Gå til innhold

iPod-brukere ignorerer iTunes


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, jeg kjenner meg igjen i det som står i artikkelen. Selv har jeg kun kjøpt én låt fra iTunes Musicstore - rett og slett for å se hvordan det fungerte. Resten av musikken jeg bruker i iTunes og på min iPod har jeg hentet fra CD-platene mine, og jeg har ingen planer om å kjøpe flere låter fra iTunes Musicstore heller.

 

Hovedgrunnen er at jeg ved å hente musikken fra originale CD-plater kan få så bra lydkvalitet jeg bare vil (ikke bedre enn selve CD-en selvsagt), samt at jeg slipper unna alle former for DRM. Musikken man får kjøpt i iTunes Musicstore består av AAC-filer i 128kbit/s, hvis man skal dømme ut fra den ene låten jeg hittil har kjøpt der i alle fall.

 

Den dagen iTunes Musicstore lar meg kjøpe musikken uten kvalitetstap og uten restriksjoner i form av DRM, kommer jeg til å kjøpe musikk derfra i stor stil. Ikke før. ;)

Lenke til kommentar

joda, jeg har Ipod og bruker ikke Itunes. men det er jo litt pga at jeg er såpass ung og ikke har så mye penger pga at vi ungdommer bruker penger på andre ting.

jeg får musikken min fra CDne mine Og ***.

pga at det er gratis. :)

sjønner ikke helt hvorfor folk bruker Itunes i det hele tatt...siden det finnes så mye gratis musikk :!:

bryr meg ikke om at det er ulovlig. :whistle:

 

 

:love:

Lenke til kommentar
uups! har seg slik att jeg registrerte meg for ca 10 minutter siden, så det viste jeg ikke  ;)

6880209[/snapback]

 

Da foreslår jeg at du leser igjennom retningslinjene før du poster flere innlegg.

 

Ellers er det ikke så overraskende at iTunes ikke selger så mye, det er dyrt, har drm og dårligere kvalitet. Problemet er vel at de som selger velger å ignorere slikt og heller skylder på pirater o.l.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ja, jeg kunne godt tenke meg å betale 80 kr for et album kjøpt som nedlasting via iTunes Musicstore dersom de hadde tilbudt musikken uten kvalitetstap (pga komprimering) og uten DRM. Tror faktisk jeg kunne vært villig til å betale mer også.

 

At det ikke følger med noe fysisk CD-cover anser jeg bare som en fordel, siden jeg da får mindre "rot" å fylle opp bokhylla med, men samtidig forventer jeg jo å få musikken noe billigere enn ved kjøp av CD-plater siden plateselskapene sparer penger ved å selge musikken i form av nedlasting over internett.

Lenke til kommentar

Godt poeng,

Jeg kan overleve prisen dersom de ga meg en fil som er minst like bra som man kan få fra andre steder. Jeg eier ikke en IPOD en gang, hvordan kan jeg da spille musikken på en annen mp3 spiller?

 

Jeg har ikke lyst til å være "lovbryter" men alternativene er ikke så gode, så jeg får fortsette med å kjøpe CDer fra nettbutikker. Det er billigere, man får en fysisk lagringsmedium og cover. Og man får bedre kvalitet.

 

En annen ting som er skremmende (for plateindustrien) er at dagens unge ikke ser noe galt i å laste ned musikk fra piratsteder. Vet ikke om det er opplysningen som mangler eller om det er moralen som mangler.

Lenke til kommentar
En annen ting som er skremmende (for plateindustrien) er at dagens unge ikke ser noe galt i å laste ned musikk fra piratsteder. Vet ikke om det er opplysningen som mangler eller om det er moralen som mangler.

6880326[/snapback]

 

det har vel litt å gjøre med at "ingen" noensinne blir tatt for lovbruddet sitt. det blir sak av og til en sjelden gang for å sette eksempel, men de færreste kjenner, eller har så mye som hørt om, noen som har blitt anmeldt, etterforska og måtte tatt konsekvenser av lovbruddet sitt.

 

det er litt som om den store ubemannede godteributikken plutselig innførte en automat hvor du skulle betale for godteriet ditt etter at det hadde vært gratis hver dag i mange år. uten ansatte eller noen som passer på, eller noen som helst konsekvenser dersom du ikke slipper tre kroner på automaten, så gidder man gjerne ikke det... hvis man ser bort ifra det faktum at man ikke er ute i en butikk og fysisk putter andres eiendom i lomma. man trykker bare på en knapp her og en knapp der, og vips så er musikken i høytalerne dine, som om det var gratis radio...

Lenke til kommentar

Når apple gir meg mulighet til å laste ned musikk i den kvaliteten jeg ønsker uten all slags mulig DRM søppel påmontert og at når jeg først har kjøpt en mp3, så kan jeg laste den ned, når jeg vil, hvor jeg vil. Så skal jeg begynne å kjøpe mp3'er online.... Enten det, eller så må de sette ned prisen til 1kr pr. sang

Lenke til kommentar

synest det like greit og kjøpe en cd jeg og konvertere den. mp3 er jo forsovidt ganske nytt så mange av oss som er 25+ sitter på en mengde cdr. jeg har ihvertfall konvertert alle platene mine. og i den grad det kommer ny bra musikk er det bedre og kjøpe plata. så har du den ivertfall.

 

 

også kan du selv bestemme kvalitet. spes når man har så liten mp3 spiller som meg er det greit og konvertere til lav-kvalitets wma og presse inn 6 albums på 128MB når det er reising på gang

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
synest det like greit og kjøpe en cd jeg og konvertere den. mp3 er jo forsovidt ganske nytt så mange av oss som er 25+ sitter på en mengde cdr. jeg har ihvertfall konvertert alle platene mine. og i den grad det kommer ny bra musikk er det bedre og kjøpe plata. så har du den ivertfall.

 

 

også kan du selv bestemme kvalitet. spes når man har så liten mp3 spiller som meg er det greit og konvertere til lav-kvalitets wma og presse inn 6 albums på 128MB når det er reising på gang

6881152[/snapback]

 

Ja, men hadde iTunes tilbydt et lossless-format, sånn som flac (selv om alac er mer realistisk iogmed at det er apple), så kunne man transkodet etter behov. Personlig har jeg alle CDene min rippet og enkodet som flac.

 

AtW

Lenke til kommentar
synest det like greit og kjøpe en cd jeg og konvertere den. mp3 er jo forsovidt ganske nytt så mange av oss som er 25+ sitter på en mengde cdr. jeg har ihvertfall konvertert alle platene mine. og i den grad det kommer ny bra musikk er det bedre og kjøpe plata. så har du den ivertfall.

 

 

også kan du selv bestemme kvalitet. spes når man har så liten mp3 spiller som meg er det greit og konvertere til lav-kvalitets wma og presse inn 6 albums på 128MB når det er reising på gang

6881152[/snapback]

 

Ja, men hadde iTunes tilbydt et lossless-format, sånn som flac (selv om alac er mer realistisk iogmed at det er apple), så kunne man transkodet etter behov. Personlig har jeg alle CDene min rippet og enkodet som flac.

 

AtW

6881184[/snapback]

 

 

Regner med at du mener iTunes Music Store, men nevner likevel at _programmet_ iTunes tilbyr et lossless format, Apple Lossless.

Lenke til kommentar
synest det like greit og kjøpe en cd jeg og konvertere den. mp3 er jo forsovidt ganske nytt så mange av oss som er 25+ sitter på en mengde cdr. jeg har ihvertfall konvertert alle platene mine. og i den grad det kommer ny bra musikk er det bedre og kjøpe plata. så har du den ivertfall.

 

 

også kan du selv bestemme kvalitet. spes når man har så liten mp3 spiller som meg er det greit og konvertere til lav-kvalitets wma og presse inn 6 albums på 128MB når det er reising på gang

6881152[/snapback]

 

Ja, men hadde iTunes tilbydt et lossless-format, sånn som flac (selv om alac er mer realistisk iogmed at det er apple), så kunne man transkodet etter behov. Personlig har jeg alle CDene min rippet og enkodet som flac.

 

AtW

6881184[/snapback]

 

 

Regner med at du mener iTunes Music Store, men nevner likevel at _programmet_ iTunes tilbyr et lossless format, Apple Lossless.

6881649[/snapback]

 

Ja, mente butikken ja (poengterete jo forsåvidt også at apple har et lossless-format, nemlig alac.)

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå tror jeg ikke at det er apple/Itunes som har kontrollen på hvilket format musikken skal selges i, det er vel gjennom forhandlinger med plateselskapet. Så skal en klage må en ikke klage til itunes music store, men plateselskapene som tvinger drm og annet piss til selgere av musikk online. Ser hva som skjer i russland når musikk selges i mp3 format uten lås.

 

Jeg forsår heller ikke hvorfor de ikke kan selge musikken uten drm, eller hva det heter. Vil en ha en cd som kommer ut om to tre uker, er det ikke noe problem å få tak i den. Selger de musikk online, på en lett måte, og uten "lås" ville flere lastet ned den musikken lovlig, enn gjennom limewire/torrent etc.

 

Så hør her plateselskaper, slutt å tving oss forbrukere til å begå lovbrudd bare fordi vi vill ha en plate i mp3 format for å kunne høre musikken på mp3 spilleren og datan. Er ikke alle cder som kan rippes og omkodes uten å gå forbi sperren!

Endret av abze
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...