Gå til innhold

AMD og Intel kjemper om den "3. verden"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg ble litt overrasket over denne nyheten, da jeg mente å huske Intel var kritiske til denne 100$-PCen, men det var visst ejg som husket feil, det var Bill Gates som var kritisk...

 

AtW

5977271[/snapback]

Tipper man er kritiske pga det sikkert ikke er stort å tjene på dem, men mht å etablere seg i disse markedene kan det være smart å etblere seg før enn siden. Mht MS kommer vel ikke det som noen overraskelse, 100$ er vel omtrent det de vil ha for OSet alene :) Så de ser vel for seg at gratis OS kan etablere seg i disse markedene og gjøre deres jobb vanskeligere i fremtiden, men dette kan selvsagt MS gjøre noe med dersom de ønsker.

Lenke til kommentar

Det er et flott initiativ. Jeg gleder meg på vegne av fattige i hele verden og lurer på hvor stor utbredelse disse PCene vil få. Vil de bli så billige som i underkant av 100$ i produksjon eller må de ty til en eller annen form for sponsing for å få prisen så lav?

 

Edit: Jeg fant det ut i denne OSS'en

How is it possible to get the cost so low?

* First, by dramatically lowering the cost of the display. The first-generation machine will have a novel, dual-mode display that represents improvements to the LCD displays commonly found in inexpensive DVD players. These displays can be used in high-resolution black and white in bright sunlight—all at a cost of approximately $35.

 

* Second, we will get the fat out of the systems. Today's laptops have become obese. Two-thirds of their software is used to manage the other third, which mostly does the same functions nine different ways.

 

* Third, we will market the laptops in very large numbers (millions), directly to ministries of education, which can distribute them like textbooks.

 

Hvor stor utbredelse har AMD's 100$-PC fått til nå?

Edit: Jeg fant det ut i denne OSS'en

When do you anticipate these laptops reaching the market?

Our preliminary schedule is to have units ready for shipment by the end of 2006 or early 2007. Manufacturing will begin when 5 to 10 million machines have been ordered and paid for in advance.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Jeg ble litt overrasket over denne nyheten, da jeg mente å huske Intel var kritiske til denne 100$-PCen, men det var visst ejg som husket feil, det var Bill Gates som var kritisk...

5977271[/snapback]

Nei, du husker helt rett - det var faktisk Intels styreformann Craig Barrett som først kom med denne kritikken:

 

Intel Chairman Derides $100 Laptop

Intel's chairman chided plans by rival AMD and the Massachusetts Institute of Technology to build a $100 laptop for the developing world. At a press conference in Sri Lanka on Friday, Craig Barrett said that potential computer users would scoff at the computer's lack of features.

 

Barrett also said the device isn't worthy of being called a laptop. "I think a more realistic title should be 'the $100 gadget'," he mused. "The problem is that gadgets have not been successful."

 

But the MIT laptop has received high marks from those who have seen it, and received the blessing of UN Secretary General Kofi Annan. Children in Brazil, Thailand, Egypt and Nigeria will be the first to start receiving the device beginning early next year.

 

The effort has even gained attention stateside; the state of Massachusetts is considering a $54 million plan to buy the laptops for every middle and high school student.

 

All of the $100 laptops will come preinstalled with the Linux operating system, supplied by Red Hat. However, any OS supporting AMD processors could be run on the unit, according to engineers. Software will include a Web browser, e-mail client, and programming software.

 

The device would be made available to the general public at a cost of $200, but it would be sold to governments at $100, with profits from the commercial side helping to fund the project.

 

Barrett pointed to similar schemes that have failed in the past as the reasoning for his comments. He claims that consumers are looking for a full-featured device, "not dependent on servers in the sky to deliver content and capability to them, not dependent for hand cranks for power."

 

Some may view the comments of the Intel chairman as a knee-jerk reaction to not being chosen to power the laptop, but throughout the press conference, Barrett kept returning to the meme that anything Intel would offer would be through a full-featured device.

 

Intel computers have traditionally cost more than their AMD counterparts, and cost played a major factor in choosing hardware for the MIT laptop project.

Patetiske påstander av Barrett etter min mening, men det er egentlig ganske typisk for Intels gamle ledelse :thumbdown:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Ah, ok, da husket jeg riktig allikevel, BÅDE Bill Gates og styrelederen i intel var kritiske.

5977618[/snapback]

Stemmer det, og her er kritikken fra Bill Gates:

 

Gates Pokes Fun at $100 Laptop

Microsoft chairman Bill Gates derided the $100 laptop being developed by the Massachusetts Institute of Technology Wednesday, criticizing its lack of features. Gates has been described as privately bitter over MIT's decision to reject using Windows on the device.

 

Gates met with then MIT Media Lab chairman Nicholas Negroponte in November. According to reports, Negroponte told Gates he was only interested in using open source software on the device. He had also rebuffed an offer from Apple to use free copies of Mac OS X for a similar reason.

 

At a speech at the Microsoft Government Leaders Forum in Washington, D.C., Gates mocked the devices lack of a hard disk and small screen. He also said it missed the boat on software applications and support, which he explained is where the "big costs come from" making such a device.

 

Before his comments, Gates had showed off one of the new ultra-mobile PCs, which run Windows XP and include a seven-inch screen. It's not clear whether he was trying to market the UMPC as a better alternative; the devices are over six times the cost, from $599 to $999.

 

Gates criticized the devices as being being inadequate for shared-use computers. However, the title of the project is One Laptop Per Child, and statements from the group indicate that each child would have their own device.

 

"If you are going to go have people share the computer, get a broadband connection and have somebody there who can help support the user," Gates chided. "Geez, get a decent computer where you can actually read the text and you're not sitting there cranking the thing while you're trying to type."

 

Gates' comments were similar to those made by Intel's chairman Craig Barrett in December, when Barrett said the device isn't worthy of being called a laptop and potential computer users would scoff at the computer's lack of features.

 

The MIT $100 laptop is powered by AMD processors, Intel's chief competitor.

 

One Laptop Per Child declined to comment.

Ganske missforstått dette også, men det burde vel ikke overraske noen? :no:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Hva skal de med PC? Jeg så en gang en program om hvordan noen kom med spesielle radioer til Afrika, av den typen som kunne sveives opp med en liten håndtak så fungerte den i en halvtime.

Overraskende så gikk det en halvtime etter utdelingen, så har en god del av lokalbefolkningen å ta radioene fra hverandre.

Lenke til kommentar
Hva skal de med PC? Jeg så en gang en program om hvordan noen kom med spesielle radioer til Afrika, av den typen som kunne sveives opp med en liten håndtak så fungerte den i en halvtime.

Overraskende så gikk det en halvtime etter utdelingen, så har en god del av lokalbefolkningen å ta radioene fra hverandre.

5977748[/snapback]

 

Utdannelse og kunnskap virker jo mest nærliggende, i mine øyne er det den eneste langsiktige veien ut av fattigdom.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hva skal de med PC?

5977748[/snapback]

Stort sett alt mulig bortsett fra å spille 3D: Skrive, kommunisere, bruke til regnskap, undervisning, handel, folkeopplysning, underholdning, lese nyheter, dokumenter osv.

 

Edit: ATW slo meg på målstreken. Enig i den uttalelsen :yes:

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Hva skal de med PC? Jeg så en gang en program om hvordan noen kom med spesielle radioer til Afrika, av den typen som kunne sveives opp med en liten håndtak så fungerte den i en halvtime.

Overraskende så gikk det en halvtime etter utdelingen, så har en god del av lokalbefolkningen å ta radioene fra hverandre.

5977748[/snapback]

 

Utdannelse og kunnskap virker jo mest nærliggende, i mine øyne er det den eneste langsiktige veien ut av fattigdom.

 

AtW

5977825[/snapback]

Støttes. Foredling av intellektuelle ressurser har da også den fordelen at den ikke krever enorme naturressurser, og vi har eksempler på at land med helt minimale naturressurser har kommet seg utrolig raskt og langt frem.

 

Forøvrig er utspillene fra Microsoft og Intel prima eksempler på at de som ikke kan aldri må få stoppe de som greier biffen. Det blir litt som sheiken og evenukken, begge kan nok prate, men bare en av dem kan levere varene.

Lenke til kommentar

Jeg må le litt av Bill Gates her, "lack of harddrive and small screen"? Er mannen gått over styr på gadget heaven og misser hele poenget med dette, eller er det bare ren skjer barnslig mobbe kritikk fordi han skjelver litt i buksa på at disse boksene kommer til å kjøre gratis OS i 2 meget store fremtidige og nåværende markeder.

 

Jeg applauderer denne fordi det vil gi fattige flere muligheter til å delta i informasjonsverdenen samt også flere muligheter til å utdanne seg ut av fattigdommen.

 

På lang sikt kan det bety at noen "rike", slappe og nogenlunde godt betalte IT arbeidende kan risikere å miste jobben til fremadstormede IT utdannede fra u-landene, men det unner jeg mennesker som lever i fattigdom og nød som sitter med talenter de nå kan få muligheten til å utvikle og bidra til verdenssamfunnet og ikke minst skape Gründere på hjemmebane.

 

Det kan også bety at man får økt IT kriminalitet hvis disse menneskene ikke får seg konstruktive jobber med sin kompetanse. Slik vi har sett mye i østblokklandende. Men, det er utvikling på godt og vondt.

 

PS!

Denne kan jo også gi en litt "nostalgisk" opplevelse hvis man må sveive en episode av Lost eks :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hva skal de med PC? Jeg så en gang en program om hvordan noen kom med spesielle radioer til Afrika, av den typen som kunne sveives opp med en liten håndtak så fungerte den i en halvtime.

Overraskende så gikk det en halvtime etter utdelingen, så har en god del av lokalbefolkningen å ta radioene fra hverandre.

5977748[/snapback]

 

Utdannelse og kunnskap virker jo mest nærliggende, i mine øyne er det den eneste langsiktige veien ut av fattigdom.

 

AtW

5977825[/snapback]

Men da må jo også dette prosjektet inkludere ett opplæringsprogram? Ellers er jeg stygt redd for at befolkningen ikke ser poenget og at det ender slik g5r her sier. Men nå regner jeg vel med at man ikke kjører ut til landsbygden i Afrika for å dele ut disse vilkårlig, men at det er ett program rettet mot studenter/elever, dog uansett viktig at man gir nødvendig opplæring.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bare få til en skikkelig pc-retur-ordning og distrubuere brukte PIII maskiner som fungerer helt ok og er gratis....

5991501[/snapback]

 

Tror du det er så mye billigere med administrasjon, kontroll av at PCene funker, ekstra frakt osv, enn 700 kroner per PC? Og da blir de ikke skreddersydde heller...

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bare få til en skikkelig pc-retur-ordning og distrubuere brukte PIII maskiner som fungerer helt ok og er gratis....

5991501[/snapback]

 

Tror du det er så mye billigere med administrasjon, kontroll av at PCene funker, ekstra frakt osv, enn 700 kroner per PC? Og da blir de ikke skreddersydde heller...

 

AtW

5991835[/snapback]

løsningen kan jo være å sende dem til lavkostland og la billig arbeidskraft der gjøre jobben, men problemet med gjenbruk av PCer er jo at man er redde for at data på HDer kan gjenopprettes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...