Gå til innhold

Diskusjon om spillanmeldere.


Anbefalte innlegg

Det har flere ganger hvert snakk om hvor dårlige norske spillanmeldere er i media. Gamer.no har snakket om det, og dagsavisen skrev f.eks en artikkel om "inflasjonen" i fjor. I går gikk det også et radioprogram på NRK (tror jeg...) der de snakket om samme greia.

 

Jeg har irritert meg over elendigheten i spillanmeldelser i flere år (helt siden Dagbladet og de andre avisene startet med anmeldelser), og håper seriøst at det blir en endring snart. Enten burde anmelderne få mer plass å skrive på, et annet karaktersystem (ikke terninger) eller rett og slett bli byttet ut.

 

Under diskusjonen i fjor nektet VG å ta imot kritikk, og henviste til statistikk over hvor mange spill de anmeldte. De anmeldte 114 spill i 2004, og 52 av de spillene fikk 5 og 6 i terningkast. Det er halvparten av alle anmeldelsene. Man kan sikkert også finne en liknende statistikk fra i fjor, eller fra i år, for den saks skyld. Jeg kan bare komme på 6 eller 7 spill som hadde fortjent 5 eller 6 på terningen de forrige årene. Hvis ikke alt dette er kritikkverdig vet ikke jeg.

 

Det er ikke en anmelders oppgave å bare anmelde de tingene han synes er morsomme, (selv om han har dårlig tid og sikkert helst vil spille det som er morsomts hele tiden) hans oppgave er hovedsakelig å teste spill FOR andre, så DE ikke trenger å gjøre det. Hvis anmeldelsene i tillegg er misvisende, slik som Gothic 3 eller Oblivion's anmeldelser (som begge fikk 6 og ikke fortjente det), er det lett å bli irritert.

 

Jeg skal snart skrive en Gothic 3 anmeldelse selv, der jeg trekker frem de grove feilene i spillet og kanskje klarer å bevise at Frode Haugen tar feil...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror både Frode Haugen og Rune Fjeld Olsen vet hva de snakker om, men det ligger mer på de som sitter over dem og bestemmer. Rune Fjeld Olsen anmelder spill for VG, som er en riksdekkende avis som går ut til alle i hele Norge, og da må han også skrive for alle i hele Norge. Det er noe annet om man skriver anmeldelse i et blad som handler om spill. Da kan man bruke side opp og side ned. Men det får ikke Rune F.O. gjøre, han må begrense anmeldelsene til en liten spalte i VG, og samtidig tenke på at han skriver for mannen i gata.

Frode Haugen har jo vært i spillmagasinet på TV2, og der var det også noe samme greia. Nå er han redaktør i GameReactor, og det er noe annet. For det bladet handler om spill.

 

Sier ikke at dette er den eneste feilen, det er sikkert mange anmeldere som er dårlige også, men man kan ikke BARE skylde på det. Det ligger mer i kulissene.

Lenke til kommentar

Vel, Mad-Hatter, dette var vi vel inne på i den andre tråden din, hvor du fikk fjernet et par innlegg. Du står i din fulle rett til å mene at Oblivion og Gothic3 ikke fortjente terningkast 6, men la det komme klart frem at det er din personlige mening, og således fremdeles er åpent for diskusjon.

 

Forøvrig bør du holde deg for god til å kalle folk for idioter, dette hører ikke hjemme noe sted. :nei:

Lenke til kommentar

Jeg synes Dagbladet er veldig variabel i sine anmeldelser av spill. F.eks Frode Haugen som anmelder et FPS-spill uten at dette kommer klart fram. Men jeg tror ikke at det skyldes anmeldernes kunnskaper om spill, men heller det at de skal omtale et spill på veldig liten spalteplass. Samt at de skal henvende seg til en veldig stor gruppe av mennesker.

 

Men det er jo litt rart at 52 av 114 spill får terningkast 5/6 (hva var statistikken for 2005?). Jeg inrømmer gladelig at jeg ikke har full oversikt over alle spill som ble gitt ut i 2004 , men så mange toppkarakterer tyder på "snille" anmeldere eller selektiv anmelding av favoritter.

 

Nå har jo Frode Haugen redegjort for sin anmeldelse i en annen tråd i dette forumet og han sa at han ikke opplevde så mange bugs. Vi kan jo heller ikke forvente at en anmelder sjekker rundt med en masse andre gamere for å spørre om de har opplevd noen feil.

Lenke til kommentar

De Norske spillanmeldere prøver jeg å styre unna. Det tar omtrent for seg aldri Multiplayer.

Jeg vet det er mange årsaker men når de kommer etter release burde dem ta en tur online...

 

Selv har jeg klaget på dette og fikk svar fra en spillanmelder før og hu(ja) sa at de fleste i Norge er bare singleplayer'e.

Kvaliteten er bedre i utlandet, men de er ofte under innflytelse fra utgiveren og gir altfor bra karakter etc.

 

Liker de mindre som ikke får så mye oppmerksomhet og er kritiske.

Lenke til kommentar
Synes Frode Haugen og Rune Fjeld Olsen er gode anmeldere. De lager iallefall en tilsynelatende informativ anmeldelse.

Synes alltid de skriver med litt humor, noe jeg mener er nødvendig.

 

Enig!

 

Det er ikke en anmelders oppgave å bare anmelde de tingene han synes er morsomme, (selv om han har dårlig tid og sikkert helst vil spille det som er morsomts hele tiden) hans oppgave er hovedsakelig å teste spill FOR andre, så DE ikke trenger å gjøre det. Hvis anmeldelsene i tillegg er misvisende, slik som Gothic 3 eller Oblivion's anmeldelser (som begge fikk 6 og ikke fortjente det), er det lett å bli irritert.

 

Hvorfor i all verden skal din personlige mening angående disse spillene være det som er "rett"?! :roll:

Om du personlig mener at spillet er fullt av bugs og mangler (noe stort sett alle spill er ved release), så betyr jo ikke dette at alle andre som mener spillene er dritbra og fortjener 5`ern eller 6`ern har feil!! :nei:

 

PS: Har aldri testen noen av spillene selv.

Lenke til kommentar
Vel, Mad-Hatter, dette var vi vel inne på i den andre tråden din, hvor du fikk fjernet et par innlegg. Du står i din fulle rett til å mene at Oblivion og Gothic3 ikke fortjente terningkast 6, men la det komme klart frem at det er din personlige mening, og således fremdeles er åpent for diskusjon.

 

Forøvrig bør du holde deg for god til å kalle folk for idioter, dette hører ikke hjemme noe sted.  :nei:

7147578[/snapback]

 

Det at det er feil at spill som Gothic 3 og Oblivion får 6 har ikke noe med min mening å gjøre, det er fakta; spillene fortjener ikke 6 fra et objektivt standpunkt. Det går faktisk ann å dømme det meste som finnes av kunst og kultur objektivt, og når et spill har MANGE stygge feil og bugs som det er UMULIG å ikke se fortjener det ikke 6. Så enkelt er det.

Til en viss grad er anmeldelser subjektive... jada, men dette skal ikke utgjøre mer enn si 20% av en anmeldelse, resten skal være basert på kvalitet og fakta.

Endret av mad-hatter
Lenke til kommentar
Synes Frode Haugen og Rune Fjeld Olsen er gode anmeldere. De lager iallefall en tilsynelatende informativ anmeldelse.

Synes alltid de skriver med litt humor, noe jeg mener er nødvendig.

 

Enig!

 

Det er ikke en anmelders oppgave å bare anmelde de tingene han synes er morsomme, (selv om han har dårlig tid og sikkert helst vil spille det som er morsomts hele tiden) hans oppgave er hovedsakelig å teste spill FOR andre, så DE ikke trenger å gjøre det. Hvis anmeldelsene i tillegg er misvisende, slik som Gothic 3 eller Oblivion's anmeldelser (som begge fikk 6 og ikke fortjente det), er det lett å bli irritert.

 

Hvorfor i all verden skal din personlige mening angående disse spillene være det som er "rett"?! :roll:

Om du personlig mener at spillet er fullt av bugs og mangler (noe stort sett alle spill er ved release), så betyr jo ikke dette at alle andre som mener spillene er dritbra og fortjener 5`ern eller 6`ern har feil!! :nei:

 

PS: Har aldri testen noen av spillene selv.

7148453[/snapback]

 

Det går ikke ann å sammenligne dette spillet med andre på den måten. Gothic 3 har MYE mer feil enn de fleste andre spill på markedet, og de som "ikke ser" de fundamentale feilene kan (nesten) bare være idioter. I Gothic 3 må man enten lære seg hvordan man kan utnytte spillets feil eller dø. Det holder ikke akkurat til en tier i gameplay...

Lenke til kommentar
Det at det er feil at spill som Gothic 3 og Oblivion får 6 har ikke noe med min mening å gjøre, det er fakta; spillene fortjener ikke 6 fra et objektivt standpunkt. Det går faktisk ann å dømme det meste som finnes av kunst og kultur objektivt, og når et spill har MANGE stygge feil og bugs som det er UMULIG å ikke se fortjener det ikke 6. Så enkelt er det.

 

Vil anbefale deg å tenke deg litt mere om før du spyr ut tull som dette her! :sick:

Det er faktisk slik at det IKKE går ann å bedømme et PC spill objektivt, nettopp fordi mennesker er forskjellig og har forskjellige meninger om hva som er bra/morsomt og ikke!

Jeg kan strekke meg å si at enkelte annmeldere er bedre enn andre å ta flere aspekter ved spill under vurdering når de skal annmelde et spill.

 

PS: Kan du nevne et spill som DU mener fortjener en 6`er?

 

EDIT:

Hva med å bare ikke lese anmeldelser hos VG og Dagbladet? Det er absolutt ikke en sjel her som trenger å starte korstog mot dårlige spillandmelderer. Slapp av, unger.

:thumbup:

Endret av Maverick2002
Lenke til kommentar
Det at det er feil at spill som Gothic 3 og Oblivion får 6 har ikke noe med min mening å gjøre, det er fakta; spillene fortjener ikke 6 fra et objektivt standpunkt. Det går faktisk ann å dømme det meste som finnes av kunst og kultur objektivt, og når et spill har MANGE stygge feil og bugs som det er UMULIG å ikke se fortjener det ikke 6. Så enkelt er det.

 

Vil anbefale deg å tenke deg litt mere om før du spyr ut tull som dette her! :sick:

Det er faktisk slik at det IKKE går ann å bedømme et PC spill objektivt, nettopp fordi mennesker er forskjellig og har forskjellige meninger om hva som er bra/morsomt og ikke!

Jeg kan strekke meg å si at enkelte annmeldere er bedre enn andre å ta flere aspekter ved spill under vurdering når de skal annmelde et spill.

 

PS: Kan du nevne et spill som DU mener fortjener en 6`er?

 

EDIT:

Hva med å bare ikke lese anmeldelser hos VG og Dagbladet? Det er absolutt ikke en sjel her som trenger å starte korstog mot dårlige spillandmelderer. Slapp av, unger.

:thumbup:

7148716[/snapback]

 

Det eneste spillet jeg kan komme på som fortjener 6 er Big Rigs, et lastebilspill som kom ut i fjor eller forifjor. Det er min subjektive mening.

Endret av mad-hatter
Lenke til kommentar
Det at det er feil at spill som Gothic 3 og Oblivion får 6 har ikke noe med min mening å gjøre, det er fakta; spillene fortjener ikke 6 fra et objektivt standpunkt. Det går faktisk ann å dømme det meste som finnes av kunst og kultur objektivt, og når et spill har MANGE stygge feil og bugs som det er UMULIG å ikke se fortjener det ikke 6. Så enkelt er det.

 

Vil anbefale deg å tenke deg litt mere om før du spyr ut tull som dette her! :sick:

Det er faktisk slik at det IKKE går ann å bedømme et PC spill objektivt, nettopp fordi mennesker er forskjellig og har forskjellige meninger om hva som er bra/morsomt og ikke!

Jeg kan strekke meg å si at enkelte annmeldere er bedre enn andre å ta flere aspekter ved spill under vurdering når de skal annmelde et spill.

 

PS: Kan du nevne et spill som DU mener fortjener en 6`er?

 

EDIT:

Hva med å bare ikke lese anmeldelser hos VG og Dagbladet? Det er absolutt ikke en sjel her som trenger å starte korstog mot dårlige spillandmelderer. Slapp av, unger.

:thumbup:

7148716[/snapback]

 

Det eneste spillet jeg kan komme på som fortjener 6 er Big Rigs, et lastebilspill som kom ut i fjor eller forifjor.

7148742[/snapback]

 

Og objektivt sett så får bilspillet en 6-er?

 

Kan du komme med en liten anmeldelse av spillet slik at vi får grunner til at nettopp dette spillet kan være det eneste i hele verden som fortjener en objektiv 6-er? Et freakin lastebilspill...

Lenke til kommentar
Big Rigs som i dette spillet? http://www.gamespot.com/pc/driving/bigrigsotrr/review.html

7148777[/snapback]

 

Akkurat. Og dette er min subjektive mening, så du kan ikke si at jeg tar feil.

7148789[/snapback]

 

 

Huff, håper du datt ned trappa og forsatt er i ørska rett før du kom på å lage denne tråden. Som basicly går ut på at spillanmeldelser ikke er objektive nok og at de er gale. Du får i oppgave å finne et spill som er objektivt verdt en 6-er, siden da dette er diskusjonen. Og så kommer du opp med et lastebilspill som er bugget til tusen visstnok. Men så sier du at dette er din personlige mening, så du tar ikke feil. Yep, vi klapper høyt og lenge. Stående ovasjon for idiotien du klarer å framvise..

Lenke til kommentar
Til en viss grad er anmeldelser subjektive... jada, men dette skal ikke utgjøre mer enn si 20% av en anmeldelse, resten skal være basert på kvalitet og fakta.

7148550[/snapback]

Unnskyld meg, men dette er rett og slett feil. En omtale er alltid 100% subjektiv; objektive tekster kan ikke inneholde noen vurderingsdel, ettersom de kun må befatte seg med - som du påpeker - faktiske, udiskutable sannheter. Begrepet "objektiv anmeldelse" er en selvmotsigelse.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...