Gå til innhold

EU kan forby salget av neste Windows MODERATORWARN


Anbefalte innlegg

EU-kommisjonens konkurransekommissær Neelie Kroes har skriftlig informert Microsoft at dersom det buntes for mange funksjoner i Vista, det vil si neste generasjon av Windows, kan hele systemet forbys i Europa. Dette skriver  Wall Street Journal.

 

Jeg syntes EU sin holding til MS blir mer å mer latterlig.

Hvorfor tvinge et selskap som produserer et valgfrit produkt til å følge regler som normalt skulle gått under et statelig selskap?

 

Hvorfor må EU blande seg inn i alt å ha meninger om hva som er best for oss forbrukere? Dette klarer vi vel å bestemmer selv?

 

Link

 

Moderatornotis: Hold dere til topic! Ref; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=5950319

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor tvinge et selskap som produserer et valgfrit produkt til å følge regler som normalt skulle gått under et statelig selskap?

Fordi Microsoft er i en monopolsituasjon, og har også ulovlig benyttet seg av denne for å hindre konkurranse. Derfor må Microsoft oppfylle strengere krav enn andre bedrifter.

 

Hvorfor må EU blande seg inn i alt å ha meninger om hva som er best for oss forbrukere? Dette klarer vi vel å bestemmer selv?

Fordi de mener det ikke er i fobrukernes interesse at Microsoft bruker sin markedsposisjon for å tvinge andre aktører ut av markedet ved å blant annet underprise dem.

Lenke til kommentar

Microsoft jukser i markedet. Og produktet er valgfritt, men avhengigheten er ikke. Selv bruker jeg Linux og overgangen var ikke lett.

 

Alt er tilpasset Microsoft, og så fort en konkurrent truer dem, kjøper Microsoft det opp. Kaller du det rettferdig og valgfritt?

 

Og nei, du klarer ikke å bestemme selv om du vil bruke Microsoft sine produkter (Windows i denne situasjonen) eller ikke.

Lenke til kommentar

dustete syntes jeg, ingen som blir tvingt til å bruke noen MS produkter.

det finnes jo flere OS det går ann å bruke, selv om de ikke er like som windows.

Det finnes alternativer til MS Office, Open Office f.eks.

og de aller fleste andre programmer som jeg kommer på ivertfall.

Lenke til kommentar
Microsoft jukser i markedet. Og produktet er valgfritt, men avhengigheten er ikke. Selv bruker jeg Linux og overgangen var ikke lett.

 

Alt er tilpasset Microsoft, og så fort en konkurrent truer dem, kjøper Microsoft det opp. Kaller du det rettferdig og valgfritt?

 

Og nei, du klarer ikke å bestemme selv om du vil bruke Microsoft sine produkter (Windows i denne situasjonen) eller ikke.

5831204[/snapback]

 

Og det at f.eks spill og lignende ofte ikke er tilpasset annet enn Windows, er Microsoft sin skyld, i dine øyne?

Lenke til kommentar
Microsoft jukser i markedet. Og produktet er valgfritt, men avhengigheten er ikke. Selv bruker jeg Linux og overgangen var ikke lett.

 

Alt er tilpasset Microsoft, og så fort en konkurrent truer dem, kjøper Microsoft det opp. Kaller du det rettferdig og valgfritt?

 

Og nei, du klarer ikke å bestemme selv om du vil bruke Microsoft sine produkter (Windows i denne situasjonen) eller ikke.

5831204[/snapback]

 

Og det at f.eks spill og lignende ofte ikke er tilpasset annet enn Windows, er Microsoft sin skyld, i dine øyne?

5831243[/snapback]

Grunnen er vel at MS er så "populært" og det er veldig mange som bruker det, i forhold til andre OS-er.

Dessuten kan du spille spill tilegnet windows i linux hvis du emulerer det i f.eks Wine. hvis jeg har forstått det riktig.

Lenke til kommentar

Leste noen det jeg skrev i det hele tatt?

 

Les også pavlions innlegg som påpeker et viktig moment, nemlig at det å bytte fra Windows er problematisk nettopp fordi "alt" er tilpasset Windows.

 

Ja, det er Microsofts skyld at de har misbrukt sin markedsposisjon for å hindre konkurranse, og for å presse konkurrenter ut av markedet. Fikk du med deg det denne gang, darkness|? ;)

Lenke til kommentar
Grunnen er vel at MS er så "populært" og det er veldig mange som bruker det, i forhold til andre OS-er.

Og grunnen til at Windows er mest brukt er at de har benyttet seg av ulovlige metoder for å hindre konkurranse.

 

Dessuten kan du spille spill tilegnet windows i linux hvis du emulerer det i f.eks Wine. hvis jeg har forstått det riktig.

Det blir mye knot, hvis det fungerer i det hele tatt for spill da.

Lenke til kommentar
Og grunnen til at Windows er mest brukt er at de har benyttet seg av ulovlige metoder for å hindre konkurranse.

Fult mulig, jeg skal ikke si noe mere på det siden jeg ikke vet nok om det..

 

Det blir mye knot, hvis det fungerer i det hele tatt for spill da.

5831286[/snapback]

Etter det jeg har prøvd så funker det fint, når du først har fått det til da.

Skal du bruke Linux så er det en del å lære, ivertfall hvis du skal installere ting og sånt... Men til vanlig kontorbruk tror jeg da Linux er brukbart, da pc-en blir mest brukt til tekstredigering og lignende.

Lenke til kommentar
Skal bli spennende å se hvordan samtlige firmaer (og offentlige institusjoner) i EU skal klare seg uten Windows, tomme tønner osv...

5831365[/snapback]

 

 

MS vil aldri godta at EU tar fra de store deler av markedet uansett, de gjør vel heller som EU sier enn å tape millioner av kunder.

Lenke til kommentar
Hvorfor må EU blande seg inn i alt å ha meninger om hva som er best for oss forbrukere? Dette klarer vi vel å bestemmer selv?

5830299[/snapback]

Akkurat hva du og andre konsumenter tviler jeg på at EU er noe særlig opptatt av. Det er heller hva som foregår i bedrifter og statlige organer som er bekymringsfullt. For denne valgfriheten er relativ. Om to bedrifter samarbeider er de ofte avhengig av å kjøre samme programvare. Man kan velge et en annen løsning, men det kan føre til økte kostnader. Det EU vil unngå er at Microsoft gjør denne kostnaden større enn nødvendig. Og ja, det er en reell fare for at forbrukerne roter seg så langt inn i MS-labyrinten at de ikke finner veien ut.
Lenke til kommentar
Leste noen det jeg skrev i det hele tatt?

 

Les også pavlions innlegg som påpeker et viktig moment, nemlig at det å bytte fra Windows er problematisk nettopp fordi "alt" er tilpasset Windows.

5831279[/snapback]

 

Men er det bedre med et IT-marked hvor det er en standarisering istedenfor store sprik mellom bedrifter å enkeltpersoner på systemer?

 

På den måten slipper en jo at det blir en stor suppe.

Lenke til kommentar
Men er det bedre med et IT-marked hvor det er en standarisering istedenfor store sprik mellom bedrifter å enkeltpersoner på systemer?

 

På den måten slipper en jo at det blir en stor suppe.

5832087[/snapback]

Ja takk, begge deler!

 

Jeg vil både ha valgfrihet samtidig som jeg vil ha systemer som kommuniserer med hverandre. Og det er faktisk mulig, bare ta nettsider som eksempel, hvor det er fullt mulig å lage gode sider som fungerer på alle browsere/operativsystem, og på alt fra PC til mobiltelefon.

 

Dessverre fins det selskaper som Microsoft som hele tiden skal sabotere og lage* proprietære løsninger som er "MS-only" :thumbdown:

 

 

* lage er ofte en overdrivelse når vi snakker om MS, siden de ofte tar eksisterende løsninger og modifiserer dem litt så de skal være inkompatible med alt annet.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Neida. Dessuten kan de fortsatt bruke gamle versjoer av Windows hvis de absolutt vil.

5832261[/snapback]

Jo, selvfølgelig er verden avhengig av Windows. Hvordan skal bedrifter klare seg uten det? Den reele kostnaden ved å forby Windows i hele EU er uaktuelt høy. Disse truslene er bare et forsøk på å påvirke MS, men de blir selvfølgelig ikke gjort alvor av, mer eller mindre uansett.

 

Edit: Glemte helt å svare på momentet med gammel programvare. Selvfølgelig vil dette fungere i en periode, men det er et akutt behov for oppgradering av Windows, og det er grenser for hvor lenge bedrifter har lyst til å vente på dette.

 

Who cares... er vel ingen som kjøper monopolyndows anyways  :!:

5832294[/snapback]

Bortsett fra alle (minus noen servere og andre særinger) er det ikke så mange.

Endret av thomasr
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...