Gå til innhold

Kripos svarer leserne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei dette er noe jeg fant var litt interresant, kanskje burde Trond Giske lese dette og få litt bredere horisont?

 

His actual argument, like all those wishing to own and trade "intellectual property" disintegrates upon the examination of what it is that they wish to trade and then accuse others of stealing. Information is not, under any possible definition that can withstand even a most cursory test of logic, an object which can be traded. All principles of mercantile trade and also that of capitalism which is built on that trade are constructed upon the premise that the only things valid for trade are either physical (private property) or labour. An attemt to use law to redefine esoterical thought representations and large numbers into physical objects are not only morally repugnant but also a dire warning, a clear demonstration that the legal system is dangerously out of control and no longer subject to rules of decency and logic.

 

That is also a wholly independent and separate issue of that of how to reward artists and inventors for their creative works. To which a question many answers exist which do not require a totalitarian regime and a wholesale crippling of our freedoms to accomplish. However those who are enemies of those freedoms as they see them in the way of their boundless greed and therefore those who our mortal enemies, enemies of the human kind, enemies like Bill Gates or the so-called "music industry", would stop at nothing in order to use perversions of law to reap "rewards" so out of proportion with their contributions that soon their fortunes exceed that of 99% of their fellow citizens individually and probably good 30% of global population combined. There is no possible justification for that state of affairs, other then out-of control rule of greed and wholesale subjegations of law and the society to it.

 

Then lets examine each of these closer. What do you pay for in a book? The paper? The printing process or the ink? You perheaps imagine yourself paying for the information, but if it were so, you would be entitled to move it out of the book to any other medium of your choice, in perpetuity. Is it so? As a matter of fact, your mistaken presumption comes from the process of coupling the information and a physical object, such as a book or a vinyl record or a CD, and then claiming that the sale of the physical object constitutes a sale of the information. Unfortunately that coupling is non-permanent and given the proper technology, it soon becomes obvious that the medium and the contents are not only not one and the same, but obey different rules alltogether. One is an old-fashioned physical object (and this is what allows the scam to go in as the trade in such objects is quite valid) and the other essentially a thought, an abstract concept or a large integer number (or any other abstract representation one can think of).

 

resten her

http://yro.slashdot.org/comments.pl?sid=176205&cid=14639715

Lenke til kommentar

Fra artikkelen:

Det ble ingen streaming fra foredraget likevel - men det legges i stedet ut på tg06.hardware.no i ettertid. Kripos kommer uansett til forumet for å svare på spørsmål etterpå

 

Jeg håper vi får en interessant diskusjon her med masse spørsmål og innspill fra forumbrukerne. Husk bare at det ikke er disse gutta som bestemmer hva som er lov og ikke - de bare passer på at vi følger reglene, så ikke gå til fullt frontalangrep på de på grunn av "teite" lover :)

Lenke til kommentar

tips til paranoide deltakere på tg som ikke er forberedt:

krypter partisjoner på harddisken din:

http://www.truecrypt.org/ :whistle:

 

regner forøvrig med at 99.9% av alle deltakere på tg har filer som i henhold til gjeldende loven (som er konstruert av multimiliardunderholdningsindustrien og godkjent av smurte politikere) er "ulovlige"

Endret av modellmakt
Lenke til kommentar

Spørsmål til Kripos:

 

Vell hvordan skal dere gamle gubber, klare å oppklare våres økende trang til å

trenge oss igjenom, diverse sikerhettsystemer,..

Formin del så gjør det ingen ting for meg at dere er litt gammle, og udaterte

når det gjeller hva slags aktiviteter vi gjør på si :innocent:

Lenke til kommentar
Hva er strafen hvis du blir tatt med f.eks. 150GB med filmer på maskinen?

5910503[/snapback]

Nå har jeg fallt av lasset hva gjelder fildelingsslover, men for en tid tilbake så var det vel lovlig å laste ned filmer til eget bruk.. Så så lenge det ikke er titler som kom i år så.. :innocent:

 

Btw, 73 brukere leser tråden :hmm:

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar

Kripos:

 

Jeg kommer til å jobbe som programmerer etter endt utdanning. "Piratkopiering" blir derfor en ting jeg blir nødt til å forholde meg til i jobbsammenheng. Jeg er igrunn ikke særlig bekymret for at min arbeidsgiver vil gå konkurs på grunn av ulovlig kopiering - men det er en uting uansett.

 

Mitt spørsmål er igrunn følgende: Er det konkrete handlingsplaner for å forebygge og motarbeide piratvirksomhet i Norge pr. idag? Har dere planer om å iverksette slikt?

 

Et lite tilleggspørsmål: Jeg har veldig lite imot å heve stemmen hva piratkopiering angår, og jeg ser gjerne at større distributører av piratvare blir stoppet. Hva kan jeg som privatperson gjøre for å stoppe dette?

 

Jeg regner med at dere, som de fleste andre, er godt oppdatert på fildelingsfronten, og har temmelig grei oversikt over hva som beveger seg der ute. Men si nå at jeg finner en person/server som villig deler, tja, la oss si rundt 2-3 terabyte med (kjent) åndsverkbeskyttet materiale. Si nå at jeg på en eller annen måte klarer å finne navn på eier og lokalisering av serven, og at den i tillegg ligger i norge.

 

Jeg sender så all denne informasjonen til KRIPOS. Hva skjer da? Blir saken henlagt på dagen, eller har dere resursser til å følge opp saken?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...