Gå til innhold

Diskusjon om spillanmeldere.


Anbefalte innlegg

Hvis man som mad-hatter higer etter så mye objektivitet i anmeldelsene som mulig kan det være en fordel å forsøke å sette seg inn i begrepet på et noe dypere plan. Anbefaler derfor disse linkene, mye godt lesestoff om blant annet objektivitet i et journalistisk perspektiv, etikk og ulike standarder innenfor journalistikken og sist men ikke minst en oversikt over hva er anmeldelse egentlig er.  :cool: 

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Objectivity_%28journalism%29

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Journalistic_standards

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Review

7154640[/snapback]

 

Jeg har mer lyst til at du forklarer meg det jeg... Go ahead.

7154821[/snapback]

 

Sorry Mac, that's a no-go. Har en jobb i det virkelige liv også, så dette får du nesten klare å lese deg til selv. :thumbup:

 

Forøvrig ser jeg at du ofte blander begrepene objektivitet og objektivisme, selv om disse er bør holdes adksilt.

 

Objektivisme: "Objektivismen er et filosofisk system i den aristoteliske tradisjon, skapt av den russisk-amerikanske filosofen og forfatteren Ayn Rand, som forfekter fornuft, egoisme, kapitalisme og virkelighetens objektivitet."

Link: http://no.wikipedia.org/wiki/Objektivisme

 

Objektivitet kan bety så mangt, men innenfor journalistikk kan det bety noe slikt: "Objectivity (journalism), encompassing reporting with a neutral point of view (NPOV), reporting without bias, and emphasis on eyewitness accounts and verifiable facts."

Link: http://en.wikipedia.org/wiki/Objectivity

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

bare jeg som stemmer for å IKKE ha poeng skalaer i omtaler?

 

spill er jo basert på så mye forskjellig, tror ikke man kan bruke samme skala på Shadow Of The Colossuss (i mine øyne et mesterverk) og Gothic 3 (har ikke prøv dette enda da) eller fks et FPS spill.

Endret av Firvulag
Lenke til kommentar
bare jeg som stemmer for å IKKE ha poeng skalaer i omtaler?

 

spill er jo basert på så mye forskjellig, tror ikke man kan bruke samme skala på Shadow Of The Colossuss (i mine øyne et mesterverk) og Gothic 3 (har ikke prøv dette enda da) eller fks et FPS spill.

7155210[/snapback]

 

Du har et poeng der. Han fyren i det film-radioprogrammet gir ingen karakter, og det funker bra.

Lenke til kommentar

Jeg har runda det forresten... God of War. Solgte det rett etterpå.

Når jeg sa at jeg syntes animasjonene var teite tenkte jeg f.eks på da han kaster seg over og rundt hodet til mostrene for å ta en "finnishing move", litt som i Ringenes Herre filmen da de kjemper mot det trollet inni dverge-minene; det ser rett og slett teit ut. Masse rare, ragdoll-aktige bevegelser.

 

Og når du sier at det at knappene er like som andre spill er et dårlig argument svarte jeg bare på det.

Lenke til kommentar
Nå har jeg faktisk orientert meg litt rundt om kring på andre forum, og de fleste har problemer med Gothic 3.

7155138[/snapback]

 

De fleste som skriver på forum at de har problemer, ja, men tenk på alle tusenvis som faktisk ikke har problemer med G3, dem hører du jo ingenting fra...

7155267[/snapback]

 

Og så? Det er allikevel en del som har problemer, og det beviser at det er et problem. Og jeg tror fortsatt ikke på at folk ikke merker hvor dårlig kampsystemet er, eller merker treghet i lastetider og lagg, eller bugs.

 

Jeg tror med andre ord at alle har ett eller annet problem med dette spillet. De vil bare ikke innrømme det... fordi de liker Gothic serien så mye. Ellerno.

Endret av mad-hatter
Lenke til kommentar
Og så? Det er allikevel en del som har problemer, og det beviser at det er et problem. Og jeg tror fortsatt ikke på at folk ikke merker hvor dårlig kampsystemet er, eller merker treghet i lastetider og lagg, eller bugs.

 

Jeg tror med andre ord at alle har ett eller annet problem med dette spillet. De vil bare ikke innrømme det... fordi de liker Gothic serien så mye. Ellerno.

7155580[/snapback]

 

Alle spill har bugs, så enkelt er det. Men at du sier at de fleste har problemer med et spill blir for dumt. Har du pratet med alle som har kjøpt spillet? Nei, det har du ikke, du har bare basert den påstanden på en gjeng med forumbrukere som syter over feil på spillet, og alle de utgjør en veldig liten del av alle som har kjøpt spillet.

Lenke til kommentar
Hvorfor kan jeg ikke se mitt personlige bilde?

7155719[/snapback]

Fra oppsettet av avatar i kontrollpanelet: "Your avatar must be no bigger than 80 pixels by 80 pixels in size. Uploaded avatars from your computer must be no larger than 6 KB." Ditt bilde er på 12 kB.

 

Ellers er jeg fortsatt ikke fornøyd med måten du svarer på. Betyr det at du ikke klarer å svare (les: sitere) detaljert og skikkelig? Jeg har alt lagt en hel del tid og krefter i å forsøke å ta deg på alvor gjennom detaljert kritikk -- det minste du kan gjøre er å svare like ryddig tilbake.

Lenke til kommentar
Alle spill har bugs, så enkelt er det. Men at du sier at de fleste har problemer med et spill blir for dumt. Har du pratet med alle som har kjøpt spillet? Nei, det har du ikke, du har bare basert den påstanden på en gjeng med forumbrukere som syter over feil på spillet, og alle de utgjør en veldig liten del av alle som har kjøpt spillet.

7155643[/snapback]

Nå har det seg slik at den opprinnelige gull-masteren til Gothic 3 ble trukket tilbake etter at den var sendt trykkeriet, fordi utviklerne hadde oppdaget flere svært uheldige feil. En ny master ble sendt ikke så lenge etterpå, slik at spillet ble lansert uten ytterligere utsettelser. Jeg følger ikke så altfor nøye med på utgivelser og slikt, men det hører vel med til sjeldenhetene å trekke masteren på den måten.

 

Gothic 3 var ellers opprinnelig ment å skulle komme ut i fjerde kvartal 2005, men ut fra de forhåndsomtalene jeg leste, var det klart at Piranha Bytes hadde svært lite ferdig på dette tidspunkt. Det er vel også en kjent sak at Jowood slitet med økonomien og at Gothic-serien er en av deres få gullkalver...

 

En av utviklerne innrømmet også nylig i et intervju at en av grunnene til at spillmotoren er treg er at de har glemt å deaktivere mange av rutinene som brukes til intern testing.

 

Så, jada, det er ikke uvanlig at spill har bugs, men alt tyder jo her på at Gothic 3 ble gitt ut før det burde. Dët blir for tjukt å henvise til "den tause majoritet" her.

Lenke til kommentar
Alle spill har bugs, så enkelt er det. Men at du sier at de fleste har problemer med et spill blir for dumt. Har du pratet med alle som har kjøpt spillet? Nei, det har du ikke, du har bare basert den påstanden på en gjeng med forumbrukere som syter over feil på spillet, og alle de utgjør en veldig liten del av alle som har kjøpt spillet.

7155643[/snapback]

Nå har det seg slik at den opprinnelige gull-masteren til Gothic 3 ble trukket tilbake etter at den var sendt trykkeriet, fordi utviklerne hadde oppdaget flere svært uheldige feil. En ny master ble sendt ikke så lenge etterpå, slik at spillet ble lansert uten ytterligere utsettelser. Jeg følger ikke så altfor nøye med på utgivelser og slikt, men det hører vel med til sjeldenhetene å trekke masteren på den måten.

 

Gothic 3 var ellers opprinnelig ment å skulle komme ut i fjerde kvartal 2005, men ut fra de forhåndsomtalene jeg leste, var det klart at Piranha Bytes hadde svært lite ferdig på dette tidspunkt. Det er vel også en kjent sak at Jowood slitet med økonomien og at Gothic-serien er en av deres få gullkalver...

 

En av utviklerne innrømmet også nylig i et intervju at en av grunnene til at spillmotoren er treg er at de har glemt å deaktivere mange av rutinene som brukes til intern testing.

 

Så, jada, det er ikke uvanlig at spill har bugs, men alt tyder jo her på at Gothic 3 ble gitt ut før det burde. Dët blir for tjukt å henvise til "den tause majoritet" her.

7156060[/snapback]

 

Enig. Det du sier kommer ganske klart frem i spillet, når man ser alle feilene.

Lenke til kommentar
Men hva er det egentlig dere vil vite? Spør ivei. Trodde jeg hadde forklart ting greit nok jeg...

7156090[/snapback]

For min egen del vil jeg gjerne vite hva som er vanskelig med følgende oppskrift:

1. Les gjennom postene mine

2. Svar på hvert enkelt punkt

3. Ikke hopp over ting du ikke liker at jeg spør om

 

I tillegg vil jeg gjerne vite hvorfor du ikke svarer på hvorfor eksempelvis God of War er dårlig, men til stadighet drar fram det med at det "ser teit ut", noe som er en både subjektiv og insubstansiell innvending mot et hakk-og-hugg-spill.

 

Jeg skal spørre helt konkret: Vet du hvorfor du mener God of War er dårlig?

 

Nå, ikke prøv å hoppe over det spørsmålet også.

 

Yes, da er det to eller tre personer i verden som støtter meg. Coool.  :)

7156111[/snapback]

Dette er ikke en deg-mot-verden-diskusjon, det er deg mot deg selv. Det er ingen her som har påstått at Gothic 3 ikke har mange bugs, det som provoserer er bare måten du slenger rundt deg med bastante unøyaktigheter og spekulative/ignorante utsagn.

Lenke til kommentar
Det er jo det jeg sier. Det viktigste med en anmeldelse er å fortelle hvorfor det er bra, altså å være så objektiv som mulig.

 

Det er jo rimelig sinnsykt å legge seg ut i en diskusjon som omhandler subjektive og objektive meninger, når du åpenbart ikke vet forskjellen selv! :!:

7155855[/snapback]

 

"Jeg personlig mener, helt objektivt sett, at det er slik tingene skal være.."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...