Gå til innhold

IBM: Lucky to Get 10% to 20% Yields on Cell


Straffa

Anbefalte innlegg

IBM Says It's Lucky to Get 10% to 20% Yields on Cell Processor

 

Cell processor reliability details may surprise you

 

As Sony's PlayStation 3 console nears its official release, more focus has turned to the technical wizardry that lays inside the actual machine. The Cell processor, developed by IBM, Sony and Toshiba, has gained a great deal of attention over the last year. In an interview with Electronic News however, IBM vice president of Semiconductor and Technology Services Tom Reeves says that his company is lucky if it can get 10% to 20% yields on the Cell processor.

 

Link

 

Stemmer dette her så sliter PS3.

 

- Dette er ikke en tråd om X360 VS PS3 så hold dere på matta og snakk om Topic -

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som vet vanlige yield-tall for tidligere konsoller?

 

Edit: Og uansett:

"The PlayStation 3 only uses seven of [the eight cores]. You'd have a spare."

Med andre ord no big deal... 10-20% er sikkert bare for 8/8 cores. Sikkert 70% som er brukbare til PS3 altså. Catchy overskrift :thumbup:

Endret av Blib
Lenke til kommentar

Om dette stemmer, blir det ingen ps3 fra release på meg, heller wii.

 

Og som det er komentert under artikelen, vil de med 6 cores bli brukt til medisinsk utstyr, og de med 7 til ps3? høres litt rart ut at ps3 går foran. Men ligger kanskje mer penger i det.

 

Skal bli interesant å se hvordan ting utvikler seg frem til jul.

Lenke til kommentar

Tja...eg trur ikkje dette er so fælt som overskrifta får det til å høyrast ut. Det at der er få av dei produserte brikkane som blir brukbare er eit problem for IBM, utan tvil, men for oss sluttbrukarar har det ikkje mykje å seie (bortsatt frå på prisen). Det at PS3-ar vil slutte å fungere dersom ei av kjernene ryk, ser eg heller ikkje på som nokon sensasjon (eg er faktisk meir fascinert av at nokon PS3-ar vil overleve dette). Dette er ikkje interessant med mindre der er ein uvanleg stor sjanse for at det vil skje.

 

Uansett, om PS3-en sluttar å fungere innan 5 år på grunn av ei svakheit i maskinvara, får eg heller nytte meg av reklamasjonsretten.

 

Kay

Lenke til kommentar

Nei altså der ville vel ikkje overaske meg om vi får ei lita bølge med defekte PS3`er i starten. Slikt er jo heilt normalt,for alle konsoller( Nintendo har vel sluppet rimelig bra unna dette). PS3 er jo eit technomomnster med veldig avansert teknologi. Vi får vel egentlig bare sitte på gjerdet og observere :)

Lenke til kommentar
According to Reeves, Sony will be using Cell processors whether they have all cores functional or not.
Urovekkende.

6488865[/snapback]

 

Da må de vel isåfall bruke de til andre ting enn PS3. Kan jo ikke ha en spillkonsoll med varierende ytelse etter hvor mange cores som fungerer, det hadde jo vært direkte latterlig.

Lenke til kommentar

Det høres ut som 20-40% yield for 7 fungerende SPE'er, noe som ikke er så dårlig. Det er ikke noen chiper på den størrelsen som har bedre yields enn dette. Athlon64 hadde vel under 50% (som er langt mindre kompleks) og high-end GPU'er har ofte under 20% yield i begynnelsen.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Nei altså der ville vel ikkje overaske meg om vi får ei lita bølge med defekte PS3`er i starten. Slikt er jo heilt normalt,for alle konsoller( Nintendo har vel sluppet rimelig bra unna dette).

 

Ikke helt korrekt det der.. Når PS2 kom i sin tid var det ikke mye feil med den. Jeg har en av de første versjonene selv. Samma med PS1. PSP har det heller ikke hatt så mye problemer utenom pixlene da.. Men hardwarefeil slik det har vært på MS sine produkter har det ikke vært.

Uten å lage for store diskusjonen om det vet vi jo alle om powerproblemene til Xbox og den fryktede røde ringen til Xbox360. Jeg har en av de siste Xbox'ene MS laget, og den fragget etter 3 måneders bruk!

 

Historisk sett har Sony levert gjennomtestede og til dels problemfrie konsoller, og jeg tror ikke at de kommer til å begynne med det denne gangen. De nok valgt å utsette launch til et tidspunkt hvor de mener at de har et bærekraftig produkt.

 

Historisk sett har Microsoft levert halvferdige produkter som Windows (sukk, når skal det bli et ferdig produkt av den da?)..

 

Men alt er uvisst. Vi får bare håpe at Sony holder kvalitetsmålet de har hatt frem til nå.. De har fremdeles noen måneder på seg, så jeg ville ikke ta noen beslutning her og nå, at dette ikke holder mål..

 

Unnskyld at jeg dro med MS her, men de har nå til dels suksess og tjener penger på det de gjør selv om de historisk sett leverer halvferdige produkter, og da bør da vi kunne kreditere Sony det samme som historisk sett leverer skikkelige produkter.. :roll:

Endret av Fhj
Lenke til kommentar

Bare for å fylle inn litt fhj!

 

 

 

Wikipedia:

 

Nåja PS1 hadde sitt å bry med:

 

"The first new version was actually a revision in early 1996, produced in response to complaints that PlayStations were overheating.

 

Many gamers experienced skipping full-motion video or dreaded physical "ticking" noises coming from their PlayStations. The problem appears to have come from poorly placed vents leading to overheating in some environments — the plastic moldings inside the console would warp very slightly and create knock-on effects with the laser assembly.

 

Og selvfølgelig PS2:

 

"This problem was carried over to many first-generation PlayStation 2s in the form of the very well known Disc Read Error message. However the PS2's problem is unlikely to have been caused by overheating — rather, it is rumoured to have been due to the short working life of some laser units employed in early drives, coupled with the PS2's tendency to collect dust internally."

 

"The earliest drives suffered from a constantly misaligning laser lens but later defects were the result of a shift in voltage to the laser itself. The first problem was relatively easy to remedy, but it required opening the machine's casing and tweaking a cog that controlled the lens' distance from the discs it was supposed to read, thus voiding the warranty. This usually didn't matter, as in most cases the warranty already had expired by the time such problems began to appear. The second fix involved the use of an oscillator. As time went on, more and more drives began breaking down and a class action lawsuit was filed against Sony."

 

 

 

 

Men 360 har jaggu hatt mye faensjap, det skal den ha. Men PS har også slitt ein del.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Dette betyr ingenting for oss brukere og tror MANGE har misforstått artikkelen. Grunnen til at de slipper PS3 med en defekt SPE er for å minske feilprosenten. PS3 er designet for å fungere selv om ene SPE enheten går til helvete.

Det blir altfor teknisk å begynne å forklare dette her men se hvor mye oppstyr dette skaper selv om ingen skjønner hva det betyr. Etter tråden her å dømme så ville man tro at det dreide seg om at Sony godtar å slippe en defekt PS3. Det er ikke tilfellet, de gjør dette for at PS3 skal være så feilfritt som mulig selv om en del inni maskinen går dundas.

 

Må husk at PSX og PS2 har vært feilfrie. Det er ingen som har måttet levere inn maskinen . Microsoft tror jeg var de første som har klart å laget defekte konsoller. Bare her på Gamer.no kryr det av folk som har levert inn sin Xbox360. Sånt oppstyr slipper man med Playstation.

 

IBM also said that the CELL is their fastest producing chip they have ever created. So if this is ALSO true, then that means the 20-40 percent yields are still quite a number of actual useable chips.

 

Artikkelen her ble også publisert av The Inquirer som også har ingen anelse om hva de skriver om. De hopper på det første og gode artikkelen som kanskje hentyder noen feil med PS3. Men det artikkelen egentlig handler om er jo hvor feilfri PS3 faktisk kommer til å bli. Faktisk det motstatte av det 99% i tråden her sikkert tror.

Endret av Avean
Lenke til kommentar

 

Må husk at PSX og PS2 har vært feilfrie. Det er ingen som har måttet levere inn maskinen . Microsoft tror jeg var de første som har klart å laget defekte konsoller. Bare her på Gamer.no kryr det av folk som har levert inn sin Xbox360. Sånt oppstyr slipper man med Playstation.

 

 

6495334[/snapback]

 

Er du heilt nedrullet menneske? Bare se det eg la inn fra wikipedia. PS1/2 feilfri er like sannsynlig som at Osama kommer ut av hulen sin og sier ynskyld til Bush og gjengen. No må du faen meg gi deg.

Lenke til kommentar
Dette betyr ingenting for oss brukere og tror MANGE har misforstått artikkelen.  Grunnen til at de slipper PS3 med en defekt SPE er for å minske feilprosenten. PS3 er designet for å fungere selv om ene SPE enheten går til helvete.

Det blir altfor teknisk å begynne å forklare dette her men se hvor mye oppstyr dette skaper selv om ingen skjønner hva det betyr. Etter tråden her å dømme så ville man tro at det dreide seg om at Sony godtar å slippe en defekt PS3. Det er ikke tilfellet, de gjør dette for at PS3 skal være så feilfritt som mulig selv om en del inni maskinen går dundas.

Du har tydligvis misforstått dette selv da det har ingenting med å at PS3 skal være så feilfritt som mulig. Det er ingen PS3 konsoller som leveres med 8 fungerende SPE'er, en av de 8 SPE'ene er enten defekt eller disablet. Redundantcy'en ligger i produksjonen og ikke i den ferdige konsollen.

Lenke til kommentar
(...) Men det artikkelen egentlig handler om er jo hvor feilfri PS3 faktisk kommer til å bli. Faktisk det motstatte av det 99% i tråden her sikkert tror.

6495334[/snapback]

 

 

Så avansert som PS3 ser ut til å bli, så skulle det ikke overraske meg at folk kommer til å oppleve enda flere feil med den enn det X360 har hatt til nå.

 

- Vil egentlig ikke lage en X360 vs PS3 greie her, men jeg klarte ikke å la være. Avean, ta en pille og våkn opp fra "fanboyfantasiene" dine!

 

 

On-Topic så tror jeg MistaPi har rett, men det får tiden vise. Uansett, det blir mulig å få tak i en PS3 om noen måneder det tror jeg. Men jeg er bekymret for prisen og de barnesykdommer som garantert kommer til å være der. Så jeg kommer definitivt ikke til å kjøpe av første batch slik jeg gjorde med X360.

Lenke til kommentar
Må husk at PSX og PS2 har vært feilfrie. Det er ingen som har måttet levere inn maskinen . Microsoft tror jeg var de første som har klart å laget defekte konsoller.

6495334[/snapback]

Wow.. Jeg trodde ikke du skulle klare å toppe dine egne idiotiske utsagn - men her glimter du til igjen.

Jeg har flere venner som måtte levere inn PS2 SLIM pga at bl.a drevet konket. Å si noe så ufattelig idiotisk som at forbruker elektronikk (CE) er feilfritt, er helt utenfor min forståelse. At det i det hele tatt går an å prestere å si noe sånn, wow..

 

Jeg sitter bare her å måper.. :no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...