Gå til innhold

Hundre OS i samme PC?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er spørs om det finnes så mange varianter av DOS som 100. Så vidt jeg vet finnes det ca 20-30 versjoner av MS-DOS, 5-10 versjoner av DR-DOS, noen versjoner av IBM-DOS og noen få andre og skjeldne varianter fra andre produsenter. Jeg tror ikke det teller å ha nøyaktig samme OS på 100 partisjoner.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke det teller å ha nøyaktig samme OS på 100 partisjoner.

5602386[/snapback]

hva mener du med nøyaktig samme OS?

5602419[/snapback]

Om han har f.eks 100 partisjoner, hver med MS-DOS v5.11 så kaller jeg det for samme OS og dermed ingen bragd. Om han heller har DOS v1.0, 2.0, 2.1, 2.4, 2.41, 2.42 osv så kaller jeg det forskjellige OS og dermed en bragd.

 

Edit: Jeg lurer på hva rekorden her på forumet er?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
hva mener du med nøyaktig samme OS? altså, er hel del versjoner av DOS vil jo være det samme som en hel del versjoner av Linux..

 

Har denne karen alle OSene på èn partisjon?!

5602419[/snapback]

Nei, det stod Linux-distroer, f.eks. Mandriva, Suse, Ubuntu, Mepis, Linspire, Xandros, Arch, Gentoo, Kubuntu, Debian, Fedora, Slaxware, osv, osv. Hvis det telles med forskjellige utgivelser blir det f.eks, Kubuntu 5.04, 5.10, 6.04 osv.

 

PCen har fire harddisker som er delt opp i over 149 partisjoner.

Men går detann å ha flere OS på en partisjon?

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar
Men det er vel ikke noen øvre grense på hvor mange som er mulig, så lenge du har nok plass.

Han fekk problem med å finne ein boot-loader som støtta så mange OS. Dette kan truleg sette ei øvre grense for maks antall OS. Sjølv om det truleg burde vere mogleg å ordne.

Lenke til kommentar
Tenk å kaste bort så mye tid på noe så unyttig.

5604022[/snapback]

 

Hehe, godt poeng... ;) Men jeg kan se for meg at det er kjekt å kunne si at du har satt opp flere hundre forskjellige linux-oppsett om du skal søke jobb som linux-administrator eller noe sånt. :)

 

Men det å installere flere hundre OS er ingen bragd, egentlig. Har man nok harddiskplass og partisjonerer sparsommelig nok er det bare å utvide menu.list i GRUB for hvert nye OS, så er det bare å installere nye distroer hele tiden. Det er ingen konflikter mellom OS'ene, så om man bare har en bootloader som klarer alle OSene (GRUB, altså) er det niks problem.

 

...men å kjøre alle samtidig, derimot.... :w00t:

 

 

Min personlige rekord i antall OS installert er vel tre eller fire, altså WinXP, Windows Vista og et par forskjellige linux-distroer. Antall OS kjørt samtidig er tre (Mac OS X, WinXP og Ubuntu (host-OS)), og totalt antall OS installert på maskinen (ikke samtidig) spenner fra Win2k til Windows Vista via WinXP på windows-plattformen, og når det gjelder linux har jeg kjørt Fedora Core 3, SUSE 10.3, Ubuntu 4.10, Ubuntu 5.04, Ubuntu 5.10, Ubuntu 6.04, Debian 3.0, Kubuntu 5.10, Knoppix, Gentoo, Mandrake 9.1, samt FreeBSD 4.10. Totalt 15 OS. :)

Lenke til kommentar
hva mener du med nøyaktig samme OS? altså, er hel del versjoner av DOS vil jo være det samme som en hel del versjoner av Linux..

 

Har denne karen alle OSene på èn partisjon?!

5602419[/snapback]

Nei, det stod Linux-distroer, f.eks. Mandriva, Suse, Ubuntu, Mepis, Linspire, Xandros, Arch, Gentoo, Kubuntu, Debian, Fedora, Slaxware, osv, osv. Hvis det telles med forskjellige utgivelser blir det f.eks, Kubuntu 5.04, 5.10, 6.04 osv.

 

PCen har fire harddisker som er delt opp i over 149 partisjoner.

Men går detann å ha flere OS på en partisjon?

5602475[/snapback]

 

Nei, en harddisk kan maksimalt deles opp i 4 "fysiske" partisjoner som så kan deles opp i 4 logiske. I allefall med standard DOS partisjonstabell.

 

Men så kan en eller flere av disse partisjonene f.eks. inneholde en LVM master volume (Linux).

Lenke til kommentar

PCen har fire harddisker som er delt opp i over 149 partisjoner.

 

Men går detann å ha flere OS på en partisjon?

5602475[/snapback]

 

Nei, en harddisk kan maksimalt deles opp i 4 "fysiske" partisjoner som så kan deles opp i 4 logiske. I allefall med standard DOS partisjonstabell.

 

Men så kan en eller flere av disse partisjonene f.eks. inneholde en LVM master volume (Linux).

5644737[/snapback]

Ikke vet jeg, men det er bare kopi og paste fra artikkelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...