Gå til innhold

Bare tyn røykerne!


Bør det være lovlig for en arbeidsgiver å velge vekk røykere i ansettelsesprosessen, fordi de røyker?  

821 stemmer

  1. 1. Bør det være lovlig for en arbeidsgiver å velge vekk røykere i ansettelsesprosessen, fordi de røyker?

    • Ja
      474
    • Nei
      314
    • Vet ikke/ingen formening
      33


Anbefalte innlegg

På Holmgang diskuterer de en utvikling der arbeidsgivere nå har begynt å diskriminere røykere ved å ønske røykfrie arbeidstakere.

 

Kjempebra!

 

Røyking er noe svineri. Jo færre som røyker, desto bedre. Og Dette kan være et bra skremsel for å få dumme ungdom til å tenke seg om en ekstra gang før de begynner å røyke.

 

Røyking er dessuten noe helt frivillig. Hvis man føler seg diskriminert eller mobbet, så er det bare å slutte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På Holmgang diskuterer de en utvikling der arbeidsgivere nå har begynt å diskriminere røykere ved å ønske røykfrie arbeidstakere.

 

Farlig utvikling mener jeg, hva blir det neste ?

Hva med promillekontroll på arbeidsplassen,jeg tror det kan være vel så viktig,da det er både sjefer og ansatte som kommer på jobb i bakrus og disse er/ kan være en direkte fare for andre annsattes liv og helse.

 

Røyking er noe svineri.

 

Kommer ann på øynene som ser og på hvor det røykes .

 

Jo færre som røyker, desto bedre.

 

Det skal vi være enige om, både røyk og alkohol er skadelig og kan påføre andre skader.

 

Og Dette kan være et bra skremsel for å få dumme ungdom til å tenke seg om en ekstra gang før de begynner å røyke.

 

Det er jeg mere i tvil om, da det ser ut som at ungdom ønsker å teste ut ting uten særlig tanke på følger.

Men jeg har i en tidligere debatt om røyking og avgifter ment at avgiften på tobakk burde øremerkes til tiltak for å hjelpe folk å slutte og til tiltak blandt unge som feks røykfrie fritidsklubber med sikkelige tilbud.

Husk at for hver pakke tobakk som selges i Norge tar staten inn ca 140.- kr i avgifter,dette blir det mange millioner av som i dag går rett i felleskassen. Hva med å fordelt disse til tiltak for å hjelpe dem som vil slutte og til sikkelige ungdomsklubber så ferre ungdomme hang på gatehjørner og kjedet seg og ble fristet til å prøve både alkohol og røyk .

 

Røyking er dessuten noe helt frivillig

 

En sannet med forbehold,for med røyking som med alkohol og stoffmisbruk er det ikke alltid frivillig,har vel også med miljø, venner osv .

 

Hvis man føler seg diskriminert eller mobbet, så er det bare å slutte.

 

Regner med at du er ikkerøyker siden du forenkler her.

For de aller fleste som har røykt noen år er det svært vanskelig,ja for ikke si umulig iallefall uten hjelp.

Vet ikke om du så hun damen som reiste rundt på skoler og oppfordret ungdom til ikke å røyke, hun hadde selv kols og måtte bruke pustemaskin,alikevel måtte hun ha en røyk om morran for at kroppen skulle begynne å fungere, ja det høres rert ut men jeg har faktisk sett slikt selv .

Lenke til kommentar

Vel, det er et veeldig trangsynt syn på saken da :roll:

 

Min mening er at det har gått litt av skaftet, det er jo nesten hetsing av røykerne. Hva er meningen med det?

 

Røyking er ikke bra, men la nå ikke røyken som allerede har tatt så mye av deres liv, ta enda mer ved at man diskriminerer røykere her i samfunnet! Akkuratt som om de ikke har tapt nok på at de begynte med det! Man bør heller fokusere på å forhindre at man begynner å røyke.

 

Det er vel og bra at man jobber for å få folk til å slutte å røyke ved f.eks. å reklamere for tilbud som hjelper deg til å slutte, reklamer som skremmer deg ved å vise konsekvenser av røyking, og lignende. Men slik det er og blir nå, er ikke riktig måte å gå frem på.

Lenke til kommentar
Enig. (Men noen kommer nok til å syte om at det er vanskelig å slutte med)

5461838[/snapback]

 

Det er ikke syting,men fakta og det er vel kun folk med peiling som kan uttale seg om den delen.

For enkelte er det like vanskelig å kutte røyken som det er for en alkoholiker å kutte spriten eller en narkoman å kutte stoffbruken .

Lenke til kommentar
Farlig utvikling mener jeg, hva blir det neste ?

Hva med promillekontroll på arbeidsplassen, jeg tror det kan være vel så viktig,da det er både sjefer og ansatte som kommer på jobb i bakrus og disse er/ kan være en direkte fare for andre annsattes liv og helse.

Nå skaper du en problemstilling som neppe vil bli en realitet. Det er ganske lett å gjenkjenne en person som ikke er i stand til å arbeide grunnet rus, så det er unødvendig å teste personen.

 

Og er det egentlig en problemstilling dersom det blir en realitet? Hei, det er tross alt helt frivillig å inngå en arbeidskontrakt. Dersom det stod i arbeidskontakten at arbeidsgiver kan kreve promilletest av den ansatte, og den ansatte gikk med på dette, er det intet problem.

 

 

Kommer ann på øynene som ser og på hvor det røykes.

Enig, jeg mener derfor det bør være opp til den enkelte arbeidsgiver om han/hun vil tolerere røyking på arbeidsplassen eller ikke. Personlig missliker jeg røyk. Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

Det ble sagt at det i dag finnes like mange ex-røykere som røykere i landet. Det i seg selv burde være bevis nok for at det er fullt mulig å stoppe å røyke hvis man prioriterer det. Og det er fullt av hjelpemidler for å hjelpe en, enten det gjelder motviasjon eller midler man kan få på apotek.

 

Når det gjelder ungdom så er nok det å ikke få jobb en mer direkte trussel enn en mer diffus risiko for å bli syk og få kreft når man blir gammel. Jeg tror det derfor har en preventiv effekt.

 

At utviklingen er farlig, "hva blir det neste", ser jeg ikke på som et reelt argument. Røyk blir motarbeidet fordi det er en helt unødvendig og frivillig ting man på et tidspunkt har valgt å begynne med. Ingen trenger noen gang å velge å begynne å røyke. Og når røyk blir mindr og mindre populært, så vil det sosiale presset forsvinne.

 

Jeg imøteser denne utviklingen med :thumbs:

Lenke til kommentar
Det er ganske lett å gjenkjenne en person som ikke er i stand til å arbeide grunnet rus, så det er unødvendig å teste personen.

Egentlig ikke. Er du klar over hvor mange millioner arbeidsgivere og bedrifter taper pr år fordi folk er fyllesjuk på jobben?

 

Enig, jeg mener derfor det bør være opp til den enkelte arbeidsgiver om han/hun vil tolerere røyking på arbeidsplassen eller ikke.

Hvordan definerer du arbeidsplassen? Innenfor bedriftens lokaler/områder, eller røyking generelt i arbeidstiden?

Lenke til kommentar
Nå skaper du en problemstilling som neppe vil bli en realitet. Det er ganske lett å gjenkjenne en person som ikke er i stand til å arbeide grunnet rus, så det er unødvendig å teste personen.

 

Det er svært vanskelig å se om en person er påvirket eller ei og spesielt om en person er i såkalt bakrus som er like farlig for omgivelsene.

Har selv jobbet sammen med slike personer og vet hva jeg snakker om,bla hadde vi en som daglig håndterte farlige maskiner og han var beruset daglig,dette foregikk over minst ett år som kunne bevises,men trolig lengre,han hadde faktisk alkohol blandet inn i kaffen sin og satt bestandig for seg selv i pausene, i ettertid skjønte vi hvorfor. heldigvis gikk det bra men det kunne kostet andre mennesker livet.

 

Og er det egentlig en problemstilling dersom det blir en realitet? Hei, det er tross alt helt frivillig å inngå en arbeidskontrakt. Dersom det stod i arbeidskontakten at arbeidsgiver kan kreve promilletest av den ansatte, og den ansatte gikk med på dette, er det intet problem.

 

Frivillig å inngå en arbeidskontrakt ja,men hva tror du ville skjedd om det ble krev obligatorisk promilletest på jobbene, eller noen begynte å forlange forbud mot drikking fordi dette kunne skade andre??

Jo det hadde blitt et ramaskrik uten like og den regeringen som hadde kommet med et slikt forslag kunne bare forberedt sin avgang.

Alkoholen skader tross alt flere mennesker pr år en røyk, ikke minst uskyldige og særlig nå etter at røykeloven kom. Nå er det ingen som røyker på utestedene så pasiv røyking er sterkt redusert, men fortsatt er det minst like mange som drikker, minst like mange med et alkoholproblem, minst like mange som kjører i fylla, minst like mange som kommer full hjem og denger kone og barn :hmm:

 

Enig, jeg mener derfor det bør være opp til den enkelte arbeidsgiver om han/hun vil tolerere røyking på arbeidsplassen eller ikke. Personlig missliker jeg røyk.

 

Både og, mener det ikke er noe problem å legge til rette for at røykere som har behov for det kan gå ut i et skur bak bedriften å ta seg en røyk, dette bør selvsagt gjøres i de ordrinære pausene, går noen ut utenom skal de stemple ut og trekkes i lønn akkurat som om noen går ut i et annet erend .

Lenke til kommentar
Egentlig ikke. Er du klar over hvor mange millioner arbeidsgivere og bedrifter taper pr år fordi folk er fyllesjuk på jobben?
Det var jeg ikke klar over. Uansett er dette et problem politikere bør holde seg unna, og la bedrifter ordne opp i selv. Se mitt andre avsnitt;

 

Og er det egentlig en problemstilling dersom det blir en realitet? Hei, det er tross alt helt frivillig å inngå en arbeidskontrakt. Dersom det stod i arbeidskontakten at arbeidsgiver kan kreve promilletest av den ansatte, og den ansatte gikk med på dette, er det intet problem.

 

Hvordan definerer du arbeidsplassen? Innenfor bedriftens lokaler/områder, eller røyking generelt i arbeidstiden?
Tja, jeg mente primært arbeidsplass som i førstnevnte definisjon. Uansett er dette et detaljspørsmål som er helt opp til enkelte å avgjøre. Jeg har vanskelig for å se for meg at en sjef vil nekte en å ta seg en røyk innenfor arbeidstiden utenfor bygninger og/eller borte fra andre. Det er jo f.eks mange arbeidsplasser som har egne røyerom.

 

Der jeg jobber er det ikke tillatt å røyke inne, og dette fungerer fint for alle da man bare kan ta seg en tur utenfor porten om man har behov.

Lenke til kommentar
Det ble sagt at det i dag finnes like mange ex-røykere som røykere i landet. Det i seg selv burde være bevis nok for at det er fullt mulig å stoppe å røyke hvis man prioriterer det. Og det er fullt av hjelpemidler for å hjelpe en, enten det gjelder motviasjon eller midler man kan få på apotek.

 

Med det mentes det vel passive røykere,altså folk som før ble passivt påvirket av røykerne,ikke folk som har sluttet å røyke .

 

At utviklingen er farlig, "hva blir det neste", ser jeg ikke på som et reelt argument. Røyk blir motarbeidet fordi det er en helt unødvendig og frivillig ting man på et tidspunkt har valgt å begynne med. Ingen trenger noen gang å velge å begynne å røyke. Og når røyk blir mindr og mindre populært, så vil det sosiale presset forsvinne.

 

Alkohol er også fullstendig unødvendig og frivillig, i tillegg skader den flere uskyldige mennesker enn det røyken gjør.

Hvorfor stoppes ikke den da??

Lenke til kommentar

Greit nok, det er mange som er fulle på jobben, men dette er opp til arbeidsgiver å løse.

 

Snekker`n, nå må du slutte å rote. Jeg mener absolutt ikke det bør være obligatorisk promilletest på arbeidsplassen, på lik linje med at jeg ikke ønsker oblikatorisk røykeforbud på arbeidsplassen. Det er stor forskjell på et forbud skapt av staten og et av arbeidsgiver. Kun sistnevnte bør ha myndighet til slikt i en privat bedrift. Dette er to helt vidt forskjellige ting.

 

Frivillig å inngå en arbeidskontrakt ja,men hva tror du ville skjedd om det ble krev obligatorisk promilletest på jobbene, eller noen begynte å forlange forbud mot drikking fordi dette kunne skade andre??

Jeg har aldri foreslått obligatorisk/påbud (fra staten) om promilletest på jobben. At derimot arbeidsgiver forbyr drikking på jobben høres fornuftig ut.

 

Både og, mener det ikke er noe problem å legge til rette for at røykere som har behov for det kan gå ut i et skur bak bedriften å ta seg en røyk, dette bør selvsagt gjøres i de ordrinære pausene, går noen ut utenom skal de stemple ut og trekkes i lønn akkurat som om noen går ut i et annet erend.

Høres fornuftig ut, men som sagt vil jeg dette skal ordnes av den enkelte bedrift. Andre løsninger kan jo være, som nevnt, eget pauserom.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
Det ble sagt at det i dag finnes like mange ex-røykere som røykere i landet. Det i seg selv burde være bevis nok for at det er fullt mulig å stoppe å røyke hvis man prioriterer det. Og det er fullt av hjelpemidler for å hjelpe en, enten det gjelder motviasjon eller midler man kan få på apotek.

 

Med det mentes det vel passive røykere,altså folk som før ble passivt påvirket av røykerne,ikke folk som har sluttet å røyke .

5462309[/snapback]

Ehh, nei?

 

At utviklingen er farlig, "hva blir det neste", ser jeg ikke på som et reelt argument. Røyk blir motarbeidet fordi det er en helt unødvendig og frivillig ting man på et tidspunkt har valgt å begynne med. Ingen trenger noen gang å velge å begynne å røyke. Og når røyk blir mindr og mindre populært, så vil det sosiale presset forsvinne.

 

Alkohol er også fullstendig unødvendig og frivillig, i tillegg skader den flere uskyldige mennesker enn det røyken gjør.

Hvorfor stoppes ikke den da??

5462309[/snapback]

I don't know, I don't care. Dette er ikke tema. Trykk her!

Lenke til kommentar

Jada.. velkommen o ztore zelektering av mennezker.... Så kan vi ta alenemødre neste gang, for de er sikkert mer borte fra jobb p.g.a at de har aleneannsvar for sine barn når de er syke.

For ikke snakke om handikappede mennesker, de jobber sikkert saktere enn oss andre. Og de som er langtidssykemeldt, og de som går på aktiv-sykemelding..De koster arbeidsplassene og samfunnet mye ressusjer i året. Og de sorte, og de gule....+++++

Lenke til kommentar
Greit nok, det er mange som er fulle på jobben, men dette er opp til arbeidsgiver å løse.

 

Snekker`n, nå må du slutte å rote. Jeg mener absolutt ikke det bør være obligatorisk promilletest på arbeidsplassen, på lik linje med at jeg ikke ønsker oblikatorisk røykeforbud på arbeidsplassen. Det er stor forskjell på et forbud skapt av staten og et av arbeidsgiver. Kun sistnevnte bør ha myndighet til slikt i en privat bedrift. Dette er to helt vidt forskjellige ting.

 

Frivillig å inngå en arbeidskontrakt ja,men hva tror du ville skjedd om det ble krev obligatorisk promilletest på jobbene, eller noen begynte å forlange forbud mot drikking fordi dette kunne skade andre??

Jeg har aldri foreslått obligatorisk/påbud (fra staten) om promilletest på jobben. At derimot arbeidsgiver forbyr drikking på jobben høres fornuftig ut.

 

Både og, mener det ikke er noe problem å legge til rette for at røykere som har behov for det kan gå ut i et skur bak bedriften å ta seg en røyk, dette bør selvsagt gjøres i de ordrinære pausene, går noen ut utenom skal de stemple ut og trekkes i lønn akkurat som om noen går ut i et annet erend.

Høres fornuftig ut, men som sagt vil jeg dette skal ordnes av den enkelte bedrift. Andre løsninger kan jo være, som nevnt, eget pauserom.

5462387[/snapback]

 

 

Bare kort her. Jeg sier IKKE at du har sagt det , da misforstår du.

Lenke til kommentar

Jo fler unnskyldinger for å si nei for ungdommen des bedre. Lei mange av "idotene" jeg ser på skolen som starter å røyke. Bare ser hvor lavt det går ann å synke liksom. :dontgetit:

Ja får å presse ut røykerne, må vell også være enklere å slutte hvis det bare øker med negative sider!?

Er vell egentlig god langsiktig tenking da røyking blir skjøvet mer og mer ut av samfunnet, mindre sentralt på en måte. :yes:

Lenke til kommentar
Ehh, nei?

 

Ehh,jo.

Vil du påstå at over 50% av røykerne har sluttet å røyke, da vil jeg gjerne ha belegg for det.

 

I don't know, I don't care. Dette er ikke tema. Trykk her!

 

dette er "arrogant" og linke til ny tråd.

Virker nesten som "jeg røyker ikke så forby det, men jeg tar en dram så den rører dere ikke".

Dette fordi en sammenligning mellom alkohol og røyk er høyst relevant og bør dermed kunne sammenlignes i denne diskusjonen.

Lenke til kommentar
Jo fler unnskyldinger for å si nei for ungdommen des bedre. Lei mange av "idotene" jeg ser på skolen som starter å røyke. Bare ser hvor lavt det går ann å synke liksom. :dontgetit:

Ja får å presse ut røykerne, må vell også være enklere å slutte hvis det bare øker med negative sider!?

Er vell egentlig god langsiktig tenking da røyking blir skjøvet mer og mer ut av samfunnet, mindre sentralt på en måte. :yes:

5462538[/snapback]

 

Du er flink til å se ned på andre ser jeg er et menneske en "idiot" fordi de gjør noe ikke du gjør, og synker de så lavt av den grunn??

Helt greit at det er skadelig å røyke,men at man er idiot av den grunn blir bak mål.

Vil du da si at alle som gjør noe som er skadelig eller kan skade andre er idioter??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...