu 6.06.

 

Noen tips?

 

Edit: Dette spørsmålet ble kanskje litt for off-topic. Burde startet en ny tråd...

Endret av gstavdal
Lenke til kommentar
Litt Off-topic, men hva er best av Gnome og KDE for en aktiv Windowsbruker som har lyst til å prøve Linux.. Gjerne Ubuntu eller Kubuntu.

7162330[/snapback]

For å bygge litt videre på det som er sagt så er GNOME mest likt Win2k av utseendet, mens KDE ligner XP, (Dette er mine tanker om dette), så det er mest smak og behag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...